AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #1 Skrevet 11. desember 2020 Vi er en veldig liten familie og vi har kun ett barn. Barnet besteforeldre fra farssiden bor i utlandet og de feirer ikke jul. Han får bare gaver av mine foreldre og min søster, og sin onkel. I tillegg til oss foreldre, jeg og mannen kjøper en gave hver. Tilsammen får han 5 - 6 gaver til jul, jeg synes det er litt lite. Han er 6 år gammel burde vi kjøpe ekstra gaver? Siden vi har så liten familie. Mange på hans alder får 12-20 gaver. Hva tenker dere? Anonymkode: ce6a7...c73
Raven.Writingdesk Skrevet 11. desember 2020 #2 Skrevet 11. desember 2020 (endret) Jeg ville nok gjort det, ja. Jeg vet at jeg sikkert blir upopulær blant de som er miljøvennlige av seg, og de som er «perfeksjonister» når det gjelder barneoppdragelse. Men for meg handler mye av jula om gleden av å pakke opp gaver. Så jeg kjøper nok heller tre, fire forskjellige ting til samme pris som en dyr gave. Ofte blir det dog begge dele 🙈🎅🏽😊 De små gavene er ting de faktisk bruker da. Kan være litt finere klær, tegnesaker, ei bok m.m. Endret 11. desember 2020 av Raven.Writingdesk 23
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #3 Skrevet 12. desember 2020 Jeg ville ikke det. Men det kommer jo an på hva det er han får, om det er nyttige gaver han ville fått uansett eller leker. Vi gir gjerne ting som akebrett, klær, skøyter, o.l. når behovet melder seg, eller kjøper gjerne ting som hoppetau / tegneblokker / bøker om jeg tilfeldigvis ser noe jeg vet de vil like, så de får gaver spredt litt rundt resten av året. Anonymkode: 32508...dbc 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #4 Skrevet 12. desember 2020 Om dere gjør det så kjøp gjenbruk da!? Anonymkode: 18a29...e6e 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #5 Skrevet 12. desember 2020 Vi gjør det. En hovedgave og flere små. To av de små er fra nissen, også blir det to eller tre fra oss foreldre. Det kan være ting som hører sammen, eller ting han ellers ville fått i pakkekalender (har bare sjokoladekalender, så føler vi har litt å "gå på"). Han kan også få ting i julegave som de fleste vennene får utenom, som skøyter, utstyr til fritidsaktiviteter, bøker, tegnesaker, et kult sengesett osv. Anonymkode: d5584...147 3
Brunello Skrevet 12. desember 2020 #6 Skrevet 12. desember 2020 Det er mye bedre å få noen få fine gaver enn mange gaver som ikke blir brukt. Barna får hvert år masse gaver som ikke blir brukt. Har en bra svigermor, men gaver er hun ubrukelig på. Virker som det viktigste er å gi flere gaver. Det resulterer i mange halvfine gaver som knapt brukes. 11
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #7 Skrevet 12. desember 2020 Jeg har alltid gjort det til min datter. Har kjøpt nyttige ting og noe mindre fornuftige sånn at det ble 3-4 ekstra pakker. Kjøpte en hovedgave da, og de ekstragavene kostet ikke så mye, men det var for at hun skulle ha flere å åpne, samt at hun ikke skulle føle på at hun fikk færre gaver enn de vi feiret sammen med. Min mor ga henne også en ekstra (liten) gave enn de andre barnebarna fikk. Nå har søskene mine 3 og 4 barn, så totalt brukte min mor mindre penger pga færre gaver til oss. Nå er hun voksen, men jeg gir henne fortsatt etpar ekstra gaver. Anonymkode: a16ae...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #8 Skrevet 12. desember 2020 Nå har jeg "bare" en toåring, men er ikke 5-6 gaver nok da? Er 12-20 gaver virkelig normalt? Jeg kommer ikke til å kjøpe slik at ungen min får slike mengder ihvertfall. Anonymkode: 56b27...2f8 12
Morgenrøden Skrevet 12. desember 2020 #9 Skrevet 12. desember 2020 Vi er litt i samme situasjon som dere og vi kjøper en større gave og flere mindre fra oss foreldre. Det er lite familie rundt oss og det føles riktig for oss at vi kjøper flere gaver, noe gøy de ønsker seg og noe mer nyttig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #10 Skrevet 12. desember 2020 Hvorfor kjøper dere ikke mange små gaver og pakker dem inn separat, i stedet for bare 1 hver fra dere foreldre? Masse kjekke ting for 6 åringer som koster under 100 kr. Kan være fra nissen, musen i boden osv. Anonymkode: bf35e...965 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #11 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå har jeg "bare" en toåring, men er ikke 5-6 gaver nok da? Er 12-20 gaver virkelig normalt? Jeg kommer ikke til å kjøpe slik at ungen min får slike mengder ihvertfall. Anonymkode: 56b27...2f8 Ja, 20 gaver er normalt i min verden iallfall 😛 jeg syns TS skal kjøpe flere gaver enn kun 6! Det er tross alt jul og hun har kun ett barn så Anonymkode: 0b5cd...257 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #12 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor kjøper dere ikke mange små gaver og pakker dem inn separat, i stedet for bare 1 hver fra dere foreldre? Masse kjekke ting for 6 åringer som koster under 100 kr. Kan være fra nissen, musen i boden osv. Anonymkode: bf35e...965 Musen i boden 🤣 den var søt da! Anonymkode: 0b5cd...257 8
MarianneE Skrevet 12. desember 2020 #13 Skrevet 12. desember 2020 Det vil glede barnet så jeg hadde absolutt gjort det. 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #14 Skrevet 12. desember 2020 Barnet blir nok like glad for fem - seks pakker. Dette er inni ditt hode. Jeg prøver å få ned mengden med gaver til mine til mellom 3-6 ved å få familiene til å gå sammen om gaver. Tror det vil gi barna en bedre kveld. Anonymkode: 87c61...373 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #15 Skrevet 12. desember 2020 Det er mange som kommer fra små familier, så da blir det færre gaver. Er bare tull at man skal få 20 gaver. Du kan jo kjøpe gaver som liksom er fra familien i utlandet? Anonymkode: d81d4...a28 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #16 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Barnet blir nok like glad for fem - seks pakker. Dette er inni ditt hode. Jeg prøver å få ned mengden med gaver til mine til mellom 3-6 ved å få familiene til å gå sammen om gaver. Tror det vil gi barna en bedre kveld. Anonymkode: 87c61...373 Ja det er helt tullete med alle disse gavene. Feiret jul med mange barn tilstede, og noen av barna hylte og skrek og var helt ute av seg fordi de ikke hadde fått mange nok gaver. De brydde seg jo ikke om hva de fikk, bare at de måtte ha mange nok gaver. Dette var selvfølgelig foreldrene som hadde satt griller i hodet på barna. Selv ønsker jeg gavefri jol, for det er så hysterisk med gavene. Anonymkode: d81d4...a28 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #17 Skrevet 12. desember 2020 MarianneE skrev (38 minutter siden): Det vil glede barnet så jeg hadde absolutt gjort det. Gaver gleder foreldre mer enn barnet. Barn forstår jo ikke betydningen av gaveprssset. Anonymkode: d81d4...a28 8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #18 Skrevet 12. desember 2020 Mitt barn får ca 6-7 gaver og det holder synes jeg. Anonymkode: 4ecde...c2c 6
tangent Skrevet 12. desember 2020 #19 Skrevet 12. desember 2020 Barn når fort et metningspunkt for gaver der takknemligheten og oppmerksomheten faller. Jeg tenker at få gaver er helt fint, og at ungen blir vant til det han får og trenger ikke egentlig at du gir ekstra gaver kun for å fylle opp under juletreet. 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #20 Skrevet 12. desember 2020 Min datter får bare fra bestemor,1 kusine, 1 tante og oss foreldre. Pluss evt venner. Hun er 14 år. Sånn er det bare, jeg kan ikke overkompensere for det. Skummelt og gjøre barna godt vandt Anonymkode: 5855e...af9 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå