Gå til innhold

Noen østlendinger drar sånn på ordene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere lagt merke til det? De drar på ordene, for eksempel blir "fordi" til "fordiiiiiii" og "er" blir "eeeer". I tillegg sier enkelte generelt veldig mye "eeeeeee" mellom ordene. Legger merke til det når man begynner å høre etter det på TV. Hvorfor gjør de det? Synes det er utrolig travelt å høre på.

Anonymkode: 97493...937

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det har lite med dialekt eller hvor man bor å gjøre. Noen bare gjør det, og det har jeg hørt på alle slags dialekter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (1 time siden):

Tror det har lite med dialekt eller hvor man bor å gjøre. Noen bare gjør det, og det har jeg hørt på alle slags dialekter. 

Det kan hende, men synes det er veldig merkbart hos veldig mange østlendinger på TV. Mulig fordi de er overrepresentert?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri lagt merke til det, men når du nevner det og jeg tenker over det er det absolutt noe i det!

Er fra Oslo selv, og både jeg og de rundt meg (fra Oslo/østlandet) gjør det.

Anonymkode: 1efe8...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på nyhetene, når reporteren f.eks er ute å rapporter om hva som skjer eller hva enn så bare «vi har noen sånne eeee plastposer»

Anonymkode: 3422d...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiolekt. Det gjøres for å distansere seg fra de som bruker doble konsonanter i ord som f.eks. banan.

Anonymkode: 4bf25...43d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

Det har vel med tonefall å gjøre? Google lavtone/høytone.

Eller mener du sånn nyhetsreporter-tonefall? Men det synes jeg alle reportere har, uansett dialekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (22 minutter siden):

Det har vel med tonefall å gjøre? Google lavtone/høytone.

Eller mener du sånn nyhetsreporter-tonefall? Men det synes jeg alle reportere har, uansett dialekt. 

Nei, tror det jeg mener bare er en form for "tenkelyd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2020 den 14.28):

Synes det er utrolig travelt å høre på.

Travelt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2020 den 23.27):

Sosiolekt. Det gjøres for å distansere seg fra de som bruker doble konsonanter i ord som f.eks. banan.

Anonymkode: 4bf25...43d

Man trenger verken å si "bannan" eller "banaan", det skrives "banan".

Anonymkode: 69d0c...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man trenger verken å si "bannan" eller "banaan", det skrives "banan".

Anonymkode: 69d0c...eeb

Norge er et land fylt av dialekter. I Oslo har vi sosiolekt. Fordi du skriver "banan" på bokmål, vil ikke det si det er slik det uttales. Bokmål er et skriftspråk ikke en dialekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, tror det jeg mener bare er en form for "tenkelyd".

OK, sånn "eeeh-ing"? Det synes jeg ikke østlendinger har mer av enn andre. Det er i alle fall ikke mer naturlig å si "eeh" og "øh" for østlendinger enn for andre. Men det er jo kanskje flere østlendinger som snakker på TV enn andre, og at det er derfor du har fått det inntrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Og har dere hørt at skammende mange med ulik dialekt fra ulike deler av landet knoter fælt for å unngå snakke på sin egen dialekt... Da alle snakker likt blir der kjedelig spør du meg!

Anonymkode: 9bab4...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det står østlendinger, men det første jeg tenkte på er mannen min som er fra utenfor Molde. Han drar skikkelig på noen ord! Men som noen andre har sagt så tror jeg dette avhenger av hvor man kommer fra på østlandet og dialekt. Jeg drar ikke på ordene (er fra nært Oslo), men jobber litt lenger ut i Viken og la faktisk merke til at folk drar mer på ordene her.

Jeg bruker "tenkelyder" ganske mye. F.eks. "Det jeg tror-eeehm er at...". Dårlig uvane.

Anonymkode: 7e90e...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...