Gå til innhold

Noen som vet dette om periodontitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt det i ca 3 år. Alltid vært nøye med tannpuss, men fikk det etter en periode med store psykiske belastninger. Jeg hadde en del tannkjøttlommer på sidene, og de har blitt litt mindre etterhvert. Har ingen lommer fremme. Likevel har tannkjøtt som går som små tapper mellom tennene, trukket seg litt og litt opp. Fremme mellom tann nr 2 og 3 ser det ut som jeg har et pepperkorn, et lite "sort hull." Dette har skjedd ved omtrent ale tennene, utenom helt fremme. Men ser anelse til utvikling der og. Klarer ikke å skjønn ehvorfor, er så nøye med renhold og kosthold. Er det noen som vet om man kan sette på skallfasetter for å skjule disse mellomrommene, når man har periodontitt? 

Anonymkode: cfb82...284

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg, det er en tannlege du skal konferere med, ikke KG.

Anonymkode: cfb17...3fd

• Liker 3
Skrevet

Om du har periodontitt er det siste du bør gjøre å sette på fasetter! Fasetter krever ikke bare at du må fjerne emalje, men du skaper potensielle retensjonsplasser for bakterier (alle "skjøter"), som ikke akkurat er lurt når man allerede har tannkjøttbetennelse. 

For å vurdere om du har periodontitt så må du til tannlegen. Ettersom det høres ut som du allerede har blitt fulgt opp for lommer rundt tennene, så er det godt mulig du har periodontitt. Men bare en tannlege som kan gjøre målinger, og vurdere røntgenbilder av deg, kan vurdere det. 

Anonymkode: 8f307...8ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjære deg, det er en tannlege du skal konferere med, ikke KG.

Ja ☺️ Håper du går til tannlegen ofte? 

Anonymkode: fb15e...63c

Skrevet

Ja ☺️ Håper du går til tannlegen ofte? 

1-2 ganger i året, slik som alle bør/må.

Skrevet

Så bra 😊 Tenkte du var redd tannlegen siden du spør her.

Skrevet

Pusser du med mellomromsbørste? Jeg går i tillegg til tannpleier hver 3 mnd for å fjerne tannstein.

Anonymkode: 601f9...921

Skrevet

Jeg har da ikke spurt om noe? Jeg sa at TS må dra til tannlegen, ikke stille spørsmål om sin tannhelse på KG

• Liker 1
Skrevet

Det var ikke jeg som svarte lenger oppe her. Jeg går selvfølgelig til spesialist, var der sist i august. Han mener det er nok at jeg går en gang i året, men jeg selv vil helst gå oftere. Har alltid vært opptatt av å passe på tennene, har aldri hatt hull. Men dette gikk jo rett vest da jeg hadde en veldig tung periode over lengre tid.. Bruker mellomromsbørster, og pusser nøye.Likevel vil tannkjøttet trekke seg gradvis litt og litt unna. Det er ikke ille nå, men er redd hvis det skal fortsette sånn. Derfor hadde jeg håpet det var noe jeg kunne gjøre hvis det ble for ille, for dette ødelegger meg helt. Har kuttet ut sukker, og spiser for det meste veldig sunt. Ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har da ikke spurt om noe? Jeg sa at TS må dra til tannlegen, ikke stille spørsmål om sin tannhelse på KG

Åja? Jeg trodde jeg skrev til ts jeg 😄 Beklager det! Jeg tenkte ts kanskje hadde tannlege skrekk siden ts spør her istedet for en lege, for da kunne vi jo snakke litt om det problemet der jeg kan gi råd. 

Skrevet

Nei, jeg har absolutt ikke tannlegeskrekk. Og jeg har jo selvfølgelig målt lommedybde, hvis ikke hadde jeg jo ikke visst at jeg hadde lommer på sidene, og at de hadde blitt mindre. Har googlet mye rundt for å finne "trøst" og muligheter om det skulle bli ille, slik at jeg vet at jeg slipper å gå rundt og se om som jeg har forsømt tannstellet, for det har jeg absolutt ikke. Så jeg kan ikke fatte at det har blitt sånn. Og jeg har sett bilder og steder de har satt på både krone, skallfasett og dental bonding (kompositt.) Leser noen steder at om man har sykdommen under kontroll, så kan man få dette. Må jo selvfølgelig spørre tannlegen, men er lenge til jeg skal dit, og han er mer opptatt av å be meg slutte å stresse og være bekymra, enn å faktisk høre på hva jeg har å si. Er jo ikke rart jeg er stressa når dette skjer.

Skrevet

Denne sykdommen utvikler seg langsomt, så det lureste du gjør er å fortsette med god tannhygiene og ikke stresse så mye rundt det. Det er ikke mye du får gjort med det. Blir det så ille at tennene løsner må du få satt på nye tenner, da. Er mange som må det, av forskjellige årsaker. Jeg fikk påvist periodontitt for over 15 år siden, og det er først nå det må begynnes å gjøre skikkelig jobb (fra tannlegen side). Hvor dype lommer har du? Jeg har 9 mm på min verste tann. Ved den har jeg et sånt typisk «pepperkorn», som du så godt beskriver. Rengjøring (eller manglende sådan) har ikke vært årsaken til at jeg har fått det, heller. Er arvelig.

Anonymkode: b127b...17a

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Denne sykdommen utvikler seg langsomt, så det lureste du gjør er å fortsette med god tannhygiene og ikke stresse så mye rundt det. Det er ikke mye du får gjort med det. Blir det så ille at tennene løsner må du få satt på nye tenner, da. Er mange som må det, av forskjellige årsaker. Jeg fikk påvist periodontitt for over 15 år siden, og det er først nå det må begynnes å gjøre skikkelig jobb (fra tannlegen side). Hvor dype lommer har du? Jeg har 9 mm på min verste tann. Ved den har jeg et sånt typisk «pepperkorn», som du så godt beskriver. Rengjøring (eller manglende sådan) har ikke vært årsaken til at jeg har fått det, heller. Er arvelig.

Anonymkode: b127b...17a

Jeg stresser og bekymrer meg siden tannkjøttet trekker seg unna der jeg ikke har lommer og. Har en del på 3mm og 4mm. Tror jeg har en på 5mm. Men alle de er på sidene. Har ingen lommer fremme, hverken oppe eller nede. Og uansett hva jeg gjøre å ser jeg at tannkjøttet sakte men sikkert vil bort. Og det stresser meg veldig. På sidene er det greit om tannkjøttet er litt borte, det vises jo ikke så godt. Men fremme vises det veldig godt, og det er der jeg så gjerne skulle dekt hull. Har helt bene og fine tenner, siden jeg har hatt tannregulering, så det vises veldig godt når tannkjøttet trekker seg bare pittelitt unna.

Skrevet

Ja, du kan få fikset mellomrommene når det har holdt seg stabilt over lengre tid. Jeg skal gjøre det etterhvert. 

Periodontitt kan komme av veldig stor psykisk belastning/ekstremt stress. 

Jeg hadde lommer på 11mm på det verste, dyp rødt og bløtt tannkjøtt . Flere av tennene mine var helt løse og var ikke langt unna å miste noen tenner. Nå er den dypeste lommen på 3 eller 4mm. Tannkjøttet mitt har sluttet å trekke seg tilbake og det blir bedre og bedre for hver gang jeg går til spesialisten. 

Anonymkode: 6e9e9...a4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bør og bør.. jeg er narkosepasient og tannlegen innkaller meg annen hvert år til det. Ikke noe jeg styrer med selv. Så det variere nok fra person til person hvor mange ganger i "året" man bør/må.

Anonymkode: c7b6d...5fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er ikke TS.

Trenger ikke ha tannlegeskrekk for å spørre om spørsmål på KG. Syns man et tema er irriterende så la vær å les eller kommentere. Gå videre.

Anonymkode: c7b6d...5fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, du kan få fikset mellomrommene når det har holdt seg stabilt over lengre tid. Jeg skal gjøre det etterhvert. 

Jeg hadde lommer på 11mm på det verste, dyp rødt og bløtt tannkjøtt . Flere av tennene mine var helt løse og var ikke langt unna å miste noen tenner. Nå er den dypeste lommen på 3 eller 4mm. Tannkjøttet mitt har sluttet å trekke seg tilbake og det blir bedre og bedre for hver gang jeg går til spesialisten. 

Kan det komme av stress? Det var interessant. Vet du på hvilken måte stress fører til periodontitt?

Og til TS: håper du får fikset problemet ditt! Kanskje du skal bytte tannlege? Det høres ikke ut til at du er helt fornøyd med den du går til? Det kan kanskje være ok med en second opinion?

Skrevet
Iia skrev (1 time siden):

Kan det komme av stress? Det var interessant. Vet du på hvilken måte stress fører til periodontitt?

Og til TS: håper du får fikset problemet ditt! Kanskje du skal bytte tannlege? Det høres ikke ut til at du er helt fornøyd med den du går til? Det kan kanskje være ok med en second opinion?

Spesialisten jeg snakket med sa det kunne komme av det. Dog ikke vanlig stress. Det kommer av at stress påvirker hormoner og immunforsvaret. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.    Ja, jeg har lyst å bytte tannlege. Men da må jeg bytte vanlig tannlege og, for det er de som henviser videre, iallefall gjorde hun det.  Jeg har selv lest at mye stress kan være en medvirkende årsak, men tannlegen var ganske påståelig med at det var det ikke..

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så bra at det har sluttet å trekke seg tilbake hos deg. Men kan man se det på deg når du smiler med åpen munn f.eks?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...