Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en pose med havremel og jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke den til,kanskje det er noen som har en brød eller kakeoppskrift så hadde det vært fint :klø:

Takker for tipset, jeg skal bake brød i morgen.

Endret av liv1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gode brød (3 stk)

1 pose tørrgjær

3 ts salt

2 ss sukker

2 ½ dl malte/grovhakkede solsikkefrø

3-4 dl havregryn

4-5 dl havremel

3 dl havrekli (eller kruskakli)

1 kg blanding av fin og grov sammalt hvete

1,5 liter lunkent vann

Ha alt i maskin i skrevet rekkefølge. Hev 1 ½ time. Bak ut 3 brød og ha i godt smurte former. Etterhev 45 minutter. Stek på nederste rille ved 200 grader i 50 minutter. Dekk med folie etter 25 minutter. Legg oppvridd håndkle over når de er ute av formen.

Fab Pie

200 g hvetemel

50 g sammalt hvete eller havremel

100 g sukker

100 g smør

3 eggeplommer

¾ liter grov eplekompott eller eplemos m/kanel og muskat

smør

1 egg

mandelflak og havregryn

perlesukker

Bland mel og sukker i en bolle. Smuldre i smøret. Tilsett eggeplommene, en etter en. Bland alt fort sammen. Kjevle ut til en tykk leiv. Brett deigne i tre, og kjevle til en leiv igjen. Pakk i plast og la hvile kaldt ½ time. Del deigen i to. Den ene kjevles ut til 7-8 mm tykk, den andre 5 mm tykk. Dekk en smurt og strødd paiform med den tykkeste leiven. Hell kompotten i paiskallet og dekk med den andre leiven. Leg noen "pustehull" i lokket. Pensle lokket med vispet egg, og dryss på mandelflak, havregryn og perlesukker. Stek ved 200 grader i ca 45 minutter.

Ræsprisk (4 porsj.)

12 store poteter

6 dl vann

4 dl havremel

2 ts salt

Potetene skrelles, raspes og blandes med vann, havremel og salt. Steikes i panne som tynne pannekaker. Smøret skal være lyst gyllent. Ræsprisk stekes til de blir gylne.

Serveres med sukker, rørte tyttebær, eplemos eller multer med is. Evt stekt bacon hvis du ikke vil ha det søtt.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Det er kjempegodt med havremel i pizzadeig! Men jeg bruker bare 1/2-1 dl havremel i en pizzadeig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...