Gå til innhold

Idèen om at man ikke skal gå av hesten når den stopper opp for da "taper man kampen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette en utbredt idè i ridemiljøet? Jeg kjenner ikke så godt til disse miljøene, siden jeg har lært meg å ri selv, og hadde egen hest på stall hjemme. Men jeg hører at det er en ganske vanlig oppfatning? Min mening er at dette gjør ridning farligere enn det trenger å være.

Om en hest nekter å gå forbi noe den er redd for, bør man la den bli kjent med gjenstanden i sitt eget tempo, og eventuelt gå av for å gå foran selv, så hesten kan føle seg tryggere. Det å presse den forbi og på død og liv forbli sittende i salen skaper bare farlige situasjoner.

Enig?

Anonymkode: f041a...92b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke på meg og hesten som motstandere, der den ene vinner og den andre taper. Vi gjør ting sammen. Jeg aksepterer ikke at hun oppfører seg respektløst mot meg, men respekten må gå begge veier. Vi er et team som får til ting sammen. Det viktigste for meg er at hesten har det bra og at vi har det moro. 

Til det konkrete eksempelet ditt: Uansett om hesten er redd eller trasser når den ikke vil gå forbi noe, er det vel definitivt best for begge parter om en forserer den på en trygg måte der begge føler seg komfortable.

Anonymkode: cb201...0bd

• Liker 2
Skrevet

Jeg mistenker at det er like mange misforståelser i hestemiljøet som i hundemiljøet når det kommer til motivasjonen for dyrs atferd (dominans, trass, sta, vanskelig, osv...). Jeg tror det er en generasjonsting, dette med at oppdragelse/trening skal handle om maktkamp og at man ofte jobber mot dyret i stedet for med.

• Liker 4
Skrevet

Har holdt på med hest i over tyve år, og aldri hørt noen si at man aldri skal gå av i en slik situasjon. 
Men man må se an situasjonen, og kjenne litt til reaksjonsmønstret til den aktuelle hesten. 
Noen ganger kan det være farligere å sitte oppå å ta kampen, andre ganger kan det skape farligere situasjon å stå på bakken. 

En av hestene jeg hadde sto bare å trippet rundt seg selv om den var redd for noe, en annen sto å travet på stedet, disse to satt jeg oppå uansett. 
Siste hesten jeg hadde kunne parkere fullstendig, og da kunne det være god hjelp å gå av å lede henne forbi det grusomme monstret (vanndam, postkasse, 10 cm bred bekk). Men hun hadde en periode hvor hun var redd kyr, sau og parkerte større kjøretøy som sto langs veien, og da hadde jeg mye bedre kontroll om jeg satt oppå. Da kunne hun kaste seg rundt, både ut i vei og ut i grøft, og hadde jeg stått på bakken hadde jeg risikert miste taket på henne og hun kunne hoppet ut foran bil. Satt jeg oppå kunne jeg bruke sjenkler og sete for å holde henne i veikanten. 

Anonymkode: 075f8...8e0

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, TS. Hester er ikke trassige, eller utspekulerte, så å kjøre en maktkamp har ingen positiv verdi. Man har to muligheter som begge helt sikkert funker: å trykke den forbi med kjeft og makt, eller å hjelpe den forbi med oppmuntring. Begge dele vil gi samme resultat, men forskjellen er jo erfaringen hesten har gjort seg, ikke minst når det gjelder rytteren sin.

Om det er tryggere å gå av hesten eller sitte oppå vet jeg ikke helt. Hesten kan jo gjøre stor skade på rytteren fra bakken også. Men jeg tenker hvert fall at det ikke er noe galt i å gå av. 

• Liker 3
Skrevet

Hester er ikke urimelige i sin atferd. Hester er fluktdyr, å når de opplever noe som skummelt så er det helt normalt å ville gå en annen vei. Man får ikke en god hest av å tvinge den gjennom skumle ting, man ender opp med en hest som ikke stoler på deg, noe som kan bli ganske farlig. Det å heller hjelpe en hest gjennom en skummel situasjon vil være bedre på lang sikt. Teorien om at «hesten ikke skal vinne» henger igjen fra gamle tider hvor man ikke visste bedre. 

Anonymkode: dc1f7...98e

• Liker 3
Skrevet

Jeg har drevet med hest i 30 år. Det jeg har erfart er at hvis du har rett energi og er på team med din hest så er det sjeldent noe problem med noen ting. Hesten MÅ stole på deg 100%. Hvis den gjør det kan man nesten bare "prate" til den når den er redd noe. Det har jeg gjort med alle mine hester med stor suksess. Det være seg hengertrening, skogsridning, stevner ja alt egentlig. 

Anonymkode: c11ce...205

• Liker 2
Skrevet

Det skrives idé med høyreaksent. Venstreaksent brukes kun i ordene òg (=også), à (f.eks. vis-à-vis; fem epler à 20 kr; à jour) og et par andre tilfeller.

Anonymkode: 1fc3a...9b1

Skrevet

Jeg er opp og ned av hesten hele tida 😊. Vi er på tur sammen, og gjennomfører turen på den måten som er hyggeligst for både hest og menneske. Om hesten er redd, er det aldri feil å gjøre det som føles tryggest for hesten.

Men jeg tror ikke dette utsagnet i utgangspunktet er ment for redde hester, men kanskje mer i situasjoner hvor hesten har sterke egne meninger. Om hesten alltid stopper opp 50 meter fra stallen, og har lært at det resulterer i at rytteren går av, så kan jo det bli en innlært greie for hestens del. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skrives idé med høyreaksent. Venstreaksent brukes kun i ordene òg (=også), à (f.eks. vis-à-vis; fem epler à 20 kr; à jour) og et par andre tilfeller.

Oooook politi

Anonymkode: dc1f7...98e

• Liker 1
Skrevet

Aldri hørt før, og har ridd i 25 år. 

Har derimot hørt at om du faller av hesten skal du rett opp på den igjen, om ikke har du tapt (fordi du da kan utvikle redsel for å falle eller bli kastet av igjen) 

Anonymkode: 55a2c...dcb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vet, men finner ikke dette på mitt tastatur nå fordi jeg bruker Linux. Finner heller ikke tødler. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har drevet med hest i 30 år. Det jeg har erfart er at hvis du har rett energi og er på team med din hest så er det sjeldent noe problem med noen ting. Hesten MÅ stole på deg 100%. Hvis den gjør det kan man nesten bare "prate" til den når den er redd noe. Det har jeg gjort med alle mine hester med stor suksess. Det være seg hengertrening, skogsridning, stevner ja alt egentlig. 

Anonymkode: c11ce...205

Det er min erfaring også. Jeg har holdt på med mange forskjellige dyr, og min oppfatning er at hester generelt er veldig myke og ønsker veldig å gjøre mennesker fornøyde. 

Myrmica skrev (5 minutter siden):

Men jeg tror ikke dette utsagnet i utgangspunktet er ment for redde hester, men kanskje mer i situasjoner hvor hesten har sterke egne meninger. Om hesten alltid stopper opp 50 meter fra stallen, og har lært at det resulterer i at rytteren går av, så kan jo det bli en innlært greie for hestens del. 

Det har du nok rett i. I slike tilfeller må man rett og slett bare ta treningen noen steg tilbake og finne måter som faktisk motiverer hesten til å dra på tur. 

Skrevet
Myrmica skrev (2 timer siden):

Jeg er opp og ned av hesten hele tida 😊. Vi er på tur sammen, og gjennomfører turen på den måten som er hyggeligst for både hest og menneske. Om hesten er redd, er det aldri feil å gjøre det som føles tryggest for hesten.

Enig med dette.

På tur hopper jeg av om jeg føler meg usikker, stressa eller redd, for jeg vet av erfaring at det ender med en ond sirkel av stress om jeg fortsetter å sitte oppå. Hopper alltid av om vi møter på lastebiler og traktorer selv om hesten jeg sitter på ikke kunne brydd seg mindre. JEG er redd for å passere lastebiler og traktorer på grunn av skumle opplevelser med disse på rideturer, og jeg vet av erfaring at MIN redsel er sterk nok til å få tidenes tryggeste, døveste rideskolehest til å stresse. Den er kanskje sjenkeldøv, men jeg kan love deg at den merker det når tullingen på ryggen (altså meg) holder på å bæsje på seg. 😂

• Liker 1
Skrevet

Godt å høre at dette ikke virker som en utbredt oppfatning! TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...