Gå til innhold

Er dette normal atferd for barn på 2,5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går ofte og bekymrer meg for om toåringen vår er innenfor normalen. Han er veldig aktiv - løper rundt, hopper rundt i sofaen. Han er overalt hele tiden og peller på alt. Jeg kan for eksempel ikke dekke bordet for da sleiker han på alt av glass og bestikk og går avgårde med det eller river det ned.

Han hører ikke lenger på når vi sier nei. Før kunne vi si nei, men nå ignorerer han det helt. Vi sier ikke bare «nei» til han, men prøver å forklare med enkle ord hvorfor man ikke skal gjøre sånn og sånn. 

Han lager mye lyd. Ved måltider og enkelte andre aktiviteter så lager han konstant lyd som nynning eller annen lyd som ikke er tale eller sang. I det siste har han begynt å trippe på tærne innimellom. Helt siden han lærte å gå har han innimellom gått litt på tærne, men nå er det mer tripping enn gåing. Mulig dette bare er noe han tester ut.

Når vi er på besøk hos andre er han eksemplarisk. Rolig og gjør som vi sier. Til hverdags kan han sitte lenge stille og bli lest bok for, og han kan leke godt for seg selv på gulvet. Han hadde tidlig god språkforståelse, men er ikke den flinkeste til å prate selv. Han er ellers forsiktig av seg og er ikke typen som klatrer høyt eller baser rundt på ukjente steder.

Han begynte i ny barnehage for fire måneder siden. Han gled fort inn i gruppen og har blitt omtalt som en blid og grei gutt, men i det siste har vi fått tilbakemeldinger på at det er litt tulling ved soving og under måltid.

Jeg ønsker jo egentlig ikke å tenke på diagnoser, men jeg spør ofte meg selv om han kan ha adhd. 

Anonymkode: 5fc94...d55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere bør gå på et cos-kurs!

Anonymkode: 786b5...d96

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som min sønn.. Han er fem år og holder fortsatt på sånn. Er helt eksemplarisk i barnehagen, og kan fint sitte rolig og tegne og se på tv osv til tider, men er MYE hopp og sprett og full fyr. Vi kan heller ikke ha noe stående fremme, han peller på absolutt ALT! Hører ikke på nei noen gang... Så jeg har ingen tips, men jeg har full sympati! 

Anonymkode: c5fa7...cf3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere bør gå på et cos-kurs!

Anonymkode: 786b5...d96

Jeg er kjent med cos og har lest mye om dette på egenhånd. Føler dette har hjulpet mye mtp å regulere følelser. Men det at han er bajas og har mye energi er noe annet.

Skrevet

Det kan høres ut som autismesymptomer. Har bhg sagt noe?

Anonymkode: 26846...12a

• Liker 1
Skrevet

Han høres ut som en hel normal 2-3åring som tester grenser og finner ut hvor han har verden :)

Men fy flate så hurtige folk er her til å kaste ut diagnoser 🙄

• Liker 45
Skrevet

Høres ut som min sønn på 2,5 år, helt normalt 🙂 

Anonymkode: 8e404...502

• Liker 6
Skrevet

Vår sånn var litt lik (men ikke helt altså), spesielt merkbart var uro i kropp og lyder når han var glad/«gira» eller type så på barneTV.

Beveget ben og armer på et vis og lagde en slags lyd. 

Han var også noe forsinket motorisk, men tok alltid igjen. 

Han ble utredet og observert fra tid til annen i bhg, og til slutt landet BUP på veldig høytfungerende barneautisme. 

Det eneste vi merker det på nå er at han liker veldig godt sin egen fantasi (men har flere ulike interesser), og disse lydene en sjelden gang. Lydene er mer fremtredende igjen nå ved skolestart, kanskje fordi han må sitte mye stille? 🤷‍♀️ Det kommer ofte når de har danset og giret seg mye opp - hans måte å få ut overskuddsenergi på liksom. Veldig lite utagerende eller vanskelig å ha med å gjøre. Og ligger godt an faglig og har venner. 

Men ja, noe kjente jeg igjen her.

Snakk med barnehagen/helsestasjon om oppfølging fremover for å se om utredning kan være aktuelt etterhvert. Dess tidligere innsats dess bedre, dersom det er noe.

Vi hadde vedtak på egen ressurs i barnehage (lek i grupper osv, aldri 1-1) i 3 år uten diagnose. Hjalp nok veldig mye på fremgangen hans :)

Anonymkode: 20bdd...22c

• Liker 2
Skrevet
Missk89 skrev (38 minutter siden):

Han høres ut som en hel normal 2-3åring som tester grenser og finner ut hvor han har verden :)

Men fy flate så hurtige folk er her til å kaste ut diagnoser 🙄

Ja, men dette med lyder og særegne kroppsbevegelser som er relativt fast til konkrete hendelser er faktisk ikke alltid «normalspekter». 

Alt det andre TS beskriver er innafor normalspekter. 

• Liker 5
Skrevet

Høres helt normal ut

Anonymkode: e0337...dff

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men dette med lyder og særegne kroppsbevegelser som er relativt fast til konkrete hendelser er faktisk ikke alltid «normalspekter». 

Alt det andre TS beskriver er innafor normalspekter. 

Lyder er jo helt normalt i den alderen med tanke på øvelse på ord.... 

Og hva legger du i særegne bevegelser? 

• Liker 3
Skrevet
Missk89 skrev (3 minutter siden):

Ja, sporadiske lyder er selvsagt normalt.

Men «humming sounds», den samme type lyd og/eller kroppsbevegelse kan være såkalt stimming. Det er selvstimulering. Normalt sett vil jeg og du kanskje dille med håret vårt, mens min sønn gjør disse tingene i helt spesifikke og gjentatte situasjoner. 

På en sånn måte at man lurer litt på «hva er det egentlig»? Litt som når man ser tics. 

Jeg har en periode klødd meg på nesa og fått litt hangup på det, men det er innafor normalen. Tics er liksom noe annet.

Vanskeøig å beskrive, men man merker at lydene er annerledes enn andre barns lyder liksom. Repetetivt i spesifikke situasjoner. For noen overdøvende mye, for andre relativt mildt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg går ofte og bekymrer meg for om toåringen vår er innenfor normalen. Han er veldig aktiv - løper rundt, hopper rundt i sofaen. Han er overalt hele tiden og peller på alt. Jeg kan for eksempel ikke dekke bordet for da sleiker han på alt av glass og bestikk og går avgårde med det eller river det ned.

Han hører ikke lenger på når vi sier nei. Før kunne vi si nei, men nå ignorerer han det helt. Vi sier ikke bare «nei» til han, men prøver å forklare med enkle ord hvorfor man ikke skal gjøre sånn og sånn. 

Han lager mye lyd. Ved måltider og enkelte andre aktiviteter så lager han konstant lyd som nynning eller annen lyd som ikke er tale eller sang. I det siste har han begynt å trippe på tærne innimellom. Helt siden han lærte å gå har han innimellom gått litt på tærne, men nå er det mer tripping enn gåing. Mulig dette bare er noe han tester ut.

Når vi er på besøk hos andre er han eksemplarisk. Rolig og gjør som vi sier. Til hverdags kan han sitte lenge stille og bli lest bok for, og han kan leke godt for seg selv på gulvet. Han hadde tidlig god språkforståelse, men er ikke den flinkeste til å prate selv. Han er ellers forsiktig av seg og er ikke typen som klatrer høyt eller baser rundt på ukjente steder.

Han begynte i ny barnehage for fire måneder siden. Han gled fort inn i gruppen og har blitt omtalt som en blid og grei gutt, men i det siste har vi fått tilbakemeldinger på at det er litt tulling ved soving og under måltid.

Jeg ønsker jo egentlig ikke å tenke på diagnoser, men jeg spør ofte meg selv om han kan ha adhd. 

Det kan høres ut som autisme relatert ja slik noen andre også nevner her eller adhd. Men det kan også være helt normal oppførsel og at han rett og slett bare tester ut ting 😊 

Anonymkode: e9bd9...4dc

• Liker 2
Skrevet
Missk89 skrev (7 minutter siden):

Bevegelsene klarer jeg faktisk ikke helt beskrive, litt sånn.....ja. Gjentakende. 

Ikke tilsvarende generelt oppgira unge som raver rundt. 

Skrevet

Ts her.

Jeg kan ikke se for meg at han har autisme. Han virker til å være helt normal når det kommer til det sosiale, samt lek. 

Han har ingen former for repeterende bevegelser. Det er mer at han har mye energi og hopper og spretter rundt. Han har også ligget langt foran motorisk hele veien og kunne gå bra ved 11 måneders alder. Lydene han lager varierer i form, men det er typisk at han lager litt lyd ved matbordet og ved enkelte andre tilfeldige situasjoner. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ts her.

Jeg kan ikke se for meg at han har autisme. Han virker til å være helt normal når det kommer til det sosiale, samt lek. 

Han har ingen former for repeterende bevegelser. Det er mer at han har mye energi og hopper og spretter rundt. Han har også ligget langt foran motorisk hele veien og kunne gå bra ved 11 måneders alder. Lydene han lager varierer i form, men det er typisk at han lager litt lyd ved matbordet og ved enkelte andre tilfeldige situasjoner. 

Helt ærlig så tror jeg ikke dette er noe å uroe seg for. Lyder ved matbordet kan være at han synes det er stas eller god mat :)

En på 2.5år vil ha utrolig mye energi, det kan være lurt å få han med ut å leke evt utfordre han med litt puslespill. En annen fin aktivitet er gjemsel med gjenstander :)

• Liker 2
Skrevet

Vi har ei jente som nettopp har fylt to som hopper fra bord og i sofa, løper og tripper rundt eller går på tærne. Hun er konstant i aktivitet og vi må passe på henne hele tiden. Leker er overalt og strødd rundt. Nylig har hun lært seg å låse opp verandadøra😅 Hun skal også fylle på kopper med vann hele tiden og tar stolen bort til vasken og spruter rundt seg med vann. Hun vil også gjerne gjøre alt selv og blir sinna om vi hjelper. Hun er også veldig bestemt og vet hva hun vil og gjør også ofte som hun vil selv om hun ikke får lov/vi sier nei. Da ender det som regel med gråt når vi tar fra henne f.eks. rosinesken hun har funnet i skapet e.l. (Kan ikke alltid ta det hun føler for).

Hun hører visst ikke alltid på de ansatte i barnehagen og kan springe av gårde. Hun gjør det med oss også, men om vi ikke kommer etter stopper hun kanskje etter 50 meter. Hun er veldig blid og nynner/synger på sanger hele tiden. Hun kan ikke snakke fulle setninger ennå, men sier noen ord og gjør seg mer forstått enn bare for 1-2 måneder siden.

Han høres helt normal ut spør du meg. Hun vi har kan også være beskjeden rundt andre hun ikke kjenner så godt.

Anonymkode: 64b9d...2e3

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Om han holder seg rolig alle andre steder enn hjemme så tenker jeg trassalder. 

Tester grenser. Sykt slitsomt, men må bare stå i det og være konsekvent. 

Skrevet

Det der er helt fullstendig normalt. Ingen grunn til å stille diagnoser eller å skulle sende folk på kurs, alvorlig talt... 

Vår på snart tre er sånn han også. Vi lar ting få så naturlige konsekvenser som mulig, som i at om han gjør noe han ikke skal, får han rolig forklart at nei, det får du ikke lov til, mamma er redd tingen skal bli ødelagt, derfor må jeg ta den vekk om du herjer med den, mamma er redd du skal skade deg, derfor løfter jeg deg vekk derfra og låser døren, osv. 

Anonymkode: cd0c7...8ee

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Han vet han har mor og far rundt lillefingeren og gjør derfor som han vil hjemme.

Anonymkode: ce092...397

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...