Gå til innhold

Felles konto og pengebruk!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har vært gift i 20 år. Vi har felles konto med disponibel rett begge to med hvert vårt bankkort på samme konto.   Rett etter vi ble gift hadde jeg litt tvil om dette var rett å gjøre i forhold til dette med pengebruk.  Vi hadde begge da ganske likt betalte jobber.  Vi er også frivillige barnløse men jeg kjøpte hest et par år etter vi giftet oss. Det var en felles avgjørelse. Jeg advarte MANGE ganger om hvor mye penger som ville gå til dette og det var greit. Ja ja tenkte jeg, det vil sikkert bli mere kommentarer etterhvert.  Hest koster mellom 10000 og 15000 kr hver mnd pluss veterinær og diverse andre ting. Hesten hentet jeg i Tyskland og den kostet 400 000 kr. Vi søkte om lån på huset og det gikk helt fint.

Ennå ingen kommentarer på hvor dyrt dette hadde blitt. Jeg drev med hest i ungdommen så jeg visste.

Årene gikk og vi kjøpte hestebil. Fremdeles ingen hint. Reiste på treninger, stevner ja alt som man gjør med en konkurransehest. Pengene fosser ut. Ingen kommentarer.

Han driver med amcar og har kjøpt dyr bil som han har fikset opp og satt i motor med masse hestekrefter i. Dragracing og street legal.

10 år inn i ekteskapet blir jeg ufør pga kreft,  senskader og problemer etter endt behandling.

Fremdeles fikk jeg holde på med hest så lenge jeg orket og helsa kunne det. Like mye penger fosser ut.  Jeg hadde ingen inntekt, bare 66% av lønna mi. Fremdeles ingen kommentarer eller noe som helst mas om penger.

Jeg kan bruke så mye penger jeg bare vil uten noen innvendinger. Fikk nettopp en  gave til 10 000kr.

Vi har hatt helt vanlige jobber og er ikke rike.

Jeg hadde jo menn før han for vi traff hverandre i godt voksen alder men har aldri vært borte i noe som ligner engang.

Lurer på om dette er normalt eller har jeg verdens snilleste mann❤️???  

Anonymkode: 1ec5c...134

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at du skal være takknemlig som har en mann som forstår hva hesten betyr for deg. Han er jo klar over at det er dyrt, og lar deg fortsatt holde på. Dere har vel begge oversikt over den fellesøkonomien og kan begge se om dette ender med mega gjeld eller om det fortsatt vil gå rundt? 

• Liker 2
Skrevet

Tenker dere må ha ganske god inntekt for å ha råd til dette? Men høres helt flott ut!

Anonymkode: 2dcbb...638

• Liker 3
Skrevet

Det eneste jeg reagerer på her, er at du synes å overlate til mannen din å si i fra når grensen er nådd for pengebruk til hest og hobby.  

Hva mener du selv?  

• Liker 11
Skrevet

Sa ifra mange ganger før og under mens alt stod på. Ingen tilbakemelding på at han ikke syns det var ok. Advarte han mange ganger men han sier bare at vi kan ikke ta penger med i graven.

TS

Anonymkode: 1ec5c...134

• Liker 1
Skrevet

Kan det tenkes at egentlig ikke synes det er helt greit? Selv om han ikke sier noe på det

Anonymkode: d0ece...03d

Skrevet

Du har virkelig en snill mann❤️ Jeg har også hest, og hvis jeg skulle havne i samme situasjon som deg ville jeg vært evig takknemlig hvis samboeren min ville gjort det samme som mannen din. Jeg hadde absolutt ikke forventet det ettersom det er såppas dyrt - men det gir meg så mye glede at det ville økt livskvaliteten min kraftig. 

Anonymkode: 756b0...dda

Skrevet

Hallo, han har jo også en dyr hestehobby i form av hestekrefter i motorer! Amcar er aldeles ikke gratis å holde på med. 
Dere er heldige begge to, som kan holde på med det dere liker uten å la økonomi begrense dere. 

Anonymkode: 35d97...71c

• Liker 1
Skrevet

Etter utallige tråder her inne om det motsatte så er jo mannen din raus.

Når det er sagt tror jeg det hadde vært slik her også. Om min mann hadde hatt en dyr hobby så ville han også gitt rom for en dyr hobby til meg også.

Anonymkode: b36aa...fae

Skrevet

Et slikt forhold har vi også. Alt er felles, og har aldri vært en eneste diskusjon om den enkeltes pengebruk, da begge føler at det viktigste er at den andre er lykkelig. Er en veldig god og trygg måte å ha det på. 

Men jeg tror også slikt er enkelt så lenge man har nok å ta av. Om vi måtte fire på kvalitet på mat eller ferier hadde vi nok tatt en god samtale om dyre hobbyer. 

Anonymkode: 00a73...d1f

Skrevet

Du har kun 66% av din tidligere inntekt og likevel velger du (ja, du) å bruke 15.000 kroner og vel så det på en hobby? Det tilsvarer vel størsteparten av det du bidrar til husholdningen? Uten barn og forpliktelse går det jo fint an å bruke alt men jeg mener det må være grenser, spesielt når mannen ikke har meget god inntekt heller.

Anonymkode: b7ad7...aa4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...