SamusAran Skrevet 11. desember 2020 #1 Skrevet 11. desember 2020 Den 21. desember skal myndighetene rulle ut en ny versjonen av Smittestopp-appen. Kommer du til å laste denne ned og bruke den? Jeg kommer ikke til å gjøre det. Myndighetene er rett og slett for dårlige på datasikkerhet, og skal ikke ha tilgang på slikt om den generelle befolkningen. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 11. desember 2020 #2 Skrevet 11. desember 2020 SamusAran skrev (52 minutter siden): Den 21. desember skal myndighetene rulle ut en ny versjonen av Smittestopp-appen. Kommer du til å laste denne ned og bruke den? Jeg kommer ikke til å gjøre det. Myndighetene er rett og slett for dårlige på datasikkerhet, og skal ikke ha tilgang på slikt om den generelle befolkningen. Nei. Jeg er ikke i noe risikogruppe, jeg forholder meg til alle tiltak som spyttes ut av myndighetene flere ganger i uka, og det er ikke smitte i kommunen jeg bor. Jeg ønsker ikke å bli overvåket døgnet rundt, med risiko for at dataene havner på avveie. 2
Fakta? Skrevet 11. desember 2020 #3 Skrevet 11. desember 2020 Men den nye appen får de ikke tilgang til noe som helst. Din telefon lager nye anonyme koder hvert 10. minutt eller noe slikt, som kringkastes til telefonene i nærheten. Når noen tester positivt kan de få sin app til å sende ut alle kodene den har fått inn i smitteperioden til alle brukere. Din app sammenlikner dine koder med alle som kommer inn. Hvis noen av dem tilhører deg så betyr det at du har vært i nærheten av noen som var smittet. 6
SamusAran Skrevet 11. desember 2020 Forfatter #4 Skrevet 11. desember 2020 Dersom premisset er det samme som den forrige, at du må ha hatt nærkontakt med noen i 15 minutter, blir den uansett meningsløs.
Tiuren Skrevet 11. desember 2020 #5 Skrevet 11. desember 2020 Jeg har for lite informasjon foreløpig, men er vesentlig mer positiv denne gangen.
SamusAran Skrevet 11. desember 2020 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2020 Tiuren skrev (5 timer siden): Jeg har for lite informasjon foreløpig, men er vesentlig mer positiv denne gangen. Hvorfor er du mer positiv enn sist?
Gjest theTitanic Skrevet 11. desember 2020 #8 Skrevet 11. desember 2020 SamusAran skrev (9 timer siden): Den 21. desember skal myndighetene rulle ut en ny versjonen av Smittestopp-appen. Kommer du til å laste denne ned og bruke den? Jeg kommer ikke til å gjøre det. Myndighetene er rett og slett for dårlige på datasikkerhet, og skal ikke ha tilgang på slikt om den generelle befolkningen. Absolutt ikke. De er altfor kjappe med å sette folk i karantene. Ser for meg det kunne skjedd bare ved å ha vært i samme butikk eller gate, så ellers takk.
Tiuren Skrevet 11. desember 2020 #9 Skrevet 11. desember 2020 2 hours ago, SamusAran said: Hvorfor er du mer positiv enn sist? Forde eierne fikk "en på truten" sist gang php personvern, så da antar jeg de har gått noen runder på funksjon kontra personvern før denne versjonen introduseres. Og uansett så er jeg overvåket så lenge jeg har en "smart"telefon....
SamusAran Skrevet 12. desember 2020 Forfatter #10 Skrevet 12. desember 2020 Tiuren skrev (1 time siden): Forde eierne fikk "en på truten" sist gang php personvern, så da antar jeg de har gått noen runder på funksjon kontra personvern før denne versjonen introduseres. Og uansett så er jeg overvåket så lenge jeg har en "smart"telefon.... Vesensforskjell å bli overvåket av myndighetene og en privat aktør. 1
Tiuren Skrevet 12. desember 2020 #11 Skrevet 12. desember 2020 7 hours ago, SamusAran said: Vesensforskjell å bli overvåket av myndighetene og en privat aktør. Tidligere, enig. Men nå er det så sterke koblinger mellom myndigheter og "informasjons oppsamlerene" at jeg ikke vet hva som er verst eller best. Blir jeg overvåket av våre myndigheter, så har jeg nå en formening om hvor dataene havner. Og kan det være denne appen som gjør at jeg kan gå på konsert eller pub litt før, så skal de heller få denne informasjonen i en periode. Dersom det ikke oppdages noen overraskelser når vi vet mer. 1
Iso1 Skrevet 12. desember 2020 #12 Skrevet 12. desember 2020 Er ikke interessert i den appen, så nei.
SamusAran Skrevet 12. desember 2020 Forfatter #13 Skrevet 12. desember 2020 Tiuren skrev (2 timer siden): Tidligere, enig. Men nå er det så sterke koblinger mellom myndigheter og "informasjons oppsamlerene" at jeg ikke vet hva som er verst eller best. Blir jeg overvåket av våre myndigheter, så har jeg nå en formening om hvor dataene havner. Og kan det være denne appen som gjør at jeg kan gå på konsert eller pub litt før, så skal de heller få denne informasjonen i en periode. Dersom det ikke oppdages noen overraskelser når vi vet mer. Facebook, Instagram, Snapchat osv. kan ikke sette deg i fengsel. Det kan myndighetene. Private aktører har ingen interesse av å miste kundene sine heller. Dette er selvfølgelig teoretisk, men dette er prinsippet med at private aktører faktisk er tryggere enn myndighetene. Problemet er at jeg ikke stoler noe på datasikkerheten til noe laget av myndighetene når det kommer til helse.
Jaybird Skrevet 12. desember 2020 #14 Skrevet 12. desember 2020 9 hours ago, SamusAran said: Vesensforskjell å bli overvåket av myndighetene og en privat aktør. Måten den er nå bygget, ved å benytte seg av systemene til Google og Apple, samt at informasjon ikke hentes inn sentralt, så er vi tilbake på å kun bli (grundig) overvåket av private aktører, som vi - både folk og myndigheter - bare må stole på (eller la være å bruke).
Anbefalte innlegg