Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er gravid i uke 35 og har vært på en kontroll hos legen i dag. Der målte hun blodsukkeret noe som lå på 7,8 og hun sa det var veldig høyt til at jeg ikke hadde spist frokost den dagen. Hun sa at jeg skulle komme tilbake i neste uke så skulle jeg ta glukosebelastningstest og sjekke hvordan den var og om jeg evt har fått svangerskapsdiabetes. 

Tok en glukosebelastningstest tidligere i svangerskapet (ca uke 20-25?)og den var helt fin.

Men så har jeg lest litt på nettet nå og blir jo litt bekymret ettersom jeg ikke fikk så mye informasjon annet enn «pass kostholdet så skal du ta en ny test til uken igjen»

• Noen andre som har tatt glukosebelastningstest som var bra og senere får høye verdier på blodsukker?
  • Har lest litt nå på mat og drikke man bør unngå ved en eventuell svangerskapsdiabetes så skal ihvertfall passe på hva jeg har i meg nå frem til den testen. Men er det «trygt» og vente 5-6 dager før jeg får tatt den testen igjen? Ble så bekymret for høyt blodsukker og om det er trygt for babyen i magen 😪

Anonymkode: 93ff5...a71

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg er gravid i uke 35 og har vært på en kontroll hos legen i dag. Der målte hun blodsukkeret noe som lå på 7,8 og hun sa det var veldig høyt til at jeg ikke hadde spist frokost den dagen. Hun sa at jeg skulle komme tilbake i neste uke så skulle jeg ta glukosebelastningstest og sjekke hvordan den var og om jeg evt har fått svangerskapsdiabetes. 

Tok en glukosebelastningstest tidligere i svangerskapet (ca uke 20-25?)og den var helt fin.

Men så har jeg lest litt på nettet nå og blir jo litt bekymret ettersom jeg ikke fikk så mye informasjon annet enn «pass kostholdet så skal du ta en ny test til uken igjen»

• Noen andre som har tatt glukosebelastningstest som var bra og senere får høye verdier på blodsukker?
  • Har lest litt nå på mat og drikke man bør unngå ved en eventuell svangerskapsdiabetes så skal ihvertfall passe på hva jeg har i meg nå frem til den testen. Men er det «trygt» og vente 5-6 dager før jeg får tatt den testen igjen? Ble så bekymret for høyt blodsukker og om det er trygt for babyen i magen 😪

Går omtrent gjennom det samme selv! Har ikke testet tidligere, men skjønner bekymringen din utrolig godt! 

Håper du får gode svar her ❤️

Skrevet
Kenelz skrev (12 timer siden):

Går omtrent gjennom det samme selv! Har ikke testet tidligere, men skjønner bekymringen din utrolig godt! 

Håper du får gode svar her ❤️

❤️❤️

Skrevet

Er en fin gruppe på Facebook for den med svangerskapsdiabetes som man kan melde seg inn i og få svar på spørsmål. 

Skrevet

Det fastende blodsukkeret ditt er ganske høyt så det er godt mulig at du har fått svangerskapsdiabetes. Det er ofte vanskelig å få ned fastende blodsukker vha kosthold. Det kan hjelpe å gå en tur på kvelden om du orker. Ellers skal du enkelt og greit holde deg unna sukker og lyst brød. 

Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes ved glukosetest i uke 24 eller noe sånt så blir ikke akkurat det samme. Fikk beskjed av legen at diabetesen gjerne er på sitt verste fra uke 30 og utover. Det stemte ganske bra her.

Kanskje du rett og slett har fått en litt mildere variant som ikke lot seg oppdage tidligere. 

Om du får påvist diabetes så blir du henvist til sykehuset for oppfølging av hormonlege samt ekstra UL/vekstkontroll. Og du vil kanskje bli igangsatt rundt uke 38. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...