AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #1 Skrevet 12. desember 2020 Barnet mitt blir 1 år i april. Jeg har en deltidsjobb men jobber mye ekstravakter (er avhengig av ekstravaktene). Far har nå permisjon, og planen var at barnet skulle begynne i barnehage i august. Og at jeg da skulle søke om kontantstøtte frem til da, og bare jobbe de faste vaktene mine (har bare annenhver helg og noen få ukedager). Men jeg har begynt å tenke på om jeg heller skal ha barnet hjemme til h*n er 2 år, siden man uansett kan få kontantstøtte frem til da, men da må jo barnet begynne i barnehagen i april det året h*n fyller 2. Hva ville du gjort i min situasjon? Jeg klarer ikke bestemme meg for hva som er lurt og best for barnet. Inntekten min vil mest sannsynlig være ganske lik uansett hvilket alternativ jeg velger. Anonymkode: 5158b...ebd
Maleficenta Skrevet 12. desember 2020 #2 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Barnet mitt blir 1 år i april. Jeg har en deltidsjobb men jobber mye ekstravakter (er avhengig av ekstravaktene). Far har nå permisjon, og planen var at barnet skulle begynne i barnehage i august. Og at jeg da skulle søke om kontantstøtte frem til da, og bare jobbe de faste vaktene mine (har bare annenhver helg og noen få ukedager). Men jeg har begynt å tenke på om jeg heller skal ha barnet hjemme til h*n er 2 år, siden man uansett kan få kontantstøtte frem til da, men da må jo barnet begynne i barnehagen i april det året h*n fyller 2. Hva ville du gjort i min situasjon? Jeg klarer ikke bestemme meg for hva som er lurt og best for barnet. Inntekten min vil mest sannsynlig være ganske lik uansett hvilket alternativ jeg velger. Anonymkode: 5158b...ebd Jeg tenker at dersom det går like greit økonomisk og vente til barnet er 2 så ville jeg valgt å holde barnet hjemme til da. 10
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #3 Skrevet 12. desember 2020 Anbefaler å ha barnet hjemme til april det året han fyller to, og motta kontantstøtte tiden ut, og krysse fingrene for at du får plass i april:) Anonymkode: b51a8...d6d 4
Maleficenta Skrevet 12. desember 2020 #4 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anbefaler å ha barnet hjemme til april det året han fyller to, og motta kontantstøtte tiden ut, og krysse fingrene for at du får plass i april:) Anonymkode: b51a8...d6d Blir vel mest sannsynlig ikke plass før august men... Man kan jo være heldig i en privat barnehage 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #5 Skrevet 12. desember 2020 Maleficenta skrev (1 minutt siden): Blir vel mest sannsynlig ikke plass før august men... Man kan jo være heldig i en privat barnehage Du sier noe. Mulig vi bare hadde flaks her. Søkte på sommeren og fikk plass på høsten.. Da må man kanskje ha en økonomisk plan tilfelle en ikke får plass Anonymkode: b51a8...d6d
Maleficenta Skrevet 12. desember 2020 #6 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du sier noe. Mulig vi bare hadde flaks her. Søkte på sommeren og fikk plass på høsten.. Da må man kanskje ha en økonomisk plan tilfelle en ikke får plass Anonymkode: b51a8...d6d Det er jo på høsten det er vanlig. Det er jo oppstart av nytt barnehageår i august hvert år
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #7 Skrevet 12. desember 2020 Maleficenta skrev (1 minutt siden): Det er jo på høsten det er vanlig. Det er jo oppstart av nytt barnehageår i august hvert år Åja sånn sett 😊 Anonymkode: b51a8...d6d
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #8 Skrevet 12. desember 2020 Disse viktige årene får dere aldri igjen. La barnet være hjemme. Anonymkode: a64b8...c37 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #9 Skrevet 12. desember 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Anbefaler å ha barnet hjemme til april det året han fyller to, og motta kontantstøtte tiden ut, og krysse fingrene for at du får plass i april:) Anonymkode: b51a8...d6d Hva om hen ikke får plass da? Anonymkode: 7a17f...f59 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #10 Skrevet 12. desember 2020 Litt dumt å ha tilvenning i bhg i april, og så er det sommerstengt knappe to måneder senere. Så må man til på ei ny tilvenning. Selv tenker jeg at noen barn bør begynne i bhg i ettårsalder, andre passer det best for i toårsalder. Mi eldste begynte da hun var halvannet, da hun var født i februar og vi fikk ikke plass før i august. Vi følte at hun var klar lenge før, og hadde hatt god nytte av bhg fra hun var ett. Yngste begynte da hun var ett, født i juli, men hun kunne godt vært hjemme et halvt årstid til. Etter egen erfaring fra jobb i bhg, så er det at barna som begynner når de er rundt ett år, har bedre språkutvikling og sosiale ferdigheter enn de som begynner etter fylte to. Dette gjelder især barn med annet morsmål, men ikke bare. Det avhenger veldig av barnet, og er barnet klar for barnehage ved ett år, bør han begynne da. Og omvendt, hvis mulig. Uansett hva når barnet begynner, så betyr det ikke at han trenger å være der fulltid. Dere kan ha deltidsplass eller fulltidsplass hvor dere kan holde ham hjemme de dagene det passer seg sånn. På den måten står man veldig fritt. Jeg tror også kontantstøtta gis ved deltidsplass i bhg? Men ikke like høy sats. Dog så må dere betale barnehageplassen. Nå er det ei stund siden mine var små, men det var slik da. Anonymkode: 3ee46...6de 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #11 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva om hen ikke får plass da? Anonymkode: 7a17f...f59 Nei den er lei, man må legge plan b mtp økonomi Anonymkode: b51a8...d6d
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #12 Skrevet 12. desember 2020 Først bør du sjekke barnehagedekningen det du bor, det er slettes ikke sikkert barnet får plass i april. Da får dere plass i august og en av dere foreldrene må være hjemme med barnet ulønnet den perioden (eller dagmamma/barnevakt). Ellers så er det fint å kunne ha barnet hjemme til det er 2 år, men det blir jo potensielt litt lenger. Anonymkode: 4a1cb...2b7 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #13 Skrevet 12. desember 2020 Forsåvidt ikke sikkert dere får plass april barnet fyller 1 år heller, men august. Anonymkode: 4a1cb...2b7 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #14 Skrevet 12. desember 2020 Dersom dere har en plan for hvordan dere skal løse det dersom barnet ikke får plass før august 2022 så hold barnet hjemme. Dersom dere er avhengig av at barnet begynner i barnehagen i april er det nok lurt å søke plass fom august neste år slik at dere er med i hovedopptaket og er sikret plass. Anonymkode: 2fe5c...c9c
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #15 Skrevet 12. desember 2020 Er veldig god barnehagedekning i byen vi bor i ☺️ Var flere ledige plasser igjen ved forrige opptak var det oppslag i avisen om. -TS Anonymkode: 5158b...ebd
lillehavfruen Skrevet 12. desember 2020 #16 Skrevet 12. desember 2020 Jeg tenker det kommer litt an på barnet egentlig. Ville søkt om bhg-plass og heller takket nei til plassen enn å ikke søke. Mye som skjer fra søknadsfristen i mars til oppstart i august. Våres var 18 mnd når hun begynte i bhg, og var VELDIG klar for det hele sommeren. Vi merket at hun trengte mer stimuli og at noe "måtte skje" hele tiden. (Hun er veldig aktiv) Hun stortrives i bhg! Har masse energi på ettermiddagen, og stråler virkelig etter en dag i bhg. Er mye positivt for barnet å være i bhg også. 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #17 Skrevet 12. desember 2020 Personlig ville jeg ventet dersom det var mulig. Jeg har to barn som begge har vært hjemme lenger enn til normal oppstart ved ca 1 år. En begynte da hun var rett over halvannet år og en da hun var nesten to år. Det ekstra halvåret/året hjemme har vært veldig fint. Ville ikke byttet det mot noe, annet enn kanskje enda mer tid. Det er ikke spesielt krevende å være hjemme med de når de er så små, men det er mye glede. Tiden får man ikke tilbake. De har utviklet seg godt hele veien, så har kun fått positive tilbakemeldinger fra barnehage, lege og helsesykepleier. Anonymkode: 61145...afe 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #18 Skrevet 13. desember 2020 Jeg kan bare snakke ut fra min erfaring som pedagog i barnehage. All min erfaring med barn som starter senere (etter 2 år) sliter med å komme inn i resten av i barnegruppa som allerede har etablerte relasjoner fra de startet som 1 - åringer. I min barnegruppe er det to 2 - åringer som startet i høst, og de andre barna leker ikke så mye med dem eller holder dem bevisst utenfor lek. Vi som voksne jobber selvfølgelig veldig hardt med dette, men det hadde nok vært lettere for sosial dynamikk at alle barn enten starter samtidig eller at de øker permisjonstida. Dere skal selvfølgelig gjøre det som dere mener er best for barnet, men jeg syns det kan være greit at folk vet om ting som potensielt kan skje dersom man venter. Sosial utvikling skjer jo uansett, fordi disse barna får jo sosialt samvær, og de får leke med barna til en viss grad. Men jeg har sett at de to barna fikk en utrolig tøff start, og fremdeles sliter de med å komme inn i leken... Det er forresten forskjell på en 1 - åring som er født i mars og starter i august, til en 2 - åring. Veldig ofte går 2 - åringene som startet i august til de mindre barna, og der får de ikke spesielt mye stimulerende å hente for deres egen fysiske utvikling (1 - åringen er ikke like "med"). Hvis jeg selv kunne valgt for barna, ville de startet ved 2 - årsalder. Det samme gjelder barn som starter på skolen, jeg skulle så inderlig ønske de ikke startet før 6/7 slik som før. Det er min oppriktige mening, som pedagog. Allikevel er det nå en gang sånn at 1 - åringen har fått sitt inntog i barnehagen, og uansett hva man måtte mene om det så har jeg sett med egne øyne hvordan det kan være for en 2 - åring å komme som ny i en etablert barnegruppe. Det er absolutt ikke umulig, men det er vanskelig. Små barn som ofte ikke har verbalspråk har ikke alltid muligheten til å si at "X vil ikke leke med meg", eller "Y sa stygge ting til meg". Det er vi voksne som må være observante for barnas uttrykk, og SE DET når barna blir holdt utenfor. Selv da er det vanskelig å gripe inn, fordi det nettopp er små barn. Som mange vet, er det før 3 at vi utvikler mye av den mentale helsen vi skal ha med oss senere i livet. Huff, dette ble fryktelig langt, men jeg skjønner godt hvorfor du og mange andre ønsker å holde barna hjemme! Allikevel ville jeg bare dele en mørkeside av det, også. De blir ofte holdt utenfor sosialt... Anonymkode: bfbaa...604
GammelKaktus Skrevet 13. desember 2020 #19 Skrevet 13. desember 2020 Guttungen var 2.5 når han begynte i barnehagen, var aldri et problem med det sosiale, men nå er han en naturlig sosal kar og da. Gikk rett på stor avdeling og alt gikk veldig fint. Var flere som begynte i den alderen i vår barnehage.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #20 Skrevet 13. desember 2020 Jeg ville tatt en deltidsplass i barnehagen. Da får barnet med seg det sosiale og du får ekstra tid med barnet hjemme ❤️ Anonymkode: 2a933...993 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå