Gå til innhold

Ekstrem PMS - Noen andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter så innmari med at jeg blir utrolig følsom og depressiv de siste to ukene før jeg får mensen. Det er ekstremt, jeg gråter mye og tenker til tider at jeg nesten ikke vil leve. Så får jeg mensen og livet er tilbake til normalt i to uker. Det er så utrolig slitsomt og tapper meg fullstendig for energi. Nytter ikke å få kontroll på følelsene/tankene i løpet av disse ukene heller og alt føles like håpløst hver gang og har blitt mye verre etter at jeg var gravid. Jeg skal til legen neste uke men er det noe som kan hjelpe? Bortsett fra trening, spise sunt og slike ting som jeg har prøvd. Kan p-piller hjelpe? Ønsker egentlig ikke å gå på noen hormoner men ser ingen annen løsning om det kan hjelpe. Alle tips og erfaringer settes stor pris på.!

Anonymkode: bfb8a...2fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har antidepressiva jeg tar på de verste pmsdagene, det hjelper veldig

Anonymkode: d5fa3...618

• Liker 1
Skrevet

P-piller hjelper! Ville heller forsøkt det framfor antidepressiva. 

Anonymkode: 6bf1c...064

Skrevet

Akkurat samme erfaring, jeg er 38 år og har de siste årene slutt ekstremt med PMS! Både fysiske symptom som hodepine, magevondt, går opp i vekt pga økt matlyst osv., i tillegg til psykiske som depresjon, sinne, mister følelser for kjæresten, angst.. 

De siste 2 mnd har jeg tatt antidepressiva Fluoxetin ca 10 dager før mens. Jeg tør nesten ikke tro det, men opplever at PMS nesten er borte! Både fysiske og psykiske symptom er svært redusert, jeg føler meg omtrent som normalt! 
Det er helt nydelig hvis det fortsetter slik! Og jeg anbefaler deg virkelig å prøve, PMS i 2 uker hver mnd gjør noe med livskvaliteten!!

Bestill deg time hos gynekolog. De kan sannsynligvis mer om dette enn fastlegen. Lykke til! :) 

Anonymkode: 1028b...4d7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Akkurat samme erfaring, jeg er 38 år og har de siste årene slutt ekstremt med PMS! Både fysiske symptom som hodepine, magevondt, går opp i vekt pga økt matlyst osv., i tillegg til psykiske som depresjon, sinne, mister følelser for kjæresten, angst.. 

De siste 2 mnd har jeg tatt antidepressiva Fluoxetin ca 10 dager før mens. Jeg tør nesten ikke tro det, men opplever at PMS nesten er borte! Både fysiske og psykiske symptom er svært redusert, jeg føler meg omtrent som normalt! 
Det er helt nydelig hvis det fortsetter slik! Og jeg anbefaler deg virkelig å prøve, PMS i 2 uker hver mnd gjør noe med livskvaliteten!!

Bestill deg time hos gynekolog. De kan sannsynligvis mer om dette enn fastlegen. Lykke til! :) 

Anonymkode: 1028b...4d7Høres veldig interessant ut! Hvilken dose tar du? Merker du bivirkninger av antidepressiva? 

Anonymkode: f00bd...0a9

Skrevet

Jeg lider av det samme, jeg har fått betablokker metoprolol sandoz eller noe sånt for å roe migrenen, til min store overraskelse fjernet det 80% av PMSen også. Det var grusomt, halve måneden som et totalt nervevrak. 

Anonymkode: 6d103...dbb

Skrevet

Ja. Jeg blir helt motivasjonsløs. Irriterer meg over ting. 
Løper masse, men i ukene før mens, blir jeg så tung i kroppen. Tungt å løpe.
Alltid forstoppelse første dagen og søvnløs natt til første dagen. 

Anonymkode: a8d9d...c51

Skrevet

Jeg fikk hjelp mot pms ved å endre kosthold til glutenfritt, melkefritt og tar diverse vitaminer og mineraler og fettsyre. 

Sjekk ut funksjonell medisin i Oslo eller Trondheim, 

Eller les anthony william medical medium 

Anonymkode: cbdaa...467

Skrevet

Tar fluoksetin 20 mg deler av syklusen min. Det var livreddende...

Anonymkode: 89497...392

Skrevet

Tar sertralin, funker veldig! Og har hormonspiral. Det skal også dempe pms. Eller pmd for oss som får så sinnsyke plager ❤️ blitt mye bedre for meg også 😊

Anonymkode: f00b7...8d2

Skrevet

Jeg hadde det helt likt! Jeg ønsker heller ikke å gå på hormonell prevensjon, men fant ut at jeg måtte prøve da jeg ikke orket å ha det jævlig halvparten av tiden. Jeg har kun brukt p-piller i en måned nå, men syns faktisk det hjelper. Jeg kan ikke si noe sikkert etter så kort tid da :)

Anonymkode: 1dd0f...085

Skrevet

Hei! Jeg måtte bare registrere en bruker og svare her. Jeg er 30 år og min pms har blitt verre år for år. Jeg klarte å holde det i sjakk med nattlysolje, lite karbohydrater og sukker de første årene.

Jeg begynte på p-piller i en alder av 27 år da jeg var desperat, Loette tok mye av pmsen men jeg jadde kronisk forstoppelse og var trøtt hele tiden. Begynte på cerazette som ikke gav bivirkninger - men pms kom tilbake 

begynte for snart et år siden på antidepressiva, Fluoxetine sandoz! Jeg var skeptisk for noen år siden men vil anbefale ssri for alle dere som sliter med ekstrem pms. Drit i alle som sier at dere bær prøve p-piller først, de kommer aldri til å forstå hvor håpløst det føles 😕  jeg tar en halv tablett tilsvarende 10 mg hver dag fra eggløsning til mensen. Det gjør meg virkelig ingenting å ta dette store deler av måneden så lenge jeg slipper desperasjonen og den tanken pm at jeg ikke orker å leve. Håper at det en dag vil bli forsket mer på kvinnelige hormoner og syklus! 

Anonymkode: d3587...c95

• Liker 2
Skrevet

Det vil si at du synes Fluoxetin hjelper? 
jeg har samme erfaring! Er veldig glad for å ha funnet noe som funker!! 

Anonymkode: 1028b...4d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...