Gå til innhold

Tik tok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er rett tråd, men. Datteren min på 12 år har Tik Tok som de fleste andre jentene i klassen. Når det er overnatting hos hverandre i helgene legger flere av dem ut masse videoer på Tik Tok om hvor gøy de har det. Så sitter min datter som ikke er invitert og ser på dette og blir lei seg. Jeg vet jo at alle ikke kan være med hver gang men i sosiale medier blir alt så synlig. Jeg kan kjenne på følelsen det gir. Jeg har tenkt å ta det opp med læreren deres, at de må snakke om dette i klassen. Jrg har sagt til min datter at dette ikke er greit og at hun ikke skal legge ut slike videoer. 
Hva tenker dere om situasjonen ? 

Anonymkode: ca45d...5c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler med deg og mammahjertet ditt. Min datter opplevde det samme da hun gikk på ungdomsskolen, men da var det på Snap. Du kan gjerne snakke med læreren om dette og be dem ta en samtale i plenum. Men vit at det likevel ikke er mye lærerne kan gjøre til eller fra her, de kan kun komme med råd i slike situasjoner. Hvor gammel er jenta di? Hvis det fremdeles er snakk om barneskolealder ville jeg muligens tatt en prat med foreldre til de barna det gjelder. Men dette er også et følsomt tema for mange, og det er ikke sikkert de vil se sine egne barns roller her. Jeg synes du er klok som allerede nå har fortalt datteren din at dette ikke er grei oppførsel på nett. Det er jo dessverre ikke slik at alle skjønner at det kan oppleves sårt å være tilskuer på sosiale media.

Jeg endte opp med å finne på egne ting med min datter. Vi dro på kino flere ganger i måneden, jeg oppmuntret henne til å invitere venninner med hjem (andre enn de som valgte å stenge min datter ute), og jeg prøvde generelt å skape hyggelige opplevelser sammen med henne, enten alene eller oss som familie. Vi reiste til og med på jentetur til London og koste oss en langhelg. Så mitt råd er; vær der for henne hele tiden, tilbring tid med henne på hennes egne premisser. Det er jo til syvende og sist det eneste du kan gjøre for henne, all den tid du ikke kan påvirke andre barn eller deres foreldre. Min datter er nå på videregående, og hun er så trygg i seg selv nå. Hun vet at jeg har ryggen hennes uansett, det lærte hun da hun hadde det som tøffest på ungdomsskolen.

Anonymkode: 049ab...9ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Føler med deg og mammahjertet ditt. Min datter opplevde det samme da hun gikk på ungdomsskolen, men da var det på Snap. Du kan gjerne snakke med læreren om dette og be dem ta en samtale i plenum. Men vit at det likevel ikke er mye lærerne kan gjøre til eller fra her, de kan kun komme med råd i slike situasjoner. Hvor gammel er jenta di? Hvis det fremdeles er snakk om barneskolealder ville jeg muligens tatt en prat med foreldre til de barna det gjelder. Men dette er også et følsomt tema for mange, og det er ikke sikkert de vil se sine egne barns roller her. Jeg synes du er klok som allerede nå har fortalt datteren din at dette ikke er grei oppførsel på nett. Det er jo dessverre ikke slik at alle skjønner at det kan oppleves sårt å være tilskuer på sosiale media.

Jeg endte opp med å finne på egne ting med min datter. Vi dro på kino flere ganger i måneden, jeg oppmuntret henne til å invitere venninner med hjem (andre enn de som valgte å stenge min datter ute), og jeg prøvde generelt å skape hyggelige opplevelser sammen med henne, enten alene eller oss som familie. Vi reiste til og med på jentetur til London og koste oss en langhelg. Så mitt råd er; vær der for henne hele tiden, tilbring tid med henne på hennes egne premisser. Det er jo til syvende og sist det eneste du kan gjøre for henne, all den tid du ikke kan påvirke andre barn eller deres foreldre. Min datter er nå på videregående, og hun er så trygg i seg selv nå. Hun vet at jeg har ryggen hennes uansett, det lærte hun da hun hadde det som tøffest på ungdomsskolen.

Ah, nå ser jeg du har skrevet hun er 12 år 😊

Skrevet

Skolen kan jo ikke få gjort noe med hva barna driver med på fritiden, så om din datter vil unngå for mye slike situasjoner hvor hun blir trist så burde du nevnte at det beste er å slette appen. 

Anonymkode: 1435c...34d

• Liker 2
Skrevet

Jeg er lærer, og har tatt opp diskusjoner med tik tok i klassen, men det er det eneste vi kan gjøre. Vi kan ikke bestemme hva de skal legge ut der og ikke, og hvem som kan ha det. Etter å ha hatt en sånn diskusjon har det ikke nødvendigvis bedret seg, for det er barna og foreldrene som til syvende og sist bestemmer alt dette. Ikke skolen. Vi skal drive med fag.

Samfunnet har endret seg, og vi har fått nye arenaer å vise oss frem på, men også å dra ned andre. Skolen kan ikke ta ansvaret for alt av sosiale medier. 

Blir dattera di også invitert med på overnattinger? Som du sier, blir ikke alle invitert hver gang. Men hun blir vel også invitert i blant? Vi må tåle å være litt misunnelige noen ganger. Neste gang er det noen andre som ikke er invitert, og andre jenter er misunnelige på din datter. Hadde dette vært på 80-tallet, hadde sikkert jentene fortalt om overnattingen på skolen etterpå, og da hadde også noen blitt misunnelige. Jeg var barn før sosiale medier, og jeg fikk det godt med meg om jeg ikke ble invitert på noe. Problemet eksisterte også før sosiale medier. 

Anonymkode: dd3e2...160

• Liker 1
Skrevet

Er det sånn at datteren din faller på utsiden ofte, eller snakker du om enkelttilfeller der datteren din ikke er invitert? 

• Liker 1
Skrevet

Det blir vel i overkant beskyttende at man ikke kan legge ut ting i sosiale medier i fare for at de som ikke er med blir lei seg. Nå er disse barna etter min mening for unge til å være på sosiale medier, men det ville blitt det samme om man ikke kunne snakke om ting man gjorde på fritiden av hensyn til de som ikke var med.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skolen kan jo ikke få gjort noe med hva barna driver med på fritiden, så om din datter vil unngå for mye slike situasjoner hvor hun blir trist så burde du nevnte at det beste er å slette appen. 

Anonymkode: 1435c...34d

Det er ikke så lett å bare slette for da blir hun helt utenfor, sier hun. 

Skrevet
minister-mio skrev (5 minutter siden):

Det blir vel i overkant beskyttende at man ikke kan legge ut ting i sosiale medier i fare for at de som ikke er med blir lei seg. Nå er disse barna etter min mening for unge til å være på sosiale medier, men det ville blitt det samme om man ikke kunne snakke om ting man gjorde på fritiden av hensyn til de som ikke var med.

Enig. Det er noe barn må lære seg, alle kan ikke være med hver gang. Så sant det ikke er snakk om enkelte jenter stadig ikke er invitert, er ikke dette et problem. 

• Liker 2
Skrevet

Dette er nok desverre veldig vanlig. Så lenge barn og ungdom er på sosiale medier, så er dette noe de må leve med. Men, kan godt forstå at det ikke føles greit og at man kan føle seg utenfor. 

Anonymkode: a7ac3...3ae

Skrevet

Ts her. Det er det jeg og sier at alle ikke kan være med hver gang og jeg har har snakket med henne om det. Men det er ikke så lett når de det gjelder holder på hele kvelden og legger ut videoer. Jeg tenker og at man kan si en 12-åring er for ung til å ha denne appen men jeg forventer ingen bedring på ungdomsskolen, heller at det blir verre. De går i 7.klasse nå.  Det var vel mer tips til hvordan man som ungdom kan håndtere det og det er nok ikke feil å snakke om det i klassen og gjøre de bevisste på det. 
Det spesielle er at de er tre jenter som er en del sammen. Når datteren min er sammen med den ene jenta får de streng beskjed av moren at de ikke må legge ut noe på tik tok for da blir x lei seg (den som ikke er der). Men når de to andre er sammen da er det fritt frem. Jeg har bare sagt til datteren min at hvis hun har overnatting her så er det ikke nødvendig å kringkaste det til alle. Vi hadde en fin samtale i går rundt bruk av sosiale medier. 
Hvorfor man legger det ut og slike ting. 

Skrevet

Ts igjen. Sosiale medier er uansett ikke ekte vennskap men en måte å vise seg frem på for å virke populær. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. Det er det jeg og sier at alle ikke kan være med hver gang og jeg har har snakket med henne om det. Men det er ikke så lett når de det gjelder holder på hele kvelden og legger ut videoer. Jeg tenker og at man kan si en 12-åring er for ung til å ha denne appen men jeg forventer ingen bedring på ungdomsskolen, heller at det blir verre. De går i 7.klasse nå.  Det var vel mer tips til hvordan man som ungdom kan håndtere det og det er nok ikke feil å snakke om det i klassen og gjøre de bevisste på det. 
Det spesielle er at de er tre jenter som er en del sammen. Når datteren min er sammen med den ene jenta får de streng beskjed av moren at de ikke må legge ut noe på tik tok for da blir x lei seg (den som ikke er der). Men når de to andre er sammen da er det fritt frem. Jeg har bare sagt til datteren min at hvis hun har overnatting her så er det ikke nødvendig å kringkaste det til alle. Vi hadde en fin samtale i går rundt bruk av sosiale medier. 
Hvorfor man legger det ut og slike ting. 

Da er du og den ene moren enige. Du kan jo lufte problemstillingen for den andre moren, der dattera legger ut masse på tik tok. Også får dattera di prøve å gjøre andre ting enn å sitte med nesa oppi mobilen hele kvelden. Hun må ikke se på. Jeg gidder ikke sitte og glo på snap hele kvelden når venner legger ut 100 snapper fra fester og konserter. Kanskje lettere for en voksen, men det er et bevisst valg man bare må ta. Prøv å fokusere på noe annet. Overnattingen tar sted uansett om det legges ut på tik tok eller ikke. Så får man velge selv hva man vil fokusere på den kvelden. Se en film, les en bok, dra et sted, spill noe... 

Anonymkode: dd3e2...160

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...