Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt krise! Var normalvektig før jeg ble gravid :( Andre som går opp mye? Klarte dere å bli kvitt det igjen? 

Anonymkode: 48ede...c5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virkelig så krise?

Jeg er i uke 38 og har gått opp ca 20 kg. Mye, javisst. Men hva skal jeg gjøre med det nå? Kroppen fungerer greit etter forholdene, og baby er fin i størrelse. De siste ukene har kroppen samlet på mye vann. Tar dette med vekta på «andre sida». 

Anonymkode: 3751a...db1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det virkelig så krise?

Jeg er i uke 38 og har gått opp ca 20 kg. Mye, javisst. Men hva skal jeg gjøre med det nå? Kroppen fungerer greit etter forholdene, og baby er fin i størrelse. De siste ukene har kroppen samlet på mye vann. Tar dette med vekta på «andre sida». 

Takk for at du sier det. Trengte å høre det :) Føler meg liksom så mislykket sammenlignet med de som knapt har gått opp i vekt.. ts

• Liker 1
Skrevet

Om jeg tolker deg riktig er det at du er bekymret for at du ikke skal miste vekten etter fødsel det som er krise, ikke det å gå opp mye i seg selv. 

Jeg følte det likt som deg! Gikk opp mye tidlig i svangerskapet. Var 16 kg opp i uke 30, og landet til slutt på minst 24 kg opp - siste ukene veide jeg meg ikke. Jeg er i utgangspunktet normalvektig og lav, og magen min ble veldig stor! Jeg hadde i tillegg en stor plugg av en baby.

Den siste perioden merket jeg veldig at jeg følte meg tung, men bortsett fra det hadde jeg ingen ekstra utfordringer med vekten. Da jeg kom hjem etter fødsel hadde jeg allerede gått ned minst 10kg, og med fullamming gikk de øvrige kiloene gradvis ned i løpet av de neste månedene. Nå er jeg fremdeles 4 kg over startvekt, 4 måneder etter fødsel. Men syns egentlig vekten min nå er helt grei, og kommer ikke til å føle meg utilpass om de ikke går bort.

Så lenge du holder deg aktiv og spiser relativt sunt ville jeg ikke bekymret meg. Noen kropper trenger å gå opp mer enn andre. Kroppen lagrer også fett til å tære på i barselperioden - det er ikke bare baby som gjør at du går opp.

• Liker 2
Skrevet

De fleste mister mesteparten av vekten de går opp i løpet av kort tid. Jeg gikk opp 14 kilo under mitt forrige svangerskap, og de første ti kiloene var borte på ei uke eller to. Mye av det er jo baby, morkake og fostervann. Hadde ikke stresset så mye med det, det blir borte :) 

Anonymkode: 04fb3...871

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk opp 20 kg i første svangerskap. De forsvant ganske fort. Er i uke 29 selv og gått opp 14 kg, så regner med det blir mer denne gangen.... Skjønner godt at du synes det er kjipt, men mest sannsynlig forsvinner det av seg selv 

Anonymkode: bb9ef...258

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for at du sier det. Trengte å høre det :) Føler meg liksom så mislykket sammenlignet med de som knapt har gått opp i vekt.. ts

Vet du hva, ts? Jeg føler meg mislykket jeg også, og som en dårlig gravid. Fordi andre synes jeg er liten og jeg har nesten ikke gått opp i vekt. 

For man skal jo være tydelig gravid og gå opp 10+ kilo.

Jeg sier dette for å fortelle den andre siden også. 

Med det sagt, så synes jeg ikke du skal uroe deg, så lenge du og baby har det bra, så er det det som teller! 

Anonymkode: 9761d...9ac

• Liker 2
Skrevet

I siste svangerskapet la jeg på meg raskest frem til uke 30. De neste ti ukene flatet det ut. Tilbake til normalvekt ca 7-8 mnd etterpå. La på meg 17 kg til sammen.

Anonymkode: f1424...769

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk knapt opp i vekt og veide mindre dagen etter fødsel enn før, hvorfor? Fordi jeg spydde 24/7 mye av svangerskapet. Jeg besvimte i tide og utide og var kjempe slapp både i og etter svangerskapet, så de som nesten ikke går opp kan ha en årsak, og kan love deg jeg følte meg mislykket ja.

Anonymkode: 74ea6...43b

• Liker 1
Skrevet

De fleste mister mesteparten av vekten de går opp i løpet av kort tid. Jeg gikk opp 14 kilo under mitt forrige svangerskap, og de første ti kiloene var borte på ei uke eller to. Mye av det er jo baby, morkake og fostervann. Hadde ikke stresset så mye med det, det blir borte :) 

Det gjelder ikke alle. Jeg gikk opp totalt 15 kg. Veide meg da jeg kom hjem fra sykehuset og hadde da gått ned 7 kg. Nå har det gått 2 mnd, og jeg har fortsatt bare gått ned 7 kg, selv om jeg ammer masse. Heldig dere som går ned med en gang! 

Anonymkode: 89eb2...39c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De som ikke går opp i vekt har nok andre utfordringer i svangerskapet. Ei venninne gikk vel knapt opp noe, men hun spydde i 9 måneder i strekk. 

Å spy opp alle måltider gjennom hele svangerskapet, eller at min eneste «utfordring» er at jeg legger på meg... jeg vet hva jeg ville valgt. 

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet (endret)

Som jeg nettopp skrev i en annen tråd, gikk jeg opp masse! Jeg veide vel 54 før jeg ble gravid, så spydde jeg meg ned til 50 det første trimester. Jordmor sa jeg måtte bare spise og spise, den høye forbrenningen min var plutselig vekke og vipps var jeg oppe i 80 før jeg skulle føde. Ungen var ganske stor, og det var mye vann. Noen måneder ca etter fødsel var jeg nede i 60 kg, og jeg har ikke kommet meg ned de siste 5, men mannen min sier jeg må ikke slanke meg noe mer fordi han elsker at det er noe å ta i og jeg ser mye mer damete ut nå. Så jeg lar de være, selv om den magen ikke er like flat som før :)

Endret av 123 eller noe
(Noen måneder var det kanskje, ikke en. Ikke lett å huske, den tiden fløy) :)
Skrevet

Ja jeg gikk opp ufrivillig mye i graviditeten selv om jeg spiste sunt og passet på hva jeg dyttet i meg til og med! Nå har jeg alltid hatt veldig lett for å legge på meg da skal sies. 16 kg i uke 29 er jo en del så du kommer nok til å legge på deg minst 4 kg til så det blir 20kg eller enda mer. Men du kommer jo også til å gå dette ned igjen når babyen er ute. Jeg raste ned i vekt i ammeperioden så utnytt den perioden der til å gå ned disse kiloene! 😊

Anonymkode: 177f7...990

• Liker 1
Skrevet

Siden du var normalvektig før graviditet så tror jeg det har fint lite å si altså. Med mindre lege/ jordmor er bekymret så ville jeg ikke tenkt så mye på det. 

Anonymkode: f1827...095

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det gjelder ikke alle. Jeg gikk opp totalt 15 kg. Veide meg da jeg kom hjem fra sykehuset og hadde da gått ned 7 kg. Nå har det gått 2 mnd, og jeg har fortsatt bare gått ned 7 kg, selv om jeg ammer masse. Heldig dere som går ned med en gang! 

Anonymkode: 89eb2...39c

Jeg skrev jo ikke alle heller. Jeg skrev «de fleste». Selvfølgelig er det alltid noen som bruker lenger tid enn andre, eller ikke går ned noe særlig i det hele tatt, men det gjelder heller ikke alle. 
Jeg ammet ikke i det hele tatt. Det er jo ikke nødvendigvis slik at du raser ned i vekt bare ved å amme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vet du hva, ts? Jeg føler meg mislykket jeg også, og som en dårlig gravid. Fordi andre synes jeg er liten og jeg har nesten ikke gått opp i vekt. 

Med det sagt, så synes jeg ikke du skal uroe deg, så lenge du og baby har det bra, så er det det som teller! 

🙄🙄

Anonymkode: fe26f...4ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

🙄🙄

Anonymkode: fe26f...4ea

Hva var så grusomt teit med det?

Er det bare lov å føle seg mislykket en veg, selvom man blir like mye dømt opp og ned? 

Skrevet

Herlighet, så fint å lese svarene deres 💗 Trodde jeg skulle få masse stygge kommentarer. Ble så lei meg da jeg veide meg idag, men føler meg bedre etter svarene deres :)  Jeg har mesteparten av svangerskapet måttet ta det med ro pga endel komplikasjoner, og har ikke vært flink med kostholdet heller, så jeg forstår jo hvorfor jeg har gått opp så mye. Håper bare det stagnerer nå fremover. Tusen takk for koselige tilbakemeldinger :) 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

💗 ts

Skrevet

Ikke stress. Jeg gikk opp godt over 20 kg, er nede på startvekt igjen 2 mnd etter fødsel. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...