Gå til innhold

Hvorfor må medisin tas to timer før eller etter et måltid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det dreier seg om melatonin. Noen med erfaring der? Hva skjer om en tar det før "fristen" grunnet at en må i seng for å få nk søvn før en skal opp?  

Anonymkode: 40ee7...f2b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vil ikke virkestoffet bli tatt like godt opp

• Liker 1
Skrevet

Ok. Takk for svar. 

Skrevet

Jeg ser det står i Felleskatalogen, men "to timer før eller etter et måltid" gir jo ingen mening. Det innebærer at man kan velge om man vil ta medisinen to timer etter ett måltid, og om så er, ti minutter før det neste, eller ti minutter etter ett måltid, og to timer før det neste. Hvis pasienten skal faste minst to timer før og to timer etter inntak av medisinen, så burde det opplyses om det. Man kunne ha skrevet det både enkelt og forståelig med "inntas minst to timer etter dagens siste måltid". 

Anonymkode: ac1f2...f9c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg ser det står i Felleskatalogen, men "to timer før eller etter et måltid" gir jo ingen mening. Det innebærer at man kan velge om man vil ta medisinen to timer etter ett måltid, og om så er, ti minutter før det neste, eller ti minutter etter ett måltid, og to timer før det neste. Hvis pasienten skal faste minst to timer før og to timer etter inntak av medisinen, så burde det opplyses om det. Man kunne ha skrevet det både enkelt og forståelig med "inntas minst to timer etter dagens siste måltid". 

Hvilken medisin leser du på? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det gir god mening det som står i FK! Enten tar du medisinen 2 timer før du spiser, eller to timer etter. Ikke innviklet dette 😉 Du som kompliserer 🙂 Ikke snakk om fasting. 

Anonymkode: f5e90...181

• Liker 3
Skrevet
22 hours ago, kalini said:

Da vil ikke virkestoffet bli tatt like godt opp

FEIL! Mat kan medvirke til økt melatoninkonsentrasjon i plasma. Inntak av melatonin sammen med karbohydratrike måltider kan svekke blodsukkerkontrollen i flere timer. 

Skrevet

Er dette medisiner du bruker? I så fall spør lege eller apotek, ikke på KG.

Anonymkode: 170aa...c5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det gir god mening det som står i FK! Enten tar du medisinen 2 timer før du spiser, eller to timer etter. Ikke innviklet dette 😉 Du som kompliserer 🙂 Ikke snakk om fasting. 

Nei, det gir ikke god mening, og jeg kompliserer ikke, jeg leser det som står. "To timer etter at du spiser", kan fint være like før du spiser neste gang. Mener man OG, så må man skrive OG. Mener man virkelig ELLER, blir jeg kjempeforvirret - hvordan kan det være kjempeviktig å ha minst to timers avstand til det ene måltidet, men ikke viktig å ha avstand til det andre måltidet, samtidig som det er uvesentlig om det er måltidet før eller etter man tar medisinen, man har minst to timers avstand til? (Jeg mener det oppriktig, jeg aksepterer enhver troverdig forklaring.)

Ikke rart det blir mye spørsmål og feil bruk. Det er ikke alltid pasientens skyld. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det gir ikke god mening, og jeg kompliserer ikke, jeg leser det som står. "To timer etter at du spiser", kan fint være like før du spiser neste gang. Mener man OG, så må man skrive OG. Mener man virkelig ELLER, blir jeg kjempeforvirret - hvordan kan det være kjempeviktig å ha minst to timers avstand til det ene måltidet, men ikke viktig å ha avstand til det andre måltidet, samtidig som det er uvesentlig om det er måltidet før eller etter man tar medisinen, man har minst to timers avstand til? (Jeg mener det oppriktig, jeg aksepterer enhver troverdig forklaring.)

Ikke rart det blir mye spørsmål og feil bruk. Det er ikke alltid pasientens skyld. 

«Skal tas minst 2 timer før eller minst 2 timer etter mat; minst 3 timer etter mat ved betydelig nedsatt glukosetoleranse eller diabetes.»

Dette står i felleskatalogen i linken du la ut her.  I pakningsvedlegget er det sikkert bare en skrivefeil.

Anonymkode: 3839d...14b

Skrevet

Altså:

Spise middag, vente to timer, ta tabletten, umiddelbart spise kveldsmat = OK.

Spise middag, umiddelbart ta tabletten, vente to timer, spise kveldsmat = OK.

Spise middag, vente en time, ta tabletten, vente en time til, spise kveldsmat = ikke OK.

Er det sånn? Hvorfor?

Hvis det ikke er det det betyr, hvorfor står det "to timer før eller etter et måltid", når det er så lett å misforstå og så vanskelig å forstå? (Og jeg anser meg selv som relativt oppegående, og ingen yrkeskverulant heller.)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

«Skal tas minst 2 timer før eller minst 2 timer etter mat; minst 3 timer etter mat ved betydelig nedsatt glukosetoleranse eller diabetes.»

Dette står i felleskatalogen i linken du la ut her.  I pakningsvedlegget er det sikkert bare en skrivefeil.

"...eller minst 2 timer etter mat...", ja, så kan en ta medisinen, hvis det er minst to timer siden en spiste, og så kan en gomle i seg et par hamburgere. Da har en fulgt, "...eller minst 2 timer etter mat".

Anonymkode: 99a93...88e

Skrevet

Ikke helt innlysende altså? En får nesten bare ta en sjanse.  :klo: 

Skrevet

Snakk om å lage problemer ut av ingenting. Medisinen tas dårligere opp med mat i magesekken. Derfor må en vente to timer før en spiser. Har du spist må du vente to timer. Eksempel: Du spiser kl 18 - tar medisinen kl 20 - da kan du ikke spise igjen før kl 22. 
(Ettersom dette er en medisin for å få sove skulle en ikke tro at en har tenkt å spise kl 22, da har en vel tenkt å sove.)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakk om å lage problemer ut av ingenting.

Jeg vil ikke kalle håpløse instrusjoner, ingenting, og å forsøke å forstå, å lage problemer. 

Sitat

Medisinen tas dårligere opp med mat i magesekken. 

Jeg antok såpass.

Sitat

Derfor må en vente to timer før en spiser. Har du spist må du vente to timer.

Jeg frykter at jeg vil komme til å sulte ihjel på dette opplegget.

Sitat

Eksempel: Du spiser kl 18 - tar medisinen kl 20 - da kan du ikke spise igjen før kl 22. 

Da er det ikke "eller", da er det "og".

Sitat

(Ettersom dette er en medisin for å få sove skulle en ikke tro at en har tenkt å spise kl 22, da har en vel tenkt å sove.)

Jeg hadde fått problemer med søvnen om dette var en medisin jeg hadde fått resept på :vetikke:

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

nei, men det står jo to timer FØR og to timer Etter! Hvis to timer etter er like før du spiser neste gang, holder du deg ikke til det første punktet: to timer før. 

• Liker 1
Skrevet

Melatonin tar du jo for å sove, du kan ta den 1/2 time før du skal sove.. når du legger deg eller noe.. Er vel ikke så ofte man spiser ETTET inntak av medikamenter som hjelper på å få sove? spis kveldsmat to timer før du legger deg så er vel den grei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...