Gå til innhold

Så skuffet over barnet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har ei venninne, som hun omtaler som bestevenninne. Denne bestevenninnen gjør innimellom ting som å utlevere datteren min på sosiale medier eller overser henne i perioder om hun finner noen bedre å være sammen med. I disse periodene blir datteren min lei seg, men finner etterhvert andre å være sammen med, både i friminuttene og i fritiden. Det virker å være skikkelige gode venner, som stiller opp og tar vare på. Men med en gang denne bestevenninnen vil ha tilbake datteren min, så glemmer hun fort de som har vært der for henne og er kun sammen med bestevennen. Nå har det vært en lengre periode det bestevenninnen har oversett datteren min, ikke sagt hei engang og kun vært sammen med en annen jente, men nå vil hun være sammen med datteren min igjen. Og jeg ser at det samme gjentar seg, de som har vært der for datteren min, blir «glemt». Jeg trodde virkelig jeg hadde fått henne til å forstå denne gangen, men tydeligvis ikke. Og jeg blir bare så skuffet over henne, fordi hun oppfører seg på denne måten mot andre mennesker. Andre som faktisk virker å være en god venn mot henne.

Aner ikke hva jeg vil med dette, måtte vel bare få det ut en plass.

Anonymkode: 921d5...5a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bør du ikke først og fremst være skuffet over deg selv? Tydelig at noe har gått galt med oppdragelsen. 

Anonymkode: 47d66...e0a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bør du ikke først og fremst være skuffet over deg selv? Tydelig at noe har gått galt med oppdragelsen. 

Så svart/hvitt du tenker da. Om noe er jeg faktisk en forelder som ser at ikke alt barnet mitt gjør er greit, og det er langt i fra alle foreldre som klarer det. Du høres ut som et klassisk tilfelle av det.

• Liker 25
Skrevet

Det er jo ikke ditt barn som gjør noe galt her, det er jo først og fremst denne «bestevenninnen». 

Jeg skjønner jo på en måte at de er «like god begge to» når din datter gjør det samme mot andre. Det virker som om denne bestevenninnen påvirker din datter svært negativt ettersom hun tenderer til samme oppførsel selv. Har du prøvd å tenke over hvorfor denne venninnen er så viktig for datteren din?

• Liker 4
Skrevet

Det er helt klassisk. Unger blir forvirra når de hele tiden blir fortalt de må være venner med alle, alltid snill og grei med andre, ikke mislike noen eller velge å ikke være venner. Så skjer disse tingene, men barna skjønner ikke greia så når "bestevenninna" kommer tilbake, så føler de at de gjøre det rette ved å bli venner igjen. For det er jo det de har lært er riktig. 

Anonymkode: ed0a1...5e6

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Datteren min har ei venninne, som hun omtaler som bestevenninne. Denne bestevenninnen gjør innimellom ting som å utlevere datteren min på sosiale medier eller overser henne i perioder om hun finner noen bedre å være sammen med. I disse periodene blir datteren min lei seg, men finner etterhvert andre å være sammen med, både i friminuttene og i fritiden. Det virker å være skikkelige gode venner, som stiller opp og tar vare på. Men med en gang denne bestevenninnen vil ha tilbake datteren min, så glemmer hun fort de som har vært der for henne og er kun sammen med bestevennen. Nå har det vært en lengre periode det bestevenninnen har oversett datteren min, ikke sagt hei engang og kun vært sammen med en annen jente, men nå vil hun være sammen med datteren min igjen. Og jeg ser at det samme gjentar seg, de som har vært der for datteren min, blir «glemt». Jeg trodde virkelig jeg hadde fått henne til å forstå denne gangen, men tydeligvis ikke. Og jeg blir bare så skuffet over henne, fordi hun oppfører seg på denne måten mot andre mennesker. Andre som faktisk virker å være en god venn mot henne.

Aner ikke hva jeg vil med dette, måtte vel bare få det ut en plass.

Her var det mye att og fram og tilbake! Tenåringsdrama! Gidder du å være med på det?

Anonymkode: 5f5f8...170

• Liker 3
Skrevet
Sprinkle skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke ditt barn som gjør noe galt her, det er jo først og fremst denne «bestevenninnen». 

Jeg skjønner jo på en måte at de er «like god begge to» når din datter gjør det samme mot andre. Det virker som om denne bestevenninnen påvirker din datter svært negativt ettersom hun tenderer til samme oppførsel selv. Har du prøvd å tenke over hvorfor denne venninnen er så viktig for datteren din?

Ja, helt enig at det denne venninnen gjør ikke er greit. Det har vi snakket mye om, og særlig nå de siste ukene. Vi snakker også mye hvordan det påvirker datteren min følelsesmessig når denne venninnen gjør slike ting mot henne, og at det er viktig at hun nå ikke gjør det samme mot dem som nå har tatt henne inn i varmen. Desto mer forundret og skuffet blir jeg når jeg ser at historien gjentar seg, og at det nå bare er venninnen som betyr noe igjen.

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde det bare vært så vel, at barnas atferd var 100% resultat av oppdragelse og at ingenting annet spiller inn. Da hadde det vært enkelt å oppdra barn! Men realiteten er ikke sånn, og barn kan fra naturens side være ganske kyniske. 

Selv om barnet ditt TS foreløpig ikke gjør som du forsøker å kommunisere vil hun jo likevel ta med seg verdiene dine. Kanskje det blir bedre når hun blir mer moden. Hvor gammel er hun? 

Har du forsøkt å ikke fortelle henne hva hun bør gjøre, men spørre hvorfor hun gjør slik, og hvordan hun tror det påvirker de andre? Kan du få henne til å reflektere over hva som skjer når disse andre vennene ikke gidder mer? Kan du komme med konkrete forslag om hvordan hun kan inkludere de andre mer? 

Har du hørt og lest om Gleding (v/ Siri Abrahamsen)? Finnes mange ressurser rundt det, kunne det vært noe for dere? :)

Skrevet

Tenker at sånn er henter i en viss alder. Dette er helt normalt jentedrama, gruer meg til min lille blir tenåring🙈

Anonymkode: 85cae...a0a

• Liker 7
Skrevet

Kan du ikke ta en prat med henne igjen? Ikke anklag eller kjeft, men bare spørre hva hun tenker om at det hun gjør nå, er det samme som venninnen har gjort mot henne.

Anonymkode: 33cd3...031

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hva i all verden er det for et svar

Anonymkode: cdfba...9cb

• Liker 4
Skrevet

Hvor gamle er de?

Om det ikke hjelper å snakke med dattera di, snakk med denne såkalte venninna da. Om hun utleverer dattera di på nett, hva har du da gjort? Er du i kontakt med foreldrene hennes?

Anonymkode: ae0d2...a4d

• Liker 1
Skrevet

Av og til nytter det ikke med å prate - man må oppleve skuffelser selv og at handlinger har konsekvenser. Ja det er ikke noe gøy, men da lærer man kanskje. Forhåpentligvis lærer man også å bli sterkere, for nå er datteren din kun svak. Venninnen er den sterkeste. 

BTDT i et slikt venninneforhold og kuttet ut selv. 

Anonymkode: 4dfcb...2e4

Skrevet

Jeg var som din datter. Det holdt på hele barne- og ungdomsskolen. Men på videregående kom vi i ulike klasser og jeg fant meg andre venner som jeg da først var moden nok til å se var bedre for meg. Skal også sies at min venninne også ble mer moden og kuttet ut den oppførselen. 

Anonymkode: 18d1c...4be

Skrevet

Sånn oppførsel er typisk jentemobbing. At offeret er inne i varmen en stund, og så blir frosset ut. Mobberen får et kick av at offeret blir knust over å ikke få være med. Og når den utstøtte finner seg andre å være sammen med er det spennende for mobberen å gjøre det hele om igjen, for når mobberen ikke kan avvise noen føler ikke mobberen seg kul.

Synes du skal snakke med datteren din om det. At det er sånn jentemobbing foregår. Og at hun ikke skal være slem med «bestevenninna» men at det alle de andre gangene har blitt sånn at hun blir dårlig behandlet etter en stund, og at det derfor er viktig at hun husker å være sammen med de som alltid er snille også. Og alltid være snill med de som er snille med henne.

Anonymkode: e26c7...51e

• Liker 1
Skrevet

Jenter flest er sånn. Jeg og bestevenninna mi var uvenner flere ganger i måneden. Barn i den alderen er for umodne til å tenke at dette ikke er en sånn oppførsel man skal ha.

Anonymkode: 3b57c...bc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er så mye rare folk på KG 😂 Ser for meg deg som sitter der hjemme med snurpelepper og gnir deg i hendene fordi du kan skrive bastante dømmekommentarer som dette. Alt for mange slike motbydelige mennesker her inne. 

• Liker 4
Skrevet

Her må du snakke med datteren din. Dette er ikke greit å la seg bli behandlet som!  

Håper datteren din lærer seg å si ifra! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 14.20):

Ja, helt enig at det denne venninnen gjør ikke er greit. Det har vi snakket mye om, og særlig nå de siste ukene. Vi snakker også mye hvordan det påvirker datteren min følelsesmessig når denne venninnen gjør slike ting mot henne, og at det er viktig at hun nå ikke gjør det samme mot dem som nå har tatt henne inn i varmen. Desto mer forundret og skuffet blir jeg når jeg ser at historien gjentar seg, og at det nå bare er venninnen som betyr noe igjen.

Men det er jo (ifølge deg) nøyaktig det samme din datter gjør. Når ikke bff vil være med henne så er hun dammen med andre, men de driter hun i med en gang bff vil være med henne. Kan hende andre i denne gjengen føler det samme om din datter som du gjør om hennes bff.

Anonymkode: d0e07...395

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er hun? 

Jeg kan huske at vi holdt på sånn også da jeg gikk på barneskolen. På ungdomsskolen begynte vi endelig å finne ut hvem som virkelig var vennene våre. Er denne jenta populære? Jeg husker vi hadde et par veldig populære jenter i klassen som alle ville være med. Og når de knipset så kom alle løpene. Så i stede for at vi andre fant hverandre og støtte hverandre, fant vi hverandre i perioder til en av oss ble bedt med de kule jentene. Etter en stund var det noen andre som fikk være med de og den andre kom tilbake til oss "ukule" 😅 men var ikke sånn at vi ikke snakket med de andre de periodene vi fikk være med de populære jentene. Men klart at vi ikke hadde like mye tid til de gamle venninne når vi brukte tiden våre med de populære. 

Jeg tror ikke du skal ta det så tungt. Fint at du snakker med henne om det og får henne til å reflektere rundt det. Men det krever en vis mengde modenhet og innsikt for å klare å bryte ut av det der. Alle vil være med de populære i den alderen. 

Anonymkode: 2501c...f7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...