Gjest Gjest Skrevet 8. august 2005 #1 Skrevet 8. august 2005 Jeg er i den situasjonen at jeg har vært ufattelig dum og pådratt meg masse forbrukslån. I tillegg har jeg et lån i vanlig bank som jeg betaler 4200,- i måneden på da jeg ikke fikk lån i lånekassen til det studiet jeg gikk på. Det er nesten så jeg ikke har penger igjen etter at jeg har betalt alt dette. Nå vurderer jeg å spørre pappa om han kan ta opp et lån for meg så jeg kan samle alt og betale rett til han. Han har ikke lån og skatter vanvittig mye så han vil uansett tjene på dette, men det er jo ikke spesielt morsomt. Hva syns dere, ville dere gjort det om dere hadde økonomiske problemer og visste at han hadde mulighet til å hjelpe?
Gjest Porselen Skrevet 8. august 2005 #2 Skrevet 8. august 2005 Ja, absolutt. Hvis han har muligheten og er villig til det så hadde jeg heller gjort det enn å la forbruksgjelden bli enda større og ikke ha noe igjen etter lønning. Dette vil uansett være en lærepenge for deg, for det er ikke enkelt å be sine foreldre om hjelp.
Dagoberta Skrevet 8. august 2005 #3 Skrevet 8. august 2005 Jeg vegrer meg litt for å spørre etter penger hjemme, så jeg ville først sjekket mulighetene for å få satt ned avdragene så jeg hadde klart å betale gjelden uten hjelp fra foreldre.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2005 #4 Skrevet 8. august 2005 Ja, absolutt. Hvis han har muligheten og er villig til det så hadde jeg heller gjort det enn å la forbruksgjelden bli enda større og ikke ha noe igjen etter lønning. Dette vil uansett være en lærepenge for deg, for det er ikke enkelt å be sine foreldre om hjelp. ← Ja, tro meg, dette er en lærepenge! Dagoberta, jeg har prøvd å få til andre ordninger, men det går ikke likevel. Og, jeg FÅR ikke pengene av pappa, jeg betaler alle omkostninger vedr. lånet og han får rentefradraget.
AUF Skrevet 8. august 2005 #5 Skrevet 8. august 2005 Får du ikke samlet alle lånene til ett da? Få deg en samtale med sosialkontoret og med en i banken din. Sosialkontoret har masse gode råd når det gjelder sånt! Kanskje du får hjelp også?? Det er jo ingens interesse at du skal gå konk!
Pasha Skrevet 9. august 2005 #6 Skrevet 9. august 2005 Ja, kan du ikke prøve å samle alle låna på et sted. Siden du allerede betaler på de så vet nok banken at du har nok pener til å betale de ned og lar deg ha alle hos dem
Gjest Piper Skrevet 9. august 2005 #7 Skrevet 9. august 2005 Som foreldre ville jeg ikke tatt opp ekstra lån for noen av mine barn. Det er jo en utrolig risiko din far gjør, selv om han "tjener" på det. Jeg hadde heller ikke spurt mine foreldre om noe slikt, for de er ferdig med å hjelpe meg på den måten, mener jeg.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2005 #8 Skrevet 9. august 2005 Dessverre så ser ikke banken så blidt på folk som har masse forbrukslån, og rente i den banken blir også ganske høy. Fokus bank er ikke den mest kundevennlige banken, og jeg får ikke flyttet disse lånene til en annen bank. Jeg har et såpass godt forhold til pappa at jeg tror nok at jeg spør han før jeg henvender meg til sosialen. Dette er jo tross alt ikke snakk om å FÅ penger av han, men at han tar opp et lån for meg med sikkerhet i boligen sin som er nedbetalt og at jeg betaler alle omkostninger i forbindelse med dette lånet og han får rentefradraget. Takk for mange svar.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2005 #9 Skrevet 9. august 2005 Som foreldre ville jeg ikke tatt opp ekstra lån for noen av mine barn. Det er jo en utrolig risiko din far gjør, selv om han "tjener" på det. Jeg hadde heller ikke spurt mine foreldre om noe slikt, for de er ferdig med å hjelpe meg på den måten, mener jeg. ← Forstår ikke de som ser på dette som en risiko, forholdet mellom min far og meg tilsier at det aldri vil være en risiko for han. Jeg tror ikke han anser seg selv som ferdig med å hjelpe sine barn selv om de er over 18 år. Og, det kommer nok aldri jeg til å gjøre med mine heller.
Gjest Piper Skrevet 9. august 2005 #10 Skrevet 9. august 2005 Selvfølgelig blir det en risiko, for det blir jo han som står på alle lånepapirene. Greit nok at dere har et godt forhold, men det er jo fortsatt en risiko for han. Betaler ikke du lånet, må han gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2005 #11 Skrevet 9. august 2005 Selvfølgelig blir det en risiko, for det blir jo han som står på alle lånepapirene. Greit nok at dere har et godt forhold, men det er jo fortsatt en risiko for han. Betaler ikke du lånet, må han gjøre det. ← Jeg vet at det fungerer slik, men hvorfor skulle jeg ikke betale? Hadde jeg vært en "ikke-betaler" så hadde jeg jo bare blåst i å bruke hele lønnen min på å betale nå også da. Jeg ville da aldri satt pappa i den situasjonen. Om jeg får samlet alt med hans rente vil jeg ha råd til å betale uansett hvilken livssituasjon jeg havner i. Jeg har jo selvfølgelig tenkt over hva som skjer om jeg blir arbeidsledig osv.
Gjest Piper Skrevet 9. august 2005 #12 Skrevet 9. august 2005 Du får spørre din far. Det spiller jo ingen rolle hva jeg sier, for det er jo han som må godkjenne det.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2005 #13 Skrevet 9. august 2005 Du får spørre din far. Det spiller jo ingen rolle hva jeg sier, for det er jo han som må godkjenne det. ← Det er sant det, og jeg forstår absolutt hva du mener med risiko. Men, kan ikke se for meg et scenario hvor jeg ikke vil betale. Evt. om jeg dør, men skal vel få til en ordning så det blir betalt likevel. Takk for synspunkter ihvertfall!
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2005 #14 Skrevet 9. august 2005 Det er sant det, og jeg forstår absolutt hva du mener med risiko. Men, kan ikke se for meg et scenario hvor jeg ikke vil betale. Evt. om jeg dør, men skal vel få til en ordning så det blir betalt likevel. Takk for synspunkter ihvertfall! ← Det er alltid en risiko forbundet med å låne penger. Det er ikke dermed sagt at faren din ikke vil ta opp lån for deg. Men husk på at dersom du av en eller annen grunn skulle miste betalingsevnen er det han som må stå for kostnadene ved lånet. Det er veeeeeeldig mange foreldre som har vært snille med barna sine og enten tatt opp lån eller kausjonert for lån som får store problemer i ettertid (og de stolte sannsynligvis også på barna sine). Men som sagt, det er jo opp til faren din å ta den risikoen.
Gjest betaler Skrevet 9. august 2005 #15 Skrevet 9. august 2005 Før du går til din far, så har jeg villet snakke med banken din. Få samlet alle forbrukslån+det du allerede betaler til banken. Så kan du spørre om din far vil kausjonere for deg, slik sett kan du komme rimelig ut av det. jeg er av den mening av at voksne som er gammel nok til å ta opp gjeld, de ordener opp og betaler også,men kausjonerer kan han jo.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #16 Skrevet 10. august 2005 Før du går til din far, så har jeg villet snakke med banken din. Få samlet alle forbrukslån+det du allerede betaler til banken. Så kan du spørre om din far vil kausjonere for deg, slik sett kan du komme rimelig ut av det. jeg er av den mening av at voksne som er gammel nok til å ta opp gjeld, de ordener opp og betaler også,men kausjonerer kan han jo. ← Ja, jeg forstår at veldig mange andre klarer dette. Og som sagt i innlegg før så har jeg vært veldig dum og trenger hjelp! Banken min er ikke interessert i å samle alle lånene selv med kausjonist. Forresten så vil jeg ikke kalle en rente på 10% (som jeg får med kausjonist) å komme rimelig ut av det. Forresten så må han betale om jeg ikke betaler om han kausjonerer også.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #17 Skrevet 10. august 2005 Det er alltid en risiko forbundet med å låne penger. Det er ikke dermed sagt at faren din ikke vil ta opp lån for deg. Men husk på at dersom du av en eller annen grunn skulle miste betalingsevnen er det han som må stå for kostnadene ved lånet. Det er veeeeeeldig mange foreldre som har vært snille med barna sine og enten tatt opp lån eller kausjonert for lån som får store problemer i ettertid (og de stolte sannsynligvis også på barna sine). Men som sagt, det er jo opp til faren din å ta den risikoen. ← Ja, det er det. Og, jeg har regnet ut at jeg klarer å betale om jeg feks. blir arbeidsledig og jeg har livsforsikring. Han vet at jeg betaler da han står som kausjonist på studielånet mitt i Fokus Bank og det har det aldri vært noe tull med.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #18 Skrevet 13. august 2005 Ja, jeg forstår at veldig mange andre klarer dette. Og som sagt i innlegg før så har jeg vært veldig dum og trenger hjelp! Banken min er ikke interessert i å samle alle lånene selv med kausjonist. Forresten så vil jeg ikke kalle en rente på 10% (som jeg får med kausjonist) å komme rimelig ut av det. Forresten så må han betale om jeg ikke betaler om han kausjonerer også. ← rente på 10% om din far kausjonerer for hele beløpet? Det må vel være en feil? kan ike skjønne hvorfor ikke din bank er intr i det. Så lenge din far har økonomi og sikkerhet.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2005 #20 Skrevet 15. august 2005 Ja, her kan en få angst av å lese mindre... Hun som snakker om "risiko" hele tiden: ja, fint begrep, men ikke bruke det i hytt og pine, og spesielt ikke i dette lav-risiko spørsmålet her. Den beste løsningen er som hun foreslår selv: faren har ingen lån, og han har råd til å ta opp dette lånet. Dersom han har råd til dette og i tillegg stoler på datteren sin - (regner med at du eventuelt skriver en enkel skriftlig kontrakt med din far) - så er dette en fornuftig løsning. Dersom i verste fall du ikke betaler tilbake til din far, har han alltids kontrakten å vise til. På den annen side er det ikke lett for en far å sende inkassokrav til sin egen datter hvis det skulle skje at du er en dårlig ustabil betaler overfor din far ("kan jeg slippe neste måned, for jeg har så mange andre utgifter").. Derimot vet du garantert at du kan betale ham hver eneste måned og skriver kontrakt - så tjener jo din far på dette: han får rentefradrag og det er jo du som nedbetaler. Hysterisk å snakke veldig om risiko her når det er enkelt å unngå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå