AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #1 Skrevet 12. desember 2020 Litt kjip situasjon. Jeg mistet samboeren min tidligere i år og vi har to barn sammen. Jeg har alltid hatt et litt vanskelig forhold til svigermor, men vil jo veldig gjerne at barna skal ha et godt forhold til fars side av slekten. Jeg nevnte for svigermor at vi skal feire med min søster i år, og da sa hun, «ja og så kommer dere vel hit neste år?» jeg ble litt paff, for det hadde jeg egentlig ikke tenkt på at jeg fremdeles skulle feire jul med de etter at samboer døde. De bor 50 mil unna meg og hvis jeg drar må det jo være over lengre tid og jeg må bo der. er jeg fryktelig egoistisk om jeg ikke gjør det? Jeg vet jo at barna hadde elsket det, men tanken på å bo der uten bufferen min (samboer) gjør meg dårlig. Anonymkode: da1f7...2d4 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #2 Skrevet 12. desember 2020 At hun sier neste år betyr jo ikke hvert år, men jeg tenker det er naturlig at dere feirer innimellom ja. Anonymkode: 224f1...658 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #3 Skrevet 12. desember 2020 Nei. Jeg ville feiret med mine Anonymkode: cb83e...c53 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #4 Skrevet 12. desember 2020 Du trenger ikke hver der annen hvert år. Men kanskje hvert 4 år? Anonymkode: 70a45...f41 1
Gnå Skrevet 12. desember 2020 #5 Skrevet 12. desember 2020 Jeg kjenner ikke historien deres, men er det ikke et kjempekompliment at hun ser på deg som familie, og fortsatt vil ha deg livet sitt? Også skjønner jeg jo at hun fortsatt vil se barnebarna, slik hun hadde gjort hvis sønnen levde fremdeles. Kanskje det til og med kan hjelpe henne med savnet? Husk at hun har opplevd noe av det verste en mor kan gjøre... 31
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #6 Skrevet 12. desember 2020 Det hadde jeg faktisk ikke gjort. Men jeg hadde invitert de til mitt hus i stede så de kunne feiret med familien min. Anonymkode: 9b03e...448 28
Proktor Skrevet 12. desember 2020 #7 Skrevet 12. desember 2020 Nei, du er ikke egoistisk. Barna kan ha et godt forhold til dem uten at dere feirer jul der. 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #8 Skrevet 12. desember 2020 Jeg skjønner deg men samtidig synes at du bør sette mer pris på at de vil ha dere med. Det tror jeg ikke er vanlig Anonymkode: f5b87...f95 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #9 Skrevet 12. desember 2020 Hvorfor er ikke det naturlig at ungene får feire jul med Farmor og Farfar en gang i blant når faren deres har gått bort? Svigerforeldrene dine har mistet sønnen sin. Jeg skjønner godt at de har lyst til å opprettholde kontakten med barnebarna. Jeg hadde feiret jul der til neste år. Anonymkode: 43570...17c 24
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #10 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Litt kjip situasjon. Jeg mistet samboeren min tidligere i år og vi har to barn sammen. Jeg har alltid hatt et litt vanskelig forhold til svigermor, men vil jo veldig gjerne at barna skal ha et godt forhold til fars side av slekten. Jeg nevnte for svigermor at vi skal feire med min søster i år, og da sa hun, «ja og så kommer dere vel hit neste år?» jeg ble litt paff, for det hadde jeg egentlig ikke tenkt på at jeg fremdeles skulle feire jul med de etter at samboer døde. De bor 50 mil unna meg og hvis jeg drar må det jo være over lengre tid og jeg må bo der. er jeg fryktelig egoistisk om jeg ikke gjør det? Jeg vet jo at barna hadde elsket det, men tanken på å bo der uten bufferen min (samboer) gjør meg dårlig. Anonymkode: da1f7...2d4 Hvis dere ikke kommer overens så må du ikke. Anonymkode: e70a7...fcc 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #11 Skrevet 12. desember 2020 Neei, det hadde jeg absolutt ikke gjort. Barna kan fint ha et forhold til dem uten å feire jul med dem. Anonymkode: ce6d9...116 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #12 Skrevet 12. desember 2020 Hei! Kondolerer så mye. Forstår godt at du ser litt mørkt på det, hvis dere har hatt et vanskelig forhold. Samtidig er og forblir jul magisk for barn, og hvis de blir glad av å ha besteforeldrene der kan dere jo finne et kompromiss. Dette kan jo snakkes sammen om det neste år i stedet for å ta "sorgene på forskudd". 😊 Ville personlig vært i god tid neste år og heller invitert de hjem til meg selv i stedet, så også "min egen" familie kunne vært der som buffer i stedet. Det kan jo enkelt argumenteres med noe så naturlig som at det blir for langt for deg å reise med to barn nå som du er alene med de, noe som er helt forståelig 😊 Anonymkode: 1ec23...b1f 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #13 Skrevet 12. desember 2020 Så koselig at de fortsatt regner med dere. Min søster feirer annethvert selv om partneren døde for mange år siden Anonymkode: 2e52e...d98 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #14 Skrevet 12. desember 2020 Du skriver ikke hvor gamle barna er. Men jeg tror nok kanskje at det først og fremst er barnebarna de vil feire jul med? Altså blir overskriften din litt feil. Når jeg leste den, trodde jeg at de forventet at du kom alene dit annethvert år. Anonymkode: e9bb4...73f 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #15 Skrevet 12. desember 2020 Skaffer du deg barn så kommer barna først. Kommer du ikke overens med svigers så blir det ene og alene barnas tap. Jeg tror mange flere hadde forblitt barnløse hvis de hadde satt seg ned og virkelig tenkt over som "orker jeg disse folkene hvis det skulle bli slutt/dødsfall/sviktende helse osv". Dessverre blir folk gravide før de tenker så ĺangt, og det blir barna som ender opp med x antall reisetimer for samvær og får en amputert feiring (de vil jo allerede helst ha mor/far/begge der) fordi mor eller far ikke gidder og de har gått videre i livet, så hvorfor skal de gidde å pleie kontakt med ekssvigers. Hilsen tidl barn som har lidd under dette. Anonymkode: 3d89a...af2 4
Nerine_ Skrevet 12. desember 2020 #16 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nei. Jeg ville feiret med mine Anonymkode: cb83e...c53 Syns du det hadde vært ok om partneren din alltid valgte sin familie, om du hadde gått bort og dere hadde barn sammen? 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #17 Skrevet 12. desember 2020 Jeg synes ikke det gir mening å feire jul med en svigermor du har et lunkent forhold til når din samboer er død. Jeg ville absolutt valgt å feire jul med min egen familie, og heller vurdert om vi (kanskje bare enkelte år) kunne ta noen romjulsdager med svigermor. Eventuelt blir kanskje barne store nok til at de kan reise til bestemor alene en liten stund, det er også en mulig løsning. Anonymkode: af5a3...7d2 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #18 Skrevet 12. desember 2020 Gnå skrev (21 minutter siden): Jeg kjenner ikke historien deres, men er det ikke et kjempekompliment at hun ser på deg som familie, og fortsatt vil ha deg livet sitt? Også skjønner jeg jo at hun fortsatt vil se barnebarna, slik hun hadde gjort hvis sønnen levde fremdeles. Kanskje det til og med kan hjelpe henne med savnet? Husk at hun har opplevd noe av det verste en mor kan gjøre... Det er nok ikke meg som trekker, vi har som sagt alltid hatt et litt anstrengt forhold, det er ungene. Huner en fantastisk bestemor, virkelig, men en ganske slitsom svigermor. Jeg hadde absolutt tenkt å besøke henne mye, men å dra opp i jula syntes jeg er litt mye. ts Anonymkode: da1f7...2d4 2
Mezzosoprena Skrevet 12. desember 2020 #19 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Litt kjip situasjon. Jeg mistet samboeren min tidligere i år og vi har to barn sammen. Jeg har alltid hatt et litt vanskelig forhold til svigermor, men vil jo veldig gjerne at barna skal ha et godt forhold til fars side av slekten. Jeg nevnte for svigermor at vi skal feire med min søster i år, og da sa hun, «ja og så kommer dere vel hit neste år?» jeg ble litt paff, for det hadde jeg egentlig ikke tenkt på at jeg fremdeles skulle feire jul med de etter at samboer døde. De bor 50 mil unna meg og hvis jeg drar må det jo være over lengre tid og jeg må bo der. er jeg fryktelig egoistisk om jeg ikke gjør det? Jeg vet jo at barna hadde elsket det, men tanken på å bo der uten bufferen min (samboer) gjør meg dårlig. Anonymkode: da1f7...2d4 Du er mor til barnabarna hennes, og jeg tenker at det er fint om dere feirer jul sammen med farmor og farfar av og til. At hun sier neste år, betyr jo ikke at det forventes annethvert år - men dette får dere være voksne nok til å kommunisere om - det er barna som er viktigst her, ikke de voksnes følelser. 4
Gidavmeg Skrevet 12. desember 2020 #20 Skrevet 12. desember 2020 Min mor døde da jeg var liten og mormor feiret med oss hvert år etter det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå