Gå til innhold

Pris på gave til tenåringssønn/ datter

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har jeg bare en tenåring så han får en gave på litt over 2000 kr, men det er ikke standard for å si det sånn, får som regel gave til en max 1000 kr. I tillegg får han jo være med på ferie i løpet av året som gjerne koster 5000 kr pluss. Så jeg har ikke dårlig samvittighet. De mindre får billigere gave. 

Anonymkode: 04022...6b7

Ferie er da vel ikke innregnet i en gave ?

Anonymkode: 9c504...73b

Skrevet

Vi har brukt 2500kr per barn.  Da inkluderer det kalendergaver, gave som sendes til mor sin julefeiring og hovedgave fra oss.

Anonymkode: b5061...024

Skrevet

Vi legger oss på ca 1.500 kr. Litt variasjon utfra livssituasjon. Har tilsammen seks barn. To bor hjemme, en er student og hybelboer. Tre voksne og i arbeid. Student +de to som bor hjemme får for ca 1.500 kr. De tre voksne for ca 1.000 kr. Unntak for eldste i år også fersk samlivsbrudd. Der kjøper vi stekeovn. 

Anonymkode: 5473e...590

• Liker 3
Skrevet

Min gutt ønsker seg gaming laptop. Men de koster fra 10 000 kr. Alt for dyrt. Han ønsker seg mobil også. Så da blir det en mobil. Han er stort sett fornøyd med hva han får, så det blir bra 

Skrevet

Vi bruker ca 5000 på tenåringen og ca 1000 på de to andre barna hver. Eldste har også fått ca 4-5000 kr å handle julegaver for. Hun er ganske "bortskjemt" men hun er stort sett blid, hyggelig, gjør lekser og finner ikke på noe tull. Hun hjelper til hjemme og bidrar med mye så da blir det ofte til at hun får en del å rutte med. Vi er også i lavtlønnende yrker så det er mye penger for oss. Hadde vi tjent bedre hadde hun nok fått mere. 

Alle familier gjør det de mener er best for seg og sine. 

Anonymkode: 207da...f65

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi bruker ca 5000 på tenåringen og ca 1000 på de to andre barna hver. Eldste har også fått ca 4-5000 kr å handle julegaver for. Hun er ganske "bortskjemt" men hun er stort sett blid, hyggelig, gjør lekser og finner ikke på noe tull. Hun hjelper til hjemme og bidrar med mye så da blir det ofte til at hun får en del å rutte med. Vi er også i lavtlønnende yrker så det er mye penger for oss. Hadde vi tjent bedre hadde hun nok fått mere. 

Wow det var mye. Heldig du som har så god økonomi at du kan gi barna dine så dyre gaver.

Anonymkode: f0781...4af

• Liker 1
Skrevet

Maks 1000-1500 kr. Barnet får det hun trenger :) og hun krever ikke mere. Synes det blir alt for teit med de som gir barna gaver til 3000 kr ++.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men dere tenker ikke langssiktig? At den summen hun får i julegaver som ung, kan påvirke hvor mye dere klarer å hjelpe med f.eks bolig senere i livet? Ingen tenåringer trenger julegaver til 5000. Jeg ville heller ha spart 4000 kr på bolig, og gitt en gave til 1000.

Anonymkode: f7363...e5e

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns ikke det er lite, dere har tross alt tre barn. Og som du sier så strekker dere dere langt. Jeg hadde vært fornøyd om jeg fikk 1000,- og ikke var vant med annet.
Min mormor pleier å gi meg 6000,- pluss at jeg får 5000,- av min mor og 1000,- av farmor og farfar i tillegg til ca 10 gaver utenom det. Mine venninner reagerer med at jeg får mye og har skjønt det også er det ut i fra hva andre får. Det er mer normalt og gi 1000,- max 2000,- per barn 

Anonymkode: 9ffa1...5d1

Skrevet

Vi fikk litt etter behov i tenårene. Et år kunne jeg få pc eller telefon (da hadde ofte halve familien spleiset også, fikk noen smågaver ved siden av i tillegg) og lillesøster noe litt billigere. Andre år var det omvendt. Vanlige år lå det på ca 1000-1500 tenker jeg. 

Nå i midten av 20 årene får vi gaver for rundt 1500 - 2000 pr forelder. Mamma er flink til å finne på fornuftige ting vi trenger (sko, ullundertøy, ullgenser, etc) + litt småting utenom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ferie er da vel ikke innregnet i en gave ?

Det er ikke innregnet i gave, men en gode som koster en del penger. Hadde vi prioritert gave framfor å dra på ferie til familien kunne han fått dyrere gave, men det ønsker han ikke. Derfor er det tatt med i beregningen. 

Han er kun på ferie med oss, ikke sin far, og får ofte dyrere gave av han. 

• Liker 1
Skrevet

Var litt lite for tenåringer. Har allerede brukt 3500kr til 4åringen, og jeg er langt fra å være ferdig. Skal handle mer til uka

Anonymkode: 4f47e...0a0

Skrevet

1000 er mindre enn jeg gir til min far, bror osv i voksen alder. Så jeg synes det er lite ja. Men so what... 

Jeg vokste opp med ekstreme mengder julegaver. Fikk gjerne alt jeg ønsket meg + 10 000 i cash og dette er noen år siden. 

Jeg husker det var så mye gaver at vi satt til 03 om natta og vi er 4 i familien!  

Men ville jeg gjort det samme til mine barn? Nei! Det føltes ikke bra og vi ble ikke mer lykkeligere...   Jeg husker jeg fikk vondt i magen av alle gavene

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Henne (kunne ikke dy meg, men du høres ut som en femåring med den feilen der)

Anonymkode: af118...10f

Var det godt å mobbe noen? Fikk det deg til å føle deg bedre, og stor og sterk? 

Anonymkode: 52b94...36f

• Liker 1
Skrevet

Summen varierer ut i fra hva de får. For eksempel hadde hun ene knust mobilen sin et år og fikk da en ny, og selv om den var kjøpt på superkupp på Black friday kosta den over 4000. Men de har også fått for ca 1000. 

I år får de for ca 2000. 

Anonymkode: d819a...654

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Maks 1000-1500 kr. Barnet får det hun trenger :) og hun krever ikke mere. Synes det blir alt for teit med de som gir barna gaver til 3000 kr ++.

Hvorfor er det teit? 

Guttene mine spiller piano og begge ønsker seg nytt. I år får de da altså et elpiano til 11.000 på deling. Begge spiller aktivt og det er noe jeg vet de kommer til å sette stor pris på. 

Anonymkode: 2e1aa...79b

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke dere er gjerrige. Ligger mellom 7-800 og til noen tusen her. I år har vi kjøpt nintendo switch med to spill og ekstra kontroll. Tidenes dyreste junegave her i hus. Det blir ikke en ny trend for å si det sånn.

Anonymkode: 8b326...f48

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men dere tenker ikke langssiktig? At den summen hun får i julegaver som ung, kan påvirke hvor mye dere klarer å hjelpe med f.eks bolig senere i livet? Ingen tenåringer trenger julegaver til 5000. Jeg ville heller ha spart 4000 kr på bolig, og gitt en gave til 1000.

Men da gjør du det, du vet jo ikke om man sparer i tillegg 

Skrevet

🙄 Det kan du jo si om alt. Å, får barna biff? De pengene kunne du spart til fremtidig bolig og heller servert linser. En ferietur? Det er ikke livsnødvendig. Ny vinterjakke? Der kunne du spart minst en tusenlapp til fremtidig bolig ved å heller kjøpe på finn. En tur på kino, teater, en konsert? Har barna vært i dyreparken, på tusenfryd eller Hunderfossen? De pengene kunne du heller spart!

Wow det var mye. Heldig du som har så god økonomi at du kan gi barna dine så dyre gaver.

Hvis ikke man lever under fattigdomsgrensa handler det mer om prioriteringer enn å være «heldig» 

Hilsen ufør som i år kjøpte gave for 5000 til ungen sin. 

Anonymkode: 8b326...f48

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke innregnet i gave, men en gode som koster en del penger. Hadde vi prioritert gave framfor å dra på ferie til familien kunne han fått dyrere gave, men det ønsker han ikke. Derfor er det tatt med i beregningen. 

Han er kun på ferie med oss, ikke sin far, og får ofte dyrere gave av han. 

Ok , fremmed for meg å ta det med i beregningen men

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...