Gå til innhold

Hvordan avsløre kjønn nå i julen? Forslag til artige leker,aktiviteter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ringte moren min, og mannen min svigermor, etter vi hadde vært på ultralyd og fikk vite det. De andre ble informert når vi møttes eller de spurte. 
Tror du slekta føler det er en avsløring de venter spent på? 

Anonymkode: 8d29d...410

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare dropp det. Det er superharry med sånn amerikansk «sprekke en ballong med rosa konfetti i». Å de eneste som er SÅ opptatt av kjønnet er dere. 

Anonymkode: 83b80...4ff

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ringte moren min, og mannen min svigermor, etter vi hadde vært på ultralyd og fikk vite det. De andre ble informert når vi møttes eller de spurte. 
Tror du slekta føler det er en avsløring de venter spent på? 

Anonymkode: 8d29d...410

Garantert ikke.

Anonymkode: 7337d...db7

• Liker 5
Skrevet
Skogkløver skrev (25 minutter siden):

Nja, jeg opplevde flere spørsmål om kjønn enn termin 😅 Et voldsomt mas før oul om hva vi ønsket oss og spørsmål like etter om vi var "fornøyd". Mange er dessverre fryktelig opptatt av kjønn. 

Nja, mange spør om det, for å ha noe å spørre om. Det er liksom «normalt» å spørre om, det opptar mange foreldre, så man spør på autopilot (og for å glede foreldrene ved å virke interessert i graviditeten). Jeg har også spurt vordene mødre og fedre om det, uten at jeg egentlig har noe interesse av å vite svaret. 

Når du tenker deg om, hvor interessert er du egentlig i om kollegaene, vennene eller familien din, har gutte- eller jentebarn? Jeg bryr meg fint lite om tantebarna mine er gutter eller jenter, iallfall. Eller om kollegaene mine har gutter eller jenter. Det er i så fall bare av interesse om jeg har klær foreldrene kan ønske å arve til sine barn. 

Anonymkode: cae11...e36

• Liker 14
Skrevet

Si det helt vanlig. Alt annet er harry!

Too American. Evt sett for mye på bloggere/influencere

Anonymkode: d5613...fbe

• Liker 8
Skrevet

Er det dere som inviterer til julefeiringen? Hvis ikke, dropp det. Hadde blitt meget irritert om noen av gjestene mine hadde begynt å poppe ballonger med konfetti i min julepyntede stue. Vent i såfall til dere selv har besøk hos dere! Jeg kan ikke få poengtert nok at barnets kjønn er noe foreldrene er mest opptatt av, besteforeldre også -men ikke nok til å lage en svær egogreie av dette i et juleselskap! Si det til besteforeldre først, alene -det synes de nok er stas.

• Liker 8
Skrevet
Skogkløver skrev (50 minutter siden):

Nja, jeg opplevde flere spørsmål om kjønn enn termin 😅 Et voldsomt mas før oul om hva vi ønsket oss og spørsmål like etter om vi var "fornøyd". Mange er dessverre fryktelig opptatt av kjønn. 

Du må ikke blande forsøk på å vise engasjement for ditt svangerskap med at folk virkelig er særlig opptatt av kjønn.

Det er bare en sosialt akseptabel ting å spørre om. 

Anonymkode: 02bc6...87c

• Liker 8
Skrevet
Skogkløver skrev (56 minutter siden):

Det tror jeg bare er for å ha noe å prate om / ren høflighet. At en man kjenner skal på ultralyd er totalt uinteressant for de aller fleste. Samtidig forstår alle med en viss grad av sosiale antenner at det for venninnen / familiemedlemmet er kjempestort og det livet handler om om dagen. Derfor spør man om det mange forbinder med ultralyd. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg liker at jula handler om...jula. Jeg liker den vanlige julematen, den vanlige julepynten, og de vanlige, familiære samtalene rundt bordet. I vår familie, samt i svigerfamilien, er det naturlig at eventuelle svangerskap,babyplaner eller kjønn på baby kommer opp i løpet av samtalen rundt middagsbordet. Fikk selv vite den 19. desember at jeg skulle få en gutt, og da ble det selvsagt delt i juleselskapene. Men ikke noe voldsomt fokus på det, for akkurat da var jeg faktisk mer opptatt av den gode julestemningen. 

Hadde min søster eller svigerinne satt i gang noe kjønnsrevealinggreier i jula, så hadde jeg faktisk blitt litt brydd. Men noen elsker jo å ha fokuset på seg og sitt... 

Anonymkode: acb1a...bc2

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men noen elsker jo å ha fokuset på seg og sitt... 

Godt oppsummert hva sånne ting handler om. Barnet i magen bryr seg ikke, det er uansett bare indirekte til stede, og for de rundt er heller ikke en stor greie, det er først og fremst nok en måte å rette fokus mot de vordende foreldre og da primært mor. Dessuten ville jeg strengt tatt blitt litt oppgitt over enhver som prøve å kuppe juleselskapet med "artige leker og aktiviteter"...

Jeg skjønner at det er stort for foreldrene å få vite kjønn - det er en av de få tingene de kan få vite før fødselen om dette nye mennesket som skal være fokuset i livet deres de neste årene, og store nyheter vil man gjerne dele med alle rundt seg. Fortell det gjerne, for all del, det er bare hyggelig, men husk at for alle andre er dette egentlig en detalj i noen andres liv, det er ingen stor begivenhet som fordrer store gester og markeringer. Ikke minst er det en nokså betydningsløs nyhet i den forstand at det er ett av to, og det har egentlig ikke noe å si hva det blir. At søsteren min skulle ha baby var en stor nyhet; hvilken kjønn babyen hadde var mer en saksopplysning.

• Liker 3
Skrevet

Et det ikke bare veldig narsissistisk å lage en stor greie ut av det..? Kjønn er mest viktig for den helt nære familien. Andre bryr seg av høflighet.

• Liker 4
Skrevet

Som tante hadde jeg syntes det var rart med en stor "gender reveal" i juleselskap. Er veldig glad på min bror og svigerinnes vegne når de annonserer at de venter barn, men det er fordi jeg unner dem familielykke og det er koselig med småtroll - ikke fordi det er viktig om det blir gutt eller jente. 

Hadde nok blir litt sånn "eh, så koselig, gratulerer" og så følt det mest ukomfortabelt at det ble lagt så mye vekt på babyens genitalier, stereotypiske forestillinger og rosa/blått. Fokuset i dag er jo mer på at man skal få vokse opp som den man er uten at kjønn betyr alt, og at den rosa/blå greia er teit og avleggs. Det holder å dele nyheten på vanlig, avslappet vis. 

Anonymkode: 3ccd1...cff

• Liker 9
Skrevet

Vi gjorde det enkelt uten at det ble "harry", synes jeg da. Det var bare de aller nærmeste som var skikkelig gira på å vite kjønn, men vi gjorde egentlig ikke en svær greie av det. Jeg tenker man ser det litt an på menneskene man skal fortelle det til; man skjønner vel hvem som ikke bryr seg så mye, og hvem som er mer gira av seg og liker gjetting og spenning.

Vi dro på OUL, fikk vite kjønn og kjøpte deretter det første plagget til baby. Vi venter jente, så vi kjøpte en kjole. De gjettet kjønn og så tok vi opp kjolen fra posen. Enkelt, men litt spenning for de vi visste liker sånt. :) De synes i alle fall det var veldig gøy! Resten sa vi det rett fram til. 

Skrevet

Ikke gjør så mye ut av det. Maks en pakke under treet til mini i magen hvor dere har pakket inn enten et blått eller rosa plagg. Så kan de som synes det er stas reagere som de vil og de som gir blaffen kan overse fargen.

• Liker 1
Skrevet

Kva om dere kler på dere lik farge? Dvs begge kjem i blå/rosa. Evt meir subtilt, kun tilbehøret har rosa eller blå. Som.feks rosa slips og smykke.

Anonymkode: 8bde5...3fb

Skrevet

Dropp det. Dette er griseharry og nok en narsissist ting som er overført fra amerikanerne.

Kjønn er viktig kun for foreldre, alle andre er ikke så engasjerte som man innbiller seg. At de spør om kjønn er bare for å ha noe å snakke om.

Anonymkode: 7ced8...f36

• Liker 4
Skrevet

Hadde syntes det var kjemperart om noen av mine slektninger plutselig hadde satt i gang leker eller lignende for at vi skal finne ut av kjønnet, midt i juleselskapet. Hadde faktisk meldt meg ut av den leken. 

Jeg sendte forøvrig bare en tekstmelding til mine. Den gikk omtrent slik «hei mormor/bestemor. Alt ser bra ut, jeg er frisk og fin og de synes det så ut som at jeg er ei lita frøken.» 

De her «gender reveal»-greiene tar jo helt av. 

Anonymkode: 053dc...41d

• Liker 5
Skrevet
c0ffebe4n skrev (12 timer siden):

Vi gjorde det enkelt uten at det ble "harry", synes jeg da. Det var bare de aller nærmeste som var skikkelig gira på å vite kjønn, men vi gjorde egentlig ikke en svær greie av det. Jeg tenker man ser det litt an på menneskene man skal fortelle det til; man skjønner vel hvem som ikke bryr seg så mye, og hvem som er mer gira av seg og liker gjetting og spenning.

Vi dro på OUL, fikk vite kjønn og kjøpte deretter det første plagget til baby. Vi venter jente, så vi kjøpte en kjole. De gjettet kjønn og så tok vi opp kjolen fra posen. Enkelt, men litt spenning for de vi visste liker sånt. :) De synes i alle fall det var veldig gøy! Resten sa vi det rett fram til. 

Denne var fin! 😄 

Vi får vite kjønn på lillejulaften, og har også lyst å "avsløre" kjønnet uten å gjøre alt for mye ut av det - men litt. Vi skal bare være sammen med svigers, så kommer ikke til å kuppe noe juleselskap av den grunn.

Hos oss er det mange som gleder seg til å få vite hva vi får, og som sender melding jevnlig for å spørre om vi har fått vite det. Og foreldrene våre gleder seg veldig til å få vite det.

TS: ikke bry deg med alle de negative svarene her fra folk som synes gender reveal er teit. Det er deres barn, og om dere synes det er morro å avsløre på en gøyal måte så gjør dere det! ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dropp det. Dette er griseharry og nok en narsissist ting som er overført fra amerikanerne.

Kjønn er viktig kun for foreldre, alle andre er ikke så engasjerte som man innbiller seg. At de spør om kjønn er bare for å ha noe å snakke om.

Anonymkode: 7ced8...f36

Dette.

Kjønn er forresten bare viktig for foreldrene før ungen er født. Etterpå er det uviktig for selv dem. 

Anonymkode: c987f...77c

• Liker 2
Skrevet

Hvis alle gjestene er nakne, er det lett å avsløre hvilket kjønn de har. Dere kan jo spille klespoker?

Anonymkode: 14c7c...61e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...