Gå til innhold

Migrene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som har migrene, hvor ofte har dere anfall? Er dere ute i normal aktivitet i jobb eller går det ut over karrieren deres?

Anonymkode: 7f447...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hatt det et par ganger i måneden de siste månedene. Jobber og driver med trening. Når det er på sktt verste, eks tatt medisin for sent så mp jeg være hjemme fra jobb. Det skjer heldigvis ikke ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sterkt plaget med migrene, har det flere dager i året enn uten. Bruker medisiner og jobber selv med anfall, så sant jeg får tatt medisin før spyinga setter i gang, da må jeg vente til jeg klarer å holde pilla nede og da går gjerne hele dagen. Men har hatt det slik i 30 år så gjenkjenner når et anfall er på gang, så det er som regel når jeg våkner med fult anfall at dagen er helt ødelagt. 

Anonymkode: 11bcd...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer hadde jeg vondt hele tiden. Begynte med forebyggende medisiner og har siden ikke hatt vondt(!) 

Anonymkode: d1fca...469

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 100% og har gjort det hele tiden, men det var nære på for noen år siden, da jeg hadde veldig hyppige anfall, og tok alt for mye anfallsmedisin slik at jeg fikk medikamentoverforbrukshodepine.  Da satt jeg nesten daglig vekkerklokka på 05:00, tok migrenemedisin og sov til 07:00 da jeg stod opp og gikk på jobb. 

Fikk heldigvis god hjelp hos en hodepinespesialist, og kom ut av den onde sirkelen.   Et par år etter det startet jeg på Aimovig, og nå har jeg ca. 4 hodepinedager i måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alt fra et anfall i uka til et anfall i måneden. Kommer helt an på. Det er enkelte ting som jeg vet trigger, som for eksempel dårlig luft på soverommet, sterkt lys og varme. I perioder hvor jeg ikke kan unngå disse triggerne er det vanskelig å holde anfall unna. Jeg bruker paracet, vimovo og maxalt + noe å sove på når jeg kjenner anfall komme, og da går det som regel greit over etter noen timer med søvn. Livet var grusomt før jeg oppdaget at det fantes medisin mot dette djevelverket. 

Anonymkode: 00ef3...48b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det mye da jeg var i full jobb. Men etter jeg begynte å studere, så har det vært mindre. Kanskje 4 ganger i året. Nå kan jeg legge opp dagene mine litt som jeg vil, så er ikke like mye stressa som jeg var før. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen 40 år nå og hatt migrene siden jeg var barn. Husker jeg gråt av smerter da jeg var barn. Men gikk lenge på Atacand forebyggende medisin for migrene og hadde lite anfall og ikke så sterke smerter. Ble som regel bedre av paracet da. Anfall fra 2-3 ganger i uken til noen få ganger i måneden. Varierte litt mellom anfallene. Men kunne ha anfall 3 dager på rad. Så pga vektnedgang fikk jeg lavere blodtrykk og legen ville ikke at jeg skulle bruke Atacand lenger fordi det er blodtrykkmedisin. Så gikk jeg noen uker og fikk det intense migrene anfallet. Jeg måtte til slutt på legevakten kvalm og jeg kastet opp, og der fikk jeg heldigvis Imigran som er anfalls medisin for migrene. Og den hjalp veldig godt da. Så fikk jeg legen min til å skrive ut resept på Imigran og jeg hadde 2 dager med migrene og tok imigran etter mareritt kvelden med migrene og de har hjelpet meg. Dette var i forrige uke og har ikke hatt migrene siden heldigvis. Men har medisinen i vesken min så jeg har den med meg uansett hvor jeg er. Vet og at migrene medisinen virker best hvis en tar den så fort en får symptomer. For legen hadde henvist meg til nevrolog mtp at jeg kunne fått sprøyte for migrene 1 gang i uken i stedenfor. Men vet og at den sprøyten er dyr og. Men er glad jeg bruker nå Imigran og får den på blå resept så ser jeg lysere på anfallene mine. For jeg vet at Imigran virker godt på meg for migrene. Min historie.

Anonymkode: 43700...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis en til to ganger i måneden, men har også opplevd opptil tre ganger på en uke flere ganger. I nesten alle tilfeller utvikler det seg såpass sakte at jeg fint rekker å ta medisin (som jeg har i alle vesker, og ekstra på kontoret osv.) før jeg blir så dårlig at jeg ikke fungerer, men har også opplevd at det har tatt en halvtime fra første tegn til skikkelig anfall, og da har jeg ikke sjans til å fungere i jobb eller annet. Jeg sovner som regel også, blir nesten komatøs. Om jeg ikke har tatt medisin før jeg sovner, våkner jeg alltid myyye verre.

Anonymkode: dae5e...670

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heldig og har det kun hver 2. til hver 3. måned. En periode tok jeg migrenemedisin, da e anfallene hyppigere og hyppigere og til slutt to ganger per måned. Nå lider jeg heller 2-3 dager og har det ikke så ofte. Sykemelder meg hver gang jeg har ett utbrudd da jeg dessverre ikke klarer å jobbe. 

Anonymkode: 35046...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er sterkt plaget med migrene, har det flere dager i året enn uten. Bruker medisiner og jobber selv med anfall, så sant jeg får tatt medisin før spyinga setter i gang, da må jeg vente til jeg klarer å holde pilla nede og da går gjerne hele dagen. Men har hatt det slik i 30 år så gjenkjenner når et anfall er på gang, så det er som regel når jeg våkner med fult anfall at dagen er helt ødelagt. 

Anonymkode: 11bcd...14d

Det finnes medisiner i andre former enn pilleform. Selv får jeg imigran nesespray og maxalt smeltetablett. Jeg spyr, og klarer ikke holde på piller.

Anonymkode: 0e950...561

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter veldig med migrene. Jeg har minst tre store anfall per uke, hvor jeg er utslått i alt fra 3 timer til over et døgn, kanskje halvannet. Jeg har ellers mange småanfall og jeg opplever mange symptomer på migrene, uten å nødvendigvis ha/få hodepine. F.eks aura, synsforstyrrelse, kvalme, svimmelhet, heftig tinnitus, og jeg er stort sett alltid nummen i deler av ansiktet i varierende grad. Alltid lys- og lydsky. Jeg er generelt utmattet, og særlig de gangene jeg har ekstra mye migrene. Jeg merker at muskulaturen i kroppen ikke er helt samarbeidsvillig i noen timer før anfall. De vil ikke yte som jeg vil, og jeg må nesten krype opp trappene eller annet. 

Jeg klarer ikke å jobbe. Jeg skal (nok en gang) til nevrolog for sjekk før jeg får en ny type forebyggende medisin (ingen andre har funket særlig bra). 

Anonymkode: 0e950...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det verste -mens jeg hadde småbarn i tillegg til full jobb og en mann som jobbet skift - hadde jeg tolv migrenedager pr mnd, minst. Typisk rundt eggløsning med tre dager høyresidig migrene, en dag uten, for så å få tre dager venstresidig migrene. Der hele gjentok seg ved menstruasjonen.  Fikk først 400 mg Ibux på resept. Hvis de skulle virke, måtte jeg ta tabletter tidlig i anfallet. Så fikk jeg jeg Imigran. Har funket godt. Jeg kaster ikke opp. Har stort sett klart å gå på jobb, men går for sakte fart . 

Nå er barna nokså store, jeg har lært meg selv å kjenne bedre og gjort div tiltak som gir meg færre anfall. Vil anslå jeg er på fem-seks anfall pr år, og disse varer 1-2 dager.

Anonymkode: a6086...591

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver eneste dag. Klarer så vidt å holde tritt med studier og jobb. Har begrenset sosial omgang. 

Anonymkode: 11cf0...2d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 13.12.2020 den 10.44):

Hver eneste dag. Klarer så vidt å holde tritt med studier og jobb. Har begrenset sosial omgang. 

Anonymkode: 11cf0...2d6

Huff, jeg håper du får god hjelp av legen din?  Har du testet noe forebyggende medisin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at dette ikke gjelder for alle migrene-pasienter, så please ikke skyt meg. Men for min del fikk jeg et nytt liv da jeg ble kvitt menstruasjon og alt det styret der. Jeg hadde 2-5 anfall i måneden, som varte i 1-3 dager. Nå har jeg migrene kanskje 3-5 ganger i året, det er et helt annet liv. Så anbefaler dere som har mulighet, å undersøke dette.

Anonymkode: 37f65...831

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2020 den 18.28):

Jeg vet at dette ikke gjelder for alle migrene-pasienter, så please ikke skyt meg. Men for min del fikk jeg et nytt liv da jeg ble kvitt menstruasjon og alt det styret der. Jeg hadde 2-5 anfall i måneden, som varte i 1-3 dager. Nå har jeg migrene kanskje 3-5 ganger i året, det er et helt annet liv. Så anbefaler dere som har mulighet, å undersøke dette.

Anonymkode: 37f65...831

Dette er et veldig godt råd som gjelder for mange. Hodepinespesialister anbefaler hormonspiral eller annen langtidsvirkende hormonprevensjon som reduserer eller stanser de månedlige blødningene.  Både de raske endringene i østrogennivået rundt menstruasjonen, og blødningene i seg selv, er viktige triggere for mange, og hormonspiral jevner ut disse. 

Dette er nok grunnen til at så mange opplever å bli mye bedre, eller helt migrenefri under svangerskap, og etter overgangsalder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...