Gå til innhold

Inviterte venner på bursdag og julemiddag, de hadde ingenting med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg inviterte 3 venner på julebord og fest i kveld. Jeg har bursdag på mandag og ville feire med noen få. (Før selvpålagt karantene og hjem til jul.) 

Kjøpte julemat, godt pinnekjøtt (dermed dyrt). Dessert. Litt alkohol (de hadde også medbrakt). Lagde leker og stod over kjelene hele dagen. Og jeg ville jo ikke endret på dette, jeg ville kose meg og finne på noe artig innenfor reglene. Noe vi også gjorde.  

Jeg synes likevel det er rart og frekt å ikke ha med noe som helst som gave/oppmerksomhet når man kommer i selskap der folk disker opp for deg på alle mulige måter. 

Hver gjest brukte sikkert 400-600 kr på transport/drikke. Så jeg tenker at mye sannsynlig så er det derfor. Selvsagt forventer jeg ikke at de skal bruke like mye som meg, jeg inviterer og velger hvor mye jeg ville bruke. Jeg bare tenkte at det uansett var normal folkeskikk å ha med en liten bursdagsgave eller vertinnegave? 

Anonymkode: 960bd...e7e

• Liker 33
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, i en slik setting er det vanlig å ta med en vertinnegave ja. Og dette var bursdagsfeiring også. Visste de det? 

En gjest burde minst tatt med f eks en flaske vin (ikke for å drikke selv!), noe å spise, en blomst eller en eller annen gave. Og kanskje til og med noe ekstra siden du hadde bursdagsfeiring. Rart at ingen av dem tenkte slik. 

De tok med drikke til seg selv, og det er en grei løsning men de burde likevel gitt en oppmerksomhet til deg. Transportkostnader har ikke så mye å si når det er så lite (har mer å si i f eks bryllup når man bruker flere tusen på flybillett)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 40
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg inviterte 3 venner på julebord og fest i kveld. Jeg har bursdag på mandag og ville feire med noen få. (Før selvpålagt karantene og hjem til jul.) 

Kjøpte julemat, godt pinnekjøtt (dermed dyrt). Dessert. Litt alkohol (de hadde også medbrakt). Lagde leker og stod over kjelene hele dagen. Og jeg ville jo ikke endret på dette, jeg ville kose meg og finne på noe artig innenfor reglene. Noe vi også gjorde.  

Jeg synes likevel det er rart og frekt å ikke ha med noe som helst som gave/oppmerksomhet når man kommer i selskap der folk disker opp for deg på alle mulige måter. 

Hver gjest brukte sikkert 400-600 kr på transport/drikke. Så jeg tenker at mye sannsynlig så er det derfor. Selvsagt forventer jeg ikke at de skal bruke like mye som meg, jeg inviterer og velger hvor mye jeg ville bruke. Jeg bare tenkte at det uansett var normal folkeskikk å ha med en liten bursdagsgave eller vertinnegave? 

Pinnekjøtt er noe av det minst arbeidskrevende du kan servere. Bare nevner det.

Anonymkode: d7f19...bbe

• Liker 15
Skrevet

Så du inviterte de for gavenes skyld? 

Anonymkode: 24c2a...ac4

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det må passes på. Og det er tilbehør og dessert. Og pinnekjøtt er ganske dyrt. 

Uansett: rart at ikke gjestene viste at de satte pris på det. Med en liten oppmerksomhet. 

• Liker 34
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hallo!? 

• Liker 49
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det kom vel tydelig frem fra innlegget mitt at ikke var tilfellet. Det handler om folkeskikk, takknemlighet og normal kutyme. Å ha med noe som gave viser at man setter pris på og anerkjenner at det er noe man har stelt i stand. 

Var det gavene ville jeg vel brukt de tusenlappene på en gave til meg selv. Det hadde ikke trengt å være mer enn en tvistpose liksom. Poenget er at det er en tanke der "jeg tar med noe til vertskapet". 

• Liker 48
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det kom vel tydelig frem fra innlegget mitt at ikke var tilfellet. Det handler om folkeskikk, takknemlighet og normal kutyme. Å ha med noe som gave viser at man setter pris på og anerkjenner at det er noe man har stelt i stand. 

Var det gavene ville jeg vel brukt de tusenlappene på en gave til meg selv. Det hadde ikke trengt å være mer enn en tvistpose liksom. Poenget er at det er en tanke der "jeg tar med noe til vertskapet". 

Det er alminnelig høflighet å ta med en gave til vertskapet, om det ikke er nær familie. Men jeg registrerer at ikke alle gjør det.

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er helt sant. Men for å få det rett må man faktisk stå over kjelene. Og så er det tilbehør og dessert som krever sitt. Akkurat pinnekjøttet er helt okei. Det plager meg ikke å ha brukt timesvis på mat, leker og diverse. Og heller ikke å ha lagt noen tusenlapper i god mat og drikke. Det var en helt super kveld og maten ble perfekt! 

Men jeg synes det er merkelig å ikke ha med NOE som helst til verten. Spesielt når det er en bursdag. 

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt sant. Men for å få det rett må man faktisk stå over kjelene. Og så er det tilbehør og dessert som krever sitt. Akkurat pinnekjøttet er helt okei. Det plager meg ikke å ha brukt timesvis på mat, leker og diverse. Og heller ikke å ha lagt noen tusenlapper i god mat og drikke. Det var en helt super kveld og maten ble perfekt! 

Men jeg synes det er merkelig å ikke ha med NOE som helst til verten. Spesielt når det er en bursdag. 

Så bad du dem på julebord, eller bursdag? For om du hadde sagt det er bursdag er det mulig de ville tatt med gave. 

Men er slik moderne tider er blitt...vertinnegaver er det blitt mindre av, folk tenker bare på seg selv. 

Anonymkode: 079ef...682

• Liker 8
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (32 minutter siden):

Ja, i en slik setting er det vanlig å ta med en vertinnegave ja. Og dette var bursdagsfeiring også. Visste de det? 

En gjest burde minst tatt med f eks en flaske vin (ikke for å drikke selv!), noe å spise, en blomst eller en eller annen gave. Og kanskje til og med noe ekstra siden du hadde bursdagsfeiring. Rart at ingen av dem tenkte slik. 

De tok med drikke til seg selv, og det er en grei løsning men de burde likevel gitt en oppmerksomhet til deg. Transportkostnader har ikke så mye å si når det er så lite (har mer å si i f eks bryllup når man bruker flere tusen på flybillett)

Ja, jeg skrev i invitasjonen at jeg har bursdag på mandag og ville feire det med et julebord. 

Jeg også synes det var rart. Og for å være ærlig ganske frekt. De er skjønne folk, men dette hadde de nok ikke tenkt gjennom hvordan det virker. Teite meg begynner å tenke: hva betyr det at de ikke hadde det med? Og føler meg teit på en måte. 

Men kanskje jeg burde tenke at dette handler om deres erfaringer? 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er det?

I timer og planlegging syns jeg faktisk juletorsk er enklest.

Anonymkode: 6f8cd...a71

• Liker 5
Skrevet

Stusselig og utakknemlig gjort av dem....

Anonymkode: 25f50...820

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Teite meg begynner å tenke: hva betyr det at de ikke hadde det med? Og føler meg teit på en måte. 

Er dere ganske unge? Kanskje ikke de har fått med  seg at dette er vanlig høflighet? De tenkte nok ikke på det, du har ihvertfall ingen grunn til å føle deg teit. 

• Liker 20
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden):

Er dere ganske unge? Kanskje ikke de har fått med  seg at dette er vanlig høflighet? De tenkte nok ikke på det, du har ihvertfall ingen grunn til å føle deg teit. 

Vi er i midten/slutten av 20-årene. Single, uten barn. Kan hende det er det som gjør det. At de aldri har invitert noen selv på den måten. Jeg håper det er det, for jeg ble litt skuffet og satt ut. Men er vel best å tro at de ikke mente vondt men rett og slett var fryktelig korttenkte alle tre. 

Takk for støtten!

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er i midten/slutten av 20-årene. Single, uten barn. Kan hende det er det som gjør det. At de aldri har invitert noen selv på den måten. Jeg håper det er det, for jeg ble litt skuffet og satt ut. Men er vel best å tro at de ikke mente vondt men rett og slett var fryktelig korttenkte alle tre. 

Takk for støtten!

Jeg tror de rett og slett ikke tenkte over det. Ihvertfall ikke vær lei deg over dette. Om de skulle invitere deg til noe så tar du med en liten vertinnegave. Om de er noenlunde oppegående så lærer de noe av det 😉

• Liker 14
Skrevet

Kom til å tenke på noe.

De visste at det var bursdagsfeiring, man trenger egentlig ikke å være mer enn to-tre år for å skjønne at hvis man skal i bursdag så tar man med gave... Det trenger ikke å være noe dyrt, men en eller annen oppmerksomhet tar man jo med. 😊 

Så disse vennene mangler jo noe.... 

Ikke for at du skal bli lei deg (jeg tror fortsatt at de rett og slett ikke tenkte), men er de gode venner ellers? Omsorgsfulle og interesserte? 

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, jeg skrev i invitasjonen at jeg har bursdag på mandag og ville feire det med et julebord. 

Jeg også synes det var rart. Og for å være ærlig ganske frekt. De er skjønne folk, men dette hadde de nok ikke tenkt gjennom hvordan det virker. Teite meg begynner å tenke: hva betyr det at de ikke hadde det med? Og føler meg teit på en måte. 

Hvis du skrev dette i invitasjonen synes jeg det er meget spesielt at de ikke hadde med gave. Alle vet at man tar med gave i bursdag. Har dere vært venner lenge? Pleier de aldri å ha med bursdagsgave? 

Anonymkode: 347bf...749

• Liker 25
Skrevet

En liten oppmerksomhet til vertinnen eller en gave hadde vært hyggelig. På en annen side så skrev du at de hadde brukt kr 400-600 på transport og drikke. Det er klart at da ble det en dyr middag for alle partner. Kanskje ikke alle som har økonomi til dyre gaver i tillegg, men å spleise på en blomst hadde vært en mulighet. 

• Liker 6
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (27 minutter siden):

Kom til å tenke på noe.

De visste at det var bursdagsfeiring, man trenger egentlig ikke å være mer enn to-tre år for å skjønne at hvis man skal i bursdag så tar man med gave... Det trenger ikke å være noe dyrt, men en eller annen oppmerksomhet tar man jo med. 😊 

Så disse vennene mangler jo noe.... 

Ikke for at du skal bli lei deg (jeg tror fortsatt at de rett og slett ikke tenkte), men er de gode venner ellers? Omsorgsfulle og interesserte? 

Ja ikke sant. Men jeg vet ikke om de på en måte har tenkt "nei men det var jo julebord, ikke bursdag"... 

De er omsorgsfulle og interesserte ja. Tar kontakt og finner på ting. Men dette var vel en side jeg ikke hadde sett av dem før. 

Får meg jo til å tenke litt... vi hadde det så gøy. Men var med en bismak. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...