Gå til innhold

Fetter og kusine plager barnet mitt, gruer meg til julefeiringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal feire jul hos svigers  i år, der er også min manns bror og hans to unger, fetter og kusine til mitt barn. De to er av ett litt annet kaliber enn min sønn for å si det pent, de herjer, roper og er mye mer "aktive" enn min rolige sønn. De kan finne på å dra han etter seg, spenne ben på han og leke voldsomt med han. Det hører med at de er svigermors gullunger begge to, så både hun og moren deres blir sure hvis de to blir snakket til av meg. Min sønn er 4 år og de to er 6 og 7 år gamle. 

Vi skal bo der fra lillejulaften til og med 3, juledag. Dette er tradisjon, men jeg gruer meg allerede på vegne av mitt barn. Sist  vi var samlet i sommer måtte jeg være på vakt hele tiden og på det verste satt jeg bare med min sønn på fanget, mens de to herjet fritt. Dette er selvsagt veldig kjedelig både for meg og sønnen min. Vet ikke hva jeg skal gjøre, har dere noen gode råd? Det hjelper ikke å ta dette med min mann, han er veldig konfliktsky. 

Anonymkode: f430d...d06

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

så ditt barn sine fettere skal ikke få leke fordi din sønn ikke leker på samme nivå som dem ? Eh. Kanskje sønnen din har godt av noen som kan oppfordre han til lek, hvis han er veldig usosial. Det er normalt at barn på 6 og 7 herjer. Sønnen din er 4 år, ikke 1..

Endret av indigob
  • Liker 20
Skrevet

Øv på forhånd på hva han kan si og gjøre om det ikke er greit. For eksempel «Stopp! Det vil jeg ikke!» Han bør si fra selv og han har ikke godt av å sitte på fanget ditt hele tiden. 

Anonymkode: 575d9...c60

• Liker 31
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh ? Å spenne bein på andre er ikke normalt 

Anonymkode: ee068...99c

Ja, det er det.

Anonymkode: 6df94...2ad

Skrevet

Ja, det er det.

Nei det er det aldeles ikke, men skjønner du har barn som gjør det og får lov

• Liker 49
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det er det aldeles ikke, men skjønner du har barn som gjør det og får lov

Du vet ikke noe om hva jeg har, men det er normalt alt viltre barn herjer og spenner bein på hverandre. 

• Liker 2
Skrevet

Du vet ikke noe om hva jeg har, men det er normalt alt viltre barn herjer og spenner bein på hverandre. 

Nei absolutt ikke normalt og noe vi ikke hadde godtatt , men absolutt ingen har drevet med det selv om de er viltre

• Liker 41
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er absolutt ikke normalt at barn spenner bein på hverandre. Tenåringer kan finne på slikt, men ikke små barn.

Anonymkode: f6e80...6d7

• Liker 17
Skrevet

Vær alltid i nærheten av sønnen din. 4 år er et lite barn som ikke klarer å beskytte seg selv. Kommer de til å plage ham, må DU ta ansvar og sette foten ned. 

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Viltre barn på 6 og 7 fremstår jo som veldig skumle for en litt forsiktig gutt på 4. Selvsagt skal 4-åringen slippe å bli plaget at hypre, eldre barn! Når ble det feil å være rolig og oppføre seg? 

"Det er normalt at viltre barn herjer og spenner bein på hverandre". Hva er det for et idiotisk utsagn? Ja, det er vanlig at bøller oppfører seg som bøller, det er vanlig at mobbere mobber osv, men det gjør det på ingen måte greit. Disse fetterne driver jo både med fysisk og psykisk vold mot en 4-åringen, i hvilken verden er det greit? 

Anonymkode: 54990...2b4

• Liker 34
Skrevet

Hadde mitt barn mistrivdes eller blitt plagd et sted, så hadde jeg ikke dratt dit. 

kan ikke du, mann og barnet feire hjemme? 

skyld på korona

• Liker 26
Skrevet

Nei, det er ikke normalt at to eldre barn rotter seg sammen mot en yngre, og spenner bein på ham. Hvis julefeiringen blir noe gutten din gruer seg til, ville jeg vurdert å reise hjem tidlig om jeg var deg. 

Anonymkode: 73894...9db

• Liker 21
Skrevet

Ikke bry deg om at svigermor og mor blir sure. Hvis de plager din sønn, så snakker du til barna. Ikke sint/sur, men bestemt og forklarende. Sånn får dere ikke gjøre, da er du ikke grei, vær venner. Du må ivareta ditt barn. I verste fall hvis stemningen blir dårlig, så drar dere bare hjem. Hvis de kritiserer deg, så står du i det, og svarer for deg - de store ungene kan ikke gjøre sånn til en 4-åring. Ikke ta det personlig, ikke gå på person f.eks si noe snerpete til mor om at når hun ikke snakker til dem selv så må du. Da blir det verre. Så rettled barna, så vil mor plukke opp og gjøre litt også, i beste fall.

Anonymkode: 9dc5f...c19

• Liker 21
Skrevet

Hva sier barnets far/svigermors sønn til dette? Er nok best at han selv tar ansvaret for å snakke til sin mor og bror. 

Anonymkode: 803a8...ba2

• Liker 7
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Hadde ikke mannen tatt tak hadde jeg blitt hjemme med ungen.

Skrevet

Du må si i fra selv om de blir sure. Ingen skal plage barnet ditt. Hvis dere drar, må du følge godt med, eller bli hjemme.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vi skal feire jul hos svigers  i år, der er også min manns bror og hans to unger, fetter og kusine til mitt barn. De to er av ett litt annet kaliber enn min sønn for å si det pent, de herjer, roper og er mye mer "aktive" enn min rolige sønn. De kan finne på å dra han etter seg, spenne ben på han og leke voldsomt med han. Det hører med at de er svigermors gullunger begge to, så både hun og moren deres blir sure hvis de to blir snakket til av meg. Min sønn er 4 år og de to er 6 og 7 år gamle. 

Vi skal bo der fra lillejulaften til og med 3, juledag. Dette er tradisjon, men jeg gruer meg allerede på vegne av mitt barn. Sist  vi var samlet i sommer måtte jeg være på vakt hele tiden og på det verste satt jeg bare med min sønn på fanget, mens de to herjet fritt. Dette er selvsagt veldig kjedelig både for meg og sønnen min. Vet ikke hva jeg skal gjøre, har dere noen gode råd? Det hjelper ikke å ta dette med min mann, han er veldig konfliktsky. 

Anonymkode: f430d...d06

Her må du snakke i klartekst og fortelle hva som er helt uaktuell oppførsel som feks det å spenne bein og å holde utenfor. Uakseptabel oppførsel av din svigermor som sier imot deg og undergraver din autoritet ovenfor barna. Sønnen din trenger å lære å si fra selv og å stå opp for seg selv, men det er ikke lett når de er to og han bare en. Større er de også. Vi gir alltid beskjed om at alle (mange fettere og kusiner) skal få være med, alt snop skal deles, det skal ikke være herjing og så mye støy at det er til plage. Støye kan de gjøre ute og det er fullt mulig å leke uten å bråke masse. Det er forskjell på lyder fra barnelek og direkte unødvendig støy. Mannen din kan få beskjed om at han er en tøffel. God jul

Anonymkode: 962d7...ab8

• Liker 9
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Tror vel at det reelle er noe midt i mellom her.. 6-7-åringer virker veldig heftig for en på fire, og det hender de prøver seg på hverandre, men det er viktig at voksne har overblikk, samtidig som de får prøvd seg litt og får et godt forhold. De er jo tross alt fettere og kusiner, og det er viktig at du ikke overbeskytter barnet ditt heller. Det som nevnes over her er viktig; lær barnet ditt å sette grenser og si stopp, og pass på at dere voksne har oversikt og kontroll. Ser at det går hardt for seg hos oss innimellom også, men det er viktig at ingen blir ubekvem eller lei seg, så derfor må en voksen selvsagt være til stede og kunne sette grenser hvis det blir for mye herjing.

Skrevet

Ærlig talt, står dere virkelig ikke opp for sønnen deres?! Jeg hadde ALDRI brydd med om hva svigermor og mor mener, da får de bli så sure de bare vil og ta det med mannen din. Som noen andre her sa, så er en forsiktig 4  - åring et lett bytte for eldre, hypre barn. Det at de eldre barna spenner bein, dra han etter seg (!?) og herjer med han er jo overhode ikke greit. Her må DU og PAPPA sette ned foten, spesielt far ettersom det er hans familie. Herregud, skjerp dere. En 4 - åring har verken godt at å bli såpass herjet med, eller sitte på ditt fang hele kvelden. 

Ta grep! Din tøffelgubbe også. 

Anonymkode: 00ad0...f29

• Liker 21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...