AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #1 Skrevet 11. desember 2020 Jeg lurer av og til på hvordan de som er 13-19 i dag skal klare seg når de flytter ut etter hvert. Har selv barn i denne alderen og ser at det er store forskjeller. Mine barn har venner som ikke "klarer" å ta bussen når de skal noe og må kjøres over alt. Mine barn har tatt buss og tog siden de var 14-15 år hvis de skulle på shopping eller til venner. Det går busser her, så det er ingen grunn til at vi som voksne må kjøre rundt over alt. Hører også barna mine kommentere at venner ikke vet hvordan de skal finne ut hvilke busser de må ta og tør ikke bytte buss hvis de skal noen steder for de er redd for å gå feil. Dette er ungdommer på 17-18 år. Mine barn har full kontroll på reiseapper og kommer seg rundt selv over store områder. Er stolt og glad for at de klarer dette selv, og ser når de blir eldre at dette gjør dem mer selvstendig. Mine barn må også lære seg å spare når de virkelig ønsker noe. De får ukepenger og lønn for "jobb hjemme" som må fordeles ut på kino, sminke, klær som ikke er nødvendig, gaver til venner osv. Andre får "når de trenger det". Dette er jo bare noen eksempler, men gjør at jeg lurer på om vi gjør ungdommene våre en "bjørnetjeneste" når vi hele tiden syr puter under armene deres og aldri lærer de å stå på egne ben? Jeg husker godt selv hvordan det var å få stadig mer "frihetsfølelse" etter hvert som jeg ble eldre, og jeg lærte om økonomi hjemme i forhold til å spare og å ikke bruke mer penger enn jeg hadde. Anonymkode: 79f9d...91f 6
Rant Skrevet 11. desember 2020 #2 Skrevet 11. desember 2020 Bomullsbarna... Er det ikke noe som heter det? Tror foreldre i dag er mer overbeskyttende, som igjen fører til et mindre selvstendig barn. 11
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #3 Skrevet 11. desember 2020 Tror det varierer veldig! Er selv 21 år og har en samboer på 22 år og vi har hatt det vidt forskjellig. Jeg har vokst opp med at jeg må spare til det jeg ønsker meg, har tatt buss og tog alene siden jeg var 11 år og flyttet for meg selv når jeg var 16 år. Min samboer derimot har blitt kjørt over alt og visste ikke hvordan man fant frem riktig buss når vi møttes, han har alltid fått det han vil ha og bodde hjemme helt til jeg ble gravid med barnet vårt (20 år). Altså to totalt forskjellige oppvekster😅 Men det har gått veldig bra, man lærer på veien å bli mer selvstendig så tenker det ikke er noe å bekymre seg over. Men regner også selvsagt med at de fleste som vokser opp med å være veldig uselvstendige får en liten sjokk når de kommer inn i voksenlivet🙈 Anonymkode: 50156...0d5 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #4 Skrevet 11. desember 2020 snøpøoh-foreldre er det nye nå...de kjører foran som en snøplog og brøyter unna alt som kan ligne på ubehag. Stakkars unger som ikke lærer noe som helst og får virkeligheten rett i trynet...uten evner til å takle motgang. https://www.nrk.no/norge/ekspert-advarer_-er-du-en-sherpaforelder_-1.14518672 Anonymkode: 10f46...b4a 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #5 Skrevet 11. desember 2020 Stolt fordi en tenåring klarer å ta buss alene?😂 Du ser ikke at du kanskje bidrar til at «barn» er uselvstendige når du legger listen så lavt? Anonymkode: 42beb...6e1 11
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #6 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Stolt fordi en tenåring klarer å ta buss alene?😂 Du ser ikke at du kanskje bidrar til at «barn» er uselvstendige når du legger listen så lavt? Anonymkode: 42beb...6e1 Tror du her misforsto hva jeg skrev 😉 Barna er stolte fordi de klarer dette selv når de ser at vennene ikke gjøre det. Særlig når de er yngre. Jeg tar det som en selvfølge overfor dem, fordi dette er egentlig det minste jeg forventer. De er også vant til å ta fly alene og tog over lange strekninger. De er lært opp til stadig mer selvstendighet etter hvert som de blir eldre. Anonymkode: 79f9d...91f 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #7 Skrevet 11. desember 2020 Og ja innlegger over er fra meg - TS Anonymkode: 79f9d...91f
Leo Skrevet 11. desember 2020 #8 Skrevet 11. desember 2020 For litt over 100 år siden emigrerte min den gangen 15 år gamle oldefar og hans to år eldre bror alene til USA. Det var ikke noe uvanlig i det den gangen, så noe har helt klart skjedd. Selvfølgelig skal vi være glad for at det vi i dag anser som barn slipper dette, men utviklingen kan gå for langt den andre veien også. 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #9 Skrevet 11. desember 2020 Leo skrev (5 minutter siden): For litt over 100 år siden emigrerte min den gangen 15 år gamle oldefar og hans to år eldre bror alene til USA. Det var ikke noe uvanlig i det den gangen, så noe har helt klart skjedd. Selvfølgelig skal vi være glad for at det vi i dag anser som barn slipper dette, men utviklingen kan gå for langt den andre veien også. Barn slipper jo ikke unna dette, ettersom det er mange mindreårige nå som migrerer til Europa for å få et bedre liv. Akkurat som våre oldeforeldre gjorde for 100 år siden. Massevis av mindreårige tar seg over havet med båt, og kommer til Europas strender hvert år! Din oldefar og hans bror var ikke bedre enn de, begge søkte et bedre liv for seg og sine. Det samme gjør de nå, de som kommer som båtemigranter. De setter livet på spill for å få et bedre liv, der det de forlot ikke var levedyktig. Og det vil vi se mer og mer av i tiden som kommer. Forskjellen er vel at våre slektninger kom til et land som hadde stort potensiale til å bygges opp og ut, og det var ingen som trodde at de skulle få penger av staten, bare for å være seg. Anonymkode: 27115...c11 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #10 Skrevet 11. desember 2020 Du ramser opp hvordan barn i dag er, men overskriften sier "mer uselvstendig enn de var før". Da bør du jo ha noen eksempler på hvordan folk var før, da.. Samboeren min, 39 år, lærte å ta på sengetøy først da han begynte i militæret. Han hadde aldri gjort det før. Mannen min til søster måtte vises hvordan han skar opp en paprika, og ante ikke hvordan man vasket badet da de flyttet sammen. Han er 43. Så nåja. Det var ikke som om folk født på søtti-åtti-tallet alltid var så forferdelig selvstendig da de flyttet hjemmefra heller, akkurat.. Anonymkode: 2bc99...be7 2
Leo Skrevet 11. desember 2020 #11 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barn slipper jo ikke unna dette, ettersom det er mange mindreårige nå som migrerer til Europa for å få et bedre liv. Akkurat som våre oldeforeldre gjorde for 100 år siden. Massevis av mindreårige tar seg over havet med båt, og kommer til Europas strender hvert år! Din oldefar og hans bror var ikke bedre enn de, begge søkte et bedre liv for seg og sine. Det samme gjør de nå, de som kommer som båtemigranter. De setter livet på spill for å få et bedre liv, der det de forlot ikke var levedyktig. Og det vil vi se mer og mer av i tiden som kommer. Forskjellen er vel at våre slektninger kom til et land som hadde stort potensiale til å bygges opp og ut, og det var ingen som trodde at de skulle få penger av staten, bare for å være seg. Anonymkode: 27115...c11 Det har jeg vel ikke sagt ett ord om? Jeg, og de fleste andre i denne tråden, snakker først og fremst om barn og unge i bl.a. dagens Norge og der har noe helt klart skjedd. 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #12 Skrevet 11. desember 2020 Nok en tråd om skryt av egne barn og nedrakking av barnas venner Anonymkode: c99d6...82c 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #13 Skrevet 11. desember 2020 He he, ja du bekrefter det jo selv. Tenk at barna dine er så "flinke" at de tar bussen selv fra 14-15 års alderen! Wow. Tror de fleste klarer det fra 10-11 år gitt. Svaret er ja, barn og ungdommer er stort sett mye mer uselvstendige i dag. Kanskje delvis på grunn av mobilen? Anonymkode: 9af7d...e45 6
Gjest Warrior Skrevet 11. desember 2020 #14 Skrevet 11. desember 2020 For meg virker det som at mange av de er mer uselvstendig nå enn før men jeg vet ikke helt. Det gjelder i alle fall ikke alle. Det er nok kanskje fordi flere blir mer bortskjemt nå enn tidligere. Jeg var tenåring fra 2003 og utover. Til og med da var flere selvstendig synes jeg men kanskje fordi jeg selv var ganske uselvstendig så jeg var ikke noe bedre enn de som er uselvstendig i dag. Det var på grunn av jeg ble bortskjemt.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #15 Skrevet 11. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Mine barn har tatt buss og tog siden de var 14-15 år hvis de skulle på shopping eller til venner. 1 hour ago, AnonymBruker said: Stolt fordi en tenåring klarer å ta buss alene?😂 Du ser ikke at du kanskje bidrar til at «barn» er uselvstendige når du legger listen så lavt? Anonymkode: 42beb...6e1 Så enig😂 Buss fra 14-15 er da virkelig ikke noe å skryte av! Fra jeg begynte på skolen tok vi da bussen til senter i nærhten og fra rundt 10-11 tok vi toget inn til Oslo, Bekymret over oppvoksende generasjoner når jeg leser slikt.... Anonymkode: 03810...fb4 3
Chomsky89 Skrevet 11. desember 2020 #16 Skrevet 11. desember 2020 (endret) Å se "avvik" i den nye generasjonen er vertfall ikke noe nytt. Det har alltid en god del mennesker som ikke tilhører den nye generasjonen gjort i alle år. Selv folk som levde for 2000 år siden (eksempelvis sokrates) mente at datidens 13-19åringer var blitt for avvikende sammenlignet med kun noen få år tidligere. Endret 11. desember 2020 av Chomsky89 1
Arkana Skrevet 11. desember 2020 #17 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du ramser opp hvordan barn i dag er, men overskriften sier "mer uselvstendig enn de var før". Da bør du jo ha noen eksempler på hvordan folk var før, da.. Samboeren min, 39 år, lærte å ta på sengetøy først da han begynte i militæret. Han hadde aldri gjort det før. Mannen min til søster måtte vises hvordan han skar opp en paprika, og ante ikke hvordan man vasket badet da de flyttet sammen. Han er 43. Så nåja. Det var ikke som om folk født på søtti-åtti-tallet alltid var så forferdelig selvstendig da de flyttet hjemmefra heller, akkurat.. Anonymkode: 2bc99...be7 Enig i dette. Jeg kjenner skremmende mange (særlig menn) på egen alder som aldri hadde vasket så mye som en sokk eller kokt et egg så lenge de bodde hjemme. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i TS sin påstand, jeg oppfatter ikke dagens ungdom som mindre selvstendige, heller tvert i mot. Det er forøvrig gammelt nytt å snakke negativt om "ungdommen nå til dags", det har blitt gjort i alle generasjoner. Det er rett og slett ganske utbredt å mene at alt var bedre før, uansett når man ble født. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #18 Skrevet 11. desember 2020 Er vel foreldrene nå da som er for late til å oppdra ungene til å bli selvstendige, ved å bruke ipad og smarttelefoner som barnevakt og ikke lære dem elementære ting. Og sitter mye mer på internett selv. Barn lærer jo ikke ting helt av seg selv Anonymkode: 51c4d...7b7 1
Ereschkigal Skrevet 11. desember 2020 #19 Skrevet 11. desember 2020 Jeg tror det er veldig individuelt, og foreldre er like forskjellige som barna. Jeg flyttet ut da jeg var 16, og bodde på hybel. Da jeg var 19 fikk jeg samboer, han var 25 og hadde bodd hjemme hos mamma som vasket og strøk klærne hans, hele livet. Nå har han en tenåring som får alt servert hele tiden. Ingen oppgaver hjemme, pappa ordner alt. Jeg synes det er viktig å forberede ungdommen på at en dag, så skal de bo alene, og det er helt grunnleggende ting som må kunnes. Det er trist å flytte for seg selv, og være helt hjelpeløs, fordi ingen lærte deg å for eksempel vaske klær, sortere søppel eller lage middag. 1
Gjest byråkrati Skrevet 11. desember 2020 #20 Skrevet 11. desember 2020 Herregud. Dere med barn skylder alle problemer på barna, dere tar 0 ansvar. Beskyldningsgenerasjonen kan vi kalle dere. Om det er noe dere misliker med ungdommen kan dere skylde på dem. Det er selvsagt de det er noe feil med, ikke hvordan dere oppdrar dem eller hva dere lærer dem. Jeg tenker det er på tide at dere lærer at ungdom lærer fra det dere gjør, ikke det dere sier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå