Gå til innhold

Posten - et lite sukk

Anbefalte innlegg

Skrevet

I gamle dager var det visst en moral i posten om at "posten skal alltid frem", men det virker som om denne er helt forsvunnet. Nå må man jo betale for sporing dersom man skal ha noen som helst garanti for at pakken kommer frem, og det er vanvittig dyrt. 

Jeg har tidligere betalt for sporing når jeg har returnert noe av verdi til utlandet, og det har vært svindyrt. Ved siste forsendelse ville jeg ikke gjøre det enda en gang, og jeg sendte pakken som brev (det kostet fortsatt 300,-). Nå er selvsagt ikke pakken kommet frem, seks uker senere. Og ja, jeg vet det er julerush, men jeg sendte pakken i begynnelsen av november, før det verste rushet satte inn. Henvender jeg meg til Posten er det bare et likegyldig skuldertrekk - sender uten sporing, blir det slik. Men jeg har jo fortsatt faktisk betalt for en tjeneste som jeg ikke har fått. 

Hva skjer med alle disse pakkene? Sitter det noen i systemet som ser en ting av verdi som er uten sporing og tenker at den kan de ta?

Noen her som har klart å spore opp en forsvunnet pakke uten sporingsnummer? Går den gjennom fortolling blir den jo registrert.

Anonymkode: 18eb9...543

• Liker 5
Skrevet

Husk at forsinkelser til utlandet er generelt pga korona i år, og utenlandspakker tar vanligvis lang tid. I tillegg sendte du rett før både black week og jul som er den travleste tiden hos posten (og mest sannsynlig utenlandske selskaper også). Hvis du ikke har sporing er det ikke postens ansvar hvis den er borte, er den ute av landet så er det et annet selskap som har tatt over i tillegg. Sporing koster endel penger fordi da følger det med forsikring slik at du får tilbake opp mot 10 000kr hvis den blir borte, at du tok uten sporing er ditt valg og ditt ansvar. 

Anonymkode: 3fe62...2b6

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Husk at forsinkelser til utlandet er generelt pga korona i år, og utenlandspakker tar vanligvis lang tid. I tillegg sendte du rett før både black week og jul som er den travleste tiden hos posten (og mest sannsynlig utenlandske selskaper også). Hvis du ikke har sporing er det ikke postens ansvar hvis den er borte, er den ute av landet så er det et annet selskap som har tatt over i tillegg. Sporing koster endel penger fordi da følger det med forsikring slik at du får tilbake opp mot 10 000kr hvis den blir borte, at du tok uten sporing er ditt valg og ditt ansvar. 

Ja, og det har jeg også presisert. Men jeg synes det er ille at man uten sporing da kan ende opp med å betale for "ingenting", på toppen av tapet av pakken. Det viser jo at Posten er unntatt alle andre forbrukerregler, og hvem som helst i systemet kan i realiteten forsyne seg med pakker uten sporing uten konsekvenser.

TS

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, og det har jeg også presisert. Men jeg synes det er ille at man uten sporing da kan ende opp med å betale for "ingenting", på toppen av tapet av pakken. Det viser jo at Posten er unntatt alle andre forbrukerregler, og hvem som helst i systemet kan i realiteten forsyne seg med pakker uten sporing uten konsekvenser.

TS

Hvis det blir funnet ut at noen ansatte tar pakkene blir det jo konsekvenser. Blir det ikke oppdaget hadde de ikke fått konsekvenser selv om det var regler for posten uansett. 

• Liker 3
Skrevet

Nå kan jo pakker/brev forsvinne etter de er sendt ut av landet.  Det er jo ikke noe posten Norge kan styre eller gjøre noe med.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS

Dette er risikoen du tar. Om den forsvant i Norge eller utlandet vet ingen, og det er ikke mulig å spore et brev uansett hvilken verdi den har. Er du interessert i å vite hva som skjer, og ha forsikring på pakken, så må du ha sporing.

Anonymkode: 34692...bb5

• Liker 1
Skrevet

Som kone til en som tidligere jobbet i Posten, så stoler jeg ikke et sekund på denne bedriften i det hele tatt. Min mann jobbet med pakkesortering på nærmeste postsentral, og det var en kultur som gikk i å regelrett slenge pakker veggimellom. Selv de pakkene som hadde knuselig innhold ble slengt både hit og dit. Kanskje var Posten et respektabelt firma før, men ikke nå lenger.

Pakkesporing forresten, hvorfor er det så fryktelig dyrt? Blir ikke pakken uansett registrert elektronisk på sin vei til mottaker? 

Anonymkode: 5be9b...6b4

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Som kone til en som tidligere jobbet i Posten, så stoler jeg ikke et sekund på denne bedriften i det hele tatt. Min mann jobbet med pakkesortering på nærmeste postsentral, og det var en kultur som gikk i å regelrett slenge pakker veggimellom. Selv de pakkene som hadde knuselig innhold ble slengt både hit og dit. Kanskje var Posten et respektabelt firma før, men ikke nå lenger.

Pakkesporing forresten, hvorfor er det så fryktelig dyrt? Blir ikke pakken uansett registrert elektronisk på sin vei til mottaker? 

Pakke uten sporing er teknisk sett et brev. De blir ikke registrert elektronisk før de evt er for store for postkassen og havner på postkontoret. 

• Liker 1
Skrevet

Min kompis jobbet på pakkesorteringen på 2000 tallet, og fortalte at han visste om at pakker med verdifullt innhold ble stjålet av ansatte.

De sto og klemte og ristet på pakker og pakket ut både sølvskjeer, smykker, klokker og penger/gavekort.. 

Anonymkode: e2402...da9

• Liker 3
Skrevet

Nå har jeg jobbet i Posten i 11år. Ja, det koster å sende pakket til utlandet med sporing, feks USA. Husk at den skal langt. 
Og ja, jeg har hørt om ansatte som har stjålet pakker, men husk at det er unntaket og ikke regelen. De ødelegger for alle andre som jobber og står på. 

• Liker 5
Skrevet

Jobber på posten, og har også hørt om pakkestjeling. Vet vel og merke ikke at det har skjedd, og kunne ikke tenke meg å gjøre det selv. Vet også at Posten er temmelig raske med å sende pakker og brev mot utlandet, men at det kan ta helt utrolig lang tid idet pakken overleveres til det utenlandske selskapet som skal levere i det andre landet. 

Anonymkode: 1ba98...f87

• Liker 3
Skrevet

Men hvordan forsvarer posten å bruke 3 uker på et brev innenlands? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I gamle dager var det visst en moral i posten om at "posten skal alltid frem", men det virker som om denne er helt forsvunnet. Nå må man jo betale for sporing dersom man skal ha noen som helst garanti for at pakken kommer frem, og det er vanvittig dyrt. 

Jeg har tidligere betalt for sporing når jeg har returnert noe av verdi til utlandet, og det har vært svindyrt. Ved siste forsendelse ville jeg ikke gjøre det enda en gang, og jeg sendte pakken som brev (det kostet fortsatt 300,-). Nå er selvsagt ikke pakken kommet frem, seks uker senere. Og ja, jeg vet det er julerush, men jeg sendte pakken i begynnelsen av november, før det verste rushet satte inn. Henvender jeg meg til Posten er det bare et likegyldig skuldertrekk - sender uten sporing, blir det slik. Men jeg har jo fortsatt faktisk betalt for en tjeneste som jeg ikke har fått. 

Hva skjer med alle disse pakkene? Sitter det noen i systemet som ser en ting av verdi som er uten sporing og tenker at den kan de ta?

Noen her som har klart å spore opp en forsvunnet pakke uten sporingsnummer? Går den gjennom fortolling blir den jo registrert.

Har da aldri vært gratis å sende ting med sporing, så jeg forstår ikke hva du klager på.

Skrevet
Nastine skrev (1 time siden):

Kan ha satt seg fast et sted eller havnet i feil sortering slik at det havnet på rundtur.

• Liker 1
Skrevet
Nastine skrev (1 time siden):

Eller at en pakke ligger en uke på terminalen på Lørenskog før den blir sendt videre? 

Klippet fra sporing:

Sendingen er innlevert til terminal og videresendt.
3. desember 23.19 - LØRENSKOG

Sendingen er sortert og videresendt.
10. desember 01.34 - LØRENSKOG

Anonymkode: d61b7...415

• Liker 1
Skrevet

Synes mye har forandret seg de siste årene når det gjelder post. I år er det jo litt spesielt at ting kommer for seint. Men for 2 år siden var det 6 pakker fra utlandet jeg aldri fikk. Alle pakkene var registrert kommet inn i landet, sjekket av toll og sendt til hovedlager for utsending. Dette er pakker som sendes uten sporing pga kostnad. Så hvor de pakkene ble av er et mysterium. Venter nå to pakker som jeg er spent på om kommer. De ble registrert i Lørenskog for 2 uker siden. Andre pakker dette året har jeg fått da de har gått via andre leverandører. 

Anonymkode: 11dc3...e05

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg jobbet ved en postterminal for ca 30 år siden, og jeg kjenner meg ikke igjen i dette.

Men det er klart, det ble litt ironisk når vi sorterte "småklump"  (uregistrerte småpakker).
Vi sto da foran 16 "hull", og måtte kaste hver pakke i riktig "hull".
Fikk vi en pakke det sto "knuselig" på, balanserte vi ut, la de pent ned i hullet der de skulle være, noen minutter senere åpnet luken i bunnen, og pakken falt 3 meter rett ned på transportbåndet...

Jeg har derimot aldri hørt om noen ansatte som har ødelagt pakker med vilje!

Anonymkode: 04cee...ece

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Synes mye har forandret seg de siste årene når det gjelder post. I år er det jo litt spesielt at ting kommer for seint. Men for 2 år siden var det 6 pakker fra utlandet jeg aldri fikk. Alle pakkene var registrert kommet inn i landet, sjekket av toll og sendt til hovedlager for utsending. Dette er pakker som sendes uten sporing pga kostnad. Så hvor de pakkene ble av er et mysterium. Venter nå to pakker som jeg er spent på om kommer. De ble registrert i Lørenskog for 2 uker siden. Andre pakker dette året har jeg fått da de har gått via andre leverandører. 

Anonymkode: 11dc3...e05

6 pakker? Wow. Aldri opplevd at pakke forsvinner jeg, og synes jeg bestiller mye på nett, dog mest innenlands.

• Liker 3
Skrevet

I gamle dager var det ikke høyre og frp som bestemte hva posten skulle gjøre. De legger ca opp til at posten skal bli utdatert og de sikler etter å gjøre posten helt privatisert. 

Anonymkode: 3eacb...c68

• Liker 5
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.12.2020 den 2.31):

Min kompis jobbet på pakkesorteringen på 2000 tallet, og fortalte at han visste om at pakker med verdifullt innhold ble stjålet av ansatte.

De sto og klemte og ristet på pakker og pakket ut både sølvskjeer, smykker, klokker og penger/gavekort.. 

Anonymkode: e2402...da9

Kjenner ei som jobbet på posten som sa at endel pakker med verdifullt innhold, men ufullstendig adresse,  altså at det er fullt navn og all annen informasjon står der, men mangler gate eller postnr og at det med litt arbeid hadde vært mulig å finne ut av det med litt research, istedet  blir loddet ut eller auksjonert vekk på personalmøter/personalfester etc....  Nå er det jo 15-17 år siden, så det kan jo hende at denne ukulturen har endret seg 

Anonymkode: b493a...c2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...