AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #1 Skrevet 12. desember 2020 Altså nå er jeg helt rådvill. Føler jeg må dele, kanskje noen av dere har erfaring med noe av dette og kan komme med tips. Fødte et barn med lav fødelsesvekt, og hun har hele tiden gått veldig sakte opp i vekt. Hun har nettopp bikket 5 kg, ble født 2300 g. Hun er nå 6 mnd. Har startet med fast føde ved 4 mnd, men hun spiser veldig lite. Spiser to små skjeer og vil ikke ha resten. Maten vokser i munnen hennes og hun svelger ikke. Har prøvd å gi nan for ekstra kalorier, nekter flaske. Når jeg ammer så diet hun i 4-5 min og vil ikke ha mer. Har vært inne på tanken at det kanskje er melken min som ikke er næringsrik nok. Har også prøve å henne mat hver 3 time, funker ikke det heller. Nå har hun ikke spist på 4 timer og spiser fortsatt ikke maten jeg har lagd( prøvd 3 forskjellige smaker). Føler st istedenfor at hun skal spise mer jo mer hun vokser så spiser hun mindre. Vi har fått henvisning til legen, men ikke fått time enda for å sjekke henne opp. Vær så snill har noen noe tips å komme med. Føler meg utrloig sliten og veldig frustrert over atjenta mi ikke spiser, og såklart veldig bekymret. Det er nå helsestasjonen tar oss på alvor- har mast om dette veldig lenge. Anonymkode: 5a674...85e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #2 Skrevet 12. desember 2020 I sånne tilfeller ville jeg kontaktet fastlegen og fått henvisning videre. En helsestasjon kan ikke hjelpe med andre ting enn råd. Ser nå at det er blitt gjort 😊 Har du prøvd alt av fruktmoser, babyglass osv? Prøvd å gi nan med skje eller en liten kopp. Ikke alle barn som vil ha hjemmelagd mat. Min ville ikke. Anonymkode: 8e985...5b0
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #3 Skrevet 12. desember 2020 Gir du henne grøt? Anonymkode: ee9d2...41f
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #4 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I sånne tilfeller ville jeg kontaktet fastlegen og fått henvisning videre. En helsestasjon kan ikke hjelpe med andre ting enn råd. Ser nå at det er blitt gjort 😊 Har du prøvd alt av fruktmoser, babyglass osv? Prøvd å gi nan med skje eller en liten kopp. Ikke alle barn som vil ha hjemmelagd mat. Min ville ikke. Anonymkode: 8e985...5b0 Jeg har gitt henne alt man komme komme på. Anonymkode: 5a674...85e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #5 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gir du henne grøt? Anonymkode: ee9d2...41f Ja, har prøvd flere forskjellige grøter tom. Anonymkode: 5a674...85e
Nerine_ Skrevet 12. desember 2020 #6 Skrevet 12. desember 2020 (endret) Kunne du kanskje prøvd å kjøpe "hjelpebryst" og gi morsmelkerstatning via det? Endret 12. desember 2020 av Nerine_
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #7 Skrevet 12. desember 2020 Får hun spise selv? Min har vært og er fremdeles ikke sånn superinteressert i mat, utenom godnatt-grøten til Nestlé, leverpostei og ulike gnagepinner. Fisk er også ok. Spiser også gjerne mer på ettermiddagen enn tidlig på dagen. Vann drikker han fra vanlig glass eller fra en sånn kopp med sugerør som han får holde selv. Det som hjalp er å bli eldre, og få "vanlig" mat som feks brødskive... Grøter, smoothier og ulike moser er stort sett totalt uinteressant. Hvordan er vektoppgangen? Hvis den er god får hun jo nok Min ammer heller ikke så veldig mye lenger enn 5 minutter med mindre han er trøtt og kosepupper, han er effektiv og gjør seg ferdig slik at han kan gjøre andre ting. Har vært litt bekymret for maten jeg og siden jeg snart skal tilbake i jobb, men ser at det løsner mer og mer! Måtte bare få la ham gjøre mer selv:) Anonymkode: 8db77...4e4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #8 Skrevet 12. desember 2020 Jo, og det som hjalp meg var å tenke hvor mye/lite han potensielt kunne få i seg på 5 minutter. Hvis han tar til seg 1 ml i minuttet (og 1 ml er tross alt veldig lite) vil han på 5 min ha fått i seg 300 ml! En annen variant var at han svelget garantert ikke på noe mindre enn 1 ml, tenkte jeg meg. Så hvis han svelger en gang på x sekunder så får han i seg ganske mange mililiter ganske så fort Anonymkode: 8db77...4e4 1
Kassiopeia8 Skrevet 12. desember 2020 #9 Skrevet 12. desember 2020 Jeg skjønner at du er bekymret pga lav vekt, men jeg ville først og fremst prøvd en periode å bare stresse helt ned. Barnet ditt fanger nok opp stresset knyttet til mat og måltider, og det overføres til barnet. I utgangspunktet klarer babyer helt fint selv å regulere inntak av mat. Og enkelte perioder spiser de mindre, for det er så mye annet som skjer rundt dem! Ammer du fremdeles? Ammer du barnet på natt? Jeg ville sjekket ut BLW, altså barnestyrt spising. Der er hovedprinsippet at fast føde frem til 1 år skal være preget av utforsking, glede ved måltid og fellesskap rundt måltidene. Det går ut på at barnet spiser det samme som resten av familien (ikke salte maten bare). Si dere spiser brødskiver og kokt egg til frokost, så legger du frem brødskive med pålegg i staver og båter av kokt egg til barnet. Spiser dere biff, poteter og saus legger dere frem biff oppskjært i staver, noen biter potet og en klatt saus. Barnet får utforske helt selv, smake, putte i munnen, spytte ut, rote og rett og slett bare kose seg og få gode assosiasjoner til mat og spising. Hovednæringen skal fremdeles være morsmelk og MME, og det er derfor viktig å tilby brystet/flaske hyppig. Om babyen din i tillegg ammer sjelden/lite så kan det jo være at hen har begynt å amme veldig effektivt? Dersom det har utviklet en form for brystvegring kan det hjelpe å amme barnet mens det er søvnig. Enten rett etter dupp, eller på natten mens det sover lett. Om dette fremdeles ikke hjelper må dere kanskje ha hjelp fra lege eller sånn. Men det verste man gjør for å fremme mer spising er å nettopp stresse over spisingen og presse maten i barnet. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #10 Skrevet 12. desember 2020 Mat kan veldig fort bli stressmoment, så skjønner godt hvordan du har det. Det eneste du bør tenke på er vektoppgangen, ellers synes jeg det er veldig variabelt hvor mye de spiser i den alderen. Min er også lynkjapp på ammingen, maks 4 minutter, noen ganger bare 2 og det kan gå lang tid mellom ammingen. Et par spiseskjeer høres også normalt ut, min fant ut at å suge på klemmeposer var mye mer interessant en skje, og det skulle i alle fall ikke være hjemmelagd. Men det utviklet seg mer og mer og ved 8 mnd kom vi opp i 3 faste måltider og så våknet liksom appetitten etter det og da var det en helt annen verden. Men jeg prøvde masse og stresset mer, det tok tid før det løsnet ordentlig og da løsnet det litt fordi hun klarte å mate seg selv mer. Hvis vekten er dårlig så må du selvfølgelig følges opp av lege/helsestasjon men det høres egentlig relativt normalt ut for meg. Anonymkode: 950bf...c23
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #11 Skrevet 12. desember 2020 Er litt i samme situasjon, men er i motsetning til deg ikke spesielt bekymret. Barn nr. 2 med lav vektoppgang. Er fem måneder og har også akkurat bikket 5 kg, men var 1 kg tyngre enn din ved fødsel... Noen spm.: - Har du fått tatt måltidsvekt? Min dier og kort, men får i seg en ok mengde melk. Har fått veid på helsestasjonen før og etter amming. Min spiser lite og ofte (hver 2 time døgnet rundt). - Følger barnet egen kurve? Min hs er mest opptatt av at baby skal følge egen kurve. At stigningen er jevn selv om den er liten. Førstemann fulgte egen kurve, men lå under nederste strek på skjemaet. Nr. 2 sin kurve har tildels vært utflatende og har gått i trappetrinn oppover, men har på de siste kontrollene vist jevn stigning - dog lav. Lengdekurven er helt normal. Vi veier hver 14 dag på helsestasjonen. - Hvordan var din og fars vektutvikling som babyer / barn? Her er det undervekt - til dels alvorlig - på begge sider av familien så noe av den dårlige vektoppgangen er nok genetisk. - Er babyens utvikling normal ellers? Min er blid og fornøyd. Utvikler seg normalt motorisk. Hs er ikke veldig bekymret da baby er så kvikk og rask og det eneste «problemet» er vekten. Vi startet med innføring av smaksprøver ved 3,5 mnd (i samråd med helsestasjon). Det har gått dårlig. Vil som din ikke ha mat, brekker seg, spytter ut og snur seg vekk. Vi er fortsatt på smaksprøve stadiet. Min tar dog flaske så får gitt mme innimellom for supplering. Har hatt perioder med flaskenekt, nå er det kun Avent sin flaske som fungerer (med minste tut). Startet ved fire måneder med førstemann også, men var nok ikke oppe i en full porsjon grøt før rundt ett års alder. Eldste er 2,5 og fortsatt veldig småspist. Siden vi har vært gjennom dette en gang før tar jeg det ganske med ro og tenker at det løsner etterhvert. Anonymkode: e4326...a96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå