Gå til innhold

Hvordan kan munnbind bare beskytte andre og ikke en selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg rimer dette ikke. I alle år har helsepersonell brukt munnbind på smittestuer. Når en feks er inne hos en pasient med tuberkulose så er det for ikke smitte pasienten en skal ha munnbind på? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å google?

Skrevet
zemer skrev (16 minutter siden):

For meg rimer dette ikke. I alle år har helsepersonell brukt munnbind på smittestuer. Når en feks er inne hos en pasient med tuberkulose så er det for ikke smitte pasienten en skal ha munnbind på? 

Nei. Dersom vi bruker munnbind hos pasienter så er det mange grunner, og da bruker vi sjeldent kun munnbind, men også hansker, stellefrakk og eventuelt skotrekk/visir og gjerne sluse på institusjon. Det kan være pasienter med dårlig immunforsvar som skal beskyttes for smitte fra oss, men ofte har pasienten selv en smitte (multiresistente bakterier, bakterier og virus) som vi ikke vil ha og ikke vil bringe med oss videre til neste pasient.  Noe smitter via dråpe, noe med kontakt og noe med luft. Hvordan det smitter legger grunnlag for hvilket utstyr vi bruker og hvordan vi håndterer utstyret før og etter. 

Bruk av munnbind på riktig måte er EN AV de beste metodene for å forhindre Covid-19 i allmennheten. Ettersom det kanskje egentlig er dette du tenker på nå. Det forutsetter at en har riktig type munnbind, at du ikke gjenbruker denne, at du ikke berører selve masken, at du tar den av uten å berøre annet enn festet bak ørene, og at du kaster den i egnet søppel. Og at du utfører håndvask eller spriter hendene. 
Snakker du med noen som også har munnbind, og en av dere bærer smitte, er sjansen mindre for smitte enn den ville vært ellers. Det forutsetter også god håndhygiene og avstand. 

• Liker 7
Skrevet
T-Rex skrev (1 time siden):

Har du prøvd å google?

Jeg forsøkte Google, ble ikke klokere. 

Mine gjett:

Munnbind beskytter andre da det stopper dråper på vei ut av munn/nese. 

Munnbind beskytter deg selv da det stopper dråper på vei inn i munn/nese. 

Om alle bruker munnbind blir alle bedre beskyttet.

Om noen som er smittet står nær deg over tid eller hoster og/eller nyser i din retning uten medisinsk munnbind beskytter munnbindet ditt deg ikke om det ikke er medisinsk og det må i tillegg brukes visir eller briller. Hvis ikke kan du få virus i øynene og virusmengden blir så stor at den kan snike seg gjennom/forbi masken. 

Du må passe på å ikke ta utenpå munnbindet etter bruk. Da har en stor mengde luft blitt filtrert gjennom dette og risikoen for at det ligger virus utenpå dette er større enn at det legger seg virus av en betydelig mengde på genseren din. 

Har ikke sett forklaring på munnbind og bruk av munnbind lettfattelig forklart noe sted. Jeg vet nok ikke hva jeg skal søke etter på nettet. 

• Liker 2
Skrevet
Nordpia skrev (1 time siden):

Nei. Dersom vi bruker munnbind hos pasienter så er det mange grunner, og da bruker vi sjeldent kun munnbind, men også hansker, stellefrakk og eventuelt skotrekk/visir og gjerne sluse på institusjon. Det kan være pasienter med dårlig immunforsvar som skal beskyttes for smitte fra oss, men ofte har pasienten selv en smitte (multiresistente bakterier, bakterier og virus) som vi ikke vil ha og ikke vil bringe med oss videre til neste pasient.  Noe smitter via dråpe, noe med kontakt og noe med luft. Hvordan det smitter legger grunnlag for hvilket utstyr vi bruker og hvordan vi håndterer utstyret før og etter. 

Bruk av munnbind på riktig måte er EN AV de beste metodene for å forhindre Covid-19 i allmennheten. Ettersom det kanskje egentlig er dette du tenker på nå. Det forutsetter at en har riktig type munnbind, at du ikke gjenbruker denne, at du ikke berører selve masken, at du tar den av uten å berøre annet enn festet bak ørene, og at du kaster den i egnet søppel. Og at du utfører håndvask eller spriter hendene. 
Snakker du med noen som også har munnbind, og en av dere bærer smitte, er sjansen mindre for smitte enn den ville vært ellers. Det forutsetter også god håndhygiene og avstand. 

Ja nettopp dette. Men, ser stadig kommentarer på at det virker bare en vei. Har selv mange år bak meg på infeksjonspost aldri smittet, heller aldri tatt smitten med meg til andre.

Skrevet

Det virker begge veier, men man antar at de fanger opp mest på vei ut. Dette skyldes at de ørsmå dråpene som bærer viruset tårker ut i lufta og blir mindre etter hvert. Derfor er det lettest å fange dem opp tidlig, når de er størst.

(Jeg leste en artikkel som beskrev dette for en stund siden, tror det var på forskning.no, men jeg finner den ikke akkurat nå.)

Skrevet

Jeg bruker ikke munnbind for andres del, men for min egen. Føles som en slags trygghet når folk står i klynge på bussen.. hadde det kun vært for andres del kunne jeg droppet det. 

Skrevet
zemer skrev (13 timer siden):

Det avhenger jo av størrelse på virus/bakterie, og smittemåte. Jobber du virkelig på en infeksjonspost? Vi brukte ikke kirurgisk munnbind ved kontakt med TBC pasienter der jeg jobbet før, men et munnbind med filter. 

Skrevet
zemer skrev (15 timer siden):

Ja nettopp dette. Men, ser stadig kommentarer på at det virker bare en vei. Har selv mange år bak meg på infeksjonspost aldri smittet, heller aldri tatt smitten med meg til andre.

Det at du ser omså 100 kommentarer på at munnbind kun virker en vei, betyr ikke at det er sant. Og dersom du har jobbet på en infeksjonspost så vet du jo bedre??! 

Skrevet
Nordpia skrev (22 minutter siden):

Det at du ser omså 100 kommentarer på at munnbind kun virker en vei, betyr ikke at det er sant. Og dersom du har jobbet på en infeksjonspost så vet du jo bedre??! 

Jeg vet. Blir bare oppgitt .

Skrevet
MissCoverdale skrev (3 timer siden):

Det avhenger jo av størrelse på virus/bakterie, og smittemåte. Jobber du virkelig på en infeksjonspost? Vi brukte ikke kirurgisk munnbind ved kontakt med TBC pasienter der jeg jobbet før, men et munnbind med filter. 

Den gang brukte vi kirurgisk munnbind 

• Opprett ny...