Gå til innhold

Tips til frysing og tining av kjøtt og fisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier å fryse ned kyllingfilet og fisk, og da blir det alltid en del smeltevæske når de tiner igjen. Er det noe man kan gjøre for at det skal miste mindre væske ved frysing og tining og holde seg best mulig? 

Anonymkode: d892f...2a7

Skrevet

Raskest mulig innfrysing og langsom opptining. Altså spre pakkene ut over i fryseren når du legger det inn/nedi slik at det ikke tar lenger tid enn nødvendig før det er frossent (Du kan evt. samle det når det er frossent hvis du ønsker system/orden i fryseren) og tin fisken/kyllingen i kjøleskapet natten over. 

Skrevet

Sakte tining, ja. I kjøleskap over ei natt eller to.

Anonymkode: e413b...ec3

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette er den beste metoden. I gamledager skulle alt skje sakte. Det var også «fy» å fryse ned ting flere ganger enn en (gudene vet hva slags overtro som var årsaken til den myten). Nå har vi moderne forskning og forholder oss til den:

https://forskning.no/biokjemi-mat-mat-og-helse/slik-tiner-du-maten-best/400477

Anonymkode: b02c1...7ac

Takk for at du la ut den linken! Det var nyttig lesning :) Henger igjen i gamle dagers "overtro" jeg også, og tiner alltid kjøttet i kjøleskapet over natten. Nå kan jeg med god samvittighet tine det hurtig samme dag i vann istedet!

Men det var dette (kjøleskapstining) vi lærte på heimkunnskapen på skolen "i gamle dager". 70-80 tallet.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
Million skrev (42 minutter siden):

Takk for at du la ut den linken! Det var nyttig lesning :) Henger igjen i gamle dagers "overtro" jeg også, og tiner alltid kjøttet i kjøleskapet over natten. Nå kan jeg med god samvittighet tine det hurtig samme dag i vann istedet!

Men det var dette (kjøleskapstining) vi lærte på heimkunnskapen på skolen "i gamle dager". 70-80 tallet.

Ja, det var sånn vi gjorde det. Men så viser det seg at min latskap og manglende evne til planlegging (les: panikktining av mat) rett før middag) er den riktige metoden. Makan til flaks. :ler: 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.12.2020 den 17.06):

Dette er den beste metoden. I gamledager skulle alt skje sakte. Det var også «fy» å fryse ned ting flere ganger enn en (gudene vet hva slags overtro som var årsaken til den myten). Nå har vi moderne forskning og forholder oss til den:

https://forskning.no/biokjemi-mat-mat-og-helse/slik-tiner-du-maten-best/400477

Hva!?!? 😲😲😲🤯🤯  Er dette også feil?! Da viser det seg at absolutt alt det jeg lærte på Heimkunnskapen, og alt det min mor lærte meg om husarbeid er feil. Grønnsåpe på parkett er feil. Bomullskluter med såpe er dårligere enn fuktede mikrofiberkluter. Osv.osv. Og nå altså dette med tining i kjøleskap? Dette var den siste lille tingen jeg hadde igjen av kunnskap fra Heimkunnskapen, men så er altså det også feil ... Tenk hvor mye tid jeg sløste vekk i oppveksten med å gjøre alt på det som viser seg å være feil måte ...

Anonymkode: f7ffd...ad3

• Liker 2
Skrevet

Hvordan funker det å oppbevare det i kjøleskap etter å ha tint i kaldt vann? Vil det avgi like mye vann uansett da? Jeg har prøvd en gang tidligere å tine i vann, men det tok mye lenger enn 30 min som det står enkelte steder. Vil det være noe å vinne på å tine i kaldt vann og så oppbevare i kjøleskap noen time fram til jeg skal bruke det? 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har prøvd å tine i vann? Blir resultatet noe bedre enn ved annen tining?

AnonymBruker
Skrevet
On 12/12/2020 at 5:21 PM, Million said:

Fordelen med kjøleskapstining er at man ikke risikerer at maten blir liggende for lenge med for høy temperatur. Sålenge maten ikke blir kjip av å tine i kjøleskapet så gjør jeg det fortsatt på den måten.

Anonymkode: dfe9e...ea0

Skrevet (endret)
21 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som har prøvd å tine i vann? Blir resultatet noe bedre enn ved annen tining?

Om ikke noe annet så går det raskt. Selv i kaldt vann. Vann leder varme (og kulde) mye bedre enn luft.  Jeg vakuumpakker ofte kjøtt og da er det veldig greit å tine det senere i vann iom at pakken er helt tett. 

Endret av skrue
AnonymBruker
Skrevet
skrue skrev (1 time siden):

Om ikke noe annet så går det raskt. Selv i kaldt vann. Vann leder varme (og kulde) mye bedre enn luft.  Jeg vakuumpakker ofte kjøtt og da er det veldig greit å tine det senere i vann iom at pakken er helt tett. 

Hvor lang tid tar det ca å tine kyllingfilet eller fisk? Har prøvd før men det tok mye lenger tid enn 30 min som det står nevnt flere steder 

Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor lang tid tar det ca å tine kyllingfilet eller fisk? Har prøvd før men det tok mye lenger tid enn 30 min som det står nevnt flere steder 

Fisk går gjerne raskt, raskere enn kylling iallfall er mitt inntrykk, men det varierer jo med hvor stort stykke som skal tines. 

Endret av skrue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...