Gå til innhold

Hvor mye synker en PC i verdi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en straks 2 år gammel PC som jeg skal selge. Den ble kjøpt ny for 11 tusen. Jeg har lagt den ut for 5 tusen. Er jeg urimelig som krever 5 tusen? Den har nylig vært inne til sjekk. 

folk byr alt fra 2800 til 3500. Jeg synes det høres lite ut? 🤔 klart at en pc synker veldig i verdi, men SÅ mye?

Anonymkode: 6f3a1...7f2

Skrevet

ost er ost😜Det jeg mener er hva slags PC det er. Teller også ganske mye. + hva slags specs (prosessor, hd-størrelse etc)  Men du kan jo finne ca markedspris ved å sjekke samme type og årsmodell på finn.no feks.

Skrevet

Hva den kostet ny for 2 år siden er helt uinteressant, du må se på hva en tilsvarende pc koster ny i dag og trekke ifra ca halvparten.

Pc'er faller mye i pris siden det hele tiden er noe nytt og bedre.

Anonymkode: 38878...f61

• Liker 5
Skrevet

En brukt PC er, som alt annet, verdt det noen er villig til å betale for den.

Anonymkode: a00ec...fac

• Liker 1
Skrevet
Try2 skrev (16 minutter siden):

ost er ost😜Det jeg mener er hva slags PC det er. Teller også ganske mye. + hva slags specs (prosessor, hd-størrelse etc)  Men du kan jo finne ca markedspris ved å sjekke samme type og årsmodell på finn.no feks.

Jeg har den billigste av den typen som ligger ute nå. 

ny pris nå vil være ca 8000. Den selges dog ikke lengre. 

Skrevet

Du bør oppgi specs hvis du vil ha fornuftige tilbakemeldinger. Inne til sjekk? Hvorfor?

Vil anbefale å kjøpe Mac om du ønsker en datamaskin med høy andrehåndsverdi.

Anonymkode: 67b1b...f37

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du bør oppgi specs hvis du vil ha fornuftige tilbakemeldinger. Inne til sjekk? Hvorfor?

Vil anbefale å kjøpe Mac om du ønsker en datamaskin med høy andrehåndsverdi.

Har byttet til mac, er derfor jeg selger pcen.

specs: 

Intel® Core™ i5-8250U 1.6 GHz prosessor NVIDIA GeForce MX150 8 GB RAM arbeidsminne 256GB lagringsplass Intel UHD Graphics 620 14.0" FHD Antirefleks-skjerm NVIDIA GeForce MX150 USB 2.0, USB 3.0, Micro HDMI, SD Kortleser Windows 10 (64bit)

Skrevet (endret)

Dersom du hadde hatt en bedrift og skulle avskrive verdien på denne, ville du ha avskrevet 30 prosent av verdien for hvert år, til du satt igjen med en sluttverdi på 10 prosent.  

Det er en stund siden jeg drev bedrift og drev på med slikt, men dersom den var pent brukt, ville jeg nok forsøkt å trekke 60 prosent av kjøpssummen fra for å finne en ca grei pris, altså ca 11000-6660 = 4340. Dersom noen deler var ekstra bra, ville jeg ha føyd til litt, dersom den var nærmere tre år enn to, ville jeg kanskje ha trukket fra litt. 

Uansett må man se på hva andre slike går for, for å få en pekepinn.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet (endret)

4500 ville jeg satt den til

Endret av Sprinkle
  • Liker 1
Skrevet
absinthia skrev (56 minutter siden):

Dersom du hadde hatt en bedrift og skulle avskrive verdien på denne, ville du ha avskrevet 30 prosent av verdien for hvert år, til du satt igjen med en sluttverdi på 10 prosent.  

Det er en stund siden jeg drev bedrift og drev på med slikt, men dersom den var pent brukt, ville jeg nok forsøkt å trekke 60 prosent av kjøpssummen fra for å finne en ca grei pris, altså ca 11000-6660 = 4340. Dersom noen deler var ekstra bra, ville jeg ha føyd til litt, dersom den var nærmere tre år enn to, ville jeg kanskje ha trukket fra litt. 

Uansett må man se på hva andre slike går for, for å få en pekepinn.

Konsernet jeg jobber i avskriver bærbare PC-er lineært over 36 måneder, dvs. at etter 3 år er restverdien 0 kr.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Konsernet jeg jobber i avskriver bærbare PC-er lineært over 36 måneder, dvs. at etter 3 år er restverdien 0 kr.

Ja, det er sikkert noen normer som har forandret seg. Det er omtrent en halv mannsalder siden jeg hadde behov for å tenke på slikt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis kostprisen er under 15 000,- og levetiden mindre enn 3 år kan den kostnadsføres direkte.

Anonymkode: a00ec...fac

Skrevet

Hvis jeg kjøper en ny tv som i dag som koster 20.000 så kan jeg ikke forvente å få solgt den for 15.000 om 2 år når samme modell selges for 12.500 ny i butikk med garanti, reklamasjon og hele pakka.

Igjen så har prisen man betalte den gang ingen betydning. 

Anonymkode: 38878...f61

• Liker 1
Skrevet

Datamaskiner, og komponenter, halveres i verdi hver 6. måned. 

Hvis den kostet 11000 kr og er 2 år gammel, er den verdt 1375 kr i dag (med forbehold om at du ikke kjøpte den på tilbud). Du kan kanskje runde opp til 1500 kr, siden den er har vært på service, og om den er veldig pent brukt.

Anonymkode: 4ac3c...b48

• Liker 2
Skrevet

Min pc er 5 år gammel. Den har sunket så mye i verdi at jeg nå skylder penger. 

Anonymkode: b145d...25b

• Liker 4
Skrevet

2 år er jo en evighet når det kommer til IT-teknologi osv

Anonymkode: e02e9...695

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 20.03):

Intel® Core™ i5-8250U 1.6 GHz prosessor NVIDIA GeForce MX150 8 GB RAM arbeidsminne 256GB lagringsplass Intel UHD Graphics 620 14.0" FHD Antirefleks-skjerm NVIDIA GeForce MX150 USB 2.0, USB 3.0, Micro HDMI, SD Kortleser Windows 10 (64bit)

Du ble tilbudt 3500 for den der og solgte ikke? 

Jeg ville lagt den ut til 3000 og godtatt 2000.

Anonymkode: 8a0d4...746

Skrevet

Litt av problemet med bærbare PCer er at de er fulle av slitedeler. Kabinettet bæres rundt på, åpning og lukking sliter på gjenger og kabler, skjermen mister lysstyrke, tastaturet får gjennomgå, disken blir skrevet til, støv tetter luftehull, etc. Det er vanskelig å si noe om hvor verdifull den er brukt uten å vite noe om hvilken stand den er i.

Anonymkode: d3b9c...e10

Skrevet

Men hva slags PC er det? Ut fra spesifikasjonene alene kan den være verdt et sted mellom en tusenlapp og 6000. Er det en høyoppløst skjerm? Er det en lettvekts-pc på 1,2kg? Chassis i magnesium/karbon? 

Om den har 1366x768-oppløsning og veier 2,5kg er det optimistisk om man får en tusenlapp...

Skrevet

Kjøp mac neste gang, holder masse i verdi!

Anonymkode: af43c...894

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...