Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søk opp Mads Hansen på Twitter. Marian Hussein responderte med en gif med teksten "white male tears". 

Virker som at hun har en ganske ugrei historikk på Twitter om man blar litt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvem er Marian Hussein?

Googlet det nå. Fy faen så lavt har Norge sunket om personer med slike holdninger er kandidater til plass på Stortinget 😮 Dette er rasisme.

Eo5CIlMWMAAbhWy?format=jpg&name=large

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Skrevet

Jepp, og foreløpig ingen (?) medier som har skrevet et ord om dette. Derfor ekstra viktig at noen poster skjermbilder og opplyser om hva slags dame dette er. 

• Liker 1
Skrevet
norw skrev (5 minutter siden):

Jepp, og foreløpig ingen (?) medier som har skrevet et ord om dette. Derfor ekstra viktig at noen poster skjermbilder og opplyser om hva slags dame dette er. 

Hun er ikke fra Frp, så det blir neppe noe spesiell omtale. Med tanke på hvor stor andel av journalistene er blodrøde, så er det ikke veldig sannsynlig at SV omtales negativt.

• Liker 9
Skrevet

Tipset NRK nå, spent på utfallet. 

Jeg heller mer mot venstre enn høyre i norsk politikk, men dette går ikke.

• Liker 7
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
norw skrev (10 minutter siden):

Er det den koppen du reagerer på? 

Vet godt hvem det er altså, men får jo ikke sett hva Mads Hansen sikter til?

Han er jo frekk som faen selv ;) 

Jeg forstod bare ikke hva du reagerte så på?

Endret av Fnuggolina
Skrevet
Fnuggolina skrev (1 minutt siden):

Er det den koppen du reagerer på? 

Vet godt hvem det er altså, men får jo ikke sett hva Mads Hansen sikter til?

Han er jo frekk som faen selv ;) 

Jeg forstod bare ikke hva du reagerte så på?

Forsto du ikke at hennes gif-kommentar er rasistisk?

• Liker 4
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (13 minutter siden):

Forsto du ikke at hennes gif-kommentar er rasistisk?

Tja, jeg er usikker på om hvite voksne menn er det fremste kortet å trekke o systematisk rasisme.

Men at det er noe poeng med frekke GIFs overhodet når man er stortingsrepresentant kan man jo stille spørsmål ved.

Nå vil jo dine politiske forbilder avskaffe rasisme, da - så......

Den koppen er velbrukt i humorsammenheng som tilsvar på mansplaining. 

Type mansplaining mot kvinner og/eller minoriteter.

Litt som «i-landsproblem». 

Endret av Fnuggolina
Skrevet
Fnuggolina skrev (2 minutter siden):

Tja, jeg er usikker på om hvite voksne menn er det fremste kortet å trekke o systematisk rasisme.

Hvis du virkelig mener at hvite ikke kan utsettes for rasisme, så har vi ikke mer å diskutere sammen for vi har ikke noe felles bakgrunn å stå på.

Jeg mener at ALLE kan utsettes for rasisme, uansett hudfarge. Også hvite voksne menn.

Jeg mener også at rasisme mot hvite er like avskyelig som rasisme mot andre raser.

Jeg mener også at man ikke bekjemper rasisme ved å være rasist mot hvite. 

• Liker 11
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (31 minutter siden):

Hvis du virkelig mener at hvite ikke kan utsettes for rasisme, så har vi ikke mer å diskutere sammen for vi har ikke noe felles bakgrunn å stå på.

Jeg mener at ALLE kan utsettes for rasisme, uansett hudfarge. Også hvite voksne menn.

Jeg mener også at rasisme mot hvite er like avskyelig som rasisme mot andre raser.

Jeg mener også at man ikke bekjemper rasisme ved å være rasist mot hvite. 

Det sistnevnte er jeg enig i, men jeg la til en forklaring om «white male tears» og bruk ifbm mansplaining.

Det er rasistisk på et teoretisk nivå, men er mye brukt i sammenheng med mansplaining ovenfor hvite middelaldrende menn.

Og Mads Hansen passer avogtil perfekt inn i det vil mange si.

Han bruker begrepet selv på norsk i rasismedebatt i en artikkel. 

Men usaklig er det nå uansett. 

Men nå har Mads Hansen kommet JÆVLIG lett til bordet som samfunnsdebattant - han er der virkelig ikke i kraft av å være noen reelt aktuell aktør. Han er kjent, og frekk. Litt snålt blir det å hive seg inn i rasismedebatter slik han gjør, han har jo ingen bakgrunn eller faglig basis for noe som helst 🤷‍♀️

Har ikke noe imot fyren jeg, men altså...han sklir RETT inn i «white male tears/white privilegier man» salatbolla om den kan finnes en sånn. 

Endret av Fnuggolina
Skrevet
Fnuggolina skrev (19 minutter siden):

Det sistnevnte er jeg enig i, men jeg la til en forklaring om «white male tears» og bruk ifbm mansplaining.

Det er rasistisk på et teoretisk nivå, men er mye brukt i sammenheng med mansplaining ovenfor hvite middelaldrende menn.

Og Mads Hansen passer avogtil perfekt inn i det vil mange si. 

Men usaklig er det nå uansett. 

Poenget i denne saken og det som er mest provoserende er at en person som er på 2.plass i lista til et parti og ønsker å representere ALLE oss på Stortinget, tillater seg slike utspill offentlig. Det viser at denne personen ikke er egnet å være folkets representant på Stortinget. Hun tyr til rasisme når hun blir møtt med saklig kritikk. På hvilken måte er dette akseptabelt, forsvarlig og noe å være stolt over? Skal hun svare med rasisme hver gang hun en hvit person er uenig med henne? Hun leder SVs inkluderingsutvalg. Like underlig som da Saudi Arabia fikk plass i FNs kvinnekommisjon å fremme kvinners rettigheter. Nå venter jeg spent på SVs ledelse sine reaksjoner på utspillet og om det får konsekvenser for henne. 

• Liker 6
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (4 minutter siden):

Poenget i denne saken og det som er mest provoserende er at en person som er på 2.plass i lista til et parti og ønsker å representere ALLE oss på Stortinget, tillater seg slike utspill offentlig. Det viser at denne personen ikke er egnet å være folkets representant på Stortinget. Hun tyr til rasisme når hun blir møtt med saklig kritikk. På hvilken måte er dette akseptabelt, forsvarlig og noe å være stolt over? Skal hun svare med rasisme hver gang hun en hvit person er uenig med henne? Hun leder SVs inkluderingsutvalg. Like underlig som da Saudi Arabia fikk plass i FNs kvinnekommisjon å fremme kvinners rettigheter. Nå venter jeg spent på SVs ledelse sine reaksjoner på utspillet og om det får konsekvenser for henne. 

Ikke alle nei.

Oslo SVs medlemmer som valgte henne inn. 

Altså Oslo SV. 

Hun har noen kjernesaker hun nok blir målt på, ja. Fattigdom, inkludering osv. 

Mer raushet til majoriteten var ikke en sak :P 

Den koppen har jeg sett tusen ganger før, tviler på det velter kandidaturet altså. 

Endret av Fnuggolina
Skrevet
Fnuggolina skrev (44 minutter siden):

Ikke alle nei.

Altså Oslo SV. 

Den koppen har jeg sett tusen ganger før, tviler på det velter kandidaturet altså. 

Er Oslo SV ikke en del av SV?

Hun representerer hele partiet gjennom Oslo SV sin liste. Hun mister troverdighet i alle andre saker når hun har slike holdninger som de hun viser i denne saken. Det er fortsatt helt stille i mainstream media. Jeg tviler også på at det velter kandidaturet. Men av helt andre årsaker enn deg.

• Liker 5
Skrevet
Fnuggolina skrev (57 minutter siden):

Ikke alle nei.

Altså Oslo SV. 

Hele poenget til folk som Mads Hansen, er at folk som denne Marian og du, utøver en stor grad av rasisme og likegyldighet, så lenge det støtter deres egen sak - men står først i køen på å forklare hvorfor andre er rasistisk.

Hansen prøver å bidra med sitt syn vedrørende blackface. Om han har rett eller ikke er i utgangspunktet uvesentlig. Det må være lov å diskutere hvorvidt det er blackface når karakteren hadde 10-20 negative trekk ved seg - og hudfargen ikke var et av de!

Så viser det seg jo i etterkant at folkene bak rasisme_i_norge skyr ingen midler for å score billige poeng, både ved å være rasistisk på dax18 og ved å prøve å henge ut en konduktør som rasist, selvfølgelig helt feil og noe de fikk flere påpekninger om i kommentarer som de slettet.

Når Hansen da, saklig og konkret, diskuterer metodikken til mannen bak instagramkontoen, så kommer en SV politiker og ER rasistisk, men det syns mennesker som deg er greit.

Men gudene forby at det stilles spørsmålstegn ved om denne Eckbo karakteren var rasistisk. (noe den ikke var. Den var stigmatiserende og nedlatende mot sørlendiger, men det får ingen med seg, for her kan man score billige rasistpoeng)

• Liker 7
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
anon321 skrev (6 minutter siden):

Hele poenget til folk som Mads Hansen, er at folk som denne Marian og du, utøver en stor grad av rasisme og likegyldighet, så lenge det støtter deres egen sak - men står først i køen på å forklare hvorfor andre er rasistisk.

Hansen prøver å bidra med sitt syn vedrørende blackface. Om han har rett eller ikke er i utgangspunktet uvesentlig. Det må være lov å diskutere hvorvidt det er blackface når karakteren hadde 10-20 negative trekk ved seg - og hudfargen ikke var et av de!

Så viser det seg jo i etterkant at folkene bak rasisme_i_norge skyr ingen midler for å score billige poeng, både ved å være rasistisk på dax18 og ved å prøve å henge ut en konduktør som rasist, selvfølgelig helt feil og noe de fikk flere påpekninger om i kommentarer som de slettet.

Når Hansen da, saklig og konkret, diskuterer metodikken til mannen bak instagramkontoen, så kommer en SV politiker og ER rasistisk, men det syns mennesker som deg er greit.

Men gudene forby at det stilles spørsmålstegn ved om denne Eckbo karakteren var rasistisk. (noe den ikke var. Den var stigmatiserende og nedlatende mot sørlendiger, men det får ingen med seg, for her kan man score billige rasistpoeng)

Nå trakk du en hel haug slutninger om meninger jeg ikke har.

Ikke synes jeg alt i blackfacedebatten er like fornuftig heller. 

Aner ikke hvor du henter det fra?

Og hvor nøyaktig bruker jeg rasistiske termer?

Endret av Fnuggolina
Gjest Fnuggolina
Skrevet
Drizzt skrev (20 minutter siden):

Er Oslo SV ikke en del av SV?

Hun representerer hele partiet gjennom Oslo SV sin liste. Hun mister troverdighet i alle andre saker når hun har slike holdninger som de hun viser i denne saken. Det er fortsatt helt stille i mainstream media. Jeg tviler også på at det velter kandidaturet. Men av helt andre årsaker enn deg.

Jeg mener ingenting om hennes kandidatur, jeg forklarer deg hvor hun ble valgt inn.

Først i Gamle Oslo, så nå i nåværende posisjon. 

Hun er ikke kandidat for Senja eller Tromsø - men ja, omdømme til alle partier er omdømme. 

Skrevet (endret)

Det er litt å finne frem om Marian Hussein. Noe som går igjen, er stadige anklager mot, angrep på og latterliggjøring av de som måtte være uenige med henne. Dette er en politiker, som bl.a. sitter i bydelsutvalget i bydel Gamle Oslo. Hun fremstår som en politiker som tror hun pga. sin politikerrolle kan detaljstyre hvem og hva det skal være. Og hun får saklig og berettiget kritikk for dette.

Noen som husker bråket rundt Tore Sagens parodiinnslag i Radioresepsjonen? Hussein anklaget NRK for å være rasistiske, og krevde at NRK-sjefen skulle "lansere et rehabiliteringstiltak for disse hvite guttene" og "bør vurdere å hjelpe de ut i andre yrker".

I den forbindelse skrev Eva Stenbro, journalist og konserntillitsvalgt i Amedia, et innlegg i Dagens Næringsliv:

Når en sentral politiker påkaller en kringkastingssjef og ber ham om å rehabilitere utpekte ansatte, er det problematisk på flere plan.(...)

Det er sterkt problematisk når en topp-politiker blander seg inn i den suvereniteten som redaktørene har, og spesielt problematisk er det når topp-politikere blander seg inn i redaktørrollen i statskanalen.

Hennes innblanding er dessuten et brudd på Stortingets etiske regelverk.(...)

Marian Hussein har ikke beklaget noen av tweetene sine, og det i seg selv er vel et tegn på at hun ikke har skjønt alvoret i uttalelsene sine. Og siden hun ikke er humorist, må vi nesten ta henne på ordet.

https://www.dn.no/innlegg/medier/nrk/humor/innlegg-sv-politiker-utfordrer-nrks-redaksjonelle-frihet/2-1-700150

Et drøyt halvår etter dette, kritiserte Hussein statsministeren for ikke å ha vært med på BLM-demonstrasjonen foran Stortinget, og fikk følgende svar tilbake:

"Hvorfor etterlyser du meg? Synes du Norges statsminister skal gå i spissen for å bryte smittevernsreglene? "

Men Hussein ga seg ikke: "Er det ikke beleilig at du er opptatt av smitterisiko når vi kjemper for et liv uten trakassering og undertrykkelse."

Statsministeren svarte: " Beleilig? #covid19" og trakk seg deretter ut av samtalen; men Hussein fortsatte å stille sine krav.

https://twitter.com/erna_solberg/status/1268988121527529472?ref_src=twsrc^tfw

Det er nå så at hun er berettiget til å ha sine meninger, men det er måten hun uttrykker disse på som blir både frekk, sjefete og arrogant.

Endret av Ichiko
  • Liker 7
Skrevet
Fnuggolina skrev (35 minutter siden):

Nå trakk du en hel haug slutninger om meninger jeg ikke har.

Ikke synes jeg alt i blackfacedebatten er like fornuftig heller. 

Aner ikke hvor du henter det fra?

Og hvor nøyaktig bruker jeg rasistiske termer?

Jeg omtalte deg og Marian som rasistisk og likegyldige. Du har over 3 forskjellige innlegg beskrevet hvor lite «white male tears» påvirker deg.

Tja, jeg er usikker på om hvite voksne menn er det fremste kortet å trekke o systematisk rasisme.

Det er rasistisk på et teoretisk nivå, men er mye brukt i sammenheng med mansplaining ovenfor hvite middelaldrende menn.

Har ikke noe imot fyren jeg, men altså...han sklir RETT inn i «white male tears/white privilegier man» salatbolla om den kan finnes en sånn. 

Den siste er jo det samme som at jeg skal skrive om Jamal Sheik: Har ikke noe imot fyren, men han sklir rett inn i dum mørkhudet  offerrolle salatbolla.

Det er rasistisk og når man opptrer likegyldig til meninger som dette, spesielt fra potensielle stortingspolitikere, så er vi på vei ut på tynn is. 

• Liker 5
Skrevet
Ichiko skrev (17 minutter siden):

Det er litt å finne frem om Marian Hussein. Noe som går igjen, er stadige anklager mot, angrep på og latterliggjøring av de som måtte være uenige med henne. Dette er en politiker, som bl.a. sitter i bydelsutvalget i bydel Gamle Oslo. Hun fremstår som en politiker som tror hun pga. sin politikerrolle kan detaljstyre hvem og hva det skal være. Og hun får saklig og berettiget kritikk for dette.

Noen som husker bråket rundt Tore Sagens parodiinnslag i Radioresepsjonen? Hussein anklaget NRK for å være rasistiske, og krevde at NRK-sjefen skulle "lansere et rehabiliteringstiltak for disse hvite guttene" og "bør vurdere å hjelpe de ut i andre yrker".

I den forbindelse skrev Eva Stenbro, journalist og konserntillitsvalgt i Amedia, et innlegg i Dagens Næringsliv:

https://www.dn.no/innlegg/medier/nrk/humor/innlegg-sv-politiker-utfordrer-nrks-redaksjonelle-frihet/2-1-700150

Et drøyt halvår etter dette, kritiserte Hussein statsministeren for ikke å ha vært med på BLM-demonstrasjonen foran Stortinget, og fikk følgende svar tilbake:

"Hvorfor etterlyser du meg? Synes du Norges statsminister skal gå i spissen for å bryte smittevernsreglene? "

Men Hussein ga seg ikke: "Er det ikke beleilig at du er opptatt av smitterisiko når vi kjemper for et liv uten trakassering og undertrykkelse."

Statsministeren svarte: " Beleielig? #covid19" og trakk seg deretter ut av samtalen; men Hussein fortsatte å stille sine krav.

https://twitter.com/erna_solberg/status/1268988121527529472?ref_src=twsrc^tfw

Det er nå så at hun er berettiget til å ha sine meninger, men det er måten hun uttrykker disse på som blir både frekk, sjefete og arrogant.

Oioi. Så her var det ikke første gang med skandaløse uttalelser. 

Det virker som i sin kamp mot rasisme har hun krysset over til å komme med rasistiske uttalelser selv. 

''Disse hvite guttene''. Det høres ut som at hun har et problem med folk, spesielt menn, med hvit hudfarge og har altfor mye fokus på hudfargen. Helt enig med deg - det er bl.a. måten hun uttrykker seg på som er problematisk.

• Liker 4
Skrevet

Jeg stusser ofte over hvordan de tilsynelatende veldig lite oppegående figurer (på begge sider), med adferd en skulle tro de fleste ser er idiotisk, kan komme i noen form for posisjon. I noen tilfeller lurer jeg på om det handler mer om en form for bitterhet hos støttespillerne, og at en derfor heier frem uegnede og uforskammede figurer fordi det provoserer motparten. Jeg mistenker at det er noe av grunnen til at en del likte Trump, han provoserer de riktige, og jeg heller mot å tro at noe tilsvarende spiller inn når en støtter slike splittende figurer andre steder. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...