Gå til innhold

Mamma sa hun ikke hadde råd til ridetimer for meg, men drar selv💔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skjønner at hun ikke har penger til det, det er jo dyrt, men hvorfor drar hun og rir selv da? Det knuser hjertet mitt litt.

Er det riktig av voksne å gjøre det sånn, prioriter ridning til seg selv men ikke barnet? 

Jeg skal finne jobb og betale selv, men allikevel. Går 1. året på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 7a384...085

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et spørsmål til, skal ungdom betale for seg selv når de jobber?

Skrevet

Ønsker forresten at denne flyttes under barn og familie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Foreldrene har forsørgeransvar til du er 18 eller til du er ferdig på vgs (innen du er 23 mener jeg). 
Det betyr at de skal holde deg med klær av rimelig standard, mat, tak over hodet osv. Har du en jobb så skal IKKE dette dekke mat etc, men ting du selv vil ha utenom evt (slik som sminke eller andre «ting» du sparer til). 

Anonymkode: 718f5...b8e

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei, jeg skjønner at hun ikke har penger til det, det er jo dyrt, men hvorfor drar hun og rir selv da? Det knuser hjertet mitt litt.

Er det riktig av voksne å gjøre det sånn, prioriter ridning til seg selv men ikke barnet? 

Jeg skal finne jobb og betale selv, men allikevel. Går 1. året på ungdomsskolen. 

Tydelig at mange unge i dag har blitt svært bortskjemte.

• Liker 21
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Det var veldig spesielt!

Det er helt i orden at man ikke har råd til  alt, men å dra selv synes jeg var uempatisk.

Jeg ville prioritert barnet/ungdommen først, og så meg på dette.

Om hun måtte prioritere type tannlege/helsebehandling fremfor dine ridetimer hadde jo saken vært en annen. 

Endret av Fnuggolina
Gjest Fnuggolina
Skrevet
Traktor skrev (Akkurat nå):

Det er bortskjemt å kreve ridetimer.

Det er ikke bortskjemt å bli lei seg når mor drar selv. Det handler om symboleffekten, ikke selve ridetimen. 

Skrevet

I utgangspunktet ser jo ikke dette riktig ut. Men er det sånn at du har andre dyre hobbyer? Det kommer litt an på hvor mye penger dine eventuellt andre interesser/aktiviteter koster. Om hun fks har sagt at du må kutte ut en annen ting for å begynne med ridning? 

Hvis ikke, så mener jeg at det blir feil av moren din.

Når du er så ung som du er og får deg jobb, så syns jeg ikke at du skal betale for deg selv nei. Hvis foreldre har veldig dårlig råd, så kan jo ungdom betale for hobby/aktivitet selv om foreldre ikke kan. Men mat og opphold og alt annet bør foreldre helt klart betale. Du er alt for ung til å skulle ha sånt ansvar. 

• Liker 11
Skrevet
Traktor skrev (1 minutt siden):

Dette er da ikke å være bortskjemt, i hvert fall ikke når det er snakk om at moren prioriterer ridetimer til seg selv mens datteren ikke får lov. Jeg fikk heller ikke hest og ridetimer pga dårlig økonomi i hjemmet, men moren min drev da ikke med noen hobby som kostet penger selv. Man prioriterer barna foran seg selv, dersom man er en empatisk og oppegående forelder! 

Anonymkode: b62f8...b96

• Liker 15
Skrevet

Har hun drevet med ridning lenge? Da er det jo selvfølgelig naturlig at hun fortsetter. Om du plutselig vil du også får du jobbe og betale selv.

Anonymkode: f46be...08e

• Liker 16
Skrevet

Foreldrene dine skal forsørge deg til du er ferdig på videregående. Fram til da kan du bo hjemme og bli forsørget.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_9#§68

Når det gjelder ridekurs så er jo det veldig dyrt, og veldig mye dyrere enn å leie en hest i en time eller to for å ri en tur. Jeg ville ikke prioritert ridetimer til meg selv foran barna mine. Men det kan hende at jeg hadde hatt råd til en ridetur selv om jeg ikke hadde hatt råd til ridekurs. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vil nok tro at de fleste foreldre her hadde prioritert barnet. Skjønner at din mor ikke har penger til ridetimer når hun har dårlig råd, men da burde ikke hun heller hatt ridetimer. Men, hennes valg.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Foreldre har forsørgerplikt, enten til du er 18 år - hvis du ikke går på skole, eller til du er ferdig med videregående. Hvis du ikke bor med begge foreldrene, så er det du som skal ha bidraget når du er 18 år, og ikke bostedsforelderen.

Anonymkode: 4cc95...9c1

• Liker 6
Skrevet

Hva sier moren din om dette, da? Er det en straff du har fått? Sier hun noe om når du eventuelt kan få begynne på ridekurs?

Anonymkode: df2f2...9c5

• Liker 2
Skrevet

Du gir veldig lite informasjon, det er mye som er relevant her. Har du andre dyre vaner som hun betaler for? Kanskje er ridetimer det eneste hun unner seg mens alt annet hun har til overs går til deg. Det er nok ikke så svart/hvitt som du framstiller det. 

Anonymkode: 5c21b...734

• Liker 19
Skrevet

Dersom det er slik at du ikke har mange andre dyre hobbier, og din mor ikke bruker ridning som en form for terapi som er nødvendig, så syns jeg det er en litt usympatisk av henne å dra på ridning selv, når du ikke får lov. Men, det er hennes penger, så du kan ikke krevet ridetimer, men jeg forstår at du blir såret. 

Du har krav på å bli forsørget: mat, bolig, klær og utstyr. Dersom du jobber utenom skolen, så kan ikke foreldre kreve at du skal betale mat, husleie eller nødvendige klær (dette inkluderer ikke dyre vesker, merkeklær og annen luksus). Pengene du tjener kan derimot brukes til å betale fritidsaktiviteter. Det er ikke krav om at foreldre betaler fritidsaktiviteter. 

• Liker 5
Skrevet

Hadde jeg som mor holdt på med ridning over lengre tid, og barnet plutselig ville ha begynt med ridning selv - da hadde jeg ikke sluttet å delta på ridetimer hvis det ga meg mye. Så for min del er dette en vesentlig opplysning. 

Anonymkode: fec9e...b57

• Liker 22
Skrevet

Og man bli sjeldent flink når man begynner så gammel som du er, + du kommer sikkert ikke til  ha råd til å fortsette når du flytter for deg slev om 2 år og skal studere/spare, så hvorfor vi du starte nå?

La moren din kose seg, og skaff deg jobb. Jeg jobba fra jeg var 16, og betalte alt "Dilldall" som sminke, spesielle hobbyer og gøyale ting selv.

• Liker 1
Skrevet
Traktor skrev (8 minutter siden):

Ikke. Bare ikke. Dette er en 13-åring som er lei seg. Vær snill.

Og det er uansett et idiotisk utsagn når barnet selv skriver at det både forstår at det er for dyrt og at h*n vil skaffe seg jobb for å betale det selv, men bare lurer på om det er riktig av foreldre å prioritere seg selv foran barna sånn. Noe det i mitt hode slett ikke er. 

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og man bli sjeldent flink når man begynner så gammel som du er, + du kommer sikkert ikke til  ha råd til å fortsette når du flytter for deg slev om 2 år og skal studere/spare, så hvorfor vi du starte nå?

La moren din kose seg, og skaff deg jobb. Jeg jobba fra jeg var 16, og betalte alt "Dilldall" som sminke, spesielle hobbyer og gøyale ting selv.

hun går 1. året på ungdomsskolen, så hun er 13 år. Det er en grei alder å begynne med ridning. Men utover det er jeg enig i at man kan bruke penger man har tjent på sminke og "dilldall". Foreldrene har forsørgeransvaret i 5 år til. 

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...