Gå til innhold

Dere som jobber 80%, med mann som jobber 100%

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fordeler dere utgiftene? Vi har barn på 12 og 14

Anonymkode: c54b4...b0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Hvis du jobber 80% etter avtale med mannen for å ta vare på barna, bør dere sørge for at dere setter av penger tilsvarende det du ville ha fått fra en 100%-stilling (altså de resterende 20%) til pensjon til deg fra mannens inntekt.

Anonymkode: 2effa...78f

• Liker 5
Skrevet

Øvrige utgifter bør fordeles utfra hvor mye dere faktisk tjener i kr, ikke stillingsprosent. En i 100% job kan tjene mindre enn en i 80%, det kommer helt an på yrket.

Anonymkode: 2effa...78f

• Liker 2
Skrevet

Ironisk nok er det JEG som betaler mest som er trygdet. Vi har ett barn og bor sammen i leilighet. Jeg betaler så og si alt til sønnen vår. Betaler mat, Dasspapir (alt til husholdningen) Internett og TV, kommunale avgifter og alt egentlig bortsett fra bil utgiftene! Irriterende og vurderer og gå fra hele han

Anonymkode: cc70b...2ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ironisk nok er det JEG som betaler mest som er trygdet. Vi har ett barn og bor sammen i leilighet. Jeg betaler så og si alt til sønnen vår. Betaler mat, Dasspapir (alt til husholdningen) Internett og TV, kommunale avgifter og alt egentlig bortsett fra bil utgiftene! Irriterende og vurderer og gå fra hele han

Anonymkode: cc70b...2ab

:klem:

Anonymkode: b0a88...b39

• Liker 1
Skrevet

Alt går i samme potten, har hatt felles økonomi i mange år, kunne ikke sett for meg noe annet når vi først har valgt livet sammen. 

Oppgaver fordeles omtrent likt. Den som ser at noe må tas, tar det, da ingen er av typen som slenger seg på sofaen om det er noe som kan gjøres. 

Nå jobber vi begge mer enn 100%, i krevende yrker, og tjener omtrent likt. Men hadde en valgt å jobbe deltid for å ha mer tid til hus og hjem ville økonomien fortsatt vært felles, men den som jobbet deltid ville da naturlig tatt unna mer på hjemmebane. 

Anonymkode: 66893...10a

Skrevet

Kan dere ikke betale likt prosentvis av inntekten? F.eks. at 60-70% av lønnen deres går til fellelsen? Så kan dere gjøre hva dere vil med resten? Og du som jobber 80%: håper dere har tenkt/ har avtale og setter av penger til pensjonen din?? Det er du som kommer til å tape på det når den tid kommer. Tenkt om det blir slutt mellom dere? Har du nok til å klare deg selv da?

Anonymkode: 7132b...46b

Skrevet

55/45 er det nærmeste tallet som blir lett å regne. Forutsetter at du gjør en del husarbeid på den fredagen du har fri, få gjort unna det meste. Ungene er jo på skolen så akkurat det er irrelevant. Hvis du bare ligger på sofaen den dagen er 50/50 riktig fordeling.

Anonymkode: ba6db...c89

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

55/45 er det nærmeste tallet som blir lett å regne. Forutsetter at du gjør en del husarbeid på den fredagen du har fri, få gjort unna det meste. Ungene er jo på skolen så akkurat det er irrelevant. Hvis du bare ligger på sofaen den dagen er 50/50 riktig fordeling.

Anonymkode: ba6db...c89

Ikke gitt at man har en hel dag fri da. Man kan ha fått mange korte vakter for eks. Så mulig ekstratiden går i barn

Anonymkode: ed7d9...11e

Skrevet

Hvis barna går på ungdomsskolen, skjønner jeg ikke hvorfor du ikke jobber fullt. 

Anonymkode: b94b0...756

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber 75 % pga barna, og at hans jobb inkluderer en del reising. Derfor har vi ekstra pensjonssparing på meg. Begge disponerer alle kontoer, og flytter penger over der det trengst. Altså helt felles økonomi. Utgifter til mitt barn, som jeg har fra før, er inkludert i samme felles pott. Skal vi leve sammen, så skal vi ta oss av hele familien sammen. 

Anonymkode: 2fbf0...925

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan fordeler dere utgiftene? Vi har barn på 12 og 14

Vi jobbef begge 100 %. Jeg betaler mest, men jeg tjener også mest. Dette betyr at hun faktisk har mer lommepenger enn meg.

Fantastisk irriterende når det ikke er mulig å diskutere dette med henne uten at hun er sur i 2 dager.

Anonymkode: 5618a...368

Skrevet

Hvorfor skal du få jobbe 80% og i tillegg betale mindre :klo: Dere har jo ikke småbarn akkurat

Anonymkode: 25a1a...766

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor skal du få jobbe 80% og i tillegg betale mindre :klo: Dere har jo ikke småbarn akkurat

Anonymkode: 25a1a...766

Enig i denne. Hvorfor jobber du bare 80%? Er det pga helse? At du ikke kan få fast stilling? Eller av bekvemmlighet? Og ikke minst: er dere begge enige i at det skal være sånn? Om det er av bekvemmelighet så skjønner jeg ikke hvorfor du skal bidra mindre. Er det fordi du ikke KAN jobbe 100% så er det litt annerledes.

Det du i tilfelle må passe på her er at dere sparer ekstra til din pensjon, for dette taper du på når du jobber redusert etter at barna har nådd skolealder (som for deg vel var 7 år siden)

Jeg jobbet 80% når barna var små og mannen reiste mye, nødvendighet for å rekke hente i barnehage. Men vi betalte faktisk like mye til fellesutgifter likevel, men han handlet nok inn litt mer  mat/kos. Uansett så er det sjeldent man tjener akkturat likt, og i en familie bør hva man bidrar med tilpasses inntekt tenker jeg. Jeg har jobbet 100% siden yngstemann startet på skolen.

Anonymkode: 32ef1...c09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...