Gå til innhold

Bør man legge ut hårstråene sine i naturen for at fugler trenger dem til å bygge rede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bygger opp en del hår på børsten når jeg børster håret og til slutt blir det en litt tjukk "dott". Skal man legge dette ut i naturen for at fugler bruker dem til varme og til å bygge rede? Eller er det bare naturskadelig å legge dem ute og man bør heller kaste dem?

Anonymkode: c6e44...0d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mer enn nok å ta av for fuglene ute, så det håret kan gjerne gå i restavfallet!

Anonymkode: cbf6f...5f3

Skrevet

Det er ikke naturskadelig å legge dem ut i naturen, men tviler på at fuglene er interesserte i dem i det hele tatt. Kan hende de bruker underulla til hunder som gir god isolasjon, men menneskehår har vel ingen nytte for dem. 

• Liker 1
Skrevet

:klo: Du kan heller spare det over et års tid, putte det i et putetrekk og gi bort den personeige puta?

Anonymkode: a2eae...fae

• Liker 4
Skrevet

Nei, tror ikke det har noe for seg. Legger dog pelsen jeg børster av hunden ute på våren, det liker fuglene godt. 

Anonymkode: cde38...a15

• Liker 1
Skrevet

Spar opp til våren. Da vil de ha det. 

Anonymkode: 1295e...d03

Skrevet

Jeg synes det var rørende omtanke ♥️

Anonymkode: f381f...143

• Liker 7
Skrevet

Nååw. Det skal jeg begynne med. 😍

Skrevet

Jeg vet ikke om det er så lurt. Fugler bruker det redematerialet de finner, men i teorien kan langt menneskehår i "bunter" brukt i reiret føre til at fuglene vikler fast f.eks. beina og blir fanget fordi håret da blir for sterkt til at en liten fugl greier å rive det av. Da er det bedre å legge ut kort underull fra hund eller katt. Her er f.eks. fuglene veldig begeistret for pelsen til den ene av kattene så det er nok mange pilfinker og kjøttmeiser i nabolaget som har vokst opp på kritthvit, silkemyk katteull :ler: 

• Liker 5
Skrevet

Nei! Hadde kjøttmeis i kamerakasse for noen år siden og alle ungene døde fordi de viklet seg inn i masse langt menneskehår som foreldrefuglene hadde samlet og bygd reir av. Grov opp ungene to ganger i løpet av hekketida, uten at de klarte å unngå å sette seg fast igjen. Alle døde. Hilsen ornitolog. 

Anonymkode: 10880...351

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

:klo: Du kan heller spare det over et års tid, putte det i et putetrekk og gi bort den personeige puta?

Eller tov det og lag deg en rallerhatt🥳

Anonymkode: cdb72...d9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller tov det og lag deg en rallerhatt🥳

Anonymkode: cdb72...d9e

😮 Jeg elsker det! Bare man ikke plager fuglene med håret så er det geit.

Skrevet

Kaster mitt i søpla/do. Syns det er ekkelt å samle det opp på børsten.

Anonymkode: 18b26...43f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke kast i do! Det kan tette igjen rørene :blomst:

Anonymkode: 6414e...4ae

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fantastisk... jeg har jobbet som rørlegger og det er gode penger å tjene på folk som kaster alt mulig rart i dass, hårplugger på størrelse med elefant-tamponger er ganske vanlig. 

Anonymkode: b8afe...518

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bygger opp en del hår på børsten når jeg børster håret og til slutt blir det en litt tjukk "dott". Skal man legge dette ut i naturen for at fugler bruker dem til varme og til å bygge rede? Eller er det bare naturskadelig å legge dem ute og man bør heller kaste dem?

Anonymkode: c6e44...0d4

Ikke gjør det. Hestene røyter masse til å bygge rede av. Andre dyr også: hunder, katter, elg, osv

Anonymkode: ee1e7...b3b

Skrevet

Du kan kompostere det. 

Eller bruke det til å lage en rull til håret til frisyrer hvor du trenger ekstra volum. 

Anonymkode: 40ae0...f24

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er ikke det allemannskunnskap å ikke kaste noe i do??? Bare bæsj, tiss og dopapir skal i do

Anonymkode: ee1e7...b3b

• Liker 2
Skrevet

Hår er såppas sterkt at fuglene kan vikles fast i det. Bedre å hive ut pels etter dyr feks :) 

Anonymkode: 3c48f...338

Skrevet

Elsket denne tråden🌹 Tanken var fryktelig søt og god, og jeg lærte et par ting. Takk🤗 (små gleder) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...