AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #1 Skrevet 11. desember 2020 Jeg lager langtidsstekt kalkun, har nå vært i ovnen i 11 timer på 75 grader. men den er enda rosa og skinnet er ikke gyllent.. kan jeg sku opp varmen i en time? Vil den holde seg saftig? hva skal jeg skru den opp til? Kan den stå litt på grill funksjon? den er 5,5 kg. I oppskrift stod det 10-12 timer. Men ser ikke ut som det er nokk. Anonymkode: 3b692...0a0
Tv234 Skrevet 11. desember 2020 #2 Skrevet 11. desember 2020 Den kommer aldri til å bli brun på 70 grader, den er nok ferdig 65 grader er nok i kjernetemperatur. Ta den ut la den hvile i 45 min,( ja 45 min) så skrur du opp ovnen til maks og setter inn kalkunen som du enten har penselt med en form for fett gjerne fra langpanna, så kar du den stå til den er gyllen typ 10 min, gjerne på ei rist over langpanna, sånn at den bli brunn gjevnt over. Lover at dette funker, jobber som kokk på en av landets beste restauranter 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #3 Skrevet 11. desember 2020 55 minutter siden, Tv234 said: Den kommer aldri til å bli brun på 70 grader, den er nok ferdig 65 grader er nok i kjernetemperatur. Ta den ut la den hvile i 45 min,( ja 45 min) så skrur du opp ovnen til maks og setter inn kalkunen som du enten har penselt med en form for fett gjerne fra langpanna, så kar du den stå til den er gyllen typ 10 min, gjerne på ei rist over langpanna, sånn at den bli brunn gjevnt over. Lover at dette funker, jobber som kokk på en av landets beste restauranter Takk  Anonymkode: 3b692...0a0
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #4 Skrevet 11. desember 2020 1 hour ago, Tv234 said: Den kommer aldri til å bli brun på 70 grader, den er nok ferdig 65 grader er nok i kjernetemperatur. Ta den ut la den hvile i 45 min,( ja 45 min) så skrur du opp ovnen til maks og setter inn kalkunen som du enten har penselt med en form for fett gjerne fra langpanna, så kar du den stå til den er gyllen typ 10 min, gjerne på ei rist over langpanna, sånn at den bli brunn gjevnt over. Lover at dette funker, jobber som kokk på en av landets beste restauranter Foresten må den hvile igjen etterpå?  Anonymkode: 3b692...0a0
Tv234 Skrevet 11. desember 2020 #5 Skrevet 11. desember 2020 Sikkert for seint, men det er ikke nødvendig å hvile no særlig men 5 min skader ikke, ble det bra til slutt? Til neste gang om du ikke gjorde det nå, blir kalkun utrolig mye bedre etter den har fått litt tid i en saltlake før den stekes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå