Gå til innhold

Dyrere eller billigere å spise vegansk/vegetar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man tenker jo at kjøtt er dyrt, samtidig finnes det mye billig kjøtt også, og man blir ordentlig mett.

Og disse kjøtterstattningene til veganere/vegetarianere koster jo flesk. 

Og er man veganer og kjøper soyamelk, rismelk, mandelmelk etc så er de også mye dyrere enn kumelk. 

Så er det egentlig rimeligere å være veganer/vegetarianer?

Anonymkode: 0df43...afa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så er det egentlig rimeligere å være veganer/vegetarianer?

Nei..

Kjøtterstatninger som koster flesk var artig for øvrig 😄 

Anonymkode: 380d2...fb6

• Liker 3
Skrevet

Nå har jeg aldri kjøpt fisk eller kjøtt, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag. 😄 Men synes vi lever ganske billig, selv om vi ikke går inm for det. Nå bruker vi sjelden slike erstatninger da. Det spiser vi kanskje to ganger i måneden fordi vi har reddet dem fra nedsatt-kurven. Greit som en kjapp løsning en gang i blant, men ikke noe vi spiser ofte

Anonymkode: fa3d8...12c

Skrevet

Jepp er billigere på sommeren, da kan man bare gå ut på enga og gresse med andre dyr. Men om vinteren blir det dyrere igjen. Men gjennomsnitlig er det billigere, iallefall viss du lagrer gress til å holde ut vinteren.

Anonymkode: fe746...023

• Liker 4
Skrevet

Kommer an på hva du spiser. Jeg sparte en del på et plantebasert kosthold med god planlegging. 

Anonymkode: 61ab0...7b7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jepp er billigere på sommeren, da kan man bare gå ut på enga og gresse med andre dyr. Men om vinteren blir det dyrere igjen. Men gjennomsnitlig er det billigere, iallefall viss du lagrer gress til å holde ut vinteren.

Anonymkode: fe746...023

🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: 76f8a...9ba

Skrevet

Vegansk mat er ikke bare kjøtterstatninger. Tørre linser er billig og holder til mange middager. Hermetisk tomat og kokosmelk er heller ikke dyrt. Fryste grønnsaker er billig. Grønnsaker i løsvekt er også billig. Løk, sopp, potet osv. Bruker en del krydder, men det er jo en engangssum.

Anonymkode: 334fe...f67

• Liker 6
Skrevet

Vi spiser vegetarmat ca 4-5 ganger i uka. De middagene er mye billigere enn de med kjøtt/fisk. Nå bruker ikke vi kjøtterstatningsprodukter, men lager mat fra bunnen med grønnsaker, egg, bønner, linser, pasta og ris. Billig og sundt 

Anonymkode: 3e08e...14c

• Liker 2
Skrevet

Det blir dyrere om man skal ha potet, gulrøtter, saus, og en type kjøtterstatning til middag hver dag, men jeg kjenner ingen vegetarianere eller veganere som spiser på den måten daglig. 

Du må huske at kostholdet til majoriteten i verden består av veldig mye vegetarmat, nettopp fordi det er så billig. 

Anonymkode: 55325...aba

• Liker 6
Gjest Villfisker
Skrevet

Jeg vil si det er dyrere. Disse melkeerstatningene er jo også helt hinsides all fornuft. Nesten 70kr for en liter kokosmelk uten ris, og over 30kr for havremelk. Ser ingen grunn til at de skal være så mye dyrere enn vanlig melk.

Etterligningsproduktet er jo fulle av all slags merkelige blandinger, og ikke noe man blir mett av. Blir jo svindyrt.

Skrevet
Villfisker skrev (5 timer siden):

Jeg vil si det er dyrere. Disse melkeerstatningene er jo også helt hinsides all fornuft. Nesten 70kr for en liter kokosmelk uten ris, og over 30kr for havremelk. Ser ingen grunn til at de skal være så mye dyrere enn vanlig melk.

Jeg kjøper havredrikk på coop Extra, koster 17 kroner eller noe? Så ca det samme som melk.

Vegetarmat kan være dyrt, og det kan være veldig billig. Det kommer an på hvilke merker og produkter man velger.

Wokede grønnsaker med nudler setter meg ikke tilbake mange kronene 😊

• Liker 5
Skrevet

Det spørs jo helt hva du spiser. Når jeg spiser vegetar, er det delvis på grunn av innsparingen, men mange bøtter jo nedpå svindyr frukt og grønt som er flydd hit fra Asia og Amerika. Sikkert småkjekt om motivet er dyrevelferd, men ikke sånn griseknall for miljøet eller lommeboka.

Anonymkode: e19b1...a73

• Liker 4
Gjest Villfisker
Skrevet
Myrmica skrev (5 minutter siden):

Jeg kjøper havredrikk på coop Extra, koster 17 kroner eller noe? Så ca det samme som melk.

Vegetarmat kan være dyrt, og det kan være veldig billig. Det kommer an på hvilke merker og produkter man velger.

Wokede grønnsaker med nudler setter meg ikke tilbake mange kronene 😊

Ja, men er du ingrediensrytter som meg, blir det ikke Coop sin. Husker jeg reagerte på noe jeg leste på den en gang, men husker ikke hva. Tror oatly sin er 35 på kiwi. Pleide å koste 15 den også.

Benyttet meg litt av disse før prisene skøyt i været, fordi jeg ikke tåler melk. Nå bruker jeg bare vann, og dropper alle melkeerstatterne pga uakseptabel pris 😉

Skrevet
Villfisker skrev (7 minutter siden):

Ja, men er du ingrediensrytter som meg, blir det ikke Coop sin. Husker jeg reagerte på noe jeg leste på den en gang, men husker ikke hva. Tror oatly sin er 35 på kiwi. Pleide å koste 15 den også.

Benyttet meg litt av disse før prisene skøyt i været, fordi jeg ikke tåler melk. Nå bruker jeg bare vann, og dropper alle melkeerstatterne pga uakseptabel pris 😉

Coop havredrikk er også produsert av Oatly i Sverige 😄

Men ja, prisene virker å være presset godt opp fordi produktene har blitt mer populære. Skikkelig synd. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi spiser vegetarmat ca 4-5 ganger i uka. De middagene er mye billigere enn de med kjøtt/fisk. Nå bruker ikke vi kjøtterstatningsprodukter, men lager mat fra bunnen med grønnsaker, egg, bønner, linser, pasta og ris. Billig og sundt 

Anonymkode: 3e08e...14c

Samme.

For meg er det absurd å kjøpe kjøtterstatninger som er dyre, både pga prisen og fordi vi faktisk vil unngå å spise så nye kjøtt :)

Masse bra næring i kikerter, quinoa, linser, bønner osv. Trenger ikke erstatning. Sparer masse penger😊

Anonymkode: 18735...7ac

Skrevet
Villfisker skrev (5 timer siden):

Etterligningsproduktet er jo fulle av all slags merkelige blandinger, og ikke noe man blir mett av. Blir jo svindyrt.

Da er det vegansk du vil spise, ikke vegetar. Vegetar kan fint drikke kumelk. Veganer holder seg unna alt av produkter som kommer fra dyr, også f.eks honning.

Anonymkode: 18735...7ac

Gjest theTitanic
Skrevet

Jeg er ikke veggis, men er allsidig i matveien så bruker også slike varer, og jeg syntes 37 kr for en stakkars liter mandelmelk er mye. Rødbetburger og selleriburger er ca 40 kr. 

Skrevet

Det kommer jo helt an på. Jeg vil jo tippe at hva man spiser varierer like mye blant vegetarianere som blant altetere: noen er gourmeter og kjøper eksklusive råvarer - andre holder seg til det enkle og billige. Om man tok utgangspunkt i en vegetarianer og en kjøttspiser som begge skulle spise i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger (bl.a. 500 g frukt og grønt per dag) så vil jeg tro at det er billigere å være vegetarianer siden proteinkildene (erter, bønner) er rimeligere enn kjøtt. Men baserer man seg på mye ferdigprodukter og erstatningsprodukter (mandelmelk) så blir det dyrere: da blir det vel som å måtte kjøpe spesialprodukter uten gluten kanskje? Det er fullt mulig å spise billig og vegansk: Mari Hult kommer jo nå med en bok hvor rettene i snitt koster 16 kr per porsjon: https://www.vegetarbloggen.no/2020/10/22/dette-koster-maten-den-nye-boka/?fbclid=IwAR1SRp4_mUTXJyZxRflr9Xedwg_ZK5GY2dNulnT1qyIbPVLoMQVsG0w6GrE 

Anonymkode: 8596b...edb

Skrevet

Men hvorfor kjøpe den dyre plantemelken og de dyre kjøtterstatningene med alskens innhold?

Anonymkode: 65190...78a

• Liker 2
Skrevet

Det billigste er nok å være kyllingsvinianer. Hvis man vil spare penger holder man seg som regel (utenom veldig gode tilbud) unna rødt kjøtt, fisk (bortsett fra tunfisk på boks og fiskegrateng) og ferske grønnsaker (finnes gode tilbud som kan få meg til å kjøpe det og en gang i blant).

Anonymkode: 003a5...751

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...