Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førstegangsfødende her, som etter mye hormoner og 20kg vektoppgang har merket at jeg fort får en ganske stram lukt i lysken. Det kan komme bare noen timer etter dusj, selv når underlivet får være "i det fri"/uten klær og jeg har hatt minimalt med aktivitet. Det er svette i selve lysken, så ingen underlivsinfeksjon/bakteriell vaginose med andre ord.

Dette har gjort at jeg gruer meg litt til fødsel.. Jeg dusjer jo naturligvis før jeg drar opp på sykehuset, men om jeg ikke får en styrtfødsel så vil det jo kunne ta litt tid..

Er det andre som har slitt med samme problem, og hvordan gjorde i såfall dere det med underlivsvask på sykehuset? Sjekker de åpning ofte, og får man gå på do og vaske seg før de sjekker?

Jeg vet det er en litt sær problemstilling, men jeg har en irrasjonell angst for å lukte vondt, spesielt nedentil! Og selv om jeg kanskje kommer i en smertetilstand der angsten for dette forsvinner i øyeblikket (har mine tvil), så vil det oppta mye tankekapasitet i etterkant/på barsel. 

Anonymkode: 8a8d4...f2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha en pakke våtservietter på bordet ved siden av deg, da er det raskt og enkelt å få bort svettelukt. Løsningen er ikke langt unna det å gå til do for å vaske seg skikkelig, og for min del hjalp det mye å slippe å tenke på å bevege seg noe sted ☺️

Skrevet

Det er ikke noe å tenke over :) oftest tar det jo litt tid, så du har som regel tid til å gå på badet og spyle av deg om du føler det er ubehagelig underveis. Det er do med dusj i tilknytning til fødestue. Men det blir nok kun for egen del, helsepersonell vil nok ikke bry seg. 

Mange sykehus har jo badekar for smertelindring eller fødsel, kanskje det er mer behagelig for deg om du får bruke det?

Jeg hadde styrtfødsel, så de sjekka egentlig bare åpning en gang, for hadde full åpning første gang de sjekket. Jeg fikk presssetrang og ville gå på do, men da fikk jeg streng beskjed fra jordmor at det skulle jeg ikke,  også måtte jordmor ha kontroll på underlivet resten av av tiden - måtte klippes. 

Det er nok lurt å forbedre seg på å bli styrt litt av jordmor- selv du du kan føle at "nå trenger jeg en vask", så er det mest sannsynlig ikke det som er prioritet om du er i aktiv fødsel. 

Anonymkode: 0ea95...d23

Skrevet

Jeg hadde ledninger her og der, så ikke bare bare å gå på do. Men var en vask på rommet, kanskje det er det hos deg. Synes uansett forslag om våtservietter var lurt 😊👍🏻

Skrevet

Litt lukt fra lysken er nok det siste du tenker på når du ligger der. Jeg rakk ikke å dusje eller noe ved første fødsel. Ble koblet opp med ctg,  elektrode og kateter. Bæsjet på meg gjorde jeg også mens babyen jobbet seg nedover 😅

Jeg skjønner godt hva du mener med lukt altså.  Jeg har 6 dager til termin, jeg dusjer hver eneste dag fordi det lukter så stramt fra underlivet. En blanding av svette, urin og bind 🙈 jeg gleder meg til å bli ferdig 🤣

Anonymkode: 41953...aa0

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble koblet til både riebelte og baby fikk elektroder på hodet, så den ene gangen jeg måtte på do å tisse så måtte jeg be om å bli koblet fra, så hadde ikke vært bare bare å vaske seg.

Jeg startet å blø da de sjekket åpningen dagen før, det var fostervann, bæsj og gudene vet hva. Så våtservietter eller kattevask hadde aldri vært nok til å få meg til å føle meg fresh. 

Anonymkode: 8b679...c9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Førstegangsfødende her, som etter mye hormoner og 20kg vektoppgang har merket at jeg fort får en ganske stram lukt i lysken. Det kan komme bare noen timer etter dusj, selv når underlivet får være "i det fri"/uten klær og jeg har hatt minimalt med aktivitet. Det er svette i selve lysken, så ingen underlivsinfeksjon/bakteriell vaginose med andre ord.

Dette har gjort at jeg gruer meg litt til fødsel.. Jeg dusjer jo naturligvis før jeg drar opp på sykehuset, men om jeg ikke får en styrtfødsel så vil det jo kunne ta litt tid..

Er det andre som har slitt med samme problem, og hvordan gjorde i såfall dere det med underlivsvask på sykehuset? Sjekker de åpning ofte, og får man gå på do og vaske seg før de sjekker?

Jeg vet det er en litt sær problemstilling, men jeg har en irrasjonell angst for å lukte vondt, spesielt nedentil! Og selv om jeg kanskje kommer i en smertetilstand der angsten for dette forsvinner i øyeblikket (har mine tvil), så vil det oppta mye tankekapasitet i etterkant/på barsel. 

Anonymkode: 8a8d4...f2e

Ja, det lukter forferdelig på hver side i lysken! Det lukter ordentlig ekkel svette. Nå er ikle jeg gravid mer nå men dette var noe jeg fikk under graviditeten og dessverre har slitt med nå 5 mnd etter også 

Anonymkode: 2bdec...5fe

Skrevet

Jeg pleier og ta på håndsprit der, det fungerer og holder lukten vekk for en stund isåfall 

Skrevet

Prøv å ikke tenk på det, eventuelt kan du ha litt deodorant på der? 

Anonymkode: 58af5...513

Skrevet

Jeg har født tre ganger. De sjekker ikke åpningen så veldig ofte. Når de sjekker så vil de ikke stikke hodet sitt så tett underlivet ditt, så jeg tror ikke det vil bli et problem. Jeg har tatt klyster ved alle tre, og da har jeg hatt mulighet til å vaske meg etterpå. Ofte er det også en liten hånddusj ved siden av do slik at du kan vaske deg litt. Ellers kan du jo bruke våtservietter om du trenger det. Men som noen andre sier: det er for din egen del, ikke for jordmor sin del. Hun er nok vant til det meste.

Anonymkode: d4ade...672

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg pleier og ta på håndsprit der, det fungerer og holder lukten vekk for en stund isåfall 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Prøv å ikke tenk på det, eventuelt kan du ha litt deodorant på der? 

Anonymkode: 58af5...513

Herregud, ikke putt håndsprit eller deodorant der! Er vanlig med lukt, vær trygg på deg selv, og ikke tenk på det. På et eller annet tidspunkt må du la håret gro, og du kommer sannsynligvis til å bæsje på deg under fødselen. I tillegg er lukta av fostervann sterk, og det kommer til å være endel blod. Svette fra lysken er det siste folk på fødestua kommer til å tenke på.

Anonymkode: b59c4...739

• Liker 2
Skrevet

De som jobber på føden kunne ikke brydd seg mindre om sånt så ikke tenk på det. Er jo bare å si det. Jeg lukter nok litt svette der. Da sier de at det bryr de seg ikke noe om. De setter jo klystér, tørket bæsj, blod og fostervann. De ser kvinner hver eneste dag som som svetter og lukter vondt. Jormødrene er engler som hjelper oss kvinner når vi er på vårt mest sårbare. Slepp deg løs og ikke tenk på hvordan du ser ut eller lukter. Jobben din er å føde et friskt barn og gi deg og barnet ditt en fin fødsel. Det er veldig høyt under taket på føden. Masse lykke til.

Anonymkode: 91fa0...0bd

• Liker 2
Skrevet

Hadde samme problem. Brukte deodorant i lysken, jeg.

Anonymkode: 37dd2...b50

Skrevet

Jordmødrene bryr seg ikke om hvordan det lukter der. De lukter mye verre ting enn svette. Bæsj, promp, blod osv under en fødsel osv. Uansett så gir de f, for alt dette er normale lukter som ofte kan skje under fødsel. 

Du kan selvfølgelig gå å vaske deg, men hvis du skal ha epidural så er du veldig heldig om du i det hele tatt klarer å komme deg til toalettet etterpå. Mange mister følelsen totalt i beina etter epiduralen har begynt å virke.. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...