Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal straks begynne å søke jobb som jurist, og har begynt å sjekke jobbmarkedet. Jeg har C-snitt, men har vært uheldig etter korona og fått flere Der, fordi jeg rett og slett ikke har hatt noen gunstig plass å lære seg stoffet + eksamener som har blitt endret i siste liten. Når jeg ser over hvilke jobber som finnes kan jeg tenke at "dette skulle jeg likt å jobbe med", men jeg har C i faget, og har ingen relevant erfaring. 

Akkurat nå kjenner jeg at jeg har utrolig lite motivasjon for siste semester. Er det noen der ute som kan komme med noen oppløftende ord? Alternativt historier om hvordan ting har ordnet seg. Lurer også på hvordan de som rekrutterer stiller seg til nyutdannede. 

Anonymkode: 4fa31...23e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fullførte høsten 2019, har 2,6 i snitt (svak C), brukte 11 mnd på å søke og fikk til slutt jobb i kommunen med 550.000 i startlønn. Jeg søkte i et ganske begrenset område, og kunne nok fått jobb tidligere om jeg hadde hatt muligheten til å flytte på meg. Tror ikke arbeidsmarkedet er så alt for ille. Skriv en god søknad og CV. I tiden jeg søkte gjorde jeg cv-en mer spennende med kurs og enkeltemner. Det beste hadde vært relevant erfaring eller traineeships, for det er stort sett det tilbakemeldingene har gått i.

Verken i en stilling jeg ble innstilt som andre eller den jobben jeg faktisk endte opp med hadde jeg relevante valgfag. Tror du kommer langt med en C i et relevant fag. 

Anonymkode: aa0bf...edd

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt får du jobb!!! Snittet på juss er D. De som har flust av A og B skal til advokatfirmaer, lovavdelingen, tingrettene osv osv. De skal ikke til juridisk avdeling i en eller annen liten kommune, så tenker du bare kan begynne der :) Så bytter du jobb etter en liten stund dersom ønskelig. 

Anonymkode: fa980...340

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde dårligere karakterer enn deg og fikk jobb gjennom LinkedIn og netverking.  

Mange får jobber gjennom nettverket sitt. Har du vært aktiv gjennom studiet og skaffet deg kontakter i næringslivet? Er det mennesker der ute som vet at du «er mer» enn karakterene dine?

Du kan ta kontakt med en karriere rådgiver. De kan hjelpe deg med å sette opp cv, skrive søknadsbrev og fikse en god LinkedIn profil.

Ta kontakt med vikariatbyråene og skaff deg en profil hos de.

Sjekk opp om det er bedrifter du kan sende åpen søknad til. Ring gjerne til bedriftene også og følg opp søknadene dine.

Sjekk Finn.no, LinkedIn og Nav.no. Ikke alle bedrifter legger ut på alle sidene så sjekk ut alle sidene.

Anonymkode: d7bd7...bf5

Skrevet

Dette kommer til å gå kjempebra! Jeg hadde også C-snitt når jeg gikk ut av jussen. Ble jo hjernevasket under studiet med det karakterpresset som var, og trodde jeg var dømt til en "kjedelig" saksbehandlerstilling for resten av livet. Jeg hadde et rettsområde jeg likte godt under studiet, og valgte strategisk valgfag som passet inn i profilen (også med C-snitt) og skrev master om samme rettsområde (fikk A). Hos meg var det at jeg tidlig spesialiserte meg som var avgjørende, og det trumfet karakterene. Nå har jeg akkurat fått bevillingen, og trives kjempegodt i et større firma (ikke rent advokatfirma). Jobbet i Oslo hele veien. Å jobbe er så mye morsommere enn å studere!!

• Liker 2
Skrevet

Du har virkelig ikke noe å bekymre deg for. Jeg var en såkalt B-student, men de fleste jeg jobber med ligger på C eller D. De studentene som hankes inn som traineer og fullmektiger i de store firmaene finnes det (takk gud) veldig få av. C er en god karakter, og det er også den som er den gjennomsnittlige. Det finnes mange spennende jobber der ute. Viser man at man faktisk er flink, og får ting til, så er det ikke noe problem å få tak i en jobb man virkelig ønsker og trives i. 

Du må jo også tenke på hva du selv ønsker her. Vil du jobbe i et firma med det arbeidspresset som følger med? (Hvor høyt/lavt det er varierer selvsagt). Vil du til kommune? Stat? Jobber selv i staten, og liker det godt. Oppgavene er utfordringene, har fleksitid, og ikke like mye arbeidspress som en del andre steder. (Når det er sagt så har vi ofte mer enn nok å gjøre, men det er likevel ikke sammenlignbart). 

Som alle andre jobbsøkere så må du nok være åpen for å begynne med en stilling du ikke har så lyst på, på et sted du helst ikke ønsker å bo, og ikke fast. Den første stillingen min var en midlertidig stilling på tre måneder. Så ble den utvidet litt til, og året etterpå fikk jeg fast. Var helt å få jobb der jeg faktisk vil bo, men kjenner mange som flytter vekk et år eller to til en annen del av landet. Det er en opplevelse det også! Og da står man mye sterkere når man søker på en ny jobb. 

I staten brukes kvalifikasjonsprinsippet, så nyutdannede skårer stort sett ikke så høyt. Men på mindre steder er det gjerne få søkere, så det er enklere der. Når noen er ute etter noe kortvarig så er det gjerne nettopp nyutdannede de går for, og da får man en fot innenfor og noe fint på CV-en selv om det bare er for to måneder. Registrer deg i vikarbyrå!

Anonymkode: 31f50...5c7

Skrevet

Jeg gikk ut med C i snitt. Karakterene gikk opp mot slutten av studiet.
Begynte med et kort vikariat i staten, før jeg fikk fast stilling i kommunen. Ble i kommunen i ett år før jeg begynte å jobbe som påtalejurist i politiet - stillingen jeg ønsket meg siden jeg begynte på jussen.

Jeg ble ansatt til tross for at det var andre kandidater med bedre snitt og mer "glinsende" arbeidserfaring enn hva jeg hadde. Da jeg så søkerlisten tenkte jeg at jeg ikke hadde sjans mot de som jobbet som advokatfullmektiger. Kommunen jeg hadde vært ansatt i hadde gitt meg en veldig god referanse, og jeg klarte å selge inn min interesse for stillingen i både søkerbrev og jobbintervju. :)

Som politijurist skal du ikke bare kunne jus, du må også kunne jobbe effektivt, være analytisk god og ha evne til prioritering og til å lede. Disse egenskapene tilegner man seg ikke nødvendigvis på universitetet. 

Anonymkode: 1f394...9c2

Skrevet

Jeg er også jurist med C- i snitt. Gikk greit å få første jobb og har gått greit med de to etter det også. Har ikke prøvd meg på stillinger som krever gode karakterer, men finnes en drøss med spennende jobber for jurister! Rent faglig mener jeg de mest spennende stillingene er i staten og kanskje særlig direktorater. Da er du passe nært alt som skjer av fagutvikling på feltet.

Anonymkode: 34a4f...1d8

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Bump.

Anonymkode: 61359...33c

AnonymBruker
Skrevet
On 12/12/2020 at 7:43 PM, Kila said:

Dette kommer til å gå kjempebra! Jeg hadde også C-snitt når jeg gikk ut av jussen. Ble jo hjernevasket under studiet med det karakterpresset som var, og trodde jeg var dømt til en "kjedelig" saksbehandlerstilling for resten av livet.

Enig. Miljøet på jussen er helt ekstremt når det kommer til fokus på karakterer og hvordan C er en dårlig karakter. 

Anonymkode: d769b...6d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...