Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Relatert til tråden der mor bekymrer seg over for lite gaver til sitt barn, slenger jeg ut en brannfakkel. 
Jeg har en teori om at familier med lav eller middels økonomi bruker julen til et gavebonanza. Dels tror jeg det skyldes at familiene ønsker gaver til sine barn fordi de ikke har økonomi på det jevne. Julen  og gaver blir en gyllend anledning til å fylle på det barnet trenger og ønsker seg. 
Jeg tror også en del av disse familiene bekrefter seg selv i dette gavehysteriet. Jeg legger merke til at noen av disse barna blir helt «ville». De rekker knapt å se på gaven som er åpnet før de er tilbake i haugen på jakt etter en ny. Foreldrene sitter med «stjerner» i blikket og ser på sitt tilsynelatende lykkelige barn. Andre gjester sitter i timevis som tilskuere til barn som skal åpne 15-20 pakker hver. 
Familier med bedre økonomi virker å ha en mer avslappet holdning til det hele. Vi får ofte høre fra denne typen familie at vi ikke skal legge så mye i gavene. Ungene har nok. 

Er jeg inne på noe? 

Anonymkode: 3ffcc...ffb

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både ja og nei, vil jeg tro.

Jeg tror du kan ha rett i at de som ikke kjøper ting jevnlig gjennom året har et annet syn på gaver enn de som sper på gjennom hele året.  ("Julen blir en gyllen anledning til å fulle på det barnet trenger og ønsker seg")
Vi gjorde det i alle fall slik!  Ting barna behøvde eller ønsket seg, men som kunne vente, ble satt opp på ønskelisten til jul.  (Vi har middels økonomi.  Vi har alltid hatt så vi klarer oss i hverdagen, men har også alltid levd nøkternt)

Resten av det du skriver - Det handler mer om tradisjoner rundt gaveåpning enn om økonomisk status.

Og vedrørende det at familier med god økonomi har en avslappet holdning til gaver.
Jeg har sett "rikmannsbarn" pløye gjennom gavehaugen med oppimot 100 gaver til hver, for så å være utrøstelige fordi de ikke fikk det de ønsket seg.  Det var rett og slett en ekkel opplevelse!  (Vi har aldri feiret jul med dem igjen)

Anonymkode: a6b58...28b

• Liker 3
Skrevet

Nei det tror jeg faktisk ikke du er

Anonymkode: 24945...d34

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt motsatt. De som har veldig god råd går helt bananas, kanskje ikke i antall gaver, men absolutt i summene de bruker. Når femåringer pakker opp nyeste og dyreste iphone blir jeg helt svett.

Innlegget ditt sier meg ellers at du ikke vet eller ikke klarer å sette deg inn i hvordan det er å vokse opp i en familie med dårlig økonomi og aldri ha råd til det samme som alle andre har. At noen foreldre da sparer penger og prøver å gjøre julen ekstra hyggelig og gi fine gaver slik at barna for en gangs skyld skal kunne få ting alle vennene får når som helst i året synes jeg ikke er rart i det hele tatt. Jeg blir direkte uvel av å lese den tydelig fordømmende holdningen din mot mennesker som er mindre heldig stilt enn deg. 

Anonymkode: 7efce...57d

• Liker 4
Skrevet

At noen har stor selvbeherskelse og andre ikke har det, handler ikke om økonomi. 

Anonymkode: 413b9...1ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...