Gå til innhold

Hva slags nettbutikk er Wish?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har audi. Vaskemaskin og kjøleskap er Miele. Tven er laget i Slovakia. Telefonen min er derimot laget i kina. Iphone

Anonymkode: 8533c...86e

Varer fra vestlige produsenter som Audi og Miele er pakket fulle av kinesiske komponenter, og har vært det siden nittitallet. Nå er forsåvidt trenden i ferd med å snu litt, da en del produsenter (kanskje spesielt de japanske) er i ferd med å flytte deler av produksjonen til Vietnam, Thailand og India, men jeg tviler egentlig litt på at de som gnåler om "Kina-ræl" samtidig som de ikke aner hva de selv bruker hver eneste dag, synes det er noe bedre. :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okapi skrev (Akkurat nå):

Varer fra vestlige produsenter som Audi og Miele er pakket fulle av kinesiske komponenter, og har vært det siden nittitallet. Nå er forsåvidt trenden i ferd med å snu litt, da en del produsenter (kanskje spesielt de japanske) er i ferd med å flytte deler av produksjonen til Vietnam, Thailand og India, men jeg tviler egentlig litt på at de som gnåler om "Kina-ræl" samtidig som de ikke aner hva de selv bruker hver eneste dag, synes det er noe bedre. :P

Uansett er dette ett fåtall av varer man besitter. De fleste møbler, klær, pynt, lamper og ting og tang jeg har er ikke fra Kina.

At en kondensator er produsert i kina forandrer ikke så voldsomt mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ser at Wish stadig oftere dukker opp når jeg søker etter et produkt jeg vil kjøpe. Der er det ofte ekstremt billig, og man må registrere seg.

Jeg lurer på:

Får man masse spam fra dem?

Er ting virkelig så billige som de ser ut? Hvordan er kvaliteten?

Orker ikke registrere meg for så å måtte melde meg av alle nyhetsbrev og bli skuffet over pris og kvalitet osv..

Anonymkode: 217c5...431

har aldri fått noe spam fra dem.

Jeg bestiller gankse mye derfra, og kvaliteten på ting kan variere veldig.
Kjøpte to par sko, det ene paret var ødelagt etter to-tre gangers bruk, det andre paret har vært det beste paret jeg noen gang har hatt, og holdt mye lengre enn ekte sko fra Nike eller Adidas.
Noen topper og kjoler har vært fantastisk kvalitet, andre har vært ræl.
Ellers kjøper jeg katteleker, øredobber, sokker, munnbind og andre småting derfra.
Unngår elektronikk og hudpleie/sminke.

Anonymkode: 39a49...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Uansett er dette ett fåtall av varer man besitter. De fleste møbler, klær, pynt, lamper og ting og tang jeg har er ikke fra Kina.

At en kondensator er produsert i kina forandrer ikke så voldsomt mye.

Nei, klærne er som regel laget i Bangladesh. :P Klart, det er jo selvsagt en del ting man får ordnet lokalt, og i mange tilfeller er det bedre enn å importere. Poenget mitt er bare at denne "elektronikk fra Kina er noe dritt, og jeg kjøper det aldri!"-replikken som ALLTID dukker opp i tråder som denne, vitner om total kunnskapsløshet.

Det ER masse dritt på Wish og Aliexpress, uten tvil, og det krever kunnskap og tålmodighet å vade gjennom det. Har gjort en del bomkjøp selv, enten på grunn av dårlig research selv, eller fordi selger har markedsført produktene sine så uærlig at det grenser til svinel. Det er derfor jeg påpeker at man ikke burde bruke penger der som man ikke kan tåle å tape.

Når det er sagt har jeg kjøpt masse bra der, både klær, ymse småting og kanskje spesielt elektronikk. Det er mengder av komponenter omtrent ingen norske butikker selger, alt fra objektivadaptere til kameraer, kondensatorer i løs vekt, plugger, kretskort og forsterkere, og jeg har nesten aldri mottatt et dårlig produkt. For et par dager siden mottok jeg en solblender til et Olympus-objektiv. På fotosjappene i Oslo fikk jeg enten skuldertrekk, "fører ikke sånt", eller "tja, kan kanskje skaffe det for en tusenlapp, må høre med leverandør", men på Ali? Der fikk jeg den for 150 kroner. Topp kvalitet, levert på et par uker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okapi skrev (1 minutt siden):

Nei, klærne er som regel laget i Bangladesh. :P Klart, det er jo selvsagt en del ting man får ordnet lokalt, og i mange tilfeller er det bedre enn å importere. Poenget mitt er bare at denne "elektronikk fra Kina er noe dritt, og jeg kjøper det aldri!"-replikken som ALLTID dukker opp i tråder som denne, vitner om total kunnskapsløshet.

Det ER masse dritt på Wish og Aliexpress, uten tvil, og det krever kunnskap og tålmodighet å vade gjennom det. Har gjort en del bomkjøp selv, enten på grunn av dårlig research selv, eller fordi selger har markedsført produktene sine så uærlig at det grenser til svinel. Det er derfor jeg påpeker at man ikke burde bruke penger der som man ikke kan tåle å tape.

Når det er sagt har jeg kjøpt masse bra der, både klær, ymse småting og kanskje spesielt elektronikk. Det er mengder av komponenter omtrent ingen norske butikker selger, alt fra objektivadaptere til kameraer, kondensatorer i løs vekt, plugger, kretskort og forsterkere, og jeg har nesten aldri mottatt et dårlig produkt. For et par dager siden mottok jeg en solblender til et Olympus-objektiv. På fotosjappene i Oslo fikk jeg enten skuldertrekk, "fører ikke sånt", eller "tja, kan kanskje skaffe det for en tusenlapp, må høre med leverandør", men på Ali? Der fikk jeg den for 150 kroner. Topp kvalitet, levert på et par uker.

På merkelappene i mine klær står det Portugal og Frankrike. Mulig de har feilmerket dem? Er bevisst og kjøper kun klær laget i europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

På merkelappene i mine klær står det Portugal og Frankrike. Mulig de har feilmerket dem? Er bevisst og kjøper kun klær laget i europa.

Du vet at "som regel" ikke betyr det samme som alltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okapi skrev (2 minutter siden):

Du vet at "som regel" ikke betyr det samme som alltid?

Klart. Følte meg nok noe truffet av kunnskapsløs idiot kommentaren din. Finnes sikkert mange som ikke følger med, men vil si jeg har grei kontroll på hva jeg kjøper 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forskjell på å handle fra en forhandler som har kunnskap om hvordan man skal produsere produkter i Kina og fra lokalprodusert piratbutikk.

Men kos deg.

Anonymkode: 01161...a6d

Regner med at du ikke har iphone...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en del dekorfolie og "veggfliser" a la Lindas dekor, bare mye billigere. Dette har vørt god lvalitet. Kjøper også merch der til barna mine, for band og spill de liker. Også fornøyd med kvaliteten på det. Kviseklemmere og slikt også, god kvalitet uten å ha noe å sammenligne med-funker.

Men det tar litt tid å få pakkene, akkurat som fra ebay - og bestiller du mer enn en ting kommer det i flere pakker.

Anonymkode: 77dc3...2f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

"made in" betyr bare at det er der et produkt er samlet, som f.eks sydd sammen. Det betyr ikke at produktet er laget på stedet det står på lappen. Det er sånn flere selskaper lurer folk til å tro de kjøper lokalt og etisk. 

Anonymkode: 9d02c...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"made in" betyr bare at det er der et produkt er samlet, som f.eks sydd sammen. Det betyr ikke at produktet er laget på stedet det står på lappen. Det er sånn flere selskaper lurer folk til å tro de kjøper lokalt og etisk. 

Kilder på dette? Høres ut som en vandrehistorie der hvor folk tror at merkevare og fake kopi er laget på samme fabrikk utenfor arbeidstid... 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kilder på dette? Høres ut som en vandrehistorie der hvor folk tror at merkevare og fake kopi er laget på samme fabrikk utenfor arbeidstid... 😏

Kilder på at komponenter lages i ett land og settes sammen i et annet og så merkes med "made in" det landet det ble samlet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kilder på at komponenter lages i ett land og settes sammen i et annet og så merkes med "made in" det landet det ble samlet? 

Kilder på at klær laget i europa egentlig er laget i kina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis 99% av det du har er laget i kina,da bør du vurdere å handle et annet sted. De produsere lenovo der,som er noe ordentlig dritt......elektronikken jeg har hjemme er IKKE laget i kina,så om du tror nesten alt av elektronikk er laget der,så er det nok bare du som handler billigskrot.

Anonymkode: db274...157

Øh, Lenovo har da de mest solide, beste og mest holdbare laptopene. Jeg har selv en ThinkPad Carbon X1 til drøye 32.000,-, vil ikke kalle det kina-ræl akkurat...

Anonymkode: 24941...019

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kilder på at klær laget i europa egentlig er laget i kina

Kilder på at delene til klesplagg har blitt kjøpt og klippet til i Kina og sendt til Europa så en fabrikk her kan sy de sammen og merke de som laget her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kilder på at delene til klesplagg har blitt kjøpt og klippet til i Kina og sendt til Europa så en fabrikk her kan sy de sammen og merke de som laget her? 

Så du tror fks Lacoste sine gensere ikke er laget i Portugal, men heller i Kina? Hva med Hermes sine bag’er da, er de laget av kinesiske kuer? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du tror fks Lacoste sine gensere ikke er laget i Portugal, men heller i Kina? Hva med Hermes sine bag’er da, er de laget av kinesiske kuer? 😂

At klærne er sydd i et land betyr jo ikke at råvarene ikke kommer fra andre land.

Du ser ut til å være en som er opptatt av merkevarer, siden du henger deg opp i opprinnelsesland på denne måten, men samtidig virker det ikke som om du faktisk forstår hvordan en internasjonal sourcing fungerer i en moderne verden. Nesten ingen produkter er laget 100% lokalt, men består av deler fra mange land. Som nevnt tidligere finnes det knapt et elektronikkprodukt som ikke er minst delvis laget i Kina.

Klesindustrien henter gjerne inn stoffer fra Asia, og kuene du nevner er mest sannsynlig tyrkiske, da Tyrkia leverer skinn til størstedelen av europeisk lærindustri. Metallet tør jeg ikke si noe om, men jeg er villig til å sette en femmer på at Hermes ikke har sin egen gruve og sitt eget støperi. Jeg bryr meg ikke noe særlig om klær, så er bare overfladisk kjent med den bransjen, men av "made in Germany"- og "made in Portugal"-produkter jeg faktisk kjenner til, er det gjerne snakk om en håndfull deler laget lokalt, sammen med en hel masse laget i Kina, ofte basert på japansk design.

Hvis du faktisk HAR satt deg inn i hvor Lacoste, Hermes og andre du nevner får sakene sine fra, hadde det vært interessant å høre om råvarekjeden. Ofte er dette imidlertid vanskelig å gjøre, siden de gjør det de kan nettopp for å hindre at kundene skal kunne få innblikk i det.

For noen år siden ble hovedleverandør av kabler til Hifiklubben, Tara Labs, raidet av FBI. Dette var ganske eksklusive produkter, tilsvarende merkene du nevner. Viste seg at de importerte fra Kina, pakket om i Seattle og stemplet med "made in USA". HFK fjernet produktene de hadde skrytt av i årevis helt i det stille etterpå.

32 minutter siden, AnonymBruker said:

I noen tilfeller stemmer det. For eksempel har Viltrox og Tokina nettopp levert hver sin nye serie med kameraobjektiver. Enkelte forumbrukere stusset litt på at spesifikasjonene var mistenkelig like, og jammen ble de ikke produsert på samme fabrikken, på oppdrag fra de to merkene. Det sammen kan også se ut til å være tilfelle med Meike og 7Artisans.

Hvis du oppriktig ønsker kilder på noe av dette kan jeg sikkert finne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okapi skrev (17 minutter siden):

At klærne er sydd i et land betyr jo ikke at råvarene ikke kommer fra andre land.

Du ser ut til å være en som er opptatt av merkevarer, siden du henger deg opp i opprinnelsesland på denne måten, men samtidig virker det ikke som om du faktisk forstår hvordan en internasjonal sourcing fungerer i en moderne verden. Nesten ingen produkter er laget 100% lokalt, men består av deler fra mange land. Som nevnt tidligere finnes det knapt et elektronikkprodukt som ikke er minst delvis laget i Kina.

Klesindustrien henter gjerne inn stoffer fra Asia, og kuene du nevner er mest sannsynlig tyrkiske, da Tyrkia leverer skinn til størstedelen av europeisk lærindustri. Metallet tør jeg ikke si noe om, men jeg er villig til å sette en femmer på at Hermes ikke har sin egen gruve og sitt eget støperi. Jeg bryr meg ikke noe særlig om klær, så er bare overfladisk kjent med den bransjen, men av "made in Germany"- og "made in Portugal"-produkter jeg faktisk kjenner til, er det gjerne snakk om en håndfull deler laget lokalt, sammen med en hel masse laget i Kina, ofte basert på japansk design.

Hvis du faktisk HAR satt deg inn i hvor Lacoste, Hermes og andre du nevner får sakene sine fra, hadde det vært interessant å høre om råvarekjeden. Ofte er dette imidlertid vanskelig å gjøre, siden de gjør det de kan nettopp for å hindre at kundene skal kunne få innblikk i det.

For noen år siden ble hovedleverandør av kabler til Hifiklubben, Tara Labs, raidet av FBI. Dette var ganske eksklusive produkter, tilsvarende merkene du nevner. Viste seg at de importerte fra Kina, pakket om i Seattle og stemplet med "made in USA". HFK fjernet produktene de hadde skrytt av i årevis helt i det stille etterpå.

I noen tilfeller stemmer det. For eksempel har Viltrox og Tokina nettopp levert hver sin nye serie med kameraobjektiver. Enkelte forumbrukere stusset litt på at spesifikasjonene var mistenkelig like, og jammen ble de ikke produsert på samme fabrikken, på oppdrag fra de to merkene. Det sammen kan også se ut til å være tilfelle med Meike og 7Artisans.

Hvis du oppriktig ønsker kilder på noe av dette kan jeg sikkert finne det.

Vil ikke si at jeg er serlig merkeopptatt, men er litt vanskelig å eksemplifisere uten konkrete ting å henvise til. Hele poenget mitt er at jeg har tatt et valg om å kjøpe lokalt lagede ting så langt det lar seg gjøre. Om det koster noe ekstra betyr ikke så mye, ringvirkningene er mer en verdt det.

Forresten så kjøper Hermes mye av sitt skinn fra norge.

https://www.norilia.no/hovedartikler/from-norwegian-cow-to-luxury-handbag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Wish er bare piratkopier produsert i Kina som utgir seg for å være "ekte". Alt er bare juks. Noen ganger faller tingene fra hverandre omtrent når du pakker det opp, andre ganger kan det holde en stund.

Unngå alt som er av kremer og sminke etc, ting du smører på huden, da de kan inneholde fryktelige ting, ting som fremkaller allergier og er giftige. F.eks Kendall Jenner/Kardashian søsteren fikk sine kosmetikkprodukter piratkopiert av asiatere, og det ble undersøkt i laboratorium hva de faktisk inneholdt, og det var fryktelige greier. Folk som trodde de hadde kjøpt ekte vare, klaget over allergiske reaksjoner på alt.

Anonymkode: ff7e0...89c

Jeg har faktisk handlet en del på Wish. Merkevarene er ikke mer ekte enn det du får på strandpromenaden i Alanya, det tror jeg de fleste skjønner. Jeg kjøper ikke «merkevarer», men diverse som det er vanskelig å få kjøpt lokalt: mobiletui og skjermbeskytter til særlig eldre mobiler, utstyr til håndarbeid/hobby. Billig og bra kvalitet, men miljømessig diskutabelt, så jwg unngår det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...