Gå til innhold

novice sweater med nepal garn???


Reginafalange

Anbefalte innlegg

Skal snart begynne på en novice sweater av petitknit, og ser litt på hva slags garn jeg kan bruke. Vet at drops air er et godt alternativ til sandnes kos, men synes ingen av fargene passer for genseren jeg ønsker meg. lurte derfor på om noen har strikket novice sweater i drops nepal? og om det blir noe fint i det hele tatt? 

 

tar også imot andre råd og erfaringer:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nepal kan fungere men strikk prøveløp først. Jeg strikket i en tråd Noro silk og en tråd Isager Mohair. Ville kanskje lagt til en tråd med mohair (isager el tilia) for å fluffe den litt. 

Anonymkode: 9edda...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nepal er for tykt i forhold til oppskrifta, om det er denne du skal strikke. (Tips, legg gjerne ved link, så får du bedre svar. Det finnes tusenvis av oppskrifter :) )

https://www.petiteknit.com/products/novice-sweater-mohair-edition-1?variant=30364253487159

Utfra oppgitt strikkefasthet og pinnetykkelse vil det fungere bedre med drops Lima - som er en litt tynnere utgave Nepal, ellers samme garnet.

Vær obs på at genseren ikke vil bli like pusete i utseendet, og nok litt tyngre så vil falle annerledes på kroppen også. Men bortsett fra det er oppskriften kun en basic genser med rundfelling, alle slags garn i tilsvarende strikkefasthet vil funke :)

Drops har også drops karisma, som er et rent ullgarn.

 

Anonymkode: 14949...dc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nepal kan fungere men strikk prøveløp først. Jeg strikket i en tråd Noro silk og en tråd Isager Mohair. Ville kanskje lagt til en tråd med mohair (isager el tilia) for å fluffe den litt. 

Anonymkode: 9edda...21e

skjønner! så ev. en tråd nepal og en tråd kid silk feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nepal er for tykt i forhold til oppskrifta, om det er denne du skal strikke. (Tips, legg gjerne ved link, så får du bedre svar. Det finnes tusenvis av oppskrifter :) )

https://www.petiteknit.com/products/novice-sweater-mohair-edition-1?variant=30364253487159

Utfra oppgitt strikkefasthet og pinnetykkelse vil det fungere bedre med drops Lima - som er en litt tynnere utgave Nepal, ellers samme garnet.

Vær obs på at genseren ikke vil bli like pusete i utseendet, og nok litt tyngre så vil falle annerledes på kroppen også. Men bortsett fra det er oppskriften kun en basic genser med rundfelling, alle slags garn i tilsvarende strikkefasthet vil funke :)

Drops har også drops karisma, som er et rent ullgarn.

 

Anonymkode: 14949...dc1

det er sant, jeg tenkte jo ikke på den da blir mye tyngre... jeg er fortsatt litt ny til strikking haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reginafalange skrev (4 minutter siden):

det er sant, jeg tenkte jo ikke på den da blir mye tyngre... jeg er fortsatt litt ny til strikking haha


Vi har alle vært nye en gang :)

Den blir jo ikke problematisk tung da, men den vil bli mer som en vanlig strikkegenser, tykkelse som Marius-gensere ol.

Anonymkode: 14949...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nepal er for tykt i forhold til oppskrifta, om det er denne du skal strikke. (Tips, legg gjerne ved link, så får du bedre svar. Det finnes tusenvis av oppskrifter :) )

https://www.petiteknit.com/products/novice-sweater-mohair-edition-1?variant=30364253487159

Utfra oppgitt strikkefasthet og pinnetykkelse vil det fungere bedre med drops Lima - som er en litt tynnere utgave Nepal, ellers samme garnet.

Vær obs på at genseren ikke vil bli like pusete i utseendet, og nok litt tyngre så vil falle annerledes på kroppen også. Men bortsett fra det er oppskriften kun en basic genser med rundfelling, alle slags garn i tilsvarende strikkefasthet vil funke :)

Drops har også drops karisma, som er et rent ullgarn.

 

Anonymkode: 14949...dc1

Det er nok denne ts tenker på 😊 

https://www.petiteknit.com/products/novice-sweater

Det skal gå fint å strikke den i nepal med tanke på strikkefastheten :)

 

Anonymkode: b1a56...a6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket en novice genser i Nepal. Bare få hjelp i garnbutikken til å beregne hvor mye du trenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2020 den 2.18):

Det er nok denne ts tenker på 😊 

https://www.petiteknit.com/products/novice-sweater

Det skal gå fint å strikke den i nepal med tanke på strikkefastheten :)

 

Anonymkode: b1a56...a6f


Ah, fant ikke denne - ja, da går det nok fint :)

Som jo er grunnen til at jeg nevnte først at det er fint å legge ved link til oppskrifta en tenker på - da får en bedre, og mer korrekte, svar :) 

Anonymkode: 14949...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...