Gå til innhold

Hva må man tenke på som hestepasser/fôrrytter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kanskje begynne å hjelpe til på en hest en gang i uka eller ved behov, og kjenner jeg er litt nervøs, i og med at jeg knapt har sett en hest på fire år. Før dette følte jeg meg trygg på det meste, selv om jeg ikke var den mest erfarne. Jeg får jo helt sikkert en god gjennomgang av eier, men ønsker å være så godt forberedt som mulig. Jeg er interessert i å høre om alle praktiske ting som må gjøres rundt og med deres hester, fra alt som har med utstyr å gjøre til stell av hesten. På forhånd takk!

Anonymkode: e7bf6...d58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som blir dine oppgaver kommer litt an på avtalen, egentlig. Folk opererer med veldig forskjellige avtaler. Noen bare rir mens andre gjør alt stallarbeid og fôrer hele stallen i tillegg, for eksempel. Noen krever at fôrrytter deltar på dugnader, mens andre driter i det. Jeg kan ikke snakke for andre, men kan i det minste nevne hva fôrrytterene jeg hadde på hestene mine gjorde. :) 

- Møkke boksen og innhegningen.
- Bytte vann ute og se til at dunkene var fulle når man dro.
- Gjøre klart høy, kraftfôr og eventuelle medisiner. (Fikk en nøyaktig "oppskrift", og eventuelle medisiner lå ferdig dosert i en liten boks så fôrrytter ikke måtte styre med det.)
- Ri. (Fikk ri akkurat som de ville, om det så var en rolig tur eller på ridetime, men jeg ville ha beskjed om den ene hesten hadde hoppet da han hadde en skade som gjorde at han kunne bli litt stiv og støl etter å ha hoppet. Da visste jeg at det ikke var noe farlig om han var litt rar dagen etter. :)) Hvis det ble arrangert løshopping eller annet samme dag måtte de gjerne være med på det. Eller bare leke med hesten løs i hallen, for den saks skyld.
- Henge våte dekken på tørkerommet og henge frem tørre dekken til dagen etter. (Hang navnelapper med antall gram på alle dekken, så de visste at hvis det sto 300g på det våte, så fant de et annet det sto 300g på i skapet.)

- Lete etter forsvunne sko ute i innhegningen når hestene hadde mistet.
- Spyle gjørmete ben og vaske bæsjete rumper og haler.

Jeg lot dem egentlig holde på som de ville utover dette. Men det var én ting som var strengt forbudt; å spise banan i nærheten av den ene, og det var rett og slett for deres egen sikkerhet. Han var ekstremt glad i bananer og så seg ikke for når han begynte å kaste noe voldsomt på hodet for å få. Det var nok at to i stallen hadde fått hjernerystelse på grunn av banan-galskapen, så vi trengte ikke flere skader, haha.

Anonymkode: b3a6b...963

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på avtalen, så det som er viktig er å snakke med eier å høre hva som forventes av deg.

På første hesten min så var oppgavene
- Ri/trim hesten
- Bøkke boksen
- rydd opp i utstyret etter deg
- gi eventuelle medisiner

På andre hesten så hadde jeg ulike avtaler.
- Fylle vann ute
- Måle opp høy og kraftfor
- møkke boksen
- Trimme hesten
- henge fram dekken/henge opp til tørk

Forrytter som red jevnlig trening fikk ha hesten gratis, forrytter som kun red rolige turer betalte litt pr mnd. Forrytter som bidro til møkking av luftegård og utslipp fikk også ri gratis.

Anonymkode: c0f28...bf3

Skrevet

Og siste hesten jeg selv var forrytter for, der var eneste oppgavene mine å ri og ta inn han og utekompisen.
Betalte ikke, og møkket kun boks i helger dersom eier var bortreist.

Anonymkode: c0f28...bf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...