infectedsopp Skrevet 12. desember 2020 #1 Skrevet 12. desember 2020 Høring: forslag til endringer i forskrift om nasjonalt vaksinasjonsprogram – vaksinasjon mot covid-19 Høringsfrist: 15 desember 2020 https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-forslag-til-endringer-i-forskrift-om-nasjonalt-vaksinasjonsprogram-vaksinasjon-mot-covid-19/id2791196/?expand=horingsbrev Hva betyr denne midlertidige lovendringen egentlig? Skal alle pålegges vaksinasjon nå? Risikogruppe eller ikke? Vaksinasjon mot covid-19 skal gjennomføres som en del av det nasjonale vaksinasjons-programmet hvor kommunene er ansvarlige for å tilby og utføre vaksinasjonen. Kommunene står fritt til å vurdere hvordan vaksinasjonen skal gjennomføres, men det vil legges enkelte nasjonale føringer og gis veiledning, blant annet som følge av egenskaper ved vaksinene. For å legge best mulig til rette for kommunene, foreslås det å innføre en midlertidig plikt for fastlegene til å bidra til at egne listeinnbyggere blir vaksinert mot covid-19. Dette skal skje i overensstemmelse med den enkelte kommunes plan, og med de til enhver tid gjeldende retningslinjer for hvem som skal tilbys vaksine og hvordan vaksinasjon skal gjennomføres. Kommunene må involvere fastlegene i å utforme plan for vaksinasjon når de ønsker fastlegenes bidrag. Aktuelle oppgaver for fastlegene vil være å identifisere personer på egen liste som skal tilbys vaksine, tilby og gjennomføre vaksinasjon av listeinnbyggere på legekontoret og å samarbeide med hjemmesykepleien om å vaksinere egne listeinnbyggere." 3
utakulanini Skrevet 12. desember 2020 #2 Skrevet 12. desember 2020 Jeg håper ikke det blir obligatorisk iallfall.. Jeg har en veldig dårlig magefølelse, selv om jeg aldri tidligere har vært imot vaksiner og har tatt en haug forskjellige. Noe føles derimot veldig feil her, selv om jeg ikke klarer sette fingeren på hva det kan være. 9
Gjest Villfisker Skrevet 12. desember 2020 #3 Skrevet 12. desember 2020 Høres ut som de vil prakke den på alle skoleelever i det eksisterende programmet, og følge opp voksne via fastlege eller noe. Begynner nok med bestemte grupper. Får følge litt med. Mulig jeg får gå og bli smittet med vilje til nyttår.
Robert Koch Skrevet 12. desember 2020 #4 Skrevet 12. desember 2020 Vaksinasjon mot covid-19 skal gjennomføres som en del av det nasjonale vaksinasjons-programmet hvor kommunene er ansvarlige for å tilby og utføre vaksinasjonen. Kommunene står fritt til å vurdere hvordan vaksinasjonen skal gjennomføres, men det vil legges enkelte nasjonale føringer og gis veiledning, blant annet som følge av egenskaper ved vaksinene. For å legge best mulig til rette for kommunene, foreslås det å innføre en midlertidig plikt for fastlegene til å bidra til at egne listeinnbyggere blir vaksinert mot covid-19. Dette skal skje i overensstemmelse med den enkelte kommunes plan, og med de til enhver tid gjeldende retningslinjer for hvem som skal tilbys vaksine og hvordan vaksinasjon skal gjennomføres. Kommunene må involvere fastlegene i å utforme plan for vaksinasjon når de ønsker fastlegenes bidrag. Aktuelle oppgaver for fastlegene vil være å identifisere personer på egen liste som skal tilbys vaksine, tilby og gjennomføre vaksinasjon av listeinnbyggere på legekontoret og å samarbeide med hjemmesykepleien om å vaksinere egne listeinnbyggere." Hvordan i all verden klarer dere å finne noe som helst om tvungen vaksinering i dette? Det er utelukkende en plan for å systematisk idetifisere og nå ut til de som skal tilbys vaksinen. Man ønsker en helhetlig plan for dette. Det er vel ikke så vanskelig å forstå? Å tolke noen tvangsvaksinering inn i dette, fordrer vel at man har en ikke helt uhildet tankegang i utgangspunktet...... 13
Justlooking Skrevet 13. desember 2020 #5 Skrevet 13. desember 2020 utakulanini skrev (16 timer siden): Jeg håper ikke det blir obligatorisk iallfall.. Jeg har en veldig dårlig magefølelse, selv om jeg aldri tidligere har vært imot vaksiner og har tatt en haug forskjellige. Noe føles derimot veldig feil her, selv om jeg ikke klarer sette fingeren på hva det kan være. Jeg har også en veldig dårlig magefølelse og er ingen vaksinemotstander. Tror vi må regne med at når alle som frivillig har tatt den, vil de begynne på resten ... Og at de som ikke tar den da vil få sanksjoner som vil få store konsekvenser for den enkelte. 3
Gjest Lawyam Skrevet 13. desember 2020 #6 Skrevet 13. desember 2020 Det står da tydelig at det er et tilbud, ikke at påbud.
Justlooking Skrevet 13. desember 2020 #7 Skrevet 13. desember 2020 Lawyam skrev (1 minutt siden): Det står da tydelig at det er et tilbud, ikke at påbud. La oss se om et halvt år 😊 4
Tunique Skrevet 13. desember 2020 #8 Skrevet 13. desember 2020 Nei takk. Denne vaksinen står jeg lett over. Kjenner 2 stk som fikk narkolepsi som følge av svineinfluensavaksinen. Stoler ikke på at denne er godt nok testet, itillegg vet vi for lite om langtidsvirkningene. 5
LeneXCII Skrevet 13. desember 2020 #9 Skrevet 13. desember 2020 Det har selvsagt aldri vært snakk om tvungen vaksinering, det er det ikke mulig å få til heldigvis.
mima Skrevet 13. desember 2020 #10 Skrevet 13. desember 2020 (endret) Det er påbudt med munnbind, påbudt med karantene hvis man har vært i utlandet(selv om negativ test), man får bot ved for mange mennesker hjemme, det er forbudt for endel firmaer å holde åpent. I bla. Tyskland nå er det bare helt essensielle butikker(mat, apotek etc) som får holde åpent, og portforbud. Jeg håper selvsagt ikke det eskalerer til at vaksinen blir påbudt, men slik som situasjonen er med så mye «galskap»fra myndigheter, så blir jeg ikke overrasket om den blir det. (Ved at man får begrenset frihet til bla. reise uten å være vaksinert). Endret 13. desember 2020 av mima 6
LeneXCII Skrevet 14. desember 2020 #11 Skrevet 14. desember 2020 mima skrev (11 timer siden): Det er påbudt med munnbind Ja, men kun dersom du ikke kan holde 1m avstand (med noen unntak som på fly etc) . 3
mima Skrevet 14. desember 2020 #12 Skrevet 14. desember 2020 (endret) LeneXCII skrev (26 minutter siden): Ja, men kun dersom du ikke kan holde 1m avstand (med noen unntak som på fly etc) . Ja det var slikt det var ment, men dessverre ikke slik i praksis. På matbutikken var det bare 3-4 personer, god avstand. Jeg hadde ikke på munnbind og fikk «kjeft», en gang uten munnbind på kjøpesenter (ikke inne i en butikk), ingen personer i nærheten - vektere påpekte manglende munnbind. På tog/buss sitter folk med munnbind selv om det kun er 3 stk spredt utover. Butikker kan nekte deg adgang uten munnbind selv om det skulle vært kun 2 kunder der inne. Endret 14. desember 2020 av mima 4
Justlooking Skrevet 14. desember 2020 #13 Skrevet 14. desember 2020 mima skrev (5 minutter siden): Ja det var slikt det var ment, men dessverre ikke slik i praksis. På matbutikken var det bare 3-4 personer, god avstand. Jeg hadde ikke på munnbind og fikk «kjeft», en gang uten munnbind på kjøpesenter (ikke inne i en butikk), ingen personer i nærheten - vektere påpekte manglende munnbind. På tog/buss sitter folk med munnbind selv om det kun er 3 stk spredt utover. Butikker kan nekte deg adgang uten munnbind selv om det skulle vært kun 2 kunder der inne. Jeg har vært der jeg trenger uten munnbind og har holdt god avstand. To ganger møtt på vektere men de bare passet på at folk holdt avstand. Det er et par butikker som kjører egne regler men da går folk andre steder. Et kjøpesenter som prøvde seg med munnbindpåbud mistet kunder til andre kjøpesentre og gjorde om til anbefalt avstand 1 meter som de andre. (Tar ikke fly/tog/buss.) 1
Gjest Lawyam Skrevet 14. desember 2020 #14 Skrevet 14. desember 2020 (endret) Jeg forstår vitterlig ikke hva som er problemet med å få beskjed om å ha på seg et munnbind og å holde en viss avstand til folk en liten periode av livet sitt. Irriterer meg grønn mtp at folk faktisk ligger syke rundt omkring, har pustevansker og ligger kanskje i respirator. Ganske mange dør av dette også. Andre må sitte hjemme og isoleres der i månedsvis i frykt over å bli smittet og vet at de ikke vil tåle det, ganske mange har mistet jobb og inntekt, og så har vi da alle de stakkars folka som 'må ha på seg munnbind og må holde avstand'. De siste har det jo verst av alle.... Endret 14. desember 2020 av Lawyam
Justlooking Skrevet 14. desember 2020 #15 Skrevet 14. desember 2020 Lawyam skrev (26 minutter siden): Jeg forstår vitterlig ikke hva som er problemet med å få beskjed om å ha på seg et munnbind og å holde en viss avstand til folk en liten periode av livet sitt. Irriterer meg grønn mtp at folk faktisk ligger syke rundt omkring, har pustevansker og ligger kanskje i respirator. Ganske mange dør av dette også. Andre må sitte hjemme og isoleres der i månedsvis i frykt over å bli smittet og vet at de ikke vil tåle det, ganske mange har mistet jobb og inntekt, og så har vi da alle de stakkars folka som 'må ha på seg munnbind og må holde avstand'. De siste har det jo verst av alle.... Manges observasjon er at de uten munnbind handler når det er lite folk og holder veldig god avstand og rygger unna alt og alle. De med munnbind klynger seg sammen og holder IKKE avstand.
Frøkensina Skrevet 14. desember 2020 #17 Skrevet 14. desember 2020 Dette handler jo om tilrettelegging av kommunene for å få ut vaksinen til de som trenger den mest i første omgang. Jeg forstår ikke at dette gjør noen urolige for tvangsvaksinering pga dette, problemet blir nok heller logistikken og at Norge ikke får mange nok vaksiner til å dekke behovet i første og andre omgang. Jeg er glad for at de involverer fastlegene fordi det f.eks. kan gjøre at de eldre som virkelig er svake uten å fylle kriteriene konkret (ikke har hjertesykdom, immunsykdommer osv) kan bli bedømt av fastlegen til å få vaksinen prioritert på allmenntilstanden og kanskje få den distribuert gjennom hjemmesykepleien. 2
Justlooking Skrevet 14. desember 2020 #18 Skrevet 14. desember 2020 infectedsopp skrev (På 12.12.2020 den 20.58): Høring: forslag til endringer i forskrift om nasjonalt vaksinasjonsprogram – vaksinasjon mot covid-19 Høringsfrist: 15 desember 2020 https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-forslag-til-endringer-i-forskrift-om-nasjonalt-vaksinasjonsprogram-vaksinasjon-mot-covid-19/id2791196/?expand=horingsbrev Hva betyr denne midlertidige lovendringen egentlig? Skal alle pålegges vaksinasjon nå? Risikogruppe eller ikke? Vaksinasjon mot covid-19 skal gjennomføres som en del av det nasjonale vaksinasjons-programmet hvor kommunene er ansvarlige for å tilby og utføre vaksinasjonen. Kommunene står fritt til å vurdere hvordan vaksinasjonen skal gjennomføres, men det vil legges enkelte nasjonale føringer og gis veiledning, blant annet som følge av egenskaper ved vaksinene. For å legge best mulig til rette for kommunene, foreslås det å innføre en midlertidig plikt for fastlegene til å bidra til at egne listeinnbyggere blir vaksinert mot covid-19. Dette skal skje i overensstemmelse med den enkelte kommunes plan, og med de til enhver tid gjeldende retningslinjer for hvem som skal tilbys vaksine og hvordan vaksinasjon skal gjennomføres. Kommunene må involvere fastlegene i å utforme plan for vaksinasjon når de ønsker fastlegenes bidrag. Aktuelle oppgaver for fastlegene vil være å identifisere personer på egen liste som skal tilbys vaksine, tilby og gjennomføre vaksinasjon av listeinnbyggere på legekontoret og å samarbeide med hjemmesykepleien om å vaksinere egne listeinnbyggere." Alle kan komme med innspill til denne høringen.
amit Skrevet 14. desember 2020 #19 Skrevet 14. desember 2020 On 12/12/2020 at 7:58 PM, infectedsopp said: Høring: forslag til endringer i forskrift om nasjonalt vaksinasjonsprogram – vaksinasjon mot covid-19 Høringsfrist: 15 desember 2020 https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-forslag-til-endringer-i-forskrift-om-nasjonalt-vaksinasjonsprogram-vaksinasjon-mot-covid-19/id2791196/?expand=horingsbrev Hva betyr denne midlertidige lovendringen egentlig? Skal alle pålegges vaksinasjon nå? Risikogruppe eller ikke? Vaksinasjon mot covid-19 skal gjennomføres som en del av det nasjonale vaksinasjons-programmet hvor kommunene er ansvarlige for å tilby og utføre vaksinasjonen. Kommunene står fritt til å vurdere hvordan vaksinasjonen skal gjennomføres, men det vil legges enkelte nasjonale føringer og gis veiledning, blant annet som følge av egenskaper ved vaksinene. For å legge best mulig til rette for kommunene, foreslås det å innføre en midlertidig plikt for fastlegene til å bidra til at egne listeinnbyggere blir vaksinert mot covid-19. Dette skal skje i overensstemmelse med den enkelte kommunes plan, og med de til enhver tid gjeldende retningslinjer for hvem som skal tilbys vaksine og hvordan vaksinasjon skal gjennomføres. Kommunene må involvere fastlegene i å utforme plan for vaksinasjon når de ønsker fastlegenes bidrag. Aktuelle oppgaver for fastlegene vil være å identifisere personer på egen liste som skal tilbys vaksine, tilby og gjennomføre vaksinasjon av listeinnbyggere på legekontoret og å samarbeide med hjemmesykepleien om å vaksinere egne listeinnbyggere." Det som i hvert fall er helt opplagt, er at mange vil føle seg tvunget eller forpliktet til å ta vaksinen når dette kommer fra deres egen fastlege. Det er tross alt for de fleste en høy grad av tillit når det gjelder fastlege-pasientforhold. De vet hvilke knapper de skal trykke på i regjeringskvartalet. Hvem de skal få på sin side for å få gjennomført en hastevaksine som knapt er utprøvd. I tillegg har vaksineindustrien ordnet seg slik at de vil gå klar av ansvar med hensyn til bivirkninger. Som privatperson kan du altså innen i morgen gi et høringssvar om fastlegens plikt til vaksinering. Det er et grønt felt merket «Send inn høringssvar» som du klikker deg inn på. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-forslag-til-endringer-i-forskrift-om-nasjonalt-vaksinasjonsprogram-vaksinasjon-mot-covid-19/id2791196/?expand=horingsnotater&fbclid=IwAR32l6G-RqX5dibS-Q1U-nlXTBWa71lvhjRY3prQS2LDV9d9SSkOkJfUDlg
Anbefalte innlegg