Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener å huske at det var ganske greit å ta første svangerskapskontroll hos lege rundt 12 uker fordi man tar diverse blodprøver. Jeg var akkurat på tidlig ultralyd (7+4) og fikk råd i å oppsøke jordmor før dette, fordi de ofte liker å ha kontakt fra et tidlig tidspunkt. Er det noen som har gjort lignende? Jeg vil ikke oppta unødvendig mye tid hos jordmor, men samtidig går motivasjonen litt opp og ned så kanskje det kunne vært fint å snakke med noen. Jeg er ikke sikker på om jeg får utbytte og vil samtidig ikke være til bry. Hvis noen har vært hos jordmor tidlig på eget initiativ så vil jeg gjerne høre :)

Anonymkode: 0c64f...683

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde første svangerskapskontroll i uke 7 etter å ha sett bankende hjerte på ultralyd. For meg endte det i MA, så det var jo bortkastet. Neste gang jeg blir gravid kommer jeg til å vente til uke 10-12 så jeg er sikker på at det er liv laga. 

Gratulerer med graviditet, håper på et annet utfall for deg :)

Anonymkode: ed48a...486

Skrevet

Jeg ringte legen ganske tidlig ved første. Fikk beskjed om å ringe igjen ved 12 uker 😅 så gjør nok det denne gangen og.. 

Skrevet

Jeg tenker altså en slags ekstra samtale med jordmor før jeg skal på første svangerskapskontroll hos lege. Jordmoren på ultralyden anbefalte det sterkt, men jeg hadde aldri hørt om noe slik før. Per nå kjenner jeg lite glede, er dårlig og tenker bare at jeg ikke orker et barn til. Jeg vet dette kommer til å snu, men kanskje det er hjelp i å snakke med jordmor for å få en noe bedre graviditetsopplevelse.

ts

• Liker 1
Skrevet

Ringte legen tidlig da jeg var usikker på å beholde. Snakket igjen med hun når jeg hadde landet på at vi skulle ha siste.. Var hos jordmor i uke 11 hvor jeg hørte hjertelyd for første gang, og legen igjen i uke 12 og tok blodprøver 🙂 da det ikke var lenge siden jeg gikk gravid sist så følte jeg ikke trang til å dra tidligere, lite jeg lurte på akkurat da.. 

Anonymkode: d1add...f3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker altså en slags ekstra samtale med jordmor før jeg skal på første svangerskapskontroll hos lege. Jordmoren på ultralyden anbefalte det sterkt, men jeg hadde aldri hørt om noe slik før. Per nå kjenner jeg lite glede, er dårlig og tenker bare at jeg ikke orker et barn til. Jeg vet dette kommer til å snu, men kanskje det er hjelp i å snakke med jordmor for å få en noe bedre graviditetsopplevelse.

ts

Jeg har da tatt blodprøver hos jordmor i uke 12? 🤔 Ikke trengt å gå til legen for det... Det er jo bare å ringe. Har jordmor tid til en kontroll før uke 12 så får du det. Du kan da bare fortsette å gå til jordmor på kontrollen i uke 12.

Anonymkode: 936f7...443

Skrevet

Jeg tok kontakt med jordmor i uke 7, men fikk beskjed om at det ikke er vanlig med så tidlig kontroll, og at jeg skulle dra til lege for første kontroll i uke 12 også ta kontakt igjen om jeg ville ha oppfølging senere i svangerskapet. 

veldig forskjellig praksis. Der jeg boddefør ville jordmor ha inn så fort som mulig og kunne ta alle blodprøver der, så slapp å dra til lege. 

du kan ta kontakt med din helsestasjon og hør hva praksis er. 

Anonymkode: 435b9...e37

Skrevet

Jeg var hos jordmor i uke 7. Trengte noen å snakke med om graviditeten. Det var veldig godt!

Anonymkode: 59425...336

Skrevet

Jeg ringte helsestasjonen i uke 4, i tilfelle det var vanskelig å få time. Jeg foreslo da at jeg kunne komme over jul (som for meg blir da etter uke 8 en gang). Jeg endte opp med å få time uke 6+4, så det er tydelig forskjellig praksis fra sted til sted.

Skrevet

Jeg ringte både lege og jordmor i uke 6 for å få satt opp timer, litt i tilfelle det var lang ventetid, og litt fordi jeg ikke visste helt når det var vanlig å ha spesielt første time hos jordmor. 
Fikk en informasjonstime hos legen med en gang, ift hva jeg burde ta av vitaminer, og hvordan timene kom til å være fremover, med neste kontroll i uke 12. 

Hos jordmor sa de at det ikke var vanlig/nødvendig å komme før litt senere, med mindre jeg hadde veldig lyst på en time tidlig i svangerskapet. De satt meg opp til første time i uke 14.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...