Gå til innhold

Søsken med veldig stor aldersforskjell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk tredjemann i våres, og har fra før to barn til, en 16-åring og en 9-åring. Jeg har jo i praksis tre enebarn. Det var aldri planen at det skulle bli så mange år mellom dem, men liver skjer... Snart flytter 16-åringen ut når h*n starter på universitetet. Jeg tenker en del på fremtiden til ungene mine, da spesielt på søskenforholdet dem imellom. Jeg er selv enebarn, så har ingen referansepunkter her. Hvordan er det å vokse opp med søsken som er mye eldre/yngre enn en selv? Hvordan er forholdet deres i dag når dere er voksne? 

Anonymkode: 2d927...1f1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk tredjemann i våres, og har fra før to barn til, en 16-åring og en 9-åring. Jeg har jo i praksis tre enebarn. Det var aldri planen at det skulle bli så mange år mellom dem, men liver skjer... Snart flytter 16-åringen ut når h*n starter på universitetet. Jeg tenker en del på fremtiden til ungene mine, da spesielt på søskenforholdet dem imellom. Jeg er selv enebarn, så har ingen referansepunkter her. Hvordan er det å vokse opp med søsken som er mye eldre/yngre enn en selv? Hvordan er forholdet deres i dag når dere er voksne? 

Anonymkode: 2d927...1f1

Jeg har 3 søsken. De 2 eldste er det aldersforskjell på 8 år og 12 år. 

Søsteren min som er 12 år eldre enn meg har jeg et utrolig nært og godt forhold til. 
Storebroren min har jeg også et tett forhold til, men ikke like tett som storesøster.

Yngste broren min er 1 år eldre og han har jeg ikke like tett forhold til, kun da vi var små. 

Jeg satt utrolig pris på å ha eldre søsken. De ga meg gode råd og var der for meg. Eldste søsteren min var utrolig god å ha. Hun hjalp meg med kjæreste problemer, støttet meg da jeg ble mamma for første gang. Kom med mye gode råd og veiledning. Nesten som en morsfigur for meg. 
Storebroren min har alltid stilt opp og er en super onkel. Vi har hjulpet hverandre gjennom tykt og tynt. 
Yngste broren min og jeg var mer rivaler om oppmerksomheten fra foreldrene våre. Vi kranglet støtt og stadig. Nå ser jeg han kun ved familieselskaper og slikt. 

Tenker at aldersforskjell skal ikke ha noe å si på relasjoner man har til søsken. Noen passer sammen og noen ikke. Jeg og søsteren min er veldig like på mange områder og har felles interesser. 

Anonymkode: b50c4...54f

• Liker 10
Skrevet

Jeg har 12 år ned til søsken og vi har veldig nært forhold som voksen☺️

Anonymkode: 9544a...975

Skrevet

Nesten samme aldersforskjell på meg og mine søsken. Dvs jeg var 18 og hadde to søsken på 9 og 11 da yngste ble født. Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19 og ble på en måte mer tante enn søster for den yngste. Vi har ikke vokst opp sammen og har naturlig nok ikke det samme søskenforholdet som vi begge har til de to i midten. (De to har nok det tetteste forholdet, men er også de som har kranglet mest. 😅) Men vi har et veldig godt forhold likevel. :)

Nå er vi alle voksne og er mye sammen, har et mye tettere forhold enn jeg har inntrykk av at mange andre søsken har. Jeg tror det kommer mer an på personlighet enn aldersforskjell. Vi har utrolig mye glede av og støtte i hverandre, og jeg ville aldri vært uten noen av dem. Den yngste var 11 da jeg fikk mitt første barn, og hun har vært supertante hele veien. :)

Anonymkode: 8b935...508

• Liker 3
Skrevet

Føler egentlig ikke at det er søskenet mitt, men mer et tantebarn. Vi har aldri har bodd sammen grunnet stor aldersforskjell, og heller ikke bodd nærmere enn 6t fra hverandre i reisevei. Håper vi kan få et tettere bånd når det blir eldre og enklere kan reise på besøk til meg, men det er vanskelig å forutsi hva det blir til. 

Anonymkode: f9028...74d

Skrevet

Jeg har 5 barn, hvor det er 22 års forskjell på eldst og yngst. Mitt hittil eneste barnebarn er ett år eldre enn min yngste sønn. 😄

Anonymkode: 22c74...d44

• Liker 1
Skrevet

Har en storesøster som er 9 år eldre. Hun flyttet altså ut da jeg var 9 og hun var 18. I et slikt forhold har den eldste litt ekstra ansvar for at kontakten opprettholdes. Jeg hadde ikke veldig mye kontakt med henne, men hun kom på besøk av og til og når jeg ble eldre besøkte jeg henne et par ganger. Nå er jeg 23 og hun 32. Jeg begynte å studere i samme by som hun er bosatt i, og hun har fått to barn. Vi har et veldig godt søskenforhold. 

Anonymkode: a525d...d18

• Hjerte 1
Skrevet

Det har ingenting å si. 

Kjenner flere som har mange år mellom hvert barn. En veninne av meg fikk seg en lillesøster da hun var 19 år og skulle flytte på folkehøgskole. Hun syns det var dumt å gå glipp av det første året, men dro ofte hjem. 

Da jeg ble født var søstern min 14 år og brødrene mine var 19 år og 22 år. Søstern min bodde hjemme til jeg ble 5 år og brødrene mine kom på besøk i alle ferier, og en helg iblant. 

Det er mange aldersforskjeller. Da jeg gikk på barneskolen var det en gutt i klassen min som var onkel til en jente i klassen min. De var like gamle og født på samme dagen! 

Så ikke tenk så mye på hva andre mener. Gjør det som du vil, det er surt liv. 

Anonymkode: 9242f...60d

Skrevet

Den yngste søsteren min er 14 år yngre enn meg. Nå er vi begge voksne og hun bor på en annen kant av landet, så det blir naturligvis ikke så mye kontakt, men vi har et veldig godt forhold vil jeg si.

Jeg husker at da jeg fikk henne som søster følte jeg meg så stor og ansvarlig. Det var bare så vidt de andre fikk skifte bleia hennes, for jeg syntes det var så gøy. Da hun ble større, elsket jeg å ordne håret hennes og ta henne med på turer til lekeplassen. 
Stor aldersforskjell hadde ikke noe å si for meg iallefall :)

Skrevet

Aldersforskjellen føles mindre når dere blir eldre og befinner dere mer i samme livssituasjon. Har søsken som er 8 og 10 år eldre. Vil ikke si jeg har noe spesielt nært forhold til dem, men tror ikke det er på grunn av aldersforskjellen. De har ikke noe nærmere forhold til hverandre 

Anonymkode: fa51c...da2

Skrevet

Jeg er 8, 12, 15, 20 og 25 år eldre enn mine søsken. Det er enklere når de er over 18. Har et godt forhold, men ikke et vennskapsforhold sånn sett. Vi snakker ikke sammen utenom når vi er hjemme hos foreldrene våre sammen. 

Jeg er veldig misunnelig på de tre mellomste som har et nært bånd. 

Anonymkode: 3c52a...331

Skrevet

Jeg tror også mye står på om det er stor forskjell innad med de samme foreldrene eller med ulike foreldre. Med de samme foreldrene på alle sammen har søskene et naturlig samlingspunkt, men med ulike foreldre blir en splittet opp til f.eks høytider/ferier/fritid fordi en har flere å rekke over som vil se en. 

Anonymkode: f9028...74d

Skrevet

Off topic men hvordan vet du når og om 16åringen skal på universitet?

• Liker 3
Skrevet

Tett alder er ingen garanti for et nært forhold. Broren min er ett år eldre enn meg, og vi har ingen kontakt. Mens min kusine som er 12 år eldre enn meg, har jeg et nært forhold til.

Anonymkode: f8465...b3e

Skrevet

Vi er tre søsken, 16 år mellom eldste og yngste. Jeg er i midten og født omtrent midt mellom yngste og eldste.  Vi har alltid hatt et godt forhold, men med såpass stor aldersforskjell hadde vi ikke felles oppvekst/ felles opplevelser på samme måte som barn med liten aldersforskjell. Nå i godt voksen alder har vi et mye nærmere forhold, nå har ikke alderen noe å si lenger 😊  Jeg har selv to barn (nå tenåringer) født med 17 måneders mellomrom, og de har hatt felles oppvekst/ tettere bånd hele livet. For meg var det et bevisst valg å få barna tett, jeg var litt misunnelig på de som hadde søsken på samme alder da jeg var barn/ tenåring.    

Anonymkode: 5c821...787

Skrevet

Jeg har 3 barn som deg. Nå er de 31, 23 og 13 år. Kun 13 åringen, gutt, bor hjemme, mens de to jentene studerer på hver sin kant. Det har vært perioder der de har bodd alle hjemme, når jentene har vært hjemme om sommer og juleferier. Mellomste har bodd hjemme lengst og har nok det tetteste båndet, men sønnen føler seg også nær den eldste. 

Her har de vært hjemmekjære så lenge at det har eksistert et godt bånd. De har delt julestrømpene når de kommer hjem om julen og den minste har da fått ekstra mye oppmerksomhet sittende mellom de to eldre søstrene og se julefilmer eller spille spill ❤️ 

Denne julen er den første uten eldste datter som skal feire jul i Tyskland med samboeren der. Mellomste kommer hjem, og da koser de seg som søsken sammen med baking, shopping - og hun interesserer seg og hjelper han med gaming og andre ting vi ikke har så mye peiling på :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 24 år og lillebror er 16. Jeg husker at jeg bekymret meg for forholdet vårt for 2-3 år siden. Han var tenåring og ikke interessert i å være med meg i det heletatt. Nå har det derimot begynt å ta seg opp. Han blir eldre og spør mye om råd og spør relativt ofte om han kan komme på besøk. Jeg gleder meg til den dagen han er voksen, da tror jeg vi vil være gode venner som henger ofte.

Anonymkode: 8620b...78c

Skrevet

Det er ikke så mange jeg kjenner som har så stor aldersforskjell mellom barna sine, men blant de få som har det er forholdet omtrent ikkeeksisterende. De har ingenting som helst til felles og liten kontakt i voksen alder. 

Anonymkode: 1b887...4f5

Skrevet

Har tre eldre søsken. En har jeg ikke kontakt med. De to andre bittelitt. Føles ikke som søsken og har alltid savna det. De er ti + eldre enn meg. 

Anonymkode: c9c46...ae2

Skrevet

Jeg har skilte foreldre og der kom det plutselig barn noen år etter skilsmissen, så situasjonen er jo litt annerledes enn den du er i. For meg blir barnet uansett mer som et tantebarn, noe som kan skyldes at jeg var 21 og heller ikke bodde med barnet.

Anonymkode: 6aca1...a25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...