Gå til innhold

Erfaring med internasjonal skole fra 1.klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Lurer på om noen her inne har erfaring med internasjonal skole fra 1.klasse? Barnet mitt har kommet inn der og vi vurderer det sterkt. Men ser de har lange skoledager der allerese fra 1.klasse, fra 8.30-14.30, men noe lengre spisefri enn offentlig skole da. Så det veier opp litt kanskje. Setter pris på svar!🙏

Anonymkode: 822fb...683

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde førstemann der fra 2. Kl og har aldri angret på det. De har annen tilnærming og andre krav til elevene enn offentlig, altså barna lærer mer enn nivå på offentlig skole på samme trinn. I tillegg var klassene små, og bedre tid til for hvert elev. 

Har aldri angret på dette et sekund. Vi betalte 3000 kr/mnd. I alle disse årene, så det koster flesk. 

Anonymkode: 41c1f...610

• Liker 1
Skrevet

Ikke hatt barn der selv, men snakket med ei som ikke anbefalte det. Mange barn går der kanskje noen få år før de slutter, så en del av klassen byttes stadig ut. Men det hun var mest opptatt av var at alle de andre barna i nabolaget avtalte hvem de skulle være sammen med på ettermiddagen på skolen eller på vei hjem, så hennes barn hadde sjeldent noen å leke med på ettermiddagen siden alle barna i klassen bor så spredt. 

Anonymkode: 98e80...95f

Skrevet

Har hatt en del venner på internasjonal skole. 

Jeg vil si du må se an barnet. Noen klarer seg fint med lange skoledager, andre vil mistrives. 

Anonymkode: 6f173...ea4

• Liker 1
Skrevet

Vi har et nært vennepar som hadde barnet i 4 år på internasjonal skole. Noen av grunnen til at de tok barnet ut var at det ble for tøft sosialt med at det var mange som var tilflyttere som bare hadde barnet et år eller to i klassen før man flyttet videre og barnet hadde akkurat dannet sterkt band til en venn før vennene måtte flytte. Det krevde også at de måtte kjøre barnet rundt om kring hele tiden for de spontane lekebesøkene uteble siden barna i nabolaget ikke kjente de like godt siden de tilhørte nærskolen og barna fra den internasjonale skolen bodde spredt. 

Læringsmiljøet var godt da, men det er det på nærskolen også der våre barn gikk, så de angret ikke på at de byttet og barnet trives veldig på nærskolen også.

Anonymkode: 0997c...ab4

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har et nært vennepar som hadde barnet i 4 år på internasjonal skole. Noen av grunnen til at de tok barnet ut var at det ble for tøft sosialt med at det var mange som var tilflyttere som bare hadde barnet et år eller to i klassen før man flyttet videre og barnet hadde akkurat dannet sterkt band til en venn før vennene måtte flytte. Det krevde også at de måtte kjøre barnet rundt om kring hele tiden for de spontane lekebesøkene uteble siden barna i nabolaget ikke kjente de like godt siden de tilhørte nærskolen og barna fra den internasjonale skolen bodde spredt. 

Læringsmiljøet var godt da, men det er det på nærskolen også der våre barn gikk, så de angret ikke på at de byttet og barnet trives veldig på nærskolen også.

Anonymkode: 0997c...ab4

Takk for svar. Dette har vi også tenkt på, det med nærmiljø og det sosiale. Nå bor vi ca 2km fra den internasjonale skolen, så det er ikke all verden med tanke på avstand. Men det er klart hvis venner bor lengre unna er det kanskje vanskelig å være spontan med venner i hverdagen. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi hadde førstemann der fra 2. Kl og har aldri angret på det. De har annen tilnærming og andre krav til elevene enn offentlig, altså barna lærer mer enn nivå på offentlig skole på samme trinn. I tillegg var klassene små, og bedre tid til for hvert elev. 

Har aldri angret på dette et sekund. Vi betalte 3000 kr/mnd. I alle disse årene, så det koster flesk. 

Anonymkode: 41c1f...610

Flesk? 3000 er da det samme for en mnd barnehage eller mnd sfo. Sånn sett synes jeg det høres absolutt innafor ut.

Anonymkode: 7948d...2c3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Flesk? 3000 er da det samme for en mnd barnehage eller mnd sfo. Sånn sett synes jeg det høres absolutt innafor ut.

Anonymkode: 7948d...2c3

Ja her koster det rett i underkant av 3000kr pr.mnd inkl sfo frem til 4.klasse og varmmat til lunsj hver dag. Så synes en får "mye" for pengene sånnsett. TS

• Liker 1
Skrevet

De internasjonale skolene varierer også litt rundt om i byen. Jeg bor i Oslo sentrum (vest) og noen skoler her har en høy andel barn av blant ambassadører og expats som bor her midlertidig. På disse skolene vil det være høyere utskiftning av elever ettersom deres foreldre flytter på seg. 

Andre internasjonale skoler som ligger litt utenfor bykjernen har jeg inntrykk av at har en høyere andel nordmenn som bare vil ha noe litt annet for barna sine.

Anonymkode: 6f173...ea4

• Liker 1
Skrevet

Den negative erfaringer jeg hører om er iforhold til elever som krever noe ekstra og som sliter med den vanlige progresjonen. Det kan virke som om skolene har som strategi å "tvinge" disse elevene tilbake til den offentlige skolen. 

Dette kan sikkert variere veldig, og er kanskje ikke bevisst, men en konsekvens av at det er småe skoler. 

Skrevet

Veldig, veldig gode erfaringer.

Anonymkode: bdc1b...0e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...