AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #1 Skrevet 12. desember 2020 Hei,jeg trenger litt tips og råd her angående mannen min, altså pappaen til jenta vår, hun er 3,5 år. Han har hele tiden vært veldig tålmodig med henne, for hun er viljesterk og til tider trengs det litt tålmodighet når hun blir sint eller litt ramp. Han tar alltid at med godt humør og humor og der jeg føler jeg mister tålmodighet har han tatt over. Jeg har noen ganger blitt streng i stemmen, eller holdt henne bestemt fast under tannpuss eller påkledning, men det har liksom vært kontrollert og ikke skremmende. Noen ganger må man jo være litt bestemt, men ikke slik at barnet blir redd. Men når pappaen er med henne, hyprer hun seg opp, og jeg har de siste dagene merket at han har begynt å heve stemmen, komme med irrelevante trusler (hvis ikke vi pusser tenner, så kaster jeg lekene dine😱) , og det høres seriøst ut som hun blir torturert under kveldstellet. De har døren åpen, og jeg ser at han holder henne fast, og hun hylskriker. Idag var han veldig streng og har fått henne til å gråte flere ganger, idag var døren lukket. Hun har fortalt meg at han holdt henne i benet og at det gjorde vondt. Hun satt på do for å bæsje og han sitter der og er streng med henne, maser på at hun skal bli ferdig, stresser med å pusse tennene hennes mens hun sitter der.. Og holdt henne fast. Jeg synes ikke dette er en god måte å gjøre det på, men mannen er så ekstremt hårsår. Hvordan kan jeg ta det opp på en måte som ikke er belærende? Dette er jo ikke greit? Jeg er høygravid, og blir fort sliten, og har egentlig satt veldig pris på at han har hjulpet til, men når det blir sånn synes jeg ikke at han skal gjøre det. Anonymkode: 133de...7ae 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #2 Skrevet 12. desember 2020 Helt umulig å si noe om. Reagerer ikke egentlig på noe av det du skriver. Er han ikke voldelig/aggressiv og vanligvis flink med henne ville jeg ikke tenkt noe særlig over det. Er du høygravid er nok dine hormoner i sving, mannen er påvirket av situasjonen, og det er gjerne 3,5-åringen også. Pust med magen, noen perioder er lunten litt kortere hos både voksne og barn. Det viktige er tryggheten og at en ikke går over grensen til vold/frykt. Men ut ifra det du skriver så virker det ikke som at det er tilfellet her. Anonymkode: 8baba...6e9 10
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #3 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helt umulig å si noe om. Reagerer ikke egentlig på noe av det du skriver. Er han ikke voldelig/aggressiv og vanligvis flink med henne ville jeg ikke tenkt noe særlig over det. Er du høygravid er nok dine hormoner i sving, mannen er påvirket av situasjonen, og det er gjerne 3,5-åringen også. Pust med magen, noen perioder er lunten litt kortere hos både voksne og barn. Det viktige er tryggheten og at en ikke går over grensen til vold/frykt. Men ut ifra det du skriver så virker det ikke som at det er tilfellet her. Anonymkode: 8baba...6e9 Det er nok noe i det du sier, det har aldri vært slik før, og jeg er ganske sensitiv når det gjelder datteren min. Jeg er liksom redd for at hans måte å gjøre det på skal være skadelig på noe vis, og når hun begynner å gråte er det et bevis på det. Hun kan være ganske "slu" også, om hennes jevnaldrende fetter kommer borti henne eller tar leken hennes, kan hun kaste seg ned på gulvet og si at han dyttet henne.. Rett foran oss. Så noen ganger overdriver hun litt. Så de tingene hun har fortalt meg må jo tas med en klype salt, men jeg blir jo litt bekymret like vel.. Anonymkode: 133de...7ae
Hippogriff Skrevet 12. desember 2020 #4 Skrevet 12. desember 2020 Jeg reagerer egentlig ikke veldig mye på det du beskriver, bare for å ha sagt det. Men to innspill: I perioder har barna her hatt en dårligere oppførsel overfor far enn meg (inkludert det du beskriver som «mer hyper»). Kan ha sammenheng med at han har vært mer mottakelig for slik (først ubevisst, men i eldre alder også bevisst) manipulering, ved at de har presset fram en konflikt de har fått satt sånn på spissen at han har blitt fortvilet og gitt seg. Dette har jeg som mor grepet inn mot. Spurt dem rett ut, helt rolig og direkte - sånn ville du aldri oppført deg mot meg, så hvorfor gjør du det mot faren din? Når jeg har sagt det på den måten har de greid å reflektere mer over sin egen oppførsel og at det ikke er greit. De har også sett at vi som foreldre har hatt «felles front». Du kan prøve en sånn tilnærming til datteren din når hun blir veldig hyper mot mannen din, for min erfaring er at det er veldig effektfullt med nokså umiddelbar virkning. Det andre er: Jeg har aldri akseptert respektløs atferd overfor barna mine. Heller ikke fra fars side. Han har hatt med seg noen uvaner fra egen familie der ikke alle barn respekteres som egne individer. Dette har jeg tatt med ham under fire øyne. Det er også sånt som har gitt mye av motstanden og trassen mot ham som jeg beskrev over. Jeg ville tatt en rolig, men tydelig prat med mannen din. Som partner er jeg snill som dagen er lang, men når jeg først har vært veldig tydelig og satt foten ned på barneoppdragelse, har jeg fått gjennomslag for det, spesielt fordi jeg har argumentert godt, rolig, saklig og uangripelig. Pluss at jeg har vært helt tydelig på at dette ikke er noen forhandling. Hvis du reagerer på at mannen din er hardhendt (for jeg tenker det er mer som ligger bak bekymringen din enn det du skriver i innlegget), så er det en sånn samtale du har foran deg nå. Lykke til! 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #5 Skrevet 12. desember 2020 Trusler om å kaste lekene er sadistisk og slemt. Det samme er maktmisbruk. Utifra det jeg leser er det trusler og tildels på grensen til vold. Ikke greit. og jeg er ikke gravid Anonymkode: fc2f8...e37 18 1
Traktor Skrevet 12. desember 2020 #6 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei,jeg trenger litt tips og råd her angående mannen min, altså pappaen til jenta vår, hun er 3,5 år. Han har hele tiden vært veldig tålmodig med henne, for hun er viljesterk og til tider trengs det litt tålmodighet når hun blir sint eller litt ramp. Han tar alltid at med godt humør og humor og der jeg føler jeg mister tålmodighet har han tatt over. Jeg har noen ganger blitt streng i stemmen, eller holdt henne bestemt fast under tannpuss eller påkledning, men det har liksom vært kontrollert og ikke skremmende. Noen ganger må man jo være litt bestemt, men ikke slik at barnet blir redd. Men når pappaen er med henne, hyprer hun seg opp, og jeg har de siste dagene merket at han har begynt å heve stemmen, komme med irrelevante trusler (hvis ikke vi pusser tenner, så kaster jeg lekene dine😱) , og det høres seriøst ut som hun blir torturert under kveldstellet. De har døren åpen, og jeg ser at han holder henne fast, og hun hylskriker. Idag var han veldig streng og har fått henne til å gråte flere ganger, idag var døren lukket. Hun har fortalt meg at han holdt henne i benet og at det gjorde vondt. Hun satt på do for å bæsje og han sitter der og er streng med henne, maser på at hun skal bli ferdig, stresser med å pusse tennene hennes mens hun sitter der.. Og holdt henne fast. Jeg synes ikke dette er en god måte å gjøre det på, men mannen er så ekstremt hårsår. Hvordan kan jeg ta det opp på en måte som ikke er belærende? Dette er jo ikke greit? Jeg er høygravid, og blir fort sliten, og har egentlig satt veldig pris på at han har hjulpet til, men når det blir sånn synes jeg ikke at han skal gjøre det. Anonymkode: 133de...7ae Det høres vel egentlig ut som om du er vel så hårsår på vegne av datteren. 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #7 Skrevet 12. desember 2020 "Hun satt på do for å bæsje og han sitter der og er streng med henne, maser på at hun skal bli ferdig, stresser med å pussetennene hennes mens hun sitter der.. Og holdt henne fast." Denne fikk meg til å sperre opp øynene. Skjønner at han blir utålmodig om hun bare sitter og tuller på do, men da får han heller vente utenfor, så får hun rope når hun er ferdig. Hvordan skal en fireåring klare å bæsje ferdig på do om far holder henne fast og pusser tenna hennes med makt mens hun hylgriner? Her har vi en far som holder på å miste helt kontroll over handlingene sine. Anonymkode: c2565...407 32 1
Traktor Skrevet 12. desember 2020 #8 Skrevet 12. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er nok noe i det du sier, det har aldri vært slik før, og jeg er ganske sensitiv når det gjelder datteren min. Jeg er liksom redd for at hans måte å gjøre det på skal være skadelig på noe vis, og når hun begynner å gråte er det et bevis på det. Hun kan være ganske "slu" også, om hennes jevnaldrende fetter kommer borti henne eller tar leken hennes, kan hun kaste seg ned på gulvet og si at han dyttet henne.. Rett foran oss. Så noen ganger overdriver hun litt. Så de tingene hun har fortalt meg må jo tas med en klype salt, men jeg blir jo litt bekymret like vel.. Anonymkode: 133de...7ae At en unge begynner å gråte når h*n ikke får det som h*n vil er vel i seg selv ikke bevis på noe særlig mer enn en trassig unge. Som alltid er det minst tre sider av en sak, og her er selvfølgelig saken vinklet i TS sin favør. Endret 12. desember 2020 av Traktor 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #9 Skrevet 12. desember 2020 Jeg synes ikke det var hårreisende, men kanskje litt på kanten. Kan det være at han er veldig sliten for tiden? Vi blir lett litt ampre og utålmodige med barna våre om vi er helt på felgene en dag. Ikke slik at vi blir voldelige selvsagt, men kan lettere heve stemmen eller holde fast i armen ol. Anonymkode: 42b51...fab 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #10 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Hun satt på do for å bæsje og han sitter der og er streng med henne, maser på at hun skal bli ferdig, stresser med å pussetennene hennes mens hun sitter der.. Og holdt henne fast." Denne fikk meg til å sperre opp øynene. Skjønner at han blir utålmodig om hun bare sitter og tuller på do, men da får han heller vente utenfor, så får hun rope når hun er ferdig. Hvordan skal en fireåring klare å bæsje ferdig på do om far holder henne fast og pusser tenna hennes med makt mens hun hylgriner? Her har vi en far som holder på å miste helt kontroll over handlingene sine. Anonymkode: c2565...407 Enig. Det er jo ganske vanlig å ha litt "nervøs" tarm/blære, jeg får det i alle fall ikke til så lett hvis jeg blir stressa/skynda på. Anonymkode: 320b0...0dc 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #11 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han har hele tiden vært veldig tålmodig med henne, for hun er viljesterk og til tider trengs det litt tålmodighet når hun blir sint eller litt ramp. Han tar alltid at med godt humør og humor og der jeg føler jeg mister tålmodighet har han tatt over. Hva mener du med godt humør og humor? Tar han ikke barnets følelser seriøst, og "avfeier" dem med smil og latter? Ikke rart hun tester ham. Han er ikke tydelig nok med henne. Jeg skjønner godt at han er lei, og nå setter foten ned! Det merker selvfølgelig datteren deres, hun får jo endelig litt grenser fra far! Tålmodighet er vel og bra, men et sted går grensa. Ser ut til at pappaen har nådd grensa, og det får dattera til å utagere. Helt normalt. Men så nevner du disse truslene, og de er idiotiske. Han bør ikke true med noen som helst, og han rett og slett skal ALDRI true med noe han ikke gjennomfører! Hun er for liten til å forstå konsekvenser på denne måten, og vil kun gi henne smerte. Vil hun ikke pusse tenner, så bør trusselen være besøk av Karius og Baktus, og hull i tennene. Hva har vel tannpuss med leker å gjøre? Det har ingen sammenheng. Han må også rett og slett telle inni seg når hun er på do, i stedet for å mase. Det kan gi alvorlige plager, hvor forstoppelse er eT av de bedre utfallene. Selv ble jeg mast på av min bror på samme måte da jeg var liten, og sliter ekstremt med å gå på do selv den dag i dag. Jeg klarer ikke gjøre det med andre i hus, jeg må ha gooood tid osv. Det plager meg veldig i voksen alder, og det er vondt. Han prøver å sette grenser, men han gjør det på en klønete måte, synes jeg, utifra det du skriver. Han trenger veiledning. COS-kurs er bra for alle, og jeg kan nesten ikke fatte at det ikke er obligatorisk før man blir forelder. Anonymkode: 4ab53...5bd 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #12 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Hun satt på do for å bæsje og han sitter der og er streng med henne, maser på at hun skal bli ferdig, stresser med å pussetennene hennes mens hun sitter der.. Og holdt henne fast." Denne fikk meg til å sperre opp øynene. Skjønner at han blir utålmodig om hun bare sitter og tuller på do, men da får han heller vente utenfor, så får hun rope når hun er ferdig. Hvordan skal en fireåring klare å bæsje ferdig på do om far holder henne fast og pusser tenna hennes med makt mens hun hylgriner? Her har vi en far som holder på å miste helt kontroll over handlingene sine. Anonymkode: c2565...407 Enig, jeg sa det til ham isted at han må gå ut så hun får sitte i fred. Håper og tror han tok det til seg. Synes ikke det var greit i det hele tatt og synes det var krenkende overfor barnet. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Trusler om å kaste lekene er sadistisk og slemt. Det samme er maktmisbruk. Utifra det jeg leser er det trusler og tildels på grensen til vold. Ikke greit. og jeg er ikke gravid Anonymkode: fc2f8...e37 Enig. Hippogriff skrev (7 minutter siden): Jeg reagerer egentlig ikke veldig mye på det du beskriver, bare for å ha sagt det. Men to innspill: I perioder har barna her hatt en dårligere oppførsel overfor far enn meg (inkludert det du beskriver som «mer hyper»). Kan ha sammenheng med at han har vært mer mottakelig for slik (først ubevisst, men i eldre alder også bevisst) manipulering, ved at de har presset fram en konflikt de har fått satt sånn på spissen at han har blitt fortvilet og gitt seg. Dette har jeg som mor grepet inn mot. Spurt dem rett ut, helt rolig og direkte - sånn ville du aldri oppført deg mot meg, så hvorfor gjør du det mot faren din? Når jeg har sagt det på den måten har de greid å reflektere mer over sin egen oppførsel og at det ikke er greit. De har også sett at vi som foreldre har hatt «felles front». Du kan prøve en sånn tilnærming til datteren din når hun blir veldig hyper mot mannen din, for min erfaring er at det er veldig effektfullt med nokså umiddelbar virkning. Det andre er: Jeg har aldri akseptert respektløs atferd overfor barna mine. Heller ikke fra fars side. Han har hatt med seg noen uvaner fra egen familie der ikke alle barn respekteres som egne individer. Dette har jeg tatt med ham under fire øyne. Det er også sånt som har gitt mye av motstanden og trassen mot ham som jeg beskrev over. Jeg ville tatt en rolig, men tydelig prat med mannen din. Som partner er jeg snill som dagen er lang, men når jeg først har vært veldig tydelig og satt foten ned på barneoppdragelse, har jeg fått gjennomslag for det, spesielt fordi jeg har argumentert godt, rolig, saklig og uangripelig. Pluss at jeg har vært helt tydelig på at dette ikke er noen forhandling. Hvis du reagerer på at mannen din er hardhendt (for jeg tenker det er mer som ligger bak bekymringen din enn det du skriver i innlegget), så er det en sånn samtale du har foran deg nå. Lykke til! Tusen takk for råd, 😊 jeg må ta det opp på en saklig måte, som jeg var gjort med andre ting når d gjelder oppdragelse . Det har gått greit, men dette var såpass alvorlig for meg at jeg ble så satt ut. Anonymkode: 133de...7ae 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #13 Skrevet 12. desember 2020 Han være mer tålmodig angående ungen, det er greit at det kan være vanskelig når en 3 åring setter seg imot men telle til 10 innvendig. Det hjelper ikke å true med å kaste lekene, det gjør det bare verre. Tenker at man må komme seg ut av den onde sirkelen å starte på nytt, imøtekomme ungen. Anonymkode: 53684...441 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #14 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du med godt humør og humor? Tar han ikke barnets følelser seriøst, og "avfeier" dem med smil og latter? Ikke rart hun tester ham. Han er ikke tydelig nok med henne. Jeg skjønner godt at han er lei, og nå setter foten ned! Det merker selvfølgelig datteren deres, hun får jo endelig litt grenser fra far! Han tuller for å slippe å være streng, men har aldri avfeid følelsene hennes. Enig ellers Tålmodighet er vel og bra, men et sted går grensa. Ser ut til at pappaen har nådd grensa, og det får dattera til å utagere. Helt normalt. Men så nevner du disse truslene, og de er idiotiske. Han bør ikke true med noen som helst, og han rett og slett skal ALDRI true med noe han ikke gjennomfører! Hun er for liten til å forstå konsekvenser på denne måten, og vil kun gi henne smerte. Vil hun ikke pusse tenner, så bør trusselen være besøk av Karius og Baktus, og hull i tennene. Hva har vel tannpuss med leker å gjøre? Det har ingen sammenheng. Her er jeg også enig. Hun forstår ikke grunnen eller sammenhengen til de konsekvensene hun får, og det vil jo bare fortsette. Umulig å gjennomføre. Her har jeg bare sagt at hvis vi ikke pusser, får hun hull, og det kan gjøre vondt. Funker fint det. Han må også rett og slett telle inni seg når hun er på do, i stedet for å mase. Det kan gi alvorlige plager, hvor forstoppelse er eT av de bedre utfallene. Selv ble jeg mast på av min bror på samme måte da jeg var liten, og sliter ekstremt med å gå på do selv den dag i dag. Jeg klarer ikke gjøre det med andre i hus, jeg må ha gooood tid osv. Det plager meg veldig i voksen alder, og det er vondt. Han burde gå ut av badet når hun er på do, det gir ro til begge to. Når han skal sitte der og være streng og mase, og si at hun må bæsje istedet for å tulle, blir veldig feil.. Det er liksom ting barn ikke kan styre, og det er søvn, do og mat. Det må vi legge til rette for.. Han prøver å sette grenser, men han gjør det på en klønete måte, synes jeg, utifra det du skriver. Han trenger veiledning. COS-kurs er bra for alle, og jeg kan nesten ikke fatte at det ikke er obligatorisk før man blir forelder. Har prøvd å finne cos kurs i nærheten, men finner ikke. Vi kunne gått på det sammen. Helt enig i at det burde være obligatorisk for alle 😊 har prøvd å få ham interessert i podcasten om foreldeoppdragelse, særlig den foreldrekoden, men han er liksom ikke helt der.. 😕 Anonymkode: 4ab53...5bd Anonymkode: 133de...7ae
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #15 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): "Hun satt på do for å bæsje og han sitter der og er streng med henne, maser på at hun skal bli ferdig, stresser med å pussetennene hennes mens hun sitter der.. Og holdt henne fast." Denne fikk meg til å sperre opp øynene. Skjønner at han blir utålmodig om hun bare sitter og tuller på do, men da får han heller vente utenfor, så får hun rope når hun er ferdig. Hvordan skal en fireåring klare å bæsje ferdig på do om far holder henne fast og pusser tenna hennes med makt mens hun hylgriner? Her har vi en far som holder på å miste helt kontroll over handlingene sine. Anonymkode: c2565...407 Det tenkte jeg også. For en ubehagelig situasjon. Skal man bæsje må man få slappet av.. Anonymkode: 7c3d1...3ea 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #16 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det tenkte jeg også. For en ubehagelig situasjon. Skal man bæsje må man få slappet av.. Anonymkode: 7c3d1...3ea Hun er hard i magen om dagen, da trenger hun ekstra tid. Jeg pleier å gi henne en bok eller et blad eller en liten baderomsleke. Anonymkode: 133de...7ae 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #17 Skrevet 12. desember 2020 Jeg synes ikke dette er måten og håndtere barn på, overhodet ikke. Trusler, og det å holde barn hardt fast er lang over streken. Anonymkode: a7bcf...d58 4
Hannah80 Skrevet 12. desember 2020 #18 Skrevet 12. desember 2020 Hva så, om mannen din er hårsår, og at du ikke vil virke belærende. Dette skal ikke pakkes inn i det hele tatt. For dette er ikke god oppførsel fra far. 5
n_97 Skrevet 12. desember 2020 #19 Skrevet 12. desember 2020 Jeg reagerer på at han lukket døren, istedet for å ha den åpen slik han pleier. Truslene om å kaste lekene er bare tull, hun lærer fort at det er tomme trusler. 1
Gjest MadameDeRosa Skrevet 12. desember 2020 #20 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei,jeg trenger litt tips og råd her angående mannen min, altså pappaen til jenta vår, hun er 3,5 år. Han har hele tiden vært veldig tålmodig med henne, for hun er viljesterk og til tider trengs det litt tålmodighet når hun blir sint eller litt ramp. Han tar alltid at med godt humør og humor og der jeg føler jeg mister tålmodighet har han tatt over. Jeg har noen ganger blitt streng i stemmen, eller holdt henne bestemt fast under tannpuss eller påkledning, men det har liksom vært kontrollert og ikke skremmende. Noen ganger må man jo være litt bestemt, men ikke slik at barnet blir redd. Men når pappaen er med henne, hyprer hun seg opp, og jeg har de siste dagene merket at han har begynt å heve stemmen, komme med irrelevante trusler (hvis ikke vi pusser tenner, så kaster jeg lekene dine😱) , og det høres seriøst ut som hun blir torturert under kveldstellet. De har døren åpen, og jeg ser at han holder henne fast, og hun hylskriker. Idag var han veldig streng og har fått henne til å gråte flere ganger, idag var døren lukket. Hun har fortalt meg at han holdt henne i benet og at det gjorde vondt. Hun satt på do for å bæsje og han sitter der og er streng med henne, maser på at hun skal bli ferdig, stresser med å pusse tennene hennes mens hun sitter der.. Og holdt henne fast. Jeg synes ikke dette er en god måte å gjøre det på, men mannen er så ekstremt hårsår. Hvordan kan jeg ta det opp på en måte som ikke er belærende? Dette er jo ikke greit? Jeg er høygravid, og blir fort sliten, og har egentlig satt veldig pris på at han har hjulpet til, men når det blir sånn synes jeg ikke at han skal gjøre det. Anonymkode: 133de...7ae Det som er uthevet er psykisk vold. Ta med deg jenta og forlat han. Det vil ikke bli bedre. La henne slippe å vokse opp med det der...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå