Gå til innhold

Skal jeg feire jul alene eller kreve at mamma kommer til meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga corona så kan ikke hele familien feire jul sammen som før. Mamma hadde tenkt å feire jul med meg og søstern min, men broren min ønsker at mamma skal komme til han og familien hans. De er mange, og vi er bare to. 

Hva er mest rett å gjøre? Søstern min er 25 år og jeg er 40, men føler det blir rart uten mamma. 

Anonymkode: de9ff...353

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun burde følge planen og komme til dere. Hvorfor vil hun plutselig gå bort fra avtalen dere hadde om å feire sammen?

• Liker 15
Skrevet
altflyter skrev (2 minutter siden):

Hun burde følge planen og komme til dere. Hvorfor vil hun plutselig gå bort fra avtalen dere hadde om å feire sammen?

Fordi broren min vil at mamma skal komme til han, kona og barnebarna 

Skrevet

Selvfølgelig tryggest at hun er med deg og din søster, om din brors er en barnefamilie. 

Anonymkode: abdfc...6ac

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig tryggest at hun er med deg og din søster, om din brors er en barnefamilie. 

Ja, det er 6 barn mellom 0-12 år. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er 6 barn mellom 0-12 år. 

Snakk med søsknene dine. Det viktigste bør jo være å holde den eldre garde trygg i jula, ikke hva som er rart, eller hva dere pleier. Snakk sammen og velg den løsningen som verner best om deres mor. Ville og tenkt på avstander/reise/smittesituasjon ulike steder om hun må ut å farte. Må forbereder tross alt ny smittebølge over jul så noen relativt trygg situasjon som i sommer er det ikke nå.

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo ikke kreve at moren din kommer, hun er et fritt menneske.

Men dårlig av henne å bryte avtalen.

• Liker 18
Skrevet

Moren din må få feire jul der hun selv vil. I min familie har vi en fast rullering vi følger, også i år. Hvem sin "tur" er det?

Anonymkode: 25b24...bc9

• Liker 3
Skrevet

Du kan ikke kreve noe som helst, voksne mennesker tar avgjørelser selv. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Som de andre sier kan du ikke kreve noe som helst. Men samtidig så er det dårlig oppførsel å avlyse en allerede akseptert invitasjon grunnet at et bedre tilbud er kommet opp. At det gjelder selve julekvelden er enda verre. Dette bør ethvert voksent menneske tåle å høre.

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 2
Skrevet

Kreve? Man kan da ikke kreve noenting

Anonymkode: 25df7...882

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste her er vel at din mor får den julen hun ønsker - eller, så nærme det går.

Å sette krav, og da særlig i jula, synes jeg dere kan holde dere for gode for.

Anonymkode: 8d9d3...906

Skrevet

At du har lyst til å feire jul med en som egentlig vil være et annet sted, låter som en form for kontrollbehov. 

Anonymkode: 622bf...a3a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det viktigste her er vel at din mor får den julen hun ønsker - eller, så nærme det går.

Å sette krav, og da særlig i jula, synes jeg dere kan holde dere for gode for.

Anonymkode: 8d9d3...906

Som en mor selv så holder ikke dette. Jeg kunne aldri ha behandlet datteren min slik. Først takke ja til å feire julaften hos henne, så avlyse fordi sønnen inviterte meg på besøk og det er den julen jeg ønsker. Hvis jeg som mor ikke klarer å forholde meg til helt enkel folkeskikk i omgangen med mine barn så legger jeg grunnlag for ganske mye bråk.

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, NymeriaRhoynar said:

Som en mor selv så holder ikke dette. Jeg kunne aldri ha behandlet datteren min slik. Først takke ja til å feire julaften hos henne, så avlyse fordi sønnen inviterte meg på besøk og det er den julen jeg ønsker. Hvis jeg som mor ikke klarer å forholde meg til helt enkel folkeskikk i omgangen med mine barn så legger jeg grunnlag for ganske mye bråk.

Jojo dette er vi med på, men hva skal TS bruke det til? Overtale moren? Nei, hun kan si sin mening til moren, men ikke legge beslag. 
Hadde min mor gjort dette, hadde jeg ikke ønsket å feire julen med henne

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fordi broren min vil at mamma skal komme til han, kona og barnebarna 

Men hvorfor betyr det mer hva broren din vil, enn hva du og din søster vil?

Skrevet

Du burde kreve at hun er med deg 👍🏻

Jeg hadde iallefall laget rabalder om jeg var i samme situasjon 😅

Skrevet

Du kan da virkelig ikke kreve at hun skal feire med deg, men du kan si det hadde vært veldig hyggelig om hun gjorde det. Til syvende og sist må hun selv få bestemme hvor hun skal være. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jojo dette er vi med på, men hva skal TS bruke det til? Overtale moren? Nei, hun kan si sin mening til moren, men ikke legge beslag. 
Hadde min mor gjort dette, hadde jeg ikke ønsket å feire julen med henne

De aller fleste i tråden er enige om at man ikke kan kreve noe. Men personen jeg siterte skrev at det viktigste er at mor får den julen hun ønsker. Det synes jeg er absurd. Jeg er en mor og mitt ønske om en drømmejul gir meg selvfølgelig ikke rett til å behandle et av barna mine totalt respektløst. Det hadde aldri falt meg inn heller.

• Liker 3
Skrevet

Hva gjorde dere ifjor da? 

Jeg ville ikke kranglet om dette. La moren din bestemme selv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...