Gå til innhold

veier 70 kg, 163 cm høy, er overvektig. hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. jeg trener, 3 dager i uka ca. Trodde jeg hadde gått ned i vekt men nei. Spiser sjeldent usunt, bare 1-2 dager i uka. spiser næringsrik mat, spiser kanskje 3 maks 4 måltid om dagen, frokost, 1-2 mellommåltider og middag. Står på kalorikalkulatoren at jeg bør spise 1549 kal om dagen for å oppnå ønsket vekt på 3 uker, vil være 65 kg. Hvor mange måltider må jeg da spise om dagen? 

Anonymkode: fceb3...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

3,49 måltider/dag.

Anonymkode: 0b06e...6f7

ok, hvilke type måltid f.eks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall måltider er irrelevant, hva måltidene består av er det som teller. Skal du kunne få noen fornuftige svar må du oppgi (ærlig) hva du spiser. 

Anonymkode: b71cb...4bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Antall måltider er irrelevant, hva måltidene består av er det som teller. Skal du kunne få noen fornuftige svar må du oppgi (ærlig) hva du spiser. 

Anonymkode: b71cb...4bb

havregrøt til frokost, til mellommåltid f.eks noe frukt, eller 2 våruller, eller en baguett, salat ( noen eksempler) og til middag spiser jeg vanligvis noe med kylling, spiser en del fisk, pasta noen ganger, og pizza en dag i uka til middag. før / etter trening kjøper jeg meg en proteinbar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så forstår ikke hvorfor jeg ikke går ned i vekt. går på minipiller hvis d gir noe betydning.ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

så forstår ikke hvorfor jeg ikke går ned i vekt

Fordi du ikke er i kalorimessig underskudd.

Mål nøyaktig hvor mange kalorier du får i deg en liten periode, så finner du ut hvor mye en med din høyde og vekt må ligge på for å ligge stabilt. Da vet du hva som skal til for å gå opp eller ned.

Endret av Chomsky89
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chomsky89 skrev (3 minutter siden):

Fordi du ikke er i kalorimessig underskudd.

Mål nøyaktig hvor mange kalorier du får i deg en liten periode, så finner du ut hvor mye en med din høyde og vekt må ligge på for å ligge stabilt. Da vet du hva som skal til for å gå opp eller ned.

hvordan måler jeg det? er ikke så godt kjent med sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

havregrøt til frokost, til mellommåltid f.eks noe frukt, eller 2 våruller, eller en baguett, salat ( noen eksempler) og til middag spiser jeg vanligvis noe med kylling, spiser en del fisk, pasta noen ganger, og pizza en dag i uka til middag. før / etter trening kjøper jeg meg en proteinbar.

Høres ut som du får mye karbohydrater i form av stivelse. Hadde droppet helt, eller begrenset pastaen og pizzaen, eller laget en sunnere variant av pizzaen,hvis du absolutt må. Bunnen kan f.eks lages av ost, blomkål og egg, i stedet for mel. Tar litt mer tid, men blir veldig god. Skulle gjerne spist det selv, men tåler ikke melk.

proteinbar er prossesert møkk, full av skjult sukker. Dyrt er det også, ville styrt unna. Frukt kan fort bli mye sukker, avhengig av hvilken type. Prøv å bytte ut det ene måltidet der med grønnsak i stedet. Syns under 1600 kalorier høres lite ut, om du er aktiv, og jobber. Kroppen vil lære seg mønsteret, og justere ned forbrenningen, slik at du vil komme til et platå før eller senere.

Det er bedre å være opptatt av kvaliteten på kaloriene, enn kaloriene i seg selv. Selvfølgelig vil man legge på seg om man lar det skli helt ut, men det skal veldig mye til. Spiser man seg passe mett, og blir tilfredsstilt på ordentlig mat, i stedet for prossesert dritt, spiser man automatisk mindre også. Du vil også unngå at hormonene dine kommer i uballanse, som kan få vekta til å stå bom fast.

Anonymkode: 1aa7e...66a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du får mye karbohydrater i form av stivelse. Hadde droppet helt, eller begrenset pastaen og pizzaen, eller laget en sunnere variant av pizzaen,hvis du absolutt må. Bunnen kan f.eks lages av ost, blomkål og egg, i stedet for mel. Tar litt mer tid, men blir veldig god. Skulle gjerne spist det selv, men tåler ikke melk.

proteinbar er prossesert møkk, full av skjult sukker. Dyrt er det også, ville styrt unna. Frukt kan fort bli mye sukker, avhengig av hvilken type. Prøv å bytte ut det ene måltidet der med grønnsak i stedet. Syns under 1600 kalorier høres lite ut, om du er aktiv, og jobber. Kroppen vil lære seg mønsteret, og justere ned forbrenningen, slik at du vil komme til et platå før eller senere.

Det er bedre å være opptatt av kvaliteten på kaloriene, enn kaloriene i seg selv. Selvfølgelig vil man legge på seg om man lar det skli helt ut, men det skal veldig mye til. Spiser man seg passe mett, og blir tilfredsstilt på ordentlig mat, i stedet for prossesert dritt, spiser man automatisk mindre også. Du vil også unngå at hormonene dine kommer i uballanse, som kan få vekta til å stå bom fast.

problemet mitt er at jeg ikke liker grønnsaker noe særlig, så har styrt unna det hehe. og blir liksom ikke mett av bare grønnsaker, har prøvd grønnsaker med dipp før men blir ikke mett. ja jeg jobber og er en del aktiv. ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

problemet mitt er at jeg ikke liker grønnsaker noe særlig, så har styrt unna det hehe. og blir liksom ikke mett av bare grønnsaker, har prøvd grønnsaker med dipp før men blir ikke mett. ja jeg jobber og er en del aktiv. ts

Ikke favoritten min heller, men har lært å like noe. Kanskje du kan prøve med en neve nøtter i stedet for veldig sukkerholdige frukter (ikke blandingsposer, men rene nøtter)? Slenge oppi et egg eller to eksta i salaten. Gjerne litt ost, hvis du tåler. 

Hvis du bruker dipp, håper jeg du lager den selv. Feridgdipp inneholder mye dritt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan jo spise grove kornprodukter i tillegg da !

Anonymkode: f3fa1...cae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Last ned en sånn kaloriapp og bruk den slavisk så kan du se hvor mye du spiser. 

Anonymkode: d20d1...5e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke favoritten min heller, men har lært å like noe. Kanskje du kan prøve med en neve nøtter i stedet for veldig sukkerholdige frukter (ikke blandingsposer, men rene nøtter)? Slenge oppi et egg eller to eksta i salaten. Gjerne litt ost, hvis du tåler. 

Hvis du bruker dipp, håper jeg du lager den selv. Feridgdipp inneholder mye dritt.

Takk for tips 😊 ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. jeg trener, 3 dager i uka ca. Trodde jeg hadde gått ned i vekt men nei. Spiser sjeldent usunt, bare 1-2 dager i uka. spiser næringsrik mat, spiser kanskje 3 maks 4 måltid om dagen, frokost, 1-2 mellommåltider og middag. Står på kalorikalkulatoren at jeg bør spise 1549 kal om dagen for å oppnå ønsket vekt på 3 uker, vil være 65 kg. Hvor mange måltider må jeg da spise om dagen? 

Vil du gå ned 5kg på 3 uker må du jobbe hardere en det. 2-3,5 kg er mer realistisk mål :) 

Anonymkode: c45f5...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
indigob skrev (Akkurat nå):

Du spiser mer enn du forbrenner. Det er ikke noe annet svar.

Svaret er ikke alltid så enkelt nei. Noen ganger kan det være krøll i hormonene pga dårlig kvalitet på maten. Det kan også skyldes allergener/intoleranser. Og som nevnt, at kroppen har vennet seg til antall kalorier, og tilpasset forbrenningen etter det. Kroppen er ikke dum, og tilpasser seg hele tida. Så den er mer komplisert enn kalorier ut vs kalorier inn.

Jeg har aldri telt kalorier, men etter at jeg skiftet til renere mat, og begynte å trene regelmessig, rant både kiloene og centimetrene av. Badevekta har jeg ikke bruk for, og magen har forsvunnet mye raskere enn jeg hadde trodd var mulig. Tror faktisk de nye klærne mine blir for store snart, så jeg må handle igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Seriøst? Grønnsaker er ikke en spesifik ting. Det finnes så uendelig mange varianter der ut e som smaker så forskjellig,så legg bort den holdningen om at grønnsaker er æsj og prøv deg litt frem 

Anonymkode: a9995...77c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kuttet ut alt med gluten og lager deg gode salater med kylling, avokado eller fisk i, eller lager det grønsakswokker med kylling eller fisk til, eller lager det ovnsbakte grønsaker med kjøtt eller fisk til, så går du ned i vekt. 

Jeg gikk ned 15 kg på 3 mnd ved å kutte ut brus, drakk vann, farris eller vann med sitron. Kuttet ut alt med gluten og spiste bare grønsaker, wok, salater med fisk, kylling eller kjøtt til, nøtte og avokado. Spiste mye forskjellige meloner da det renser kroppen og tilfører mye bra fiber og vitaminer. Spis også forskjellige frukt som du liker istedenfor godis. Lagde meg smoothies. Søk opp HMDS til Anthony William Medical Medium. Den er god og næringsrik. 

Anonymkode: b7017...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Den proteinbarer inneholder nok en del kalorier som med fordel kan byttes med en banan eller droppes. Havregrøt sier absolutt ingen ting da alle lager den ulikt. Pasta er også veldig udefinerbart. Du må logge absolutt alt du spiser og sørge for at du ligger i underskudd 

Anonymkode: a9995...77c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...