Gå til innhold

Må plutselig feiret jul alene, foreldrene reiser på hytta med venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser det er noen som skriver at det går an å feire alene, at andre har det verre, at de feirer/har feiret alene selv før, osv. Så klart går det an, og det går an å få det koselig alene hvis man prøver. Men tenk dere å alltid ha feiret sammen med foreldrene sine, og det året man trenger det mest, da velger foreldrene å feire med venner i stedet for barnet og barnebarnet... Det synes jeg er ganske dårlig gjort! Jeg hadde prioritert barnet mitt foran venner på julaften, spesielt i denne situasjonen og dette året. 

Klem til deg, ts. ❤️ Du får vippse penger tilbake, skrive at det er deres gave i år og eventuelt slenge på at du synes det er kjipt å skulle feire alene. Og så ville jeg prøvd å gjøre jula ekstra koselig med barnet ditt. Pynt i huset, bak småkaker, se julefilmer, lek sammen, osv. Det kan hjelpe å lage en liten plan i forkant for hva man kan finne på, for da er det lettere å gjennomføre. :) 

Anonymkode: 83c20...f28

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 hours ago, got2go said:

Veldig dårlig råd å komme med! Katter lever som regel i 12-15 år og skal ikke skaffes bare fordi en kjeder seg 1 dag i året!

Tanken var jo at de fikk glede av katten så lenge den levde 🙄 ikke kun til jul, hilsen ei som har 2 senior katter på 16 og 17 år :) 

Anonymkode: f1d90...ccf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Dette skjønner jeg at er veldig vondt for deg. Ikke tenk på at du ikke skal belage deg på støtte fra foreldre osv, dette er vondt for deg og det er forståelig og legitimt uansett hva andre måtte stri med! 

Jeg tror at om jeg var i din situasjon så ville jeg presset meg til å åpne meg til noen om hvordan ståa var, og håpt på at de inviterte meg med til dem. Det finnes mange gode varme mennesker der ute, og jeg håper du kan møte noen av dem så du slipper å være alene på en dag du ønsker å bruke sammen med andre. 

Kanskje til og med det er noen som er i samme båt som deg og hadde satt pris på at du inviterte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tanken var jo at de fikk glede av katten så lenge den levde 🙄 ikke kun til jul, hilsen ei som har 2 senior katter på 16 og 17 år :) 

Anonymkode: f1d90...ccf

Ja,men det skal likevel være et veloverveid valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest ikke det var noe fint gjort av foreldrene dine ts, det er godt forståelig at du både er skuffet og lei deg..

Jeg ser at du bor i Oslo området og fikk veldig lyst til å tipse deg om MARTE nettverkssenter. Det er et tilbud for aleneforsørger og barna deres, det er et veldig fint tilbud til de som ikke har så stort nettverk. Her er det hverdagsaktiviteter, helgeaktivitet, ferier og årlig julefeiring, alt sammen med familier i samme situasjon.

Dessverre tviler jeg litt på at du får bruk for tipset mitt for årets julefeiring i og med at det er et ganske populært tilbud som har færre plasser en normalt på grunn av pandemien, men MARTE har et tilbud året rundt så anbefaler deg likevel å søke det opp for å se om det kan være noe for dere. 

Sender varme tanker, håper dere får en fin julefeiring til tross for en kjip start ❤️

Anonymkode: 08697...294

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var så trist å lese. Min mor kunne aldri funnet på no sånt no. Det må mangle noe i topplokket på foreldrene dine. Dette er bare så uforståelig og trist. 

har du oppdatering til oss, TS? Hvordan går det med deg? ❤️

Anonymkode: 1fd5e...9ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde helt ærlig skrivd en mld til dem og gjort det helt klart hvor ræva det her er av dem ovenfor sitt eneste barn og bittelille barnebarn hadde også gjort det klart for dem at skal det være slik under et så spesielt år som 2020 og rett etter et samlivsbrudd kan de overhode ikke regne med å bli prioritert i senere juler når de er skjøre gamle og grå

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sende den oppførselen i retur når de er blitt gamle eller alene. Så kan de få kjenne litt på den. 

Anonymkode: 3714f...0cd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette var så trist å lese. Min mor kunne aldri funnet på no sånt no. Det må mangle noe i topplokket på foreldrene dine. Dette er bare så uforståelig og trist. 

har du oppdatering til oss, TS? Hvordan går det med deg? ❤️

Anonymkode: 1fd5e...9ac

Det går bedre nå, jeg skrev innlegget rett etter at jeg fikk meldingen og var veldig lei meg da. Jeg er innstilt på jul alene nå, sammen med baby. Jeg tror ikke dette er året for å feire sammen med andre ukjente mennesker, som feks felles julefeiringer  i regi av veldedige organisasjoner. 

Anonymkode: e7495...2a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 22.34):

Har du ingen andre du kan feire med, Ts? Absolutt ingen?

Det er helt ok å feire «alene» som voksen. Og når en er to så er det jo bare koselig (barn teller som en person selv om de er under 1). Men ønsker du virkelig ikke feire alene? Da må du finne noen andre enn mor og far. Det er jo ikke sånn at du kan ta for gitt at de lever og kan feire med deg fremover. Foreldre blir gamle - vi må lage oss planer for livet uten dem, inkludert julaften. Nå har du sett i hvitøyet hvor liten omgangskrets du har - bruk panikken mens du har den. Finn flokken din (nei, foreldre er ikke en gitt del av flokken til voksne barn).

Så tenk ordentlig gjennom det. Jeg er helt sikker på at det kun er stolthet som gjør at du ikke tror du har noen som helst du kan ringe og si «hei, kunne vi fått kommet innom julaften? Jeg og knøttet blir alene.» Selv en filletante eller et søskenbarn inviterer deg på middag. :)  Om du kjenner en annen mor eller far som er alene med en småtass er nok det en perfekt match. Kast deg frempå. Du kan til og med invitere noen hjem til deg.

Hvorfor så sinna? Det er jo ikke foreldrene til Ts sitt ansvar at Ts ikke har bygd opp et nettverk. Ja, foreldre, så sant de er i live  og noenlunde oppegående, er en del (en liten del) av nettverket til voksne barn. Men de er ikke og kan ikke påregnes å være det eneste nettverket. Ts MÅ finne en flokk til seg og barnet.

La oss ikke bli overdramatiske her. Det er snakk om å etterlate en godt voksen unge som selv har stiftet familie hjemme hos seg selv noen dager. Barnet er ikke gammel nok til å forstå konseptet jul. Ts er for gammel til å bry seg om det.

Anonymkode: c4f27...10a

Jeg kommer aldri til å bli for gammel til å bry meg om konseptet jul... 

Anonymkode: 162d7...b89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2020 den 18.41):

Kanske foreldrene er lei av å må forberede jul hvert år?  Har ts noen ganger invitert de til dekket bord på julaften? 

Anonymkode: 5304a...fc6

Nei, jeg har faktisk aldri invitert dem til dekket bord på juleaften fordi: 

- jeg er 28 år gammel, bodde på studenthybler frem til jeg var 26. Litt vanskelig å invitere til dekket bord da... Men jeg pleide å komme hjem til jul og hjelpe til med å vaske, stelle og ordne hvert eneste år. Det gjorde jeg ifjor også, i høygravid tilstand. Noe annet er utenkelig for meg.

Anonymkode: e7495...2a6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 21.51):

Hører om en del sånt for tiden. Besteforeldre som prioriterer venner og selvrealisering over barnebarn. Noen her over 45 som kan svare på om dette var et utbredt fenomen for forrige generasjon også, eller om det er nytt?

Anonymkode: 24796...843

Jeg er 45, og tilbragte minst tre uker hos hvert sett av besteforeldre (totalt seks uker) årlig. Pluss helger. 

De var ikke spesielt unge heller. Ofte hadde de flere barnebarn på besøk samtidig, veldig stas. 

Alt jeg kan om baking, klassisk matlaging, sying, strikking, fisking og snekring lærte jeg av dem. Fantastisk gode minner. 

Mine egne foreldre har aldri hatt femåringen på overnatting eller tatt h*n med noe sted. Dessertgenerasjonen altså. 🙄

Anonymkode: 4bd6d...bf6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LysOgVarme skrev (På 13.12.2020 den 10.20):

Jeg vet. Det finnes dessverre de foreldre som ikke bryr seg om barna sine. Trist å tenke på 😥

Så fordi man velger å kun få et barn så bryr man seg ikke om barnet sitt? For noe tull! 

Anonymkode: a9d3d...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjipt! Men her skal vi også feire alene  første gang på mange år takket være korona 😡

Anonymkode: 04bfb...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy sørn.. skjønner du er skuffet.. og ikke minst fortvilt. Veldig dårlig gjort og ikke tenke på deg. De fleste familier tenker på de som er alene og sørger for at alle har noen å feire sammen med. 
tror din mor synes det er vanskelig å fortelle det, siden hun bare skriver en sms om at de reiser på hytta.. og vare det sier litt. De kunnet fint dratt på hytta i romjula, men ikke julaften når de har et lite barnebarn og de vet du er alene. 
vipps de pengene tilbake og gjør som hun over her skriver.. (ditt valg selvfølgelig) men hadde det vært meg hadde jeg blitt kjempeskuffet. 

Anonymkode: 6dd3a...cb4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 22.30):

Ts Du skriver at du har det verre enn de som tigger etter penger, mat og gaver. hva vet du om det? Å sitte seg selv høyere enn andre sier bare hvor egoistisk du er som kun tenker på din egen situasjon. Du er tross alt voksen og du bør klare å feire julen med barnet ditt alene. Jeg har gjort det flere ganger og mange andre må klare det,  Jeg har faktisk ikke foreldre eller familie utenom min sønn, skal jeg da si at du er heldigere enn meg fordi du har foreldre?  Jeg kunne sagt det og vært som deg. Men nei jeg vil ikke si det. Men nå kan du få en læring i hvordan mange må takle høytider alene uten familie. Du virker sutrete og at hele verden er foreldrene dine. Bli voksen og stå på egne bein. Ja jeg er sikkert hard men du skriver du har det verre enn andre bare fordi du ikke mangler penger. Det er ikke noe pent å si. 

Anonymkode: 3ae03...02c

Dette innlegget må du bare se helt bort fra TS. Skulke alle tenke sånn hadde vi ikke trengt noe kvinneguiden. Alle kunne bare syntes synd på de som har det verre å la vær å skrive innlegg.

Jeg føler med deg TS. Har opplevd lignende med egne foreldre. Tror absolutt ikke det er noen misforståelse om at du er velkommen på hytta, som noen skriver. Dette er nok foreldre som prioriterer seg selv dessverre.

Anonymkode: 1f3d4...f7f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/11/2020 at 9:51 PM, AnonymBruker said:

Hører om en del sånt for tiden. Besteforeldre som prioriterer venner og selvrealisering over barnebarn. Noen her over 45 som kan svare på om dette var et utbredt fenomen for forrige generasjon også, eller om det er nytt?

Anonymkode: 24796...843

Jeg tror det er nyere enn det. Jeg er under 40, og jeg var alltid velkommen hos besteforeldrene mine, og de hadde alltid tid til meg. De var ikke så glade i å reise og kom sjelden til oss, men vi var ofte hos dem, og jeg var også på ferie der uten mamma og pappa. Dette var helt vanlig blant vennene mine også.

Jeg vet mamma satt stor pris på dette, og hun har alltid ønsket å bli samme type bestemor selv. Og det ble hun. ❤️ De andre tre besteforeldrene derimot... de synes barnebarna er mest i veien.

Anonymkode: 52f8d...78c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2020 den 18.41):

Kanske foreldrene er lei av å må forberede jul hvert år?  Har ts noen ganger invitert de til dekket bord på julaften? 

Anonymkode: 5304a...fc6

Når man kun har ett barn - så bør det være helt kurant at man som foredre holder julen..

Anonymkode: e1e87...3ef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/13/2020 at 1:11 PM, AnonymBruker said:

Denne tråden ligner til forveksling svært på en annen tråd som verserte her for et par måneder siden. Problematikken er lik, en  nylig blitt alenemor der foreldre til ts velger å reise bort i julen, og for å ordne med  gaver vippser de ts penger. 

Ganske hjerterått å reise bort når de vet at deres eneste barn da vil sitte alene på julaften med barnet sitt.

Nesten som en vil tro at disse foreldrene vil sende ett signal til sin datter? At hun må stå på egne ben? Få seg større omgangskrets? Ikke kan regne med dem for alltid, for en dag finnes de ikke mer og da er hun i alle fall helt alene? Kan nesten ikke forstå historien på andre måter. Foreldre kan vel ikke være så ego.

Her hadde jeg vært ærlig med mine foreldre, fortalt hvor mye julen betyr for meg og det å være sammen.
Det finnes dessuten flere dager i romjulen. Invitert dem til deg en kveld i romjulen med julemiddag , gaveåpning og kos. Fortelle at dere må visst være fleksible med hvilken dag en feirer julaften på i år siden de skal på hytta. 
I min familie er vi flere som jobber turnus og ikke sjelden må en av oss jobbe julaften, har lært oss å tenke litt utenom boksen. Julen er mer enn selve julaften. 
Forsøk å gjøre det beste ut av situasjonen. Kanskje invitere en venn eller to på formiddagen julaften på frokost eller lunch? Du må rett og slett tenke annerledes i år. Masse lykke til!

Anonymkode: b6ea0...384

Jeg tror det er samme person, og i så fall er det bare konstatere at TS har sittet handlingslammet og gruet seg til første alenejul i halvt år ('ish) uten å gjøre noe ved situasjonen. Som jeg forstår HI har hun ikke snakket med foreldrene ang. jul i det hele tatt. Så jeg tenker litt som deg at nå har foreldrene tenkt de ikke kan være sovepute for henne resten av livet. Mulig det er hva TS trenger. 

Anonymkode: 3367b...740

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...