Gå til innhold

Foreldre som legger ut bilde av sitt syke barn på fb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter å scroller på Facebook og ser at noen bekjente av meg har lagt ut et bilde av sitt syke barn på 4 år, som ligger med høy feber og skjærer grimaser. 

Vanligvis legger de ut masse bilder av barna sine, men det er enten poseringsbilder eller bilder av glade barn som leker. 

Å stikke kamera opp i ansiktet på sitt lille barn som har vondt, synes jeg er litt usmakelig. 

Hva mener dere foreldre? 🤔 

Anonymkode: 53359...b54

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt idiotisk!

Anonymkode: d1052...d1c

• Liker 12
Skrevet

Uting. 

Anonymkode: dc810...08a

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sitter å scroller på Facebook og ser at noen bekjente av meg har lagt ut et bilde av sitt syke barn på 4 år, som ligger med høy feber og skjærer grimaser. 

Vanligvis legger de ut masse bilder av barna sine, men det er enten poseringsbilder eller bilder av glade barn som leker. 

Å stikke kamera opp i ansiktet på sitt lille barn som har vondt, synes jeg er litt usmakelig. 

Hva mener dere foreldre? 🤔 

Generelt det å poste bilder av barna dine på sosiale medier og tro at alle på vennelisten din har interesse for det eller synes barna dine er like søte som du synes...🙄

• Liker 9
Skrevet
Sfr skrev (4 minutter siden):

Generelt det å poste bilder av barna dine på sosiale medier og tro at alle på vennelisten din har interesse for det eller synes barna dine er like søte som du synes...🙄

Min venninne som er nybakt mor har opprettet egen Facebookside for sitt lille barn, der hun poster alt fra 5 til 20 bilder og videoer hver dag😒

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min venninne som er nybakt mor har opprettet egen Facebookside for sitt lille barn, der hun poster alt fra 5 til 20 bilder og videoer hver dag😒

Ts

Skjønner meg ikke på sånne folk, lag gjerne en Facebook/Snapchat gruppe der du har foreldre, søsken og nære relasjoner som faktisk ønsker å se 159 bilder av ungen din, ikke legg ut så alle andre kan irritere seg flere ganger Om dagen. Nei jeg bryr meg ikke om at ungen din er 9 måneder, 5 dager og to timer gammel nå.

• Liker 7
Skrevet

Ikke greit på noen måte

• Liker 6
Skrevet

Jeg kommenterte det en gang jeg så det. Mor hadde skrevet som tittel: «Akkurat som om det passa å bli syk nå.»Jeg kommenterte: «Akkurat som om det passer å bli tatt bilde av nå.»

Hun sletta det! Haha!

Send henne link fra datatilsynet om nettvett og barn.. De skal info ute

Anonymkode: 04941...c7c

• Liker 13
Skrevet

Legger ikke ut bilder av friske barn heller, jeg. Det du beskriver høres virkelig sykt ut - bokstavelig talt!

• Liker 5
Skrevet

Du kan tipse moren om følgende fine tommelfingerregel: legg aldri ut bilder av barna som du ikke hadde vært komfortabel med å legge ut av deg selv.

Hadde du lagt ut bilde av deg selv med naken stump, i et raserianfall eller feberhet og med sjuskete hår? Neppe. 

Anonymkode: ad107...98d

• Liker 10
Skrevet

Synes generelt det er feil å legge ut bilder av barna sine på facebook, de fleste gjør det av egoistiske grunner for å vise frem hvor flotte barn de har, eller for å få oppmerksomhet, slik som antagelig var tilfelle i denne saken.

Barna bør få bestemme selv om det skal legges ut bilder av de  når de forstår hva det innebærer

Skrevet

Du må jo si klart i fra da.

• Liker 1
Skrevet

Ikke greit! 

Anonymkode: 1b78f...355

Skrevet

Ikke greit. Barn skal skjermes. De skal ikke utleveres på sosiale medier, hvor alt av bildet lever evige liv. 

Mine venner la ut bilde av ungene når de var babyer, men ikke når de ble eldre. De slutta etter at barna ble 1 år gamle, og da barna ble eldre, så fikk de lov til å bestemme hva som ble lagt ut. Min venninne spør barna om de er ok om en snap av de blir sendt til meg og andre. Barna får se snappen og gir en 'ok' eller 'nei'. De har lært at alt som blir sendt ut kanskje aldri forsvinner, selv på snap. Og moren lærer de å tenke over hva som blir lagt ut ved å spørre de først. De får bestemme. Det lærer ansvar.

Foreldre bør ikke legge ut bilder/videoer av barn med mindre de er babyer, eller de er gamle nok til å fortelle om det er ok eller ikke. 

Anonymkode: badd3...8fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke greit. Barn skal skjermes. De skal ikke utleveres på sosiale medier, hvor alt av bildet lever evige liv. 

Mine venner la ut bilde av ungene når de var babyer, men ikke når de ble eldre. De slutta etter at barna ble 1 år gamle, og da barna ble eldre, så fikk de lov til å bestemme hva som ble lagt ut. Min venninne spør barna om de er ok om en snap av de blir sendt til meg og andre. Barna får se snappen og gir en 'ok' eller 'nei'. De har lært at alt som blir sendt ut kanskje aldri forsvinner, selv på snap. Og moren lærer de å tenke over hva som blir lagt ut ved å spørre de først. De får bestemme. Det lærer ansvar.

Foreldre bør ikke legge ut bilder/videoer av barn med mindre de er babyer, eller de er gamle nok til å fortelle om det er ok eller ikke. 

Jeg synes ikke foreldre skal spørre barn om det er greit at de legger ut bilder, for barna vet ikke hva internett er og hvordan det fungerer. 

• Liker 4
Skrevet

Her har jeg vært ekstremt redd for å legge ut noe som helst, det var en gang jeg la et utydelig bilde med hun og et familiemedlem begge gående med ryggen til 20 meter unna, og da hvor hun hadde parkdress (bildet var kjempefint), da skrev jeg familiemedlemmets navn og barnets fornavn. 

Hun er så utrolig nydelig og jeg har lyst til å vise henne frem til hele verden, barnehagebildet tatt nå i høst var så utrolig fint! Jeg vet at samtlige i familien eller av mine venner hadde likt bildet, men jeg tør seriøst ikke.. 

Når jeg ser venninner legger ut bilder av barna sine hver dag, selvom det er fine bilder, så blir jeg redd på barnas vegne. De veit ikke om slike ting, de burde skjermes så lenge som mulig fra Internett. 

Å legge ut bilde av et sykt barn, et barn som har sølt eller gråter eller hva som helst er ikke ok. 

Anonymkode: 30fa3...b87

Skrevet

Har et sånt par også. Da ungen lå

på sykehus så tok de bilder av han jevnelig,fikk så vondt av denne ungen.

Anonymkode: ec20a...9a6

Skrevet

Det værste jeg så, var en bekjent som la ut en video på tik tok med teksten «min kjøre sønn, døde fra meg i natt». Det var så vidt blitt morgen. Hvis jeg har en fint/morsomt bilde av datteren min spør jeg om jeg får lov til å sende det til besteforeldre. Men legger aldri ut på some.

Anonymkode: e8097...f91

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg synes ikke foreldre skal spørre barn om det er greit at de legger ut bilder, for barna vet ikke hva internett er og hvordan det fungerer. 

Selvfølgelig gjør de det. Nå sitter jo 5-åringer med ipad. 10-åringer ønsker seg telefon til jul. Det er bedre å lære barn hva Internett er så tidlig som mulig. Internett er et fantastisk verktøy, men jeg har ikke telling på hvor mange på ungdoms-og videregående ungdom som måtte bytte skole på grunn av masturberingsvideoer og bilder da jeg gikk på skole, fordi de ikke forsto at alt man sender/legger ut kan komme på villeie og kanskje aldri kan bli slettet helt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...