AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #1 Skrevet 12. desember 2020 Dere som mener abort er drap, når starter livet? Er det med en gang det er befruktet? hva med oss som har befruktede egg på frys etter prøverør, har man 6 befruktede egg å ikke bruker disse mener dere da at jeg dreper alle disse 6?? forventer dere at jeg skal potensielt føde alle disse? Anonymkode: e6f42...c0f
stan Skrevet 12. desember 2020 #2 Skrevet 12. desember 2020 Et befruktet egg i livmoren vil kunne vokse å bli et menneske. Vi kan gjøre noe aktivt for å stoppe dette, abort. Befruktede egg utenfor livmoren kan ikke vokse uten at vi aktivt gjør noe. Så situasjonene er ulike, om aktivitet fører til liv eller avslutter det. For ordens skyld, jeg er ikke imot selvbestemt abort, selv om jeg mener abort er å avslutte et liv. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #3 Skrevet 12. desember 2020 Hvorfor er det relevant for deg hvilket syn andre har på hva som er et liv? Jeg har selv vært gjennom prøverør. Og jeg har selv mitt syn på abort. Men evner helt fint å ta mine valg ut i fra hva jeg mener er moralsk riktig for egen del, uten å dømme andre, eller føle meg dømt av andre. Anonymkode: 1df7a...af4 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #4 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor er det relevant for deg hvilket syn andre har på hva som er et liv? Jeg har selv vært gjennom prøverør. Og jeg har selv mitt syn på abort. Men evner helt fint å ta mine valg ut i fra hva jeg mener er moralsk riktig for egen del, uten å dømme andre, eller føle meg dømt av andre. Anonymkode: 1df7a...af4 Jeg spør av nysjerrighet for jeg kunne ikke se logikken. ellers driter jeg en lang i hva andre mener om mine valg, har tatt abort også. men synes det er ett interessant tema Anonymkode: e6f42...c0f
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #5 Skrevet 12. desember 2020 stan skrev (12 minutter siden): Et befruktet egg i livmoren vil kunne vokse å bli et menneske. Vi kan gjøre noe aktivt for å stoppe dette, abort. Befruktede egg utenfor livmoren kan ikke vokse uten at vi aktivt gjør noe. Så situasjonene er ulike, om aktivitet fører til liv eller avslutter det. For ordens skyld, jeg er ikke imot selvbestemt abort, selv om jeg mener abort er å avslutte et liv. Hm..godt «forklart» kanskje det er slik de tenker ja! Anonymkode: e6f42...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #6 Skrevet 12. desember 2020 Jeg er for selvbestemt abort, så jeg er egentlig ikke blant dem du spør. Jeg svarer likevel fordi jeg har fått barn med IVF, og tenkt litt på de embryoene som ikke ble satt inn. Jeg syns faktisk det er litt vanskelig. Jeg tenker på embryoene i fryseren som potensielle liv. Og jeg kan lure på hvem hadde blitt, samtidig som jeg er utrolig glad vi fikk akkurat barna våre (og vet jeg hadde vært like glad om det var to andre embryoer og helt andre barn, men det er en litt ekkel tanke). For meg er et embryo i livmoren også et potensielt liv en periode, før det blir et liv. Objektivt sett syns jeg det er et godt poeng at egget kan vokse når det er satt inn i livmoren, og ikke før. Men jeg tenker også at følelsene knyttet til dette spørsmålet spiller en stor rolle for svaret, og de varierer fra person til person. Personlig tenkte jeg på det som et liv da hjertet begynte å slå der inne, og jeg hadde strevd med å gjennomføre en abort, tross tungtveiende argumenter for det når jeg visste at det var et bankende hjerte. Men det er egentlig bare en symbolsk greie. Livet starter med hjerteslag for meg. Men det er ingen universell sannhet. For venninnen min starter det når fosteret er i stand til å overleve utenfor livmoren. Anonymkode: b2975...990
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #7 Skrevet 12. desember 2020 Jeg er heller ikke i målgruppen for de du spør, men tror det er litt delte meninger om dette. Vet om et par som skal igang med ivf snart som ikke ønsker å befrukte fler egg enn de kan sette inn da de ser på det som et påbegynt liv. Så de har avtalt at de kun skal befrukte 2 egg og sette inn disse, selv om de er klar over at det kan minske sjansene for å lykkes Anonymkode: 68a56...2a1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #8 Skrevet 13. desember 2020 For meg er dette et etisk dilemma. I mine øyne starter livet fra og med befruktningsøyeblikket. Jeg stiller meg derfor kritisk til at man befrukter flere egg enn det som skal brukes, siden man da bli stående med flere embryo (med hvert sitt unike DNA og potensielle framtid) som sannsynligvis aldri får sjansen til å se dagens lys. Jeg syntes det var nifst å høre om de to søstrene som var nedfryst i 25+år før de fikk vokse opp. Jeg syns det er rart at mange ikke gir embryoer større verdi og status. Vi har alle vært gjennom den tidlige fasen av livet og utviklingen. Det er et menneskeliv uavhengig av alder eller funksjon. Jeg vet om kristne par i USA som velger ivf, men som ber legene kun befrukte de eggene som skal innsettes. Det er nok en større risiko for flerlinger og lavere kvalitet (?) på den måten, men da går ihvertfall ingen liv til spille. Ellers tipper jeg at de fleste som deler mitt syn på hva som regnes som menneskeliv, velger adopsjon foran tradisjonell, norsk ivf. Selv om jeg mener at det er galt å stoppe et påbegynt menneskeliv uansett, så føler jeg det blir mer og mer inhumant jo mer utviklet fosteret er. At enkelte land tillater abort lenge etter at babyene er blitt levedyktige, er direkte groteskt i mine øyne. Man skal være rimelig naiv for å tro at babyene "ikke har vondt av det" eller ikke merker noe. Anonymkode: 2708b...4e6
Frøyamor Skrevet 13. desember 2020 #9 Skrevet 13. desember 2020 Liv starter ved befruktning. Abort er teknisk sett drap men er ikke imot selvbestemt abort av den grunn. Folk må få gjøre det de vil, samme med kunstig befruktning, kjøp av egg, sæd, surrogati osv. Jeg mener prøverør i det store og det hele er feil og umoralsk. Det er å leke gud. Hvis folk ikke klarer produsere barn selv på naturlig måte er det naturens måte å si nei på. 2
Hannah80 Skrevet 13. desember 2020 #10 Skrevet 13. desember 2020 Jeg personlig mener at det er et liv når hjertet til embryoet begynner å slå. Har selv gått gjennom Ivf. Og hadde flere befruktede egg på frys, i tilfelle søskenforsøk. Det ble kun med det ene barnet. Men jeg så/ser ikke på det som å ta liv, at de eggene ikke ble brukt.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #11 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er heller ikke i målgruppen for de du spør, men tror det er litt delte meninger om dette. Vet om et par som skal igang med ivf snart som ikke ønsker å befrukte fler egg enn de kan sette inn da de ser på det som et påbegynt liv. Så de har avtalt at de kun skal befrukte 2 egg og sette inn disse, selv om de er klar over at det kan minske sjansene for å lykkes Anonymkode: 68a56...2a1 Det høres veldig merkelig ut at klinikken går med på dette. Jeg har totalt fått befruktet 54 egg. Kun ett var forenelig med liv. Det er ikke uvanlig ved prøverør. Anonymkode: 1df7a...af4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #12 Skrevet 13. desember 2020 Frøyamor skrev (4 timer siden): Liv starter ved befruktning. Abort er teknisk sett drap men er ikke imot selvbestemt abort av den grunn. Folk må få gjøre det de vil, samme med kunstig befruktning, kjøp av egg, sæd, surrogati osv. Jeg mener prøverør i det store og det hele er feil og umoralsk. Det er å leke gud. Hvis folk ikke klarer produsere barn selv på naturlig måte er det naturens måte å si nei på. Med den logikken så bør vi bare la kreftpasienter dø uten behandling også. Da det er naturens måte å si at nå er det slutt på. Anonymkode: 1df7a...af4 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #13 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Med den logikken så bør vi bare la kreftpasienter dø uten behandling også. Da det er naturens måte å si at nå er det slutt på. Anonymkode: 1df7a...af4 👏 egentlig generelt med sykdommer. men tror du anti IVF folk er for å kutte slik medisinsk hjelp? Ha! Nei Anonymkode: e6f42...c0f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #14 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg vet om kristne par i USA som velger ivf, men som ber legene kun befrukte de eggene som skal innsettes. Det er nok en større risiko for flerlinger og lavere kvalitet (?) Dette er jo umulig å vite, eks man henter ut 16 egg å ett par ikke ønsker å befrukte alle disse, men ønsker kun å befrukte 2/3 egg for Å sette alle disse inn igjen, man risikerer da at ingen av disse overlever til innsett å man må da Ha ny runde med ivf medisiner, uttak, befruktning og håpe at de neste 2/3 eggene overlever lenge nok. det er faktisk helt fjernt! Anonymkode: e6f42...c0f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #15 Skrevet 13. desember 2020 Frøyamor skrev (10 timer siden): Liv starter ved befruktning. Abort er teknisk sett drap men er ikke imot selvbestemt abort av den grunn. Folk må få gjøre det de vil, samme med kunstig befruktning, kjøp av egg, sæd, surrogati osv. Jeg mener prøverør i det store og det hele er feil og umoralsk. Det er å leke gud. Hvis folk ikke klarer produsere barn selv på naturlig måte er det naturens måte å si nei på. Det er selvfølgelig lov å mene. Dette med at det er naturens måte å si nei på gjør meg likevel litt provosert personlig. Det er så mange ulike grunner til at man trenger prøverør for å få barn. Vi klarte ikke å produsere første barn på vanlig måte, men etter å ha fått et barn ved hjelp av prøverør, ble jeg gravid uten hjelp og uten problemer med nr. to. Vi vet ikke hvorfor det ikke gikk første gang. Men hvis naturen sa nei den gangen, kanskje den ombestemte seg da den så at førstemann var en frisk og sprek baby som vi klarte å ta oss av på en god måte da? Anonymkode: b2975...990 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå